ماجرای تکان دهنده دختری که ربوده شد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
آمریکا در شیب تند افول است
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ماجرای تکان دهنده دختری که ربوده شد
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
آمریکا در شیب تند افول است
۲۵ اسفند ۱۳۹۹

۱۲ نشانه‌ی افول آمریکا

نویسنده: توبیاس استون (Tobias Stone)

تاریخ انتشار: ۲۰ جولای ۲۰۱۵

آمریکا رو به افول است، آن‌هم بر اساس شاخص‌های اساسی و مهم، اما سیاست‌گذاران توجهی به آن ندارند. بیایید نگاهی بیندازیم به نتایج یک مقاله ی آکادمیک که با استفاده از اطلاعات و آمار این بحث را تأیید می‌کند. 

مجموع آمارهای آنالیز شده در این مقاله نشان می‌دهد روی‌هم‌رفته، سرانه‌ی ثروت، سلامتی و تحصیلات در آمریکا تناسب چندانی با یک کشور پیشرفته و صنعتی ندارد. معیارهای رفاه، شاخص احساس فساد و کیفیت و هزینه‌ی خدمات اساسی، هزینه‌های خدمات درمانی و آموزشی روزبه‌روز بد و بدتر می‌شود.

هرشی اچ. فردمن، استاد بازرگانی کالج بروکلین-دانشگاه سیتی نیویورک، در این مقاله می‌گوید: «ما هم به شاخص‌های کلی نظر داریم و هم به شاخص‌های جزئی.» خطرناک‌ترین نشانه افول از نگاه صاحب‌نظران افزایش نابرابری ثروت و درآمد است، که آهسته‌آهسته رشد می‌کند و می‌تواند موجب بی‌ثباتی گردد. فردمن و سارا هرتز، استاد کالج امپایر استیت، هردو معتقدند که «سرمایه‌داری موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای کسب کرده است.» بااین‌حال، به دلیل رشد لگام‌گسیخته، غارتگرانه و محرومیت‌انگیز آن بهتر است آن را فراسرمایه‌داری بخوانیم. فردمن می‌گوید: «هم‌اکنون کشورهایی همچون رومانی و قطر، برخلاف انتظار، وضعشان بهتر از آمریکاست.» هرتز می‌گوید: «آمریکا هرلحظه ممکن است به قدرت دوم جهان تنزل پیدا کند.»

این مسأله که آیا آمریکا در حال افول است یا خیر، سال‌هاست که در آمریکا محل بحث و اختلاف است. شورای ملی اطلاعات آمریکا یک دهه پیش در گزارش خود  با عنوان «روندهای جهانی» گفته بود که قدرت آمریکا در حال افول است.  عده‌ای دیگر می‌گویند آمریکا ازلحاظ نظامی بودجه و نیرو کم دارد، ازلحاظ فناوری فاقد آمادگی است، ازلحاظ مالی در معرض خطر است و در مقابل رقبای قدرتمند و جدید پویایی لازم را ندارد. در مقابل، عده‌ای دیگر معتقدند درباره‌ی افول آمریکا اغراق می‌شود. این افراد رشد بازار سهام، قدرت صنایع و کارخانه‌ها، جمعیت رو به رشد، و رونق انرژی‌های داخلی را شاهد مدعای خود می‌آورند.

 

بااین‌وجود مجموع اما آمار و رتبه‌بندی‌های زیر نشان می‌دهد واقعیت چیزی دیگری است و باید به فکر چاره‌ی اساسی بود:

  • متوسط ثروت هر بزرگ‌سال | رتبه‌ی آمریکا از بین ۲۷ کشور پردرآمد: ۲۷ اُم

آمریکایی‌ها شاید خود را رهبران جهان بدانند، اما اسپانیا، قبرس و قطر و نیز بخش اعظمی از اروپا و کشورهای صنعتی جملگی متوسط سرانه‌ی ثروت بالاتری  نسبت به آمریکا (حدود ۳۹۰۰۰ دلار) دارند.  متوسط سرانه‌ی درآمد در آمریکا (۱۸۷۰۰ دلار) نیز نسبتاً پایین بوده و از سال ۲۰۰۰ تغییری نکرده است. اکنون درآمد طبقه متوسط کانادا از این مقدار بالاتر است. 

