تیراندازی در فلوریدای آمریکا در ایام کریسمس ۱ کشته و ۷ مجروح برجای گذاشت
۶ دی ۱۳۹۹
دولت ترامپ از دو هفته دیگر در ۴ ژانویه روند خروج از کاخ سفید را شروع می کنند
۶ دی ۱۳۹۹
تیراندازی در فلوریدای آمریکا در ایام کریسمس ۱ کشته و ۷ مجروح برجای گذاشت
۶ دی ۱۳۹۹
دولت ترامپ از دو هفته دیگر در ۴ ژانویه روند خروج از کاخ سفید را شروع می کنند
۶ دی ۱۳۹۹

چقدر سیاست بایدن در مقابل ایران شانس موفقیت دارد؟

تاریخ انتشار گزارش: ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰

دنیس راس» در این گزارش ضمن تأکید بر اهمیت توافق‌نامه گسترده‌تر با ایران و حضور بازیگران منطقه‌ای به خصوص اسرائیل و عربستان سعودی، معتقد است لغو تحریم‌ها مهم‌ترین هدف رژیم ایران می‌باشد بنابراین ترور فخری زاده و انتخابات ریاست جمهوری ایران مانع مذاکره آمریکا و ایران نخواهد شد.

روابط ایالات‌متحده آمریکا و ایران هرگز آسان نخواهد بود و حتی آمادگی رئیس‌جمهور بایدن برای بازگشت به برجام؛ کمک چندانی به آن‌ها نخواهد کرد. کشته شدن محسن فخری زاده و فرصت نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری آینده، دیپلماسی و تعامل بین ایران و آمریکا را منتفی نخواهد کرد زیرا رهبر ایران به تخفیف و کاهش تحریم‌ها نیاز دارد اما وی قبل از این سعی خواهد کرد با توسل به باج‌گیری هسته‌ای، آمریکا را متقاعد کند که تحریم‌ها را لغو کند.

دولت بایدن اگر خواهان آن است که سیاست آمریکا در مقابل ایران موفقت آمیز باشد باید در حوزه تعدادی از مسائل چالش‌برانگیز سازشی ایجاد کند. اول ‌از همه، کشورهای اروپایی خواهان بازگشت آمریکا به برجام هستند درحالی‌که بیشتر جمهوری خواهان کنگره احتمالاً با هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای که به بندهای غروب، موشک‌های بالستیک یا سیاست منطقه‌ای ایران رسیدگی نمی‌کند مخالف هستند.

سه کشور اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی در مورد برجام مشکوک هستند و از اینکه ایالات‌متحده آمریکا اهرم فشار خود را زودتر تسلیم کند و منافع دولت بایدن در روند مذاکرات باعث شود چشم خود را بر تهدیدهای ایران علیه همسایگان ببند، نگرانند.

اگرچه دولت بایدن در تلاش است تا اهرم فشار آمریکا را بر ایران حفظ کند و هزینه‌های بالای رفتارهای اهریمنی ایران را نشان دهد، همچنین درصدد است تا انگیزه‌هایی را برای رفتار بهتر ایران  با همسایگان منطقه‌ای ایجاد کند.

دولت بایدن باید آمادگی خود را برای عضویت مجدد در برجام و مذاکره برای توافق جانشین اعلام کند، چیزی که باعث اطمینان مجدد اروپایی‌ها می‌شود و این پیام را به جامعه جهانی ارسال می‌کند که دولت بایدن به توافقات چندجانبه احترام می‌گذارد.

دولت بایدن قبل از اتخاذ تصمیم برای بازگشت آمریکا و ایجاد توافق هسته‌ای جدید باید با اسرائیل و کشورهای اروپایی مشورت کند.