ترور در ایران می­تواند گزینه­های بایدن را محدود کند. آیا هدف این بود؟
۲۹ دی ۱۳۹۹
میشل فلورنوی کیست؟
۲۹ دی ۱۳۹۹
ترور در ایران می­تواند گزینه­های بایدن را محدود کند. آیا هدف این بود؟
۲۹ دی ۱۳۹۹
میشل فلورنوی کیست؟
۲۹ دی ۱۳۹۹

وضعیت تبعیض جنسیتی در میزان حقوق و دستمزد در دانشگاه های برتر آمریکا چگونه است؟

تاریخ انتشار گزارش: ۱۶ آگوست ۲۰۱۸

رفتن به دانشگاه به این معنی است که شما قرار است در آینده پول بیشتری دربیاورید.

این مساله کاملا درست است، اما آیا می دانستید تحصیلات اختلاف جنسیتی موجود در دستمزد مردان و زنان را کاهش نمی دهد؟ در واقع یک تحلیل آماری جدید که توسط وزارت آموزش انجام شده نشان می دهد تحصیل در برترین کالج ها حتی ممکن است نابرابری موجود در دستمزد میان مردان و زنان را بیشتر کند.

ما اطلاعات موردنیاز برای تصویرسازی فوق را از سایت BusinessStudent.com جمع آوری کردیم. این سایت وضعیت صد دانشگاه برتر و بیست و پنج کالج آزاد برتر هنر بر اساس رتبه بندی US News College را مورد بررسی قرار داده است. پس از حذف کالج هایی که هیچ اطلاعاتی از شرایط آنها در دست نبود، در نهایت محققین ماندند و صد و هفده کالج. این افراد برای به دست آوردن میانگین درآمد مردان و زنانی که شش سال از آغاز تحصیلات عالیه ی آنها گذشته بود از داده های اطلاعاتی وزارت آموزش استفاده کرده و همه ی کسانی که به صورت تمام وقت در کالج تحصیل می کنند را از این جامعه ی آماری حذف کردند. نتایج این تحقیقات تصویری باورنکردنی از نابرابری جنسیتی موجود در دستمزد افراد مورد بررسی را پیش روی ما قرار می دهد.

در میان صد و هفده کالجی که US News College به عنوان برترین کالج های آمریکا معرفی کرده است، ده کالج ذیل بیشترین میزان اختلاف در دستمزد مردان و زنان را به خود اختصاص داده اند.

  1. دانشگاه استنفورد: ۳۶۰۰۰ دلار
  2. دانشگاه بریگم یانگ: ۳۳۳۰۰ دلار
  3. دانشگاه پرینستون: ۳۲۳۰۰ دلار
  4. دانشگاه پنسیلوانیا: ۳۲۰۰۰ دلار
  5. دانشگاه دوک: ۳۱۶۰۰ دلار
  6. موسسه ی فناوری ماساچوست MIT: 30000 دلار
  7. دانشگاه هاروارد: ۲۹۷۰۰ دلار
  8. دانشگاه کارنگی ملون: ۲۹۶۰۰ دلار
  9. دانشگاه رایس: ۲۷۲۰۰ دلار
  10. دانشگاه ویک فارست: ۲۵۱۰۰ دلار

 

بسیاری از اقتصاددانان اختلاف حاصل از تبعیض جنسیتی در دستمزد را عمیقا مورد مطالعه قرار داده اند؛ خوب است نگاهی اجمالی به این اعداد و ارقام بیاندازیم. روش های بسیار زیادی برای قطعه بندی این اطلاعات وجود دارد، اما کلی ترین و ساده ترین آنها بررسی نابرابر در دستمزد زنان سفیدپوست است. زنان سفیدپوست در ازای شغل تمام وقت خود حقوقی برابر با ۸۷ درصد حقوق همتایان مرد خود دریافت می کنند. این اختلاف در دستمزدِ زیرگروه های دیگر حتی بیشتر هم هست، اما برای تعیین شاخص میانگین رقم این اختلاف را ۱۳ درصد در نظر می گیریم. هرچند میانگین اختلاف در دستمزد زنان و مردان با توجه به تصویرسازی فوق ۳۰ درصد است.

در میان کالج های فوق، استنفورد در صدر جدول بیشترین اختلاف جنسیتی در دستمزد قرار گرفته؛ به این دلیل عمده که معمولا دانشجویان تحصیل کرده در این دانشگاه مشاغل پردرآمدی را در خارج از دانشگاه انتخاب می کنند. لکن در واقع بریگم یانگ بیشترین اختلاف دستمزد میان زنان و مردان را به خود اختصاص داده است، چرا که زنان تحصیل کرده در این دانشگاه ۳/۵۷ درصد کمتر از مردان همتای خود دستمزد می گیرند؛ در حالی که این درصد برای فارغ التحصیلان استنفورد ۹/۳۱ درصد است.  در میان بیست کالجی که در صدر این جدول قرار گرفته اند، کمترین میزان اختلاف درآمد به طرز تکان دهنده ای ۱۲۵۰۰ دلار است.

تصویرسازی ما نشان می دهد که اختلاف جنسیتی موجود در دستمزد فارغ التحصیلان بهترین کالج های کشور بی اندازه گسترده و پررنگ است. در حقیقت در میان ۱۱۷ کالج برتر، تنها زنان فارغ التحصیل از سه کالج درآمدی بیش از مردان همتای خود داشتند. مشکل سازترین تفسیری که می توان از این مساله داشت این است که این اعداد و ارقام، نشان دهنده ی میانگین درآمد زنان و مردان در اوایل دهه ی بیست سالگی شان است. تصور کنید این اختلاف موجود در درآمد طی سی سال بعد به چه میزان می رسد. قطعا نه تنها به قوت خود پابرجا می ماند که بیشتر و بیشتر هم می شود.

چطور می توان این شرایط را توجیه کرد؟ آیا داده های اساسی این تصویرسازی مشکل دارد؟ توجه داشته باشید که وزارت آموزش میانگین درآمد افرادی که شش سال از ورودشان به کالج گذشته را در نظر گرفته است، بنابراین این آمار و ارقام شامل افرادی که ترک تحصیل کرده اند یا به هر دلیلی فارغ التحصیل نشده اند نیز می شود. پس آیا می توان فرض کرد تعداد زنانی که ترک تحصیل کرده اند بیشتر از مردان بوده و به دلیل اینکه بدون داشتن مدرک تحصیلی مشغول به کار شده اند دستمزد پایین تری دریافت می کنند؟ خلاصه بگوییم؛ خیر. تعداد زنانی که از کالج فارغ التحصیل می شوند بسیار بیشتر از مردان است.

توجیه اختلاف موجود میان دستمزد زنان و مردان را یا باید در مدارک تحصیلی شان جستجو کرد و یا در گزینه های شغلی که هرکدام انتخاب می کنند. البته یک راه ساده تر هم برای توجیه آن وجود دارد که به نظر بیشتر از هر دلیل دیگری درست می آید: کارفرمایان به طور ناعادلانه ای دستمزد کمتری به زنان می دهند، حتی اگر این زنان تحصیلکرده ی هاروارد باشند!