 

  • تحصیلات و مهارت‌ها | رتبه‌ی آمریکا از بین ۲۳ کشور: ۱۶ اُم

سال‌ها است که متوسّط نمرات آزمون اس‌ای­تی (یکی از دو امتحان استاندارد برای ورود به دانشگاه‌ها) در آمریکا افت کرده است .  در حال حاضر، نوجوانان پانزده‌سالهای که به مدارس دولتی آمریکا می‌روند، در حوزۀ سواد ریاضی یا علوم حتّی در رتبۀ بالاتر از نصف تمام کشورهای صنعتی هم قرار نمی‌گیرند.  در بررسی که سازمان ‌همکاری و توسعه‌ی اقتصادی در ۲۰۱۳ از سطح مهارت در آمریکا، اروپا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته به­عمل آورده، آمریکا رتبه‌ی پایینی کسب کرده است. 

این کشور در سواد بزرگ‌سالان جایگاه ۱۶ م، در سواد ریاضی ۲۱ م ، و در حل مسأله جایگاه ۱۴ م را اخذ کرده است.  اگرچه خیلی‌ها آرزویشان تحصیل در دانشگاه‌های معتبر آمریکاست، اما تحصیلات عالی، دیگر مانند گذشته راه کارآمدی برای برون‌رفت از فقر در آمریکا محسوب نمی‌شود ؛ دست‌کم برای محصلان کم‌درآمد و در اقلیت. برای نمونه، تحقیقات نشان می‌دهد که امروزه ۸۰ درصد دانشجویان سفیدپوست کالج‌ها در ۵۰۰ دانشگاه برتر فهرست Barron مشغول به تحصیل‌اند، در حالیکه ۷۵ درصد دانشجویان لاتین و سیاه‌پوست در کالج‌های دوساله یا آزاد (که جزء برترینها نیستند) درس می‌خوانند. دانشجویان مستمند نیز به‌ندرت دانشگاه خود را به پایان می‌رسانند.

 

  • سرعت و دسترسی به اینترنت | رتبه‌ی آمریکا از بین ۳۴ کشور: ۱۶ اُم

امروزه دسترسی به اینترنت با پهنای‌باند و سرعت‌بالا برای رشد و پیشرفت صنعت امری ضروری است. بااین‌حال در آمریکا ضریب نفوذ اینترنت پایین و سرعت اینترنت نسبت به کشورهای ثروتمند کند است  و درعین‌حال، اینترنت این کشور یکی از گرانترین اینترنتهاست (برای مثال، در ژاپن هر مگابیت بر ثانیه ۰.۰۴ دلار است، که در آمریکا این هزینه به ۰.۵۳ دلار می‌رسد).  صاحب‌نظران احتمال می‌دهند ریشه‌ی مشکل، تراکم زیاد و رقابت اندک در این صنعت باشد.

 

  • سلامت | رتبه‌ی آمریکا از بین ۱۴۵ کشور: ۳۳ اُم

جایگاه آمریکا به لحاظ سلامت شهروندان در میان کشورهایی که حداقل یک‌میلیون جمعیت دارند، از بسیاری از کشورهای ثروتمند پایین‌تر است.  زنان آمریکا نیز بیشتر در معرض مرگ‌های دوران بارداری و وضع حمل قرار دارند.  به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ وضع حملی که در آمریکا انجام می‌شود، ۱۸.۵ تن از مادران جان می‌بازند. در عربستان سعودی و کانادا نرخ مرگ‌ومیر بارداری نصف این میزان است.

 

  • شهروندان زیر خط فقر | رتبه‌ی آمریکا از بین ۱۶۲ کشور: ۳۶ اُم

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار آمریکا، ۱۴.۵ درصد از مردم آمریکا (۴۵.۳ میلیون نفر) رسماً فقیر هستند که این رقم نسبت به فقرای مراکش و آلبانی هم بیشتر است.  البته سالمندان از تأمین اجتماعی برخوردارند که جای خوش‌حالی است. امروزه فقرای آمریکا غالباً یا نخستین سال‌های کاری خود را پشت سر می‌گذارند، یا در خانوارهایی به سر می‌برند که تنها با مادر اداره می‌شوند.

 

  • کودکان فقیر | رتبه‌ی آمریکا از بین ۳۵ کشور نظرسنجی‌شده: ۳۴ اُم

بر اساس داده‌های یونیسف از فقر نسبی (فقری که نسبت به هر جامعه سنجیده می‌شود)، رتبه‌ی آمریکا در انتهای لیست است ،‌ حتی کمتر از رومانی؛ درحالی‌که آمریکایی‌ها به‌طور میانگین شش برابر ثروتمندتر از رومانیایی‌ها هستند. کودکان در کل اروپا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن وضع بهتری دارند. 

