۴۶ درصد آمریکایی‌ها در میان دوستان و خانواده‌ی خود، معتاد دارند
۶ مرداد ۱۳۹۹
آیا ما آمریکایی‌ها در جهان، اولیم؟ نیستیم؟!
۶ مرداد ۱۳۹۹
۴۶ درصد آمریکایی‌ها در میان دوستان و خانواده‌ی خود، معتاد دارند
۶ مرداد ۱۳۹۹
آیا ما آمریکایی‌ها در جهان، اولیم؟ نیستیم؟!
۶ مرداد ۱۳۹۹

واقعیت‌هایی درباره‌ی مهاجران آمریکا

نویسنده: جینا رادفورد (Jynnah Radford)

تاریخ: ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹

مهاجران در حالِ گوش دادن به یک سخنرانی و انتظار برای اخذِ شهروندیِ آمریکا در یک جشنِ شهروندی در لس آنجلس

ایالاتِ متحده ی آمریکا بیش از هر کشورِ دیگری در دنیا مهاجر دارد. امروزه،‌ بیش از ۴۰ میلیون نفر  از کسانی که در آمریکا زندگی می‌کنند، در کشورِ دیگری زاده شده اند، که حدوداً برابر است با یک پنجمِ کلِ مهاجرانِ دنیا در سالِ ۲۰۱۷. جمعیتِ مهاجران در این کشور بسیار متنوع هم هست، به طوری که تقریباً از هر کشوری در میانِ مهاجرانِ آمریکا دیده می‌شود.

 

مرکزِ تحقیقاتیِ Pew مرتباً تصاویرِ آماری را از جمعیتِ‌ تبعه ی آمریکا منتشر می‌کند که روندِ تاریخیِ آن را از سالِ ۱۹۶۰ تا کنون در بر می‌گیرد. بر پایه ی این تصاویر، به بعضی از سؤالاتِ مهم و کلیدی درباره ی جمعیتِ مهاجرانِ آمریکا ذیلاً پاسخ می دهیم.

 

 

در آمریکا چند مهاجر وجود دارد؟

جمعیتِ در خارج متولد شده ی آمریکا در سالِ ۲۰۱۷ به رقمِ بی سابقه‌ی ۴۴.۴ میلیون نفر رسید. از سالِ ۱۹۶۵ که نظامِ سهمیه‌بندیِ مهاجرت از قوانینِ مربوطه حذف گردید، تعدادِ مهاجرانی که در آمریکا می زیسته اند بیش از چهار برابر شده است. مهاجران امروزه ۱۳.۶درصدِ جمعیتِ آمریکا را تشکیل می‌دهند، که تقریباً سه برابرِ سالِ ۱۹۷۰ (۴.۷درصد) است. با این حال، هم اکنون سهمِ مهاجران از جمعیت پایین‌تر از رکوردِ ۱۴.۸درصدیِ سالِ ۱۸۹۰ است که ۹.۲ میلیون مهاجر در آمریکا زندگی می کردند.

 

 

وضعیتِ قانونیِ مهاجرانِ آمریکا به چه صورت است؟

 

 

اکثرِ مهاجران (۷۷درصد) در کشور به صورتِ قانونی زندگی می‌کنند، اما حدودِ یک چهارمِ آنان نیز سکونتشان غیرِقانونی محسوب می‌شود. در سالِ ۲۰۱۷، ۴۵درصدِ شهروندانِ آمریکا وضعیتِ غیرِقانونی داشتند.

در ۲۰۱۷، حدودِ ۲۷ درصدِ مهاجران ساکنانِ مادام العمرِ آمریکا و ۵ درصدشان ساکنانِ موقتی بوده اند. ۲۳درصدِ کلِ مهاجران نیز وضعیتِ غیرقانونی داشته اند. از سالِ ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷، جمعیتِ مهاجرانِ غیرِقانونیِ آمریکا به لحاظِ تعداد بیش از سه برابر شد (از ۳.۵ میلیون به رقمِ بی‌سابقه ی ۱۲.۲ میلیون در ۲۰۰۷). تا سالِ ۲۰۱۷ این تعداد ۱.۷ میلیون یعنی ۱۴درصد کاهش یافت. در سالِ ۲۰۱۷ ۱۰.۵ میلیون مهاجرِ غیرقانونی در آمریکا وجود داشته است که بالغ بر ۳.۲درصدِ جمعیتِ کلِ کشور می‌شود.

