تقسیم بندی ایالت های آمریکا از لحاظ فرهنگی و قوانین
۶ مرداد ۱۳۹۹
۴۶ درصد آمریکایی‌ها در میان دوستان و خانواده‌ی خود، معتاد دارند
۶ مرداد ۱۳۹۹
تقسیم بندی ایالت های آمریکا از لحاظ فرهنگی و قوانین
۶ مرداد ۱۳۹۹
۴۶ درصد آمریکایی‌ها در میان دوستان و خانواده‌ی خود، معتاد دارند
۶ مرداد ۱۳۹۹

آشنایی با برخی از گروه های سفید پوست نژاد پرست آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۱۳ آگوست ۲۰۱۷

در آمریکا دهها گروهِ کوکلاکس‌کلان وجود دارد که از نیوجرسی تا لس آنجلس امتداد یافته اند.

خشونتهای مرگباری که در خیابانهای شارلوتزویلِ ایالتِ ویرجینیا اتفاق افتاد مقارن بود با به قدرت رسیدنِ راستگرایانِ افراطی در آمریکا.

گفته می‌شود انتخابِ دونالد ترامپ به عنوانِ کلیددارِ کاخِ سفید یکی از عواملِ نوخیزشِ فعالان و گروه‌هایی است که نه ایدئولوژیِ چپ را قبول دارند و نه محافظه‌کارانِ معتدل را.

از رسانه‌های اجتماعی نیز به عنوانِ یکی دیگر از محرّکهای اصلیِ این قبیل ایدئولوژی‌ها یاد می‌شود.

یکی از نهادهای برجسته ی حقوقِ بشری در آمریکا به نامِ Southern Poverty Law Center (SPLC) اعلام کرده که تا کنون بیش از ۱۶۰۰ گروهِ افراط‌گرا را در کشور شناسایی کرده است.

اما این گروه‌ها متشکل از چه کسانی هستند، چقدر محبوبیت دارند، و چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

در ادامه با معروف ترین جنبشهای سفیدپوستانِ خودبرترپندار در آمریکای امروزی آشنا می شویم.

 

آلترناتیو رایت (Alternative right)

آلترناتیو رایت، یا به اختصار: آلت‌رایت، یکی از گروههای غائله‌انگیزِ کاملاً سازش‌ناپذیر است که هیچ علاقه ای به اصلاحِ سیاسی ندارد ولی سخت به آقای ترامپ علاقه دارد. منتقدان آنها را ناسیونالیست و متعصب به نژادِ سفید می دانند.

گفته می‌شود که برانگیزنده ی خیزشِ جدیدِ این جنبش لفاظی هایی است که ترامپ در کمپینهای انتخاباتی اش در سالِ ۲۰۱۶ ایراد می کرد و برای همین به تعصب علیهِ یهودیان و مسلمانان و نژادپرستیِ آشکار متهم شد.

ترامپ نیز به نوبه‌ی خود این جنبش را در نوامبرِ ۲۰۱۶ محکوم کرد و گفت که دیدگاه‌های آنان را قبول ندارد.

اصطلاحِ «آلت‌رایت» وقتی در رسانه‌ها متداول شد که ترامپ، که آن زمان نامزدِ جمهوریخواهان بود، در توئیترِ خود تصویری از هیلاری کلینتون را در کنارِ یک ستاره‌ی شش‌پر شبیهِ ستاره‌ی پرچمِ اسرائیل منتشر کرد که روی آن نوشته شده بود: «فاسدترین کاندیدای تاریخ!»

بنابر آنچه آلوم باکهری (Allum Bokhari) و مایلو یناپولاس (Milo Yiannopoulos) در خبرگزاریِ‌ بریتبارت (Breitbart) تحریر کرده اند، آلت‌رایتی ها شاملِ «روشنفکران»، «محافظه‌کارانِ بالفطره» و «بازیگوشهای اینترنتی» می‌شوند (فعالانی غالباً جوان که شوقِ وافری به ترول‌بازی در اینترنت دارند).

آرمانهای این جنبش بر «هویتِ سفیدپوست» و حفاظت از «تمدنِ سنتیِ غرب» متمرکز است. این را ریچارد برتراند اسپنسر (Richard Bertrand Spencer) می گوید که خود واضعِ اصطلاحِ «آلترناتیو رایت» در سالِ ۲۰۰۸ بوده است.

آزادی، از جمله آزادیِ بیان، و حقِ رنجاندنِ دیگران جزءِ آرمانهای آنان است. مخالفانشان آنها را نژادپرست، زن‌ستیز و ضدِیهود می نامند.

تعدادِ اعضا: جنبشِ آلت‌رایت از آنجاکه اغلبِ فعالیتهایش به صورتِ آنلاین است، عضوپذیریِ رسمی ندارد و لذا تعیینِ تعدادِ دقیقِ اعضایش مشکل است.

کجاها هستند؟ این جنبشِ «نامنظّم» حضوری آنلاین دارد و گفته می‌شود که محبوبیتِ آن در سراسرِ کشور رو به افزایش است.

آیا این جنبش در حالِ رشد است؟ این گروه که یک جنبشِ سیاسیِ نسبتاً نوظهور محسوب می‌شود، به سببِ حمایتِ جانانه اش از دونالد ترامپ، در سالِ اخیر شهرتِ فزاینده ای کسب کرده است. با این حال، برآوردِ قدرتِ آن دشوار است.

 

کوکلاکس‌کلان (KKK)

بدنام‌ترین گروهِ خودبرترپندارِ آمریکا یعنی کوکلاکس‌کلان در ۱۸۶۵ و در نتیجه ی جنگهای داخلیِ آمریکا، به دستِ تنی چند از مقاماتِ سابقِ ائتلافِ جنوب تشکیل شد.

کلان‌ها خیلی زود در جنوب نشو و نما یافتند، و سپس، در دهه ی ۱۹۰۰ در سراسرِ کشور گسترش پیدا کردند.

تبعیضاتِ این گروه برعلیهِ سیاهپوستان، یهودیان و مهاجرانِ آمریکا بوده و در دورانِ اخیر مردان و زنانِ همجنس‌خواه را نیز شامل شده است.

این جنبش به نوعی محکمه‌ی خودسرانه تبدیل گردید که هدفش محروم‌سازیِ این گروه‌ها از حقوق و آزادی‌های مدنی‌ئی بود که سایرِ آمریکایی‌ها از آن برخوردار بودند.

سنتِ اعضا این بوده که لباس‌هایی باشلُق‌دار می پوشیده اند و دست به اعدامِ موسوم به لینچینگ و دیگر حملاتِ خشونت‌بار می زده اند. قربانیان کسانی بوده اند که استیلای سفیدپوستان بر ایالت‌های جنوب را به چالش می کشیده اند.

زیرشاخه‌های این گروه آن را چنین توصیف می‌کنند: «سازمانی متشکل از مسیحیانِ میهن‌دوستِ سفیدپوست که ریشه در کوکلاکس‌کلانِ اوایلِ سده‌ی بیستم دارد.»

تعدادِ اعضا: گروههای کوکلاکس‌کلان در اکثرِ ایالت‌های آمریکا فعال هستند و تعدادشان از ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو تخمین زده شده است.

آنها چه کسانی هستند؟ در آمریکا دهها گروهِ کوکلاکس‌کلان وجود دارد که از نیوجرسی تا لس آنجلس حضور دارند و شاملِ کهنه‌سربازانِ سفیدپوستِ ائتلافِ جنوب و شوالیه‌های سنت‌گرای آمریکایی می‌شوند.

آیا این جنبش در حالِ رشد است؟ در سالِ ۲۰۱۶ این گروه اعلام کرد که در حالِ تجدیدِ قوا با تکیه بر عضوگیری از ایالت‌های جنوبی (Deep South) است.

 

گروههای نئونازی

اصطلاحِ نئونازی اشاره به گروهی از فعالانِ جدایی‌طلب دارد که همگی دارای آرمانهای ضدِیهود بوده و به آدولف هیتلر و آلمانِ نازی ارادت دارند.

دیدگاه‌های گروههای نئونازی در آمریکا موردِ حمایتِ دادگاه‌ها و متممِ نخستِ قانونِ اساسیِ این کشور است.

در یک پرونده ی زبانزد، دادگاهِ عالیِ آمریکا با استناد به متممِ نخستِ قانونِ اساسی، از حقِ یک گروهِ نئونازی برای تظاهرات در شهرِ عمدتاً یهودی‌نشینِ اسکوکی در ایالتِ ایلینوی و نمایشِ صلیبِ شکسته (نشانِ نازیهای آلمان) حمایت کرد.

شمارِ اعضا: در آمریکا چندین سازمانِ برجسته ی نئونازی وجود دارد، از جمله حزبِ نازیِ آمریکایی‌ها (American Nazi Party) و جنبشِ ناسیونال سوسیالیست (National Socialist Movement یا NSM). معروفترینِ این گروه‌ها National Alliance (NA) نام دارد که یکی از اشتقاقاتِ آن با نامِ Vanguard America در ۱۲ آگوستِ ۲۰۱۷ در راهپیماییِ توأم با خشونتِ «Unite the Right» شرکت کرد، تظاهراتی که یک کشته ی زن و دهها مجروح از بینِ تظاهرکنندگان و مخالفینشان برجای گذاشت. آخرین آماری که از تعدادِ اعضای NA در دست است مربوط به سالِ ۲۰۱۲ می باشد که آنها را حداقل ۲۵۰۰ نفر برآورد کرده است. با این حال، مقاله ای که در ۲۰۱۱ در نیویورک تایمز انتشار یافت جنبشِ ناسیونال سوسیالیست را متشکل از ۴۰۰ عضو می داند.

کجاها هستند؟ خاستگاه و یا پایگاهِ تعدادی از این گرووها ویرجینیا بود. در سالهای اخیر، با وجودِ اعضای گروه‌هایی نظیرِ ناسیونال سوسیالیست که در ۳۲ ایالتِ آمریکا فعالیت می‌کنند، این گروه گسترش یافته است.

آیا این جنبش در حالِ رشد است؟ بنابر اعلامِ مؤسسه ی تحقیقاتیِ اطلاعات و جامعه (Data and Society Research Institute)، نفوذِ جریانِ راستِ افراطی در رسانه‌های غالبِ آمریکا نشانه‌ای از قدرت‌یافتنِ نئونازی هاست. گفته می شود که رابطه ی میانِ نئونازی های آمریکا و اروپا نیز در حالِ تقویت است.

 

سایرِ گروههای نفرت

جنبشِ ناسیونال سوسیالیست: در ۱۹۹۴ پایه‌گذاری شد و یکی از بزرگترین گروههای نئونازی در آمریکاست که در بیش از ۳۰ ایالتِ آمریکا شعبه دارد.

شورای شهروندانِ محافظه‌کار (Council of Conservative Citizens): در ۱۹۵۸ و با انشعاب از جنبشهای حامیِ تفکیکِ نژادی در ایالت‌های جنوبی، تأسیس شد.

حزبِ آزادیِ آمریکا (American Freedom Party): در ۲۰۰۹ در کالیفرنیا بنیان نهاده شد. این حزب اهدافِ نژادپرستانه را دنبال می کند و ضدِ مهاجرت است.


مطالب مرتبط