 

  • نابرابری درآمدی | رتبه‌ی آمریکا: چهارمین کشور نابرابر دنیا

به گفته‌ی صاحب‌نظران ، در کشورهایی همچون شیلی، مکزیک، ترکیه و البته آمریکا شاهد نابرابری شدید هستیم.  ایشان با استناد به ضریب جینی (که شاخص متداولی برای ارزیابی نابرابری است) و نیز داده‌های وال‌استریت ژورنال، می‌گویند این نابرابری رشد اقتصادی را کند کرده ، فرصت‌ها را از جوانان می‌گیرد و درنهایت آینده‌ی کشور را با تهدید مواجه می‌سازد. تشدید نابرابری درآمدی در آمریکا را می‌توان از نسبت میانگین درآمد یک مدیر عامل به میانگین دستمزد یک کارگر فهمید.  این نسبت از ۲۴ به ۱ در سال ۱۹۶۵ به ۲۶۲ به ۱ در سال ۲۰۰۵ رسیده است.

 

  • جمعیت زندان‌ها | رتبه‌ی آمریکا در بین ۲۲۴ کشور: اول

آمریکا دارای بالاترین نرخ زندانی کردن  و بیشترین جمعیت زندانیان در جهان است که این رقم با ارقام کشورهای دیگر اختلاف بالایی دارد.  بیش از ۲.۲ میلیون نفر از شهروندان آمریکا در زندان‌های این کشور بسر می‌برند. تنها کشور نزدیک به آمریکا چین است با حدوداً ۱.۶۶ میلیون زندانی. 

 

  • رضایت از زندگی | رتبه‌ی آمریکا از بین ۳۶ کشور: ۱۷ اُم

برپایه­ی شاخص زندگی بهتر (شاخصی از سوی سازمان‌ همکاری و توسعه‌ی اقتصادی مبنی بر اینکه مردم درمجموع چه نمره‌ای به زندگی خود می‌دهند) امتیاز آمریکا در احساس خوشبختی متوسط است. مردم نیوزیلند، فنلاند رضایت بیشتری از زندگی خویش دارند. گزارش سازمان ملل نیز به نتیجه‌ی مشابهی دست‌یافته است. 

 

  • فساد| رتبه‌ی آمریکا از بین ۱۷۵ کشور: ۱۷ اُم

شهروندان کشورهای کوچک باربادوس و لوکزامبورگ احساس فساد کمتری نسبت به آمریکایی‌ها می‌کنند. به گزارش ترنسپرنسی اینترنشنال، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی که پایگاه آن در برلین است، آمریکایی‌ها کشور خود را «کمابیش فاسد» می‌دانند. (۳۳) در یک نظرسنجی دیگر از شهروندان آمریکایی، بسیاری گفته‌اند که مسئولین منافع اکثریت را در نظر نمی‌گیرند، بلکه در خدمت لابی‌های شرکت‌ها و ابرثروتمندان هستند. برخی صاحب‌نظران بر این باورند که گروه‌های خاصی دارند آمریکا را تدریجاً به یک الیگارشی تبدیل می‌کنند که تمام دغدغه‌اش تأمین نیازهای اغنیاست. 

 

  • بی‌ثباتی | رتبه‌ی آمریکا از بین ۱۷۸ کشور: ۲۰ اُم

بر اساس شاخص آسیب‌پذیری کشورها که عواملی نظیر نابرابری و فساد در آن لحاظ می‌شوند،آمریکا از کشورهای پرتغال، اسلوونی و ایسلند عقب‌تر است.

 

  • شاخص پیشرفت اجتماعی | رتبه‌ی آمریکا در بین ۱۳۳ کشور: ۱۶ اُم

در این شاخص که معیاری کلی برای سنجش رفاه اجتماعی است، سنجه‌های مادی همچون دسترسی به هوا و آب سالم، دسترسی به تحصیلات عالی، دسترسی به علوم و دانش‌پایه و امنیت موردنظر است. ایرلند، ایسلند، کانادا و بریتانیا ازجمله کشورهایی هستند که در این شاخص از آمریکا سبقت گرفته‌اند.