رویترز| میلیون‌ها آمریکایی در خطر از دست دادن بیمه بیکاری در پی لج‌بازی ترامپ
۷ دی ۱۳۹۹
درخواست فلین از طرفداران ترامپ برای اعتراضات سراسری
۷ دی ۱۳۹۹
رویترز| میلیون‌ها آمریکایی در خطر از دست دادن بیمه بیکاری در پی لج‌بازی ترامپ
۷ دی ۱۳۹۹
درخواست فلین از طرفداران ترامپ برای اعتراضات سراسری
۷ دی ۱۳۹۹

لکه ننگ کار کردن با ترامپ، آینده شغلی همکارانش را تحت تاثیر قرار خواهد داد

تاریخ انتشار گزارش: ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰

در حالی که داشتن سابقه کار در کاخ سفید به طور معمول مانند گذرنامه‌ای برای کسب شغلی پرسود در تجارت یا لابی‌گری در آینده است، اما درباره کار در کاخ سفید تحت کنترل ترامپ مانند چیزهای غیرعادی دیگر دولت او، این مورد هم صدق نمی‌کند و ممکن است این سابقه آن‌ها را برای یافتن شغلی جایگزین بعد از خروج از کاخ سفید به دردسر بیاندازد. ترامپ به قدری اخلال‌گر و تفرقه‌افکن عمل کرده که آن‌هایی که تصور می‌شود او را در انجام اقداماتش یاری کرده‌اند، ممکن است در جستجو برای یافتن شغل با برخورد سرد مواجه شوند.

مو ولا مشاور ارشد سابق جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این خصوص گفت: «این افراد این لکه را تا آخر عمر با خود همراه خواهند داشت. هر چه از دوره تصدی وی بگذرد، مورخان، دانشمندان علوم سیاسی، فعالان سیاسی و خود تاریخ، کشف و آشکار خواهد کرد و نشان خواهد داد تا چه حد این (دولت) فاسد بوده است. و همینطور که این روند ادامه یابد، این لکه تیره‌تر و بزرگتر خواهد شد.»

به طور مثال برای سخنگوهای کاخ سفید آینده شغلی خوبی در رسانه‌ها قابل تصور است. «جی کارنی» سخنگوی باراک اوباما بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، معاون ارشد و رئیس روابط عمومی شرکت آمازون است و نفر بعد او یعنی «جاش ارنست» که مدتی تحلیگر شبکه‌های «ان‌بی‌سی» و «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» بود، حالا مدیر ارشد ارتباطات شرکت هواپیمایی آمریکایی «یونایتد ایرلاینز» است.

اما برای فردی مثل “کِیلی مک‌انانی” که در حال حاضر سخنگوی کاخ سفید است، ممکن است یافتن چنین مشاغل رده بالایی سخت‌تر باشد. او در تمام دوره کار خود مدافع بی چون و چرای عملکرد ترامپ در مقابله با همه‌گیری مرگبار کرونا در آمریکا و همچنین ادعاهای انتخاباتی بدون مدرک وی و در عین حال منتقد سرسخت رسانه‌ها بوده است. طوری که “الیور دارسی” گزارشگر ارشد شبکه “سی‌ان‌ان” اخیراً همه اظهارات وی را زیر سوال برد و پرسید: «آیا مک‌انانی تاکنون اطلاعات مفیدی هم در اختیار رسانه‌ها قرار داده است؟»

برای سایرین مثل دختر و داماد ترامپ به عنوان مشاوران ارشد وی شرایط دشوارتر است. آن‌ها شاید امیدوار بودند در نیویورک، جایی که عنصر نامطلوب تلقی می‌شوند، بتوانند زندگی سابق خود را از سر بگیرند. به عنوان جایگزین، گفته شده که ایوانکا ترامپ در نظر دارد برای تصدی کرسی سنا در فلوریدا تلاش کند.

ریک ویلسون یکی از بنیان‌گذاران پروزه لینکلن در این خصوص گفت: «حدس میزنم دونالد ترامپ نوعی سازمان سیاسی با استفاده از همه پول‌هایی که از طریق مطرح کردن ادعاهای انتخاباتی جمع‌آوری کرده، تاسیس خواهد کرد و تعدادی از این افراد را در آنجا استخدام خواهد کرد. تصور می‌کنم بچه‌های وی هم به سمت اداره سازمان تجاری او بروند. شاید تعدادی از آن‌ها (کارکنان کاخ سفید) اهداف سیاسی خود را داشته باشند، اما فکر نمی‌کنم بسیاری از افراد نزدیک به ترامپ لابی‌گر شوند زیرا ترامپ هرگز رابطه خوبی با کنگره نداشت و آن‌ها هم قطعاً ندارند. فکر نمی‌کنم آن‌ها وارد اندیشکده‌ها بشوند زیرا در بین آن‌ها هیچ کارشناسی وجود ندارد.»

کمارک از اعضای ارشد مطالعات حکمرانی در اندیشکده “بروکینگز” مستقر در واشنگتن هم در این خصوص گفت: «ببینید، دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری عادی نداشت، پس دوره پس از ریاست جمهوری‌اش هم عادی نخواهد بود.»