کاهشِ جمعیتِ مهاجرانِ غیرقانونی عمدتاً ناشی از کاهشِ تعدادِ مکزیکی هاست که بزرگترین سهم را از جمعیتِ مهاجرانِ غیرقانونیِ آمریکا دارند. بینِ سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷، این گروهِ جمعیتی ۲ میلیون کاهش داشت. در همین حین، به تعدادِ مهاجرانِ غیرقانونی‌ئی که از آمریکای مرکزی و آسیا می آمدند افزوده گشت.

 

 

آیا همه ی مهاجرانِ قانونی به دنبالِ شهروندیِ آمریکا هستند؟

اینطور نیست که همه ی اتباعِ قانونیِ مادام‌العمرِ ساکنِ آمریکا هدفشان اخذِ شهروندیِ آمریکا بوده باشد. کسانی که چنین هدفی دارند می توانند بعد از اخذِ شرایطِ لازم درخواستِ شهروندی بدهد، از جمله اینکه باید به مدتِ پنج سال در آمریکا زندگی کرده باشند. در سالِ مالیِ ۲۰۱۸، حدودِ ۸۰۰۰۰۰ مهاجر تقاضای شهروندیِ آمریکا داده بودند. تعدادِ تقاضاهای شهروندی در سالهای اخیر افزایش یافته، هرچند مجموعِ سالانه هنوز کمتر از ۱.۴ میلیون موردی است که در سالِ ۲۰۰۷ به ثبت رسیده است.

به طورِ کلی اکثرِ مهاجرانی که واجدِ شرایطِ اتباع هستند درخواستِ شهروندی می‌دهند. با این حال، سهمِ مهاجرانِ قانونیِ مکزیکی از اتباعِ آمریکا از همه کمتر است. بر اساسِ نظرسنجیِ مرکزِ تحقیقاتیِ Pew در سالِ ۲۰۱۵، موانعِ زبانی و شخصی، بی‌علاقگی و موانعِ اقتصادی جزوِ اهمِ دلایلی است که مکزیکی‌های دارنده ی گرین کارت تابعیتِ آمریکا را نمی گیرند.

 

 

مهاجرانِ آمریکا از کجاها می آیند؟

 

 

مکزیک مبدأِ نخستِ جمعیتِ مهاجرِ آمریکاست. در سالِ ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۱.۲ میلیون مهاجرِ ساکنِ آمریکا،‌ یعنی ۲۵درصدِ کلِ مهاجرانِ آمریکا، از مکزیک بوده اند. مبدأِ بعدیِ مهاجرانِ آمریکا چین (۶درصد)، هند (۶درصد)، فیلیپین (۵درصد) و ال سالوادور (۳درصد) بوده است.

به لحاظِ جغرافیای تولد، مهاجرانی که در آسیای جنوبی و شرقی متولد شده اند روی هم رفته ۲۷ درصدِ‌کلِ مهاجرانِ‌ آمریکا را تشکیل داده اند، که نزدیک به سهمِ مهاجرانِ مکزیکیِ آمریکا (۲۷درصد) است. سایرِ نواحی سهمِ کمتری دارند: اروپا/کانادا (۱۳درصد)،کارائیب (۱۰درصد)، آمریکای مرکزی (۸درصد)، آمریکای جنوبی (۷درصد)، خاورمیانه (۴درصد) و آفریقای سیاه (۴درصد).

 

 

مهاجرانِ آمریکا چه کسانی هستند؟

 

 

بیش از یک میلیون مهاجر سالانه به آمریکا می آیند. مبدأِ نخستِ مهاجرانِ جدیدی که در سالِ ۲۰۱۷ واردِ آمریکا شدند کشورِ هندوستان بود با ۱۲۶۰۰۰ مهاجر؛ پس از آن مکزیک (۱۲۴۰۰۰)، چین (۱۲۱۰۰۰) و کوبا (۴۱۰۰۰) قرار داشتند.

از نظرِ نژاد و قومیت، از سالِ ۲۰۱۰ مهاجرانِ آسیایی در ورود به آمریکا عمدتاً بر هیسپانیکها فزونی داشته اند. مهاجرت از آمریکای لاتین به ویژه از مکزیک در پیِ رکودِ بزرگِ مالی (۲۰۰۰-۲۰۱۰) کاهش یافت. البته مکزیک هم در مهاجرفرستی به آمریکا و هم در بازگشتِ مهاجران از آمریکا به مکزیک شاهدِ کاهش بوده است.

پیش بینی می‌شود که آسیایی‌ها تا سالِ ۲۰۵۵ به بزرگترین جمعیتِ مهاجرانِ آمریکا بدل گردند و از هیسپانیکها سبقت بگیرند. طبقِ برآوردهای مرکزِ تحیقاتیِ Pew، تا سالِ ۲۰۶۵ آسیایی‌ها چیزی حدودِ ۳۸درصدِ کلِ مهاجران را تشکیل خواهند داد؛ هیسپانیکها با ۳۱درصد، سفیدپوستان با ۲۰درصد و سیاهپوستان با ۹درصد در رتبه های بعدی خواهند بود.

 

 

آیا جمعیتِ مهاجرانِ آمریکا رو به افزایش است؟

 

 

تعدادِ مهاجرتهای جدید به آمریکا کاهش پیدا کرده است که عمدتاً ناشی از کاهشِ تعدادِ مهاجرانِ غیرقانونی بوده است. کاهشِ جمعیتِ مهاجرانِ غیرقانونی خود می‌تواند در وهله ی اول ناشی از این باشد که تعدادِ مکزیکی هایی که از آمریکا به موطنِ خود باز می گردند بیش از مهاجرانی است که از مکزیک به آمریکا مهاجرت می کنند.

پیش بینی می‌شود که در سالِ ۲۰۶۵، مهاجران و اعقابِ آنها ۸۸درصدِ رشدِ جمعیتِ‌ آمریکا را به خود اختصاص دهند، البته به شرطی که روندِ کنونیِ مهاجرت تداوم یابد. علاوه بر مهاجرانِ جدید، کودکانی که از والدینِ مهاجر در آمریکا متولد شده اند نیز در رشدِ جمعیتِ آینده ی آمریکا مؤثر خواهند بود. در ۲۰۱۷، درصدِ زنانی که طیِ یک سال بچه به دنیا آورده بودند در بینِ مهاجران (۷.۵درصد) بیش از متولدینِ آمریکا (۵.۸درصد) بود. در این یک سال، زنانِ متولدِ آمریکا بیش از ۳ میلیون فرزند و زنانِ مهاجر حدودِ ۷۸۰۰۰۰ فرزند آورده بودند.

 

 

چند مهاجر با عنوانِ پناهنده واردِ آمریکا شده اند؟

 

پس از ایجادِ طرحِ دولتِ فدرال موسوم به Refugee Resettlement Program (برنامه ی استقرارِ پناهندگان) در ۱۹۸۰، حدودِ سه میلیون پناهنده در آمریکا استقرار داده شدند که از هر کشورِ دیگری بیشتر بود.

در سالِ مالیِ ۲۰۱۸، مجموعاً به ۲۲۴۹۱ پناهنده در آمریکا پناه داده شد. نخستین مبدأِ پناهندگان کشورِ کنگو بود و پس از آن، برمه (میانمار)، اکراین، بوتان و اریتره قرار داشتند. از مجموعِ پناهندگانی که در این سالِ مالی پناه داده شدند، ۳۴۹۵ نفر مسلمان (۱۶درصد) و ۱۶۰۱۸ تن مسیحی (۷۱درصد) هستند. تگزاس، واشینگتن، اوهایو و کالیفرنیا بیش از یک چهارمِ کلیه‌ی پناهندگانی که در ۲۰۱۸ با پناهندگیِ آنان موافقت شده را در خود جای داده اند.

