۳ سناریو برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ
۵ مهر ۱۳۹۹
چرا سیاست اعلامی بایدن درمورد ایران امیدوارکننده نیست؟
۵ مهر ۱۳۹۹
۳ سناریو برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ
۵ مهر ۱۳۹۹
چرا سیاست اعلامی بایدن درمورد ایران امیدوارکننده نیست؟
۵ مهر ۱۳۹۹

مناظره‌های آمریکا در گذر زمان؛ از ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۰

تاریخ انتشار گزارش: ۵ مهر ۱۳۹۹

نخستین دوئل تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین “جان اف کندی” و “ریچارد نیکسون” در سال ۱۹۶۰ برگزار شد. از سال ۱۹۷۶ به بعد این مناظره به مهمترین بخش انتخابات تبدیل شد.
این مناظره، بین ۸۵ تا ۱۲۰ میلیون بیینده داشت. مناظره تلویزیونی جان اف کندی و ریچارد نیکسون در چهار جلسه برگزار شد. نیکسون که از شانس بالایی برخوردار بود، هر چند در بین شنوندگان رادیویی این برنامه پیروز شد، اما در میان بینندگان تلویزیون به دلیل عرق کردن بیش از حد شکست خورد. در آن زمان، این مناظره‌ها به دوئل انتخاباتی معروف شد. از سال ۱۹۷۶ به بعد این مناظره به مهمترین بخش انتخابات آمریکا تبدیل شد.

نخستین لین دوئل تلویزیونی بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری در آمریکا در روز ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۶۰ بین جان اف کندی و ریچارد نیکسون برگزار شد.

مناظره تلویزیونی جان اف کندی و ریجارد نیکسون در چهار جلسه برگزار شد. نیکسون که از شانس بالایی برخوردار بود گرچه در بین شنوندگان رادیویی این برنامه پیروز شد، اما در میان بینندگان تلویزیون بخاطر “عرق کردن” و اینکه نمی‌خواست “گریم” شود “شکست” خورد.

مناظره تلویزیونی بین کاندیدا‌ها تا سال ۱۹۷۶ دیگر برگزار نشد. دومین دور دوئل تلویزیونی در رقابت انتخاباتی بین جیمی کارتر و جرالد فورد صورت گرفت.

جرالد فورد در این مناظره‌ها خطای فاحشی کرد و مدعی شد “اروپای شرقی تحت سلطه اتحاد شوروی قرار ندارد”. این خطا چند روز بعد به بحث‌های روز در رسانه‌ها تبدیل شد. در میان مناظره فورد و کارتر ۲۷ دقیقه صدا قطع شد و مجریان به جای آن در مورد کاندیدا‌ها صحبت کردند.

مناظره بعدی بین جیمی کارتر و رونالد ریگان در سال ۱۹۸۰ صورت گرفت. ریگان از مناظره در مقابل جیمی کارتر پیروز بیرون آمد.

یکی از دلائل شکست جیمی کارتر، گروگان‌گیری دیپلمات‌ها در سفارت آمریکا در تهران و شکست عملیات رهاسازی گروگان‌ها در آن دوران بود.

والتر ماندیل کاندیدای حزب دموکرات و سناتور ایالت مینه‌سوتا در انتخابات سال ۱۹۸۴ در مقابل رونالد ریگان شکست خورد.

در سال ۱۹۸۸ جرج بوش که معاون رونالد ریگان بود به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در مقابل مایکل دوکاکیس از حزب دمکرات قرار گرفت و به پیروزی رسید.

مایکل دوکاکیس دومین فرماندار یونانی – آمریکایی در تاریخ آمریکا بود که به‌عنوان فرماندار ماساچوست، طولانی‌ترین دوره فعالیت را در بین فرمانداران ماساچوست دارا بود.

پس از سه دوره پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری، بیل کلینتون کاندیدای حزب دمکرات موفق شد در مقابل جرج بوش به پیروزی برسد. عکسی از مناظره سه‌جانبه بین بیل کلینتون، جرج بوش و کاندیدای مستقل راس پرو.

بیل کلینتون چهار سال بعد در دور دوم ریاست جمهوری در سال ۱۹۹۶ در مقابل باب دول، کاندیدای جمهوری‌خواهان قرارگرفت و به پیروزی رسید.

جرج بوش در سال دو هزار به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه پا به میدان گذاشت و در مقابل ال گور، کاندیدای حزب دمکرات به پیروزی رسید.

جان کری، در سال ۲۰۰۴ و در دومین دوره ریاست جمهوری جرج بوش به عنوان کاندیدای حزب دمکرات در مقابل او قرار گرفت و شکست خورد.

در سال ۲۰۰۸ باراک اوباما، به‌عنوان اولین کاندیدای سیاه پوست حزب دمکرات در مقابل سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین قرار گرفت و به پیروزی دست یافت.

بارک اوباما چهار سال بعد در مقابل میت رومنی وارد میدان شد و بر او غلبه کرد.

در دوئل بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به مصاف هم رفتند. این مناظره تلویزیونی بیش از یکصد میلیون نفر در سراسر دنیا تماشاگر داشت.

بسیاری برنده اولین دور مناظره بین کاندیدا‌های ریاست جمهوری را هیلاری کلینتون ارزیابی کردند.

انتخابات ۲۰۲۰

مهمترین موضوعات مهم نخستین مناظره ترامپ و بایدن 

برگزارکنندگان نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و جو بایدن رقیب دموکرات وی در نخستین مناظره ۹۰ دقیقه‌ای درباره دیوان عالی، ویروس کرونا، همگرایی رای گیری و مسائل نژادی پرستی در شهر‌های آمریکا مناظره خواهند کرد.

بر اساس این گزارش کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن و ترامپ قرار است ۲۹ سپتامبر درباره این چهار موضوع و همین طور مسائل اقتصادی مناظره کنند.
این مناظره در حالی برگزار خواهد شد که تعداد تلفات ویروس کرونا در آمریکا به بیش از ۲۰۸ هزار نفر رسیده و این بحران موجب بیکاری میلیون‌ها نفر در این کشور شده است.
فوت “روث بیدر گینسبرگ” قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا نیز به سرعت به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

در حالی که ترامپ قصد دارد رای گیری مجلس سنا درباره نامزد مورد نظر برای جانشینی گینسبرگ را پیش از انتخابات ریاست جمهوری برگزار کند، ولی دموکرات‌ها به شدت با این تصمیم مخالفت کرده و معتقدند رئیس جمهور بعدی آمریکا باید جانشین گینسبرگ را معرفی کند.
ترامپ و بایدن قرار است دو بار دیگر در روز‌های ۱۵ و ۲۲ اکتبر (۲۴ مهر و اول آبان) مناظره کنند.

قرار است «کریس والاس» مجری سرشناس و قدیمی فاکس نیوز اولین مناظره بین رئیس‌جمهور آمریکا و رقیب دموکرات او را اجرا کند. ترامپ در مصاحبه چندی قبل خود با والاس، او را «جمهوری‌خواه متمایل به دموکرات‌ها» توصیف و از وی به دلیل انتقادهایش در برنامه «یکشنبه فاکس نیوز» انتقاد کرده بود.

 

نتیجه یک نظرسنجی: ترامپ در مناظره بر بایدن چیره می‌شود

تارنمای نشریه آمریکایی هیل نوشت: نتایج نظرسنجی جدید روزنامه یو اس‌ای تودی و دانشگاه سافولک که روز یکشنبه منتشر شد، حکایت از آن دارد که از میان رای دهندگان واجد شرایط، ۴۷ درصد پیش بینی می‌کنند که ترامپ در مناظره‌ها انتخابات ریاست جمهوری صدرنشین باشد و ۴۱ درصد پیروزی بایدن در این مناظره‌ها را پیش بینی کردند.

در بین رای دهندگان مستقل انتخابات ۲۰۲۰ اختلاف ۱۰ درصدی وجود داشت و ۴۷ درصد گفتند ترامپ در مناظره‌ها پیروز خواهد شد و ۳۷ درصد انتظار داشتند بایدن برنده مناظره‌ها باشد.
این نتایج همچنین نشان داد: ۳۷ درصد از رای دهندگان واجد شرایط گفتند گردهمایی جمهوریخواهان باعث شده با احتمال کمتری از ترامپ در انتخابات نوامبر (آبان) حمایت کنند و ۳۳ درصد گفتند بعد از مشاهده گردهمایی احتمال این که به ترامپ رای دهند، افزایش یافته است.
ترامپ در بسیاری از نظرسنجی‌های ملی حتی در بسیاری از ایالت‌هایی که نقش تعیین کننده‌ای در نتایج انتخابات دارند، از بایدن عقب است.
با این حال برخی از نظرسنجی‌ها نشان داده اند که فاصله رقابت دو نامزد در هفته‌های اخیر کم‌تر شده و دو رقیب رقابتی نزدیک دارند.
بر اساس نتایج نظرسنجی جداگانه‌ای از روزنامه یو اس‌ای تودی و دانشگاه سافولک که هفته پیش انجام شد، ۵۰ درص رای دهندگان گفتند که در انتخابات نوامبر از بایدن حمایت می‌کنند. در مقایسه ۴۳ درصد حمایت خود را از ترامپ ابراز کردند.
نظرسنجی اخیر یو اس‌ای تودی و دانشگاه سافولک با مشارکت هزار نفر را از رای دهندگان واجد شرایط بین ۲۸ تا ۳۱ آگوست (۷ تا ۱۰ شهریور) از طریق تلفنی و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۱درصد انجام شده است.
پنجاه و نهمین رئیس جمهوری آمریکا و معاون او در انتخاباتی که برای برگزاری در روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ۹۹ برنامه ریزی شده است، تعیین خواهند شد.