درباره ایران، بایدن باید از فرصت استفاده کند
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
مقایسه قیمت اینترنت آمریکا با دیگر کشورهای جهان
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
درباره ایران، بایدن باید از فرصت استفاده کند
۲۸ بهمن ۱۳۹۹
مقایسه قیمت اینترنت آمریکا با دیگر کشورهای جهان
۲۸ بهمن ۱۳۹۹

بایدن باید سیگنال درستی درباره توافق هسته‌ای به ایران ارسال کند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰

تریتا پارسی در این مقاله با اشاره به دهه­ها دشمنی میان ایران و ایالات‌متحده بر این باور است که ایجاد فضایی برای دیپلماسی نیازمند آن است که بایدن قبل از ورود به کاخ سفید، پالس­های مناسبی به تهران ارسال کند تا فضایی برای تعامل بین دو کشور پدید آید. وی به سابقه تاریخی دو کشور اشاره می­کند که تلاش ایران برای آزادسازی گروگان­های آمریکایی در لبنان در دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، تلاش­های محمد خاتمی برای گفتگوی دو ملت و همچنین تلاش­های باراک اوباما برای اعتماد سازی همگی در نهایت با پاسخ متقابل طرف دیگر مواجه نشد و به شکست انجامید.

وی سپس به اقداماتی که انتظار می­رود دو طرف انجام دهند تا از فرصت محدود حضور بایدن در کاخ سفید استفاده شود، اشاره می­کند.

وی معتقد است بایدن باید تا قبل از پایان سال میلادی اقدامات زیر را انجام دهد:

  • بایدن باید در یک مصاحبه اختصاصی و تلویزیونی با یکی از روزنامه­نگاران برجسته عرصه سیاست خارجی آمریکا کاملاً واضح بیان کند که در صورت اقدام متقابل تهران، ایالات‌متحده به طور کامل به برجام باز می­گردد. وی باید تأکید کند که مصمم است همه تحریم­هایی که ترامپ برای محو برجام طراحی و اجرا کرده است را لغو خواهد کرد.
  • بایدن باید یک پیام نوروزی به مردم ایران ارسال کند و در آن اعلام کند که علاقه‌مند است تمام مناقشات خاورمیانه از قبیل مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطینیان، مناقشه ایران و عربستان و مناقشه ایران و آمریکا پایان یابد. وی باید تصریح کند که برجام نقطه پایان دیپلماسی نیست بلکه نقطه آغاز آن است و حزب دموکرات آمریکا علاقه­ای برای تحمیل تغییر رژیم به دیگر کشورها ندارد.
  • در همان مصاحبه بایدن باید هدف خود برای تقویت دیپلماسی درمیان همه کشورهای منطقه را اعلام کند و ایران و متحدان منطقه­ای آمریکا را تشویق کند تا اختلافات خود را از طریق گفتگوهای مستقیم حل کنند.
  • بایدن باید در این مصاحبه اعلام کند که در روز اول ریاست جمهوری خود، با درخواست طولانی‌مدت ایران از صندوق بین­المللی پول برای وام اضطراری پنج میلیارد دلاری برای مبارزه با بیماری کرونا موافقت خواهد کرد.

پارسی معتقد است که بایدن باید توجه داشته باشد کوچکترین اشاره به اینکه وی علاقه‌مند است از تحریم­های ترامپ به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده کند، پنجره هرگونه گشایشی را خواهد بست. اگر وی به این موضوع اشاره کند، آنگاه مرز بین خود و ترامپ درباره ایران را محو خواهد کرد.

پارسی در ادامه به اقداماتی که ایران باید در بازه زمانی کنونی برای اعتماد سازی انجام دهد، می‌پردازد:

  • تعهد خود را برای ساخت یا دستیابی به سلاح­های کشتارجمعی تکرار نکنید؛
  • اعلام کنید که به سرعت و به طور همه­جانبه به توافق هسته­ای باز می­گردید مشروط بر اینکه ایالات‌متحده نیز چنین اقدامی انجام دهد. این اقدام شامل کاهش سطح غنی‌سازی به ۳.۶۷% و انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده می­شود.
  • ایران باید تعهد خود را برای گفتگو با همسایگان خلیج‌فارس و ایالات‌متحده در مورد اختلافات منطقه­ای و عدم مداخله در امور داخلی همسایگان اعلام کند؛
  • حرکتی بشردوستانه مانند آزادی زندانیان ایرانی- آمریکایی انجام دهید.