آمریکا چگونه به رکورد جهانی ۲۰۰ هزار کشته کرونایی رسید؟
۹ مهر ۱۳۹۹
جهان پساکرونایی چگونه خواهد بود و تا سال ۲۰۳۰ چه اتفاقاتی محتمل است؟
۹ مهر ۱۳۹۹
آمریکا چگونه به رکورد جهانی ۲۰۰ هزار کشته کرونایی رسید؟
۹ مهر ۱۳۹۹
جهان پساکرونایی چگونه خواهد بود و تا سال ۲۰۳۰ چه اتفاقاتی محتمل است؟
۹ مهر ۱۳۹۹

خلاصه جدل‌های ترامپ و بایدن در نخستین مناظره تلویزیونی

تاریخ انتشار گزارش: ۹ مهر ۱۳۹۹

خلاصه جدل‌های ترامپ و بایدن در نخستین مناظره تلویزیونی

ترامپ از اعلام نامزدی امی برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا حمایت کرد؛ بایدن گفت هدف ترامپ از اعلام نامزدی برت، نابودن کردن قانون حمایت‌های بهداشت و درمانی موسوم به اوباما کر است.

تنش لفظی بر سر انتخاب قاضی دیوان عالی و بیمه درمانی  بالا گرفت.کریس والاس مجری مناظره برای چندمین بار از ترامپ خواست اجازه بدهد برنامه را وی اجرا کند نه رییس جمهور. ترامپ به مجری والاس گفت گویا من در حال بحث با شما هستم نه بایدن!

ترامