نظر آمریکایی ها در مورد میزان مهاجرت به آمریکا
۱۳ آذر ۱۳۹۹
دولت ترامپ به دنبال راه جدید در فشار حداکثری؛ انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران
۱۳ آذر ۱۳۹۹
نظر آمریکایی ها در مورد میزان مهاجرت به آمریکا
۱۳ آذر ۱۳۹۹
دولت ترامپ به دنبال راه جدید در فشار حداکثری؛ انحراف پروازهای عبوری از آسمان ایران
۱۳ آذر ۱۳۹۹

جو بایدن باید مذاکرات سختی را با ایران رهبری کند

تاریخ انتشار گزارش: ۳ دسامبر ۲۰۲۰

اکونومیست در این مقاله با اشاره به استراتژی ترامپ برای به جا گذاشتن زمین سوخته برای بایدن در زمینه تعامل هسته­ای با ایران به این موضوع می­پردازد که علیرغم اینکه بایدن علاقه‌مند است که پس از حضور در کاخ سفید به برجام بازگردد اما وی باید توجه داشته باشد که اوضاع در خلیج‌فارس، ایران و آمریکا با سال ۲۰۱۵ فرق کرده است.

  • در خلیج‌فارس کشورهای منطقه پس از موشک‌پرانی‌های طرف ایرانی و تردید این کشورها در مورد بازدارندگی آمریکا، به سوی توسعه روابط رسمی با رژیم صهیونیستی حرکت کرده­اند. به نظر می­رسد به هر میزان ایران فعالیت­های هسته­ای خود را افزایش دهد، این محور ضد ایرانی جسورتر می­شود.
  • در ایران نیز اوضاع متفاوت است. پنج سال پیش باراک اوباما با یک دولت عمل‌گرا وارد مذاکره شد؛ اما عمل‌گرایان با شکست توافق هسته­ای، در ایجاد منافع اقتصادی بی­اعتبار شده­اند. تندروها در انتخابات پارلمانی امسال پیروز شده­اند و ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری نیز پیروز شوند. برجسته شدن درگیری­های دو جناح به حدی است که پس از کشته شدن [شهادت] آقای فخری زاده، پارلمان ایران برنامه­هایی برای دور شدن از توافق هسته‌ای و اخراج بازرسان بین­المللی تصویب کرد. روحانی با این مصوبات مخالفت کرده است.
  • وضعیت در آمریکا نیز تغییر کرده است. دولت جدید آمریکا گسترده­ترین رژیم تحریم­ها علیه ایران را از دولت ترامپ به ارث می­برد. این تحریم­ها باعث شده تا رشد اقتصاد ایران از ۵.۴% به منفی ۶.۵% برسد، ارزش ریال در ایران سقوط کرده و نرخ تورم سالانه ۳۰ درصد می­باشد. اعتراضات مردمی به این وضعیت به شدت توسط نیروهای امنیتی کنترل شده است.

اکونومیست در این وضعیت به بایدن پیشنهاد می­دهد بیشترین استفاده را از اهرم تحریم­ها داشته باشد تا هم امکان تمدید توافقنامه اصلی را داشته باشد و هم بتواند موضوعاتی مانند برنامه موشکی و رفتارهای منطقه­ای ایران را در آن بگنجاند.

در کنار آن وی می­تواند به تدریج از درد اقتصادی ایران بکاهد و دسترسی به دلار و همکاری هسته­ای غیرنظامی را برای ایران ممکن کند.