 

 

مهاجرانِ آمریکا اکثراً کجاها زندگی می‌کنند؟

تقریباً نیمی (۴۵درصد) از ۴۴.۴ میلیون مهاجرِ ساکنِ آمریکا تنها در سه ایالت زندگی می‌کنند: کالیفرنیا (۲۴درصد)، تگزاس (۱۱درصد) و نیویورک (۱۰درصد). کالیفرنیا بیشترین جمعیتِ مهاجر (۱۰.۶ میلیون نفر) را در سالِ ۲۰۱۷ داشته است. تگزاس و نیویورک نیز هریک ۴.۵ میلیون مهاجر را در خود جای داده بودند.

از نظرِ ناحیه ی جغرافیایی، حدودِ دو سومِ مهاجران در غرب (۳۴درصد) و جنوب (۳۳درصد) جای داشته اند. تقریباً یک پنجم در شمالِ شرق (۲۱درصد) و ۱۱درصد هم در غربِ میانه (شمالِ مرکزی) می زیسته اند.

در سالِ ۲۰۱۷، اکثرِ مهاجران در ۲۰ کلان شهرِ عمده متمرکز بوده اند که در صدرِ آنها نیویورک، لس آنجلس و میامی بوده است. این ۲۰ کلان شهر موطنِ ۲۸.۷ میلیون مهاجر یعنی ۶۵ درصدِ کلِ مهاجرانِ آمریکا بوده است. اکثرِ مهاجرانِ غیرقانونیِ آمریکا نیز در همین مناطقِ عمده ساکن بوده اند.

 

 

سطحِ تحصیلاتِ مهاجران در مقایسه با سایرِ آمریکایی‌ها چگونه است؟

 

مهاجرانِ ساکنِ آمریکا در مجموع سطحِ تحصیلاتِشان پایین‌تر از جمعیتِ زاده ی آمریکاست. در سالِ ۲۰۱۷، جمعیتِ مهاجرینی که دبیرستانِ خود را به پایان نرسانده اند سه برابرِ متولدینِ آمریکا بوده است (۲۷درصد به ۹ درصد). با این حال، مهاجرین و آمریکایی الاصل هایی که دارای مدرکِ لیسانس یا بالاتر بوده اند با هم برابری کرده اند (۳۱درصد و ۳۲ درصد به ترتیب).

سطحِ تحصیلات در میانِ گروههای مختلفِ مهاجران، به ویژه آنهایی که از نقاطِ مختلف به آمریکا آمده اند متفاوت است. مهاجرانی که از مکزیک و آمریکای مرکزی آمده اند کمتر از متولدینِ آمریکا واجدِ دیپلمِ دبیرستان بوده اند (به ترتیب ۵۴ درصد و ۴۶ درصد فاقدِ دیپلمِ دبیرستان بوده اند، در برابرِ ۹ درصدِ کسانی که در آمریکا به دنیا آمده اند). از سوی دیگر اما مهاجرانی که از آسیای جنوبی و شرقی، اروپا / کانادا، خاورمیانه و آفریقای سیاه می آیند بیش از ساکنانِ آمریکایی الاصل دارای مدرکِ لیسانس یا بالاتر هستند.

در بینِ همه ی مهاجران، آنهایی که متعلق به آسیای جنوبی و شرقی (۵۳درصد) و خاورمیانه (۴۸درصد) هستند بیش از سایرین واجدِ لیسانس یا بالاتر بوده اند. مهاجرانِ متعلق به مکزیک (۷درصد) و آمریکای مرکزی (۱۱درصد) نیز کمتر از سایرین به اخذِ لیسانس یا بالاتر نایل آمده اند.

 

 

در آمریکا چند مهاجر مشغول به کارند؟

 

 

در ۲۰۱۷، حدودِ ۲۹ میلیون مهاجر در آمریکا مشغول به کار یا به دنبالِ کار بوده اند، که حدودِ ۱۷ درصدِ کلِ نیروی کارِ کشوریِ آمریکا را تشکیل می دهد. مهاجرانِ قانونی اکثریتِ نیروی کارِ مهاجران را تشکیل داده اند و شمارشان ۲۱.۲ میلیون بوده است. ۷.۶ میلیون مهاجرِ شاغلِ دیگر وضعیتِ غیرقانونی دارند که کمتر از سالِ گذشته و بسیار کمتر از سالِ ۲۰۰۷ است که شمارِ آنها ۸.۲ میلیون بود. آنها به تنهایی ۴.۶درصدِ نیروی کارِ مدنی را تشکیل می‌دهند، که نسبت به سالِ ۲۰۰۷ که ۵.۴درصدِ نیروی کارِ مدنی را تشکیل می دادند (بالاترین میزان) کاهش نشان می‌دهد. در همین بازه ی زمانی، مجموعاً نیروی کارِ آمریکا افزایش یافته، و به موازاتش، تعدادِ کارکنانِ متولدِ آمریکا و مهاجرانِ قانونیِ شاغل در آمریکا نیز.

یک پیش بینیِ دیگر این است که مهاجران دستِ کم تا سالِ ۲۰۳۵ سببِ افزایشِ جمعیتِ در سنِ کارِ خواهند شد. پیش بینی می‌شود که بینِ سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۵، با ورودِ نسلِ بیبی بومر به بازنشستگی، مهاجران و کودکانشان کاهشِ جمعیتِ در سنِ کار را با افزودنِ حدودِ ۱۸ میلیون جمعیتِ در سنِ کار جبران نمایند.

 

 

انگلیسی صحبت کردنِ مهاجران چطور است؟

 

 

از میانِ مهاجرانِ ۵ سال به بالا، نیمی (۵۲درصد) در تکلم به انگلیسی تسلّط دارند – اعم از اینکه انگلیسی را بسیار سلیس صحبت کنند (۳۶درصد) یا تنها در خانه انگلیسی تکلم کنند (۱۶درصد).

مهاجرانِ مکزیکی کمتر از سایرین در انگلیسی تسلط دارند (۳۳درصد)، پس از آنها مهاجرانِ متعلق به آمریکای مرکزی (۳۴درصد)، آمریکای جنوبی (۵۴درصد) و جنوب و شرقِ‌ آسیا (۵۶درصد) قرار دارند. مهاجرانِ‌ متعلق به اروپا یا کانادا (۷۷درصد)، آفریقای سیاه (۷۳درصد) و خاورمیانه (۶۱درصد) بالاترین میزانِ تبحر در انگلیسی را دارند.

هرچه مهاجران زمانِ بیشتری را در آمریکا زندگی کرده باشند،‌ احتمالِ اینکه انگلیسی شان بهتر باشد بیشتر است. از بینِ مهاجرینی که پنج سال یا کمتر در آمریکا به سر برده اند ۴۵ درصدشان در انگیسی مسلطند. در حالی که این میزان در بینِ مهاجرانی که ۲۰ سال یا بیشتر است در آمریکا زندگی می‌کنند ۵۶ درصد یعنی از نصف بیشتر است.

در بینِ مهاجرینِ ۵ سال به بالا، اسپانیایی پرگویش‌ورترین زبان است. ۴۳ درصدِ مهاجرانِ‌ آمریکا در منزل به اسپانیایی صحبت می‌کنند. پنج زبانِ نخستی که پس از اسپانیایی در منازلِ‌ مهاجرانِ آمریکا شایع است عبارت است از انگلیسی (۱۷درصد)، چینی (۶درصد)، هندی (۵درصد)، فیلیپینی/ تاگالوگ (۴درصد) و فرانسوی (۳درصد).

 

 

اخیراً چند مهاجر از آمریکا اخراج شده اند؟

حدودِ ۲۹۵۰۰۰ مهاجر در سالِ مالیِ ۲۰۱۷ از آمریکا اخراج شده اند که نسبت به سالِ ۲۰۱۶ کمتر بوده است. روی هم رفته دولتِ اوباما قریب به ۳ میلیون مهاجر را از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ اخراج کرده است، که نسبت به ۲ میلیون مهاجری که بینِ سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ در دولتِ جرج بوش اخراج شدند به حدِ قابلِ توجهی بالاتر است. در ۲۰۱۷، دولتِ ترامپ ۲۹۵۰۰۰ مهاجر را اخراج کرد که پایینترین میزانِ اخراجی از سالِ ۲۰۰۶ تا کنون بوده است.

 

 

مهاجرانی که محکوم به جرم شده اند اقلیتِ اخراجی‌های سالِ ۲۰۱۷ (آخرین سالی که داده‌های آماریِ مربوطه از آن در دست است) را تشکیل می‌دهند. از بینِ ۲۹۵۰۰۰ مهاجری که در سالِ ۲۰۱۷ اخراج شده اند، ۴۱درصدشان محکوم به جرم بوده اند و ۵۹ درصدشان جرمی نداشته اند. از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، اکثریتِ (۶۰درصد) مهاجرانِ اخراجی به جرمی محکوم نبوده اند.

 

 

در مرزِ آمریکا-مکزیک چند مهاجر بازداشت می‌شوند؟

تعدادِ بازداشتی ها در مرزِ ایالاتِ متحده با مکزیک طیِ ده، دوازده سالِ اخیر کاهشِ شدیدی داشته است: از بیش از یک میلیون مورد در سالِ مالیِ ۲۰۰۶ به ۳۹۶۵۷۹ مورد در سالِ مالیِ ۲۰۱۸. امروزه غیرِمکزیکی ها بیشتر از مکزیکی‌ها در این مرز بازداشت می‌شوند. در سالِ مالیِ‌ ۲۰۱۸، بازداشتِ مهاجرینی از آمریکای مرکزی بر تعدادِ مکزیکی‌های بازداشت شده در این مرز برای سومین سالِ پیاپی پیشی گرفت. نخستین  باری که مکزیکی‌ها اکثریتِ بازداشتی های گشتِ مرزی را تشکیل نمی دادند سالِ ۲۰۱۴ بود.

 

 

آمریکایی‌ها چه دیدی نسبت به مهاجران و مهاجرت دارند؟

 

 

با اینکه مسأله ی مهاحرت در کانونِ بحثهای سیاسیِ کشور قرار دارد، اما مردمِ آمریکا دیدگاههای متفاوتی درباره ی مهاجرینِ ساکنِ آمریکا دارند. در مجموع، اکثرِ آمریکایی‌ها نسبت به مهاجران نظرِ مثبتی دارند. شش دهمِ آمریکایی‌ها (۶۲درصد) می‌گویند مهاجران کشور را تقویت می کنند «زیرا سخت‌کوش و بااستعداد هستند»، در عینِ حال حدودِ یک چهارم (۲۸درصد) هم می‌گویند مهاجران باری بر دوشِ کشورند زیرا شغلها، خانه ها و خدماتِ درمانیِ آمریکا را اشغال می‌کنند.

با این حال، این دیدگاه‌ها در بینِ طیف‌های سیاسیِ مختلف تفاوتِ چشمگیری پیدا می‌کند. در بینِ دموکراتها و مستقلینِ متمایل به دموکراتها ۸۳ درصد بر این نظرند که مهاجران کشور را با سختکوشی و استعدادهای خود تقویت می‌کنند، و تنها ۱۱ درصد می‌گویند آنها سربارِ کشورند. در بینِ جمهوریخواهان و مستقلینِ متمایل به این حزب، ۳۸درصد آنها را مایه‌ی تقویتِ کشور، و حدودِ نیمی (۴۹درصد) آنها را سربارِ مملکت می‌دانند.

درباره ی میزانِ مهاجرتها در آینده اختلافِ نظر در آمریکا زیاد است. یک چهارم می‌گویند مهاجرت به آمریکا باید کاهش یابد (۲۴درصد)، در حالی که یک سوم (۳۸درصد) می‌گویند مهاجرت باید در همین سطحِ کنونی ادامه یابد و حدودِ یک سومِ دیگر (۳۲درصد) هم می‌گویند باید افزایش یابد.