دولت ترامپ دیوار تحریم علیه ایران را قبل از انتخابات بلندتر کرد
۲۵ بهمن ۱۳۹۹
درآمد معلم ها در هر ایالت آمریکا چقدر است؟
۲۵ بهمن ۱۳۹۹
دولت ترامپ دیوار تحریم علیه ایران را قبل از انتخابات بلندتر کرد
۲۵ بهمن ۱۳۹۹
درآمد معلم ها در هر ایالت آمریکا چقدر است؟
۲۵ بهمن ۱۳۹۹

اشاراتی درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر دوستان و دشمنان

تاریخ انتشار گزارش: ۵ نوامبر ۲۰۲۰

نویسندگان در این گزارش در ابتدا به بررسی خطرات کوتاه مدتی که آمریکا را پس از انتخابات تهدید می‌کند، پرداخته­اند. از نظر آنها، پس از انتخابات، در اثر همه­گیری کرونا، مبهم بودن آینده اقتصادی، حملات سایبری و عملیات­های سازمان­های اطلاعاتی خارجی، دوره­ای از رقابت­های پایدار داخلی و حزبی فرا خواهد رسید. این رویداد می­تواند باعث شود تا رقبای آمریکا سعی کنند از تمرکز دولتمردان آمریکایی بر امور داخلی استفاده کنند. شواهدی مانند حمله هواپیماهای چینی به فضای هوایی تایوان، سخنان رهبری چین در مورد قرار دادن تایوان تحت کنترل رسمی چین، کمپین تولید اطلاعات نادرست از سوی روسیه در شبکه‌های اجتماعی آمریکا و ادامه عملیات­های سایبری این کشور برای هک سیستم­ها و فرایندهای مربوط به انتخابات ایالات‌متحده این ادعا را ثابت می­کند. ایالات‌متحده با ارسال پیام­های بازدارنده عمومی و خصوصی به رژیم­های روسیه و چین، ارسال پیام اطمینان به متحدان در معرض تهدید ایالات‌متحده در اروپا و هند-اقیانوسیه و کسب اطمینان از آمادگی نیروهای نظامی آمریکایی در برابر تجاوزات چین و روسیه در نقاط حساس می­تواند امنیت داخلی و بین­المللی را تأمین کند.

در مورد خطرات بالقوه­ای که می­تواند ایالات‌متحده را پس از انتخابات تهدید کنند، این مقاله ۴ سناریو را مطرح می­کند:

  1. چین یا روسیه می­توانند برای تقویت ادعاهای سرزمینی و ایجاد واقعیت­های جدید در خشکی و دریا تلاش کنند؛
  2. ایران می­تواند اقداماتی علیه پرسنل و منافع آمریکایی در عراق و در کل منطقه یا حتی نواحی دورتر انجام دهد، احتمالاً ایران این فرصت را بهترین موقع برای تلافی ترور سردار سلیمانی می­بیند؛
  3. کره شمالی می­تواند این موقعیت را مناسب بداند و آزمایش موشکی دیگری انجام دهد؛
  4. روسیه، ایران و دیگر دشمنان آمریکا می­توانند با انجام عملیات­های سایبری و ایجاد آشوب، نتایج و روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به چالش کشیده و زیرساخت­های اساسی دولت آمریکا برای پاسخ­دهی را تست کنند.

تأثیرات انتخابات آمریکا بر دوستان و متحدان این کشور نیز مهم به نظر می‌رسد. از نظر این مقاله، متحدان آمریکا با مشاهده این وضعیت که ایالات‌متحده بر داخل آمریکا و شکاف­های عمیق جامعه این کشور تمرکز کرده و در نتیجه سیاست خارجی و رهبری جهانی آن به حاشیه رفته، نگران خواهند شد. حتی اگر ترامپ مجدداً انتخاب نشود، این کشورها به دلیل حضور جدی حامیان ترامپ در انتخابات، درباره تعهد همیشگی آمریکا به ارزش­های لیبرال و نظم لیبرالی پس از جنگ سرد، تجدیدنظر خواهند کرد.

در پایان این گزارش، نگاه اروپا به نتایج انتخابات آمریکا بررسی شده است و بیان شده که نتایج انتخابات آمریکا بسیاری از اروپایی­ها را که واقعاً برای دوره دوم ترامپ آماده نبودند، شوکه کرده است زیرا آنها را با این پرسش مواجه کرده که ”آیا ممکن است کشوری که چنین جامعه تقسیم شده­ای دارد بتواند اجماع ایجاد کند و در سطح جهان رهبری کند؟”. مواجهه با این سؤال باعث شده تا در بسیاری از پایتخت­های اروپایی، درباره نیاز اروپا به در دست گرفتن سرنوشت خود و سرمایه­گذاری بیشتر در امنیت و استقلال استراتژیک این قاره، مباحثه­ها افزایش یابد.