آشنایی با برخی از گروه های سفید پوست نژاد پرست آمریکا
۶ مرداد ۱۳۹۹
واقعیت‌هایی درباره‌ی مهاجران آمریکا
۶ مرداد ۱۳۹۹
آشنایی با برخی از گروه های سفید پوست نژاد پرست آمریکا
۶ مرداد ۱۳۹۹
واقعیت‌هایی درباره‌ی مهاجران آمریکا
۶ مرداد ۱۳۹۹

۴۶ درصد آمریکایی‌ها در میان دوستان و خانواده‌ی خود، معتاد دارند

نویسنده: جان گراملیچ (John Gramlich)

تاریخ: ۲۸ اکتبر ۲۰۱۷

بسیاری از آمریکایی‌ها آشنایانی دارند که یا معتادند یا سابقه‌ی اعتیاد داشته اند. این پدیده تقریباً در همه ی لایه‌های جمعیتیِ آمریکا و با هر گرایشِ سیاسی به چشم می‌خورد.

 

مرکزِ تحقیقاتیِ Pew نظرسنجی ئی را در ماهِ آگوست ترتیب داد که در آن ۴۶درصدِ بزرگسالانِ آمریکایی گفته بودند اعضای خانواده یا دوستانِ نزدیکی دارند که معتادند یا قبلاً‌ معتاد بوده اند. همین درصد (۴۶%) در اظهاراتِ ‌مردان و زنان نیز جداگانه به چشم می‌خورد، چنانکه در بینِ دموکراتها یا افرادِ مستقلِ متمایل به دموکراتها و نیز جمهوریخواهان یا افرادِ مستقلِ متمایل به جمهوریخواهان نیز همین نسبت (هر کدام ۴۶درصد) صادق است. بینِ سفیدپوستان (۴۶درصد) و هیسپانیکها (۵۰درصد) و سیاهپوستان (۵۲درصد) نیز از این حیث تفاوتِ معناداری به لحاظِ آماری وجود ندارد.

 

داده‌های دولتِ فدرال بسترِ این نظرسنجی را فراهم آورد. در سالِ ۲۰۱۶، حدودِ ۷.۴ میلیون آمریکاییِ ۱۲ ساله و بالاتر (۲.۷درصد) رفتارهایی از گذشته ی خود را گزارش داده اند که بر اساسِ معیارهای اداره ی خدماتِ سلامتِ روانی و سوءِ مصرفِ مواد (SAMHSA)، نوعی «اختلالِ مصرفِ موادِ ممنوعه» محسوب می‌شود. از جمله‌ی این معیارها این است که مصرف کننده ی مواد «بخواهد اما نتواند میزانِ مصرفیِ خود را کاهش دهد» یا اینکه «باوجودِ مشکلاتِ روانی و جسمی ئی که این عادت در او به وجود آورده» همچنان آن را ادامه دهد.

 

موادِ مخدرِ ممنوعه ی مدِ نظرِ SAMHSA عبارت اند از ماری جوانا، کوکائین، هروئین، توهم‌زاها، موادِ استنشاقی، مت آمفتامین (شیشه)، و سوءاستفاده از داروهای مخدرِ تجویزی نظیرِ مسکن‌ها و محرک‌ها. اکثرِ اختلالاتِ ناشی از مصرفِ موادِ ممنوعه در سالِ ۲۰۱۶ با مصرفِ ماری جوانا (که طبقِ برآوردها حدودِ ۴ میلیون آمریکاییِ ۱۲ ساله و بالاتر را مبتلا کرده بود) و مسکنهای تجویزی (حدودِ ۱.۸ میلیون مبتلا) در ارتباط بود. اوپیوئیدها (داروها و مسکنهای مخدر)، که دولتِ ترامپ روی آنها متمرکز شده است، گاه به صورتِ موادِ مخدرِ خیابانی (نظیرِ هروئین) و گاه در قالبِ مسکنهای داروخانه مصرف می‌شود.

 

گرچه بخشِ نسبتاً اندکی از آمریکایی‌ها گفته اند که دارای اختلالِ مصرفِ موادِ مخدرِ ممنوعه هستند، اما تعداد و نسبتِ (سرانه‌ی) مرگ‌ومیرهای ناشی از اوردوزِ موادِ مخدر در سالهای اخیر به سرعت فزونی گرفته است، که یکی از عللِ آن، مصرفِ اوپیوئید هاست. اوپیوئیدها اینک عاملِ بیش از شش دهمِ مرگ و میرهای ناشی از اوردوزِ مواد مخدر هستند.

 

به گزارشِ مرکزِ پیشگیری و کنترلِ بیماری (CDC)، در سالِ ۲۰۱۵ مرگ و میرهای ناشی از مصرفِ‌ مخدرات ۵۲۴۰۴ نفر بوده است که بیش از سه برابرِ سالِ ۱۹۹۹ یعنی ۱۶۸۴۹ تن بوده است. در همین بازه‌ی زمانی، نسبتِ مرگ و میرهای ناشی از اوردوزِ مواد از ۶.۱ مرگ به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر به ۱۶.۳ مرگ افزایش یافته است. این افزایش در همه ی جنسیت‌ها، سنین، نژادها و قومیت‌ها اتفاق افتاده است و هم مناطقِ شهری و هم نواحیِ‌ روستایی را تحتِ تأثیرِ خود قرار داده است.

 

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که مرگ و میرهای ناشی از اوردوزِ مواد در ایالاتِ متحده در سالِ ۲۰۱۶ همچنان به رشدِ سریعِ خود ادامه داده است.