میزان برابری ثروت بر اساس نژاد و مدرک تحصیلی در آمریکا چقدراست؟
۲ اسفند ۱۳۹۹
فاجعه اقتصادی خطرناک تر است یا این کرونا؟!
۲ اسفند ۱۳۹۹
میزان برابری ثروت بر اساس نژاد و مدرک تحصیلی در آمریکا چقدراست؟
۲ اسفند ۱۳۹۹
فاجعه اقتصادی خطرناک تر است یا این کرونا؟!
۲ اسفند ۱۳۹۹

کیفیت بیمه پزشکی در آمریکا

 

کیفیت بیمه در آمریکا به فاکتورهای مختلف بستگی دارد از جمله:

  • مبلغی که در ابتدا پرداخت می کنید تا بیمه فعال شود: Deductible
  • درصدی که برای هر صورت حساب پزشکی پرداخت می کنید: Coinsurance
  • حداکثر پولی که سالانه پرداخت می کنید: Out-of-Pocket Limit

 

برای درک بهتر موارد بالا، فرض کنید دو نفر هرکدام ۵ بار در سال به دکتر مراجعه کنند و صورت حساب نهایی آنها مجمموعا ۵۰ هزار دلار باشد (جزییات در تصویر). حالا فرض کنید هر دونفر از یک شرکت بیمه دو طرح مختلف گرفته اند و Deductible ،Coinsurance و حداکثر Out-of-Pocket برای نفر اول به ترتیب ۱۰ درصد، ۲۰۰ دلار و ۳۰۰۰ هزار دلار باشد و برای نفر دوم نیز به ترتیب ۲۰ درصد،  ۱۰۰۰ دلار و ۱۵ هزار دلار. تصویر پیوست جزییات هزینه های پرداختی این دو نفر در طول یکسال را نشان می دهد. همانطور که مشخص است برای ۵۰هزار دلار خدمات پزشکی یکسان، نفر اول ۳۰۰۰ دلار و نفر دوم ۱۱۶۰۰ دلار پرداخت کرده اند. بنابراین جزییات طرحهای بیمه تعیین کننده هزینه های پرداختی بیمار است، نه اسم شرکت بیمه.

 

تفاوت بین بیمه داشتن و نداشتن در آمریکا

یکی از کارکردهای مهم بیمه داشتن در آمریکا این است که شرکت بیمه شما، قدرت چانه زنی برای کاهش هزینه پزشکی دارد. مثال های مختلفی از آن در بوم رنگ منتشر شده است:

 

اگر بیمه داشته باشید، معمولا شرکت بیمه مبلغ اولیه را کاهش داده و سپس سهم بیمار را محاسبه می کند.

 

هزینه های پزشکی در آمریکا

در آمریکا شرکت های بیمه و سرویس دهنده ها (دکتر، آزمایشگاه، بیمارستان، غیره) بر سر هزینه های پزشکی اصطلاحا چونه میزنن و مبلغ نهایی خیلی کمتر از صورت حساب اولیه ست.

تصویر زیر نشون میده یه آزمایش که ۲۹۳ دلار و ۶۰ سنت هزینه داشته، آخرش شده ۴۷ دلار و ۱۹ سنت. ۹۵ درصدش رو بیمه داده و بقیه (۲ دلار و ۷۸ سنت) سهم بیمار است.

بیمه پزشکی برای دانشجوی خارجی اجباریست و معمولا برای دانشجویان TA یا RA رایگان است. اگر هزینه با دانشجو باشد، مبلغش به نوع بیمه و ایالت بستگی دارد (بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار در سال).

از آنجا که بیمه اعضای خانواده اجباری نیست، برخی برای صرفه جویی در هزینه ها بیمه نمی گیرند. اما اگر گذرتان به پزشک بیفتد (برای کار تخصصی یا آزمایش)، متوجه میشید بیمه نداشتن در آمریکا یعنی فاجعه!

وقتی بیمه دارید، شرکت بیمه صورت حساب را تعدیل می کند و بعد سهم بیمار را محسابه می کند. تصویر زیر دو صورت حساب است (مجموعا ۲۰۵۶ دلار) که توسط بیمه تعدیل شده به ۶۱۸ دلار. ۹۰ درصدش را بیمه پرداخت کرده و ده درصد (مجموعا ۶٢ دلار) سهم بیمار است. درحالی که بدون تعدیل صورت حساب، سهم بیمار ۲۰۵ دلار بود. در آدرس زیر مثال بهتری ببینید:

یادتان باشد که اگر بیمه نداشته باشید، باید همان مبلغ اولیه (۲۰۵۶ دلار) را پرداخت کنید، نه ۶۱۸ دلار. چون بیمار نمی تواند از پزشک تخفیف بگیرد. این کار فقط از عهده شرکت بیمه بر می آید. خلاصه تفاوت بیمه داشتن و نداشتن تنها برای دو کار پزشکی می تواند ۲۰۰۰ دلار باشد (حقوق یک ماه دانشجو!.)

یک صورت حساب ۱۶۸۴ دلاری ست که سهم بیمار با احتساب حدود ۱۰۵ دلار است. اما اگر بیمار بیمه نداشت، باید عینا ۱۶۸۴ پرداخت می کرد!

منبع : کانال تلگرامی بومرنگ

روایتی از : حامد افضلی

مطالب مرتبط