مناظره‌های آمریکا در گذر زمان؛ از ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۰
۵ مهر ۱۳۹۹
جو بایدن: دونالد ترامپ مانند جوزف گوبلز وزیر پروپاگاندی نازی ها فقط دروغ می گوید
۵ مهر ۱۳۹۹
مناظره‌های آمریکا در گذر زمان؛ از ۱۹۷۶ تا ۲۰۲۰
۵ مهر ۱۳۹۹
جو بایدن: دونالد ترامپ مانند جوزف گوبلز وزیر پروپاگاندی نازی ها فقط دروغ می گوید
۵ مهر ۱۳۹۹

چرا سیاست اعلامی بایدن درمورد ایران امیدوارکننده نیست؟

تاریخ انتشار گزارش: ۵ مهرماه ۱۳۹۹

الدار ممدوف در وبسایت Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: در اتفاقی عجیب در واشنگتن پست، دانیل پلتکا، یکی از اعضای ارشد موسسه نئو محافظه کار امریکن اینترپرایز، از اینکه ممکن است مجبور شود در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا به دونالد ترامپ رای دهد، ابراز تاسف کرد. دلیل رای او به ترامپ نیز ترس از تاثیر ایدئولوژی چپ بر بایدن است.

در ادامه این مطلب آمده است: نامزد دموکرات‌ها برای اولین بار مجموعه‌ای منسجم از دیدگاه‌های خود را که احتمالاً سیاست‌های او در قبال ایران را هم شامل می‌شود، بیان کرد. نقطه‌نظراتی که بایدن در مقاله‌ای پیرامون سیاستش در قبال ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح کرده، کسانی را که امیدی به نجات روابط تهران و واشنگتن از دشمنی داشتند، ناامید کرد. برعکس، این مقاله حتی جنبه‌هایی تازه از روابط خصمانه با ایران را روشن می‌سازد.

پیش از هر چیز اساسا صورت بندی مقاله بایدن خود مشکل ساز است. بایدن با ادعای ارائه راهی هوشمندانه‌تر برای سخت گیری بر ایران، تلویحاً نشان می‌دهد که با اصل اهداف کارزار فشار حداکثری ترامپ مخالف نیست، بلکه او فقط به سیاستها و روشهای شکست خورده رئیس جمهور برای دستیابی به این اهداف اعتراض دارد.

براین اساس، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اگرچه از خروج ترامپ از برجام که باعث دوری واشنگتن از متحدان اروپایی‌اش شد، انتقاد می‌کند، اما شکی نیست که او بازگشت به برجام را به مثابه ابزاری برای فشار علیه ایران می‌بیند تا مبنایی برای روابط پرثمرتر در آینده باشد.

بایدن آشکارا برجام را دارای نقص دانسته و وعده همکاری با متحدان اروپایی برای تقویت و تمدید محدودیت‌های این توافق و فشار بر ایران در موضوعات دیگر می‌دهد و در هیچ جایی مشوقی برای ایران در نظر نمی‌گیرد تا در مذاکراتی فرضی بایدن حضور یابد.

وعده بایدن برای اطمینان از عدم تاثیر تحریم‌های آمریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا را چیزی بیش از پایبندی به قوانین واشنگتن که مایک پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ نیز براساس همان قوانین، کالاهای دارویی و غذایی را مستثنا از تحریم عنوان می‌کند، نیست. در صورتی که بایدن درباره بازگشت به برجام جدی است، باید صریحا به رفع تحریم‌های واشنگتن علیه ایران اشاره کند که تنها شرط بازگشت تهران به پایبندی کامل است.

از طرف دیگر وعده پشتیبانی بی‌قید و شرط بایدن از متحدان واشنگتن در خاورمیانه، از جمله اسرائیل, عربستان و امارات متحده عربی، در تناقض با برخی منافع و ارزش‌های واشنگتن و فاقد واکنشی علیه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در قبال فلسطینیان است.

وعده بایدن برای کاهش تنش در یمن فاقد تاثیر لازم برای پاسخگو نگه داشتن عربستان و امارات متحده عربی است، کشورهایی که عملا مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند. این موضوع استانداردی دوگانه در رفتار با ایران و کشورهای دیکتاتور حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود.

در صورتی که بایدن خواهان نزدیکی دوباره روابط آمریکا و اروپا باشد، باید مشکلاتی را که ترامپ در زمینه تجارت با اروپا پیش آورده، رفع و تحریم‌های فراسرزمینی را که علیه ایران اعمال کرده، لغو کند چراکه کشورهای اروپایی خواهان درست کار کردن برجام هستند و ایران زمانی پایبندی کامل به برجام را بازمی‌گرداند که تحریم‌ها رفع شود.

دو سوی آتلانتیک در موضوع فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز دوباره به اختلاف خواهند رسید، چراکه کشورهای اروپایی، مثلا سیاست مکرون درخصوص لبنان، حضور ایران را در منطقه درنظر می‌گیرند، اما بایدن صرفا از مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران سخن گفته است.

مقاله نسبتاً فریبکارانه بایدن ممکن است ناشی از نیازی باشد که دموکرات‌ها برای متقاعد کردن رای دهندگان احساس می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند همه بدانند که دموکرات‌ها نسبت به جمهوری خواهان سختگیری کمتری در حوزه امنیت ملی ندارند. در صورت انتخاب بایدن ممکن است سیاست مهار، جنبه‌های پیچیده‌تری به خود بگیرد با این وجود خود این نشانه‌ای از درگیری عمیقی است که آمریکا را به درگیری بیش از حد در خاورمیانه سوق می‌دهد. با توجه به شواهد دیدگاه های بایدن در مورد ایران، در حال حاضر فضای کمی برای امیدواری جهت هرگونه تغییر مثبتی وجود دارد.

 

منبع: انتخاب