آمریکا نمی‌تواند مدعی دفاع از دموکراسی در سطح جهان شود
۲۸ دی ۱۳۹۹
وضعیت تبعیض جنسیتی در میزان حقوق و دستمزد در دانشگاه های برتر آمریکا چگونه است؟
۲۸ دی ۱۳۹۹
آمریکا نمی‌تواند مدعی دفاع از دموکراسی در سطح جهان شود
۲۸ دی ۱۳۹۹
وضعیت تبعیض جنسیتی در میزان حقوق و دستمزد در دانشگاه های برتر آمریکا چگونه است؟
۲۸ دی ۱۳۹۹

ترور در ایران می­تواند گزینه­های بایدن را محدود کند. آیا هدف این بود؟

تاریخ انتشار گزارش: ۱ دسامبر ۲۰۲۰

سنگر در این مقاله در ابتدا به این موضوع می­پردازد که در رسانه­ها تردیدی وجود ندارد که این ترور به عاملیت رژیم صهیونیستی انجام شده است. عدم تکذیب این رخداد توسط رژیم صهیونیستی در کنار نوع انجام این اقدام، همگان را مطمئن کرده که تل­آویو نقش اصلی در این اقدام را بر عهده دارد.

سنگر سپس به بررسی تبعات ترور شهید فخری زاده بر رویکرد ایرانی دولت جو بایدن می­پردازد. وی معتقد است که این ترور پیامدهای ذیل را می­تواند بر روند دیپلماسی با ایران داشته باشد و این موضوع نیز محتمل است که حتی این پیامدها اهداف رژیم صهیونیستی از انجام چنین اقدامی نیز بوده باشند:

  • ناممکن کردن بازگشت جو بایدن به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵؛

این موضوع که در اظهارات نتانیاهو پس از تائید انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده بود، به این واقعیت استناد می­کرد که باید ظرفیت دستیابی ایران به بمب هسته­ای پس از انقضای محدودیت­ها در سال ۲۰۳۰ را از هم­اکنون هدف قرار داد.

  • جلوگیری از جنگ و دیپلماسی:

ز نظر سنگر اگرچه رسانه­های اسرائیلی هدف از این اقدام را جلوگیری از جنگ عنوان کردند به این معنی که از بین بردن ظرفیت­های انسانی مؤثر در دستیابی ایران به سلاح اتمی، می­تواند امکان وقوع یک جنگ منطقه­ای را کاهش دهد، اما همزمان این اقدام، ظرفیت در پیش گرفتن رویکرد دیپلماسی با ایران را نیز از میان برمی‌دارد.

  • تحریک ایران:

سنگر معتقد است که اگر ایران تلافی کند بهانه لازم به ترامپ برای آغاز جنگ داده می­شود. این جنگ می­تواند همه برنامه‌های بایدن برای بازگشت به برجام را تحت تأثیر قرار دهد.