شنیده شدن صدای اوکراین را رها کن، فکری به حال به ما کن از مجلس سنای آمریکا! ویدئوهای خبری منبع...
مطالعهمستند The Guardian از حال و هوای انتخابات در فلوریدا
۲۸ آبان ۱۳۹۹پرونده ویژه درگیری های انتخاباتی و جنگ داخلی آمریکا
۲۸ آبان ۱۳۹۹آخرین مطالب
بازبینی راهبرد فرا آتلانتیک در مورد ایران
تاریخ انتشار گزارش: ۳ دسامبر ۲۰۲۰
این محققین با در نظرداشت حضور جو بایدن در کاخ سفید و آغاز فعالیتهای مشترک اروپا و آمریکا برای احیای برجام توصیههای زیر را در زمینههای هستهای، منطقهای و نیز داخل ایران مطرح کردهاند.
پرونده هستهای:
- اولین کاری که اروپا باید انجام دهد زنده نگهداشتن برجام تا زمان حضور جو بایدن در کاخ سفید است.
- پس از روز تحلیف، نمایندگان اروپایی باید به طور مشترک به واشینگتن سفر کرده تا موافقت آمریکا را برای توافق موقتی که گامهای ایران و آمریکا را با هم هماهنگ میکند، جلب کنند. دولت بایدن باید از این فرصت استفاده و به طور رسمی قصد خود را برای ورود مجدد به برجام به کمیسیون مشترک ارائه کند.
- هنگامی که توسعه برنامه هستهای ایران قابل کنترل شد، اتحادیه اروپا و مخصوصاً سه شریک اروپایی برجام باید به سرعت با تهران و واشینگتن بر سر یک جدول زمانی کار کنند تا ایران تغییرات عملیاتی انجام شده در برنامه هستهای خود را معکوس کند و به محدوده برجام بازگردد و آمریکا نیز تعهد خود برای لغو تحریمهای را با اروپا هماهنگ کند. اروپا باید به دنبال شفافسازی در مورد طرحهای آمریکا برای رفع تحریمها باشد. باید هردو طرف ایرانی و آمریکایی تحت فشار قرار گیرند تا موافقت کنند که پیش از انتخابات ایران به همکاری کامل برسند. پس از آن فضای سیاسی در تهران تا شروع انتخابات ریاست جمهوری محدود میشود.
- مانند سال ۲۰۱۶ بسیار محتمل است که بانکهای جهانی حتی اگر تحریمهای آمریکا کاهش پیدا کند درباره تجارت با ایران محتاطانه رفتار کنند. سه شریک اروپایی برجام همراه ایالاتمتحده باید کارگروه تحریمهای کمیسیون مشترک را فعال کنند و با هماهنگی وزارتخانههای خارجه و خزانهداری آمریکا و بانکهای اروپایی، یک طرح گسترده ارائه دهند تا نگرانیهای مربوط به وضع تحریمها و اجرای تحریمهای آمریکا کاهش یابد. کمکهای توسعهای باید در جهت تقویت بخش خصوصی ایران و افزایش شفافیت مؤسسات مالی ایران از طریق پیوند دادن چنین حمایتی به پیشرفت ایران در زمینه برآورده کردن یا پاسخگویی این کشور به الزامات کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) باشد.
- یکی از دغدغههای اصلی در پس زمینه این مذاکرات این است که آمریکا چگونه کاهش تحریمها را همراه با گامهای ایران برای معکوس کردن گسترش هستهای خود هماهنگ کند. اروپا میتواند با ایران در زمینه اعتمادسازی در این زمینه همکاری کند. به طور مثال آن دسته از دولتهای اروپایی که در اینستکس ذینفع هستند باید رهبران آن کشورها را تشویق کنند تا برای کمکرسانی به وارد کنندگان آسیبدیده از تحریمها دیدارهای بیشتری از تهران داشته باشند. دولت بایدن باید به تسهیل چنین فعالیتهایی کمک کند و دامنه تجارت بشردوستانه را تحت هدایت دفتر کنترل داراییهای خارجی (OFAC) گسترش دهد. دولتهای اروپایی میتوانند وامهای بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول برای تسهیل مدیریت بیماری کرونا را از طریق اینستکس و با موافقت ضمنی آمریکا به ایران ارائه کنند.
- دولتهای اروپایی و آمریکا باید راههایی برای افزایش پروژههایی در زمینه همکاری هستهای صلحآمیز با ایران، بیابند. یک فرستاده اتحادیه اروپا میتواند با ایران و شورای همکاری خلیجفارس در مورد امنیت هستهای، ایمنی و مقررات پادمان که ممکن است به توالی پذیرفته شوند، گفتگو کند.
- وقتی آمریکا و ایران به برجام بازگشتند، همه شرکتکنندگان باید در راستای شناسایی عناصری اقدام کنند که میتواند به پیگیری مذاکرات در چارچوب مذاکرات “بیشتر برای بیشتر” بیانجامد. از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا این چارچوب شامل تمدید بندهای غروب و فعالیتهای هستهای است که ایران از سال ۲۰۲۳ علاقهمند به سپری کردن آن است. برای اینکه ایران چنین مذاکراتی را بپذیرد آمریکا و شرکای اروپایی برجام باید کمکهای اقتصادی خلاقانهتری مانند کاهش محدودیتهای دسترسی ایران به دلار آمریکا را پیشنهاد کنند. بعید است این مذاکرات در زمان ریاست جمهوری کنونی ایران اتفاق افتد و باید آمریکا و شرکای اروپایی آن، خود را برای گفتگو با جانشین وی آماده کنند.
توصیههای این محققین در مورد تنشزدایی منطقهای:
- اتحادیه اروپا باید نماینده ویژهای تعیین کند تا در همکاری با ایران، عراق، کشورهای عضو شورای خلیجفارس و همچنین سازمان ملل متحد، روی مسیرهای دیپلماتیک برای کاهش تنشها در خاورمیانه فعالیت کنند.
- حوزه دریایی نیز یکی دیگر از حوزههایی است که اعتمادسازی در آن شدیداً مورد نیاز است. یک راه دستیابی به منشوری در خلیجفارس میتواند اصول قانون دریاها باشد. این منشور میتواند مسائلی چون هشدار زود هنگام، اطلاعرسانی در مورد رزمایشها و مدیریت بحران حوادث هستهای باشد. دولتهای مشارکتکننده در مأموریت اروپایی آگاهی دریایی در تنگه هرمز (EMASOH) که در واکنش به تحرکات نظامی در منطقه از سوی فرانسه راهاندازی شد، باید مسیر سیاسی این روند را برای نزدیک کردن ایران و کشورهای شورای همکاری خلیجفارس جهت گفتگو در مورد نگرانیهای مشترک در امنیت دریایی هموار کنند.
- اگر آمریکا و اروپا بدون بحث گستردهتر در مورد توازن قدرت نظامی منطقهای، تنها بر تواناییهای موشکی ایران تمرکز کنند، این تلاشها به احتمال زیاد پیشرفت چندانی نخواهد داشت.
- آمریکا و اروپا باید اقدامات اعتمادسازی برای کاهش تنشها و حمایت بیشتر از توافقی با میانجیگری سازمان ملل متحد در یمن انجام دهند. کاهش خشونتها در یمن میتواند به بهبود روابط عربستان سعودی و ایران کمک کند.
مطالب مرتبط