۲۰۲۰، مرگبارترین سال تاریخ آمریکا
۲ دی ۱۳۹۹
حمله ترامپ به نفر دوم سناتورهای جمهوری‌خواه
۲ دی ۱۳۹۹
۲۰۲۰، مرگبارترین سال تاریخ آمریکا
۲ دی ۱۳۹۹
حمله ترامپ به نفر دوم سناتورهای جمهوری‌خواه
۲ دی ۱۳۹۹

تأثیرگذارترین بازیگران سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران

تاریخ انتشار گزارش: ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰

این تحلیل به بررسی مهم‌ترین بازیگران تأثیرگذار بر سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران می‌پردازد. از منظر «کوری هیندرشتاین» یکی از مهم‌ترین بازیگران شورای امنیت ملی آمریکا به رهبری «جیک سالیوان» است که در واقع چگونگی برخورد با ایران و ساختار تصمیم‌گیری در بحث هسته‌ای در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت را تعیین می‌کند.

مسئله دیگری که در سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران تعیین‌کننده است این است که آیا باید با ایران به عنوان یک موضوع منطقه‌ای برخورد شود که در نهایت با همکاری تیمی از کشورهای این منطقه به حل‌وفصل مسائل آن پرداخت و یا اینکه باید به عنوان مسئله‌ای در راستای بحث جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای در نظر گرفته شود که در این صورت نیاز به برخورد کاربردی صرفاً تحت لوای این مسئله مشخص دارد.

نگارنده این سطور یکی دیگر از بازیگران کلیدی سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران را چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ سیاسی کنگره می‌داند و در این راستا فرقی ندارد که چه حزبی کنترل آن را به دست بگیرد چرا که هر دو حزب در اعتراض به برجام و رودرو شدن با ایران فراتر از موضوع صرف هسته‌ای با یکدیگر اشتراک نظر دارند. از طرف دیگر کنگره آمریکا در بلندمدت در بحث تأمین مالی نیز در سیاست خارجی آمریکا اثرگذار است.

دو بازیگر تأثیرگذار دیگر از منظر نگارنده نمایندگان منافع اسرائیل و عربستان سعودی خواهند بود که بر روی سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران تأثیرگذار هستند.

آخرین بازیگر کلیدی در سیاست خارجی آمریکا رسانه‌ها هستند که در تعیین سیاست‌گذاری در رابطه با ایران از اهمیت کلیدی برخوردار خواهند بود.

نگارنده همچنین معتقد است انگلستان در موضوع ایران در آینده بازیگری مهم خواهد بود چرا که هم مورد اعتماد ایران است و هم مورد اعتماد آمریکا و در این راستا نقش مهمی در حل موضوع هسته‌ای خواهد داشت.