از دولت بایدن در مورد ایران باید چه انتظاری داشت؟
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بایدن باید سیگنال درستی درباره توافق هسته‌ای به ایران ارسال کند
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
از دولت بایدن در مورد ایران باید چه انتظاری داشت؟
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
بایدن باید سیگنال درستی درباره توافق هسته‌ای به ایران ارسال کند
۲۸ بهمن ۱۳۹۹

درباره ایران، بایدن باید از فرصت استفاده کند

تاریخ انتشار گزارش: ۷ دسامبر ۲۰۲۰

استیفنز در این مقاله ابتدا به مسائل اخیر بین دو کشور ایران و آمریکا می‌پردازد. بایدن اخیراً اعلام کرده که در صورت بازگشت ایران به برجام، آمریکا به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بعدی دوباره به توافق می­پیوندد. ایران در پاسخ روشن ساخته که در واکنش به ترور ماه گذشته محسن فخری زاده، قصد دارد تا تولید اورانیوم غنی‌شده خود را گسترش دهد و تهدید به اخراج بازرسان بین‌المللی تا اوایل فوریه در صورت عدم تعلیق تحریم­های آمریکا نموده است.

از نظر وی، تهدید تهران به تشدید تنش صرفاَ یک بلوف سیاسی است. در شش ماه گذشته، انفجارها در ایران باعث نابود شدن بخش­های وسیعی از تأسیسات تولید سانتریفوژ در نطنز، تأسیسات مخفی نظامی در پارچین، نیروگاه اصفهان، تأسیسات موشکی خجیر و تأسیسات نظامی زیرزمینی در تهران و سایر مکان­ها شده است. عبدالله احمد عبدالله دومین رهبر القاعده و محسن فخری زاده اولین دانشمند هسته­ای ایران کشته شدند. اگرچه وی معتقد است هیچ‌کس مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است اما میزان حیرت‌انگیز نفوذ به مجموعه امنیتی ایران را نشان می­دهد.

 

استیفنز بر این باور است که ایالات‌متحده می­تواند خوشحال باشد که این ضعف در ایران همزمان شده با داشتن چهار امکان قدرتمند توسط بایدن:

  • دولت بایدن می­تواند مسئولیت بازدارندگی ایران را به رژیم صهیونیستی واگذار کند؛
  • ایالات‌متحده می­تواند از منابع نظامی، اقتصادی، اطلاعاتی و دیپلماتیک جبهه عبری- عربی بهره ببرد؛
  • لازم نیست این دولت تحریم­های جدیدی علیه ایران اعمال کند بلکه فقط باید موارد موجود را اجرا کند؛
  • نیازی به نگرانی درباره ایران نیست زیرا این کشور سال‌ها است با پنهان کردن صدها تن تجهیزات و مواد هسته­ای که باید تحت توافق برجام فاش می­شد، تعهدات خود را نقض کرده است و دولت بایدن این حق را دارد که از تهران بخواهد لیست کاملی از فعالیت­ها و تجهیزات خود را در مذاکرات ارائه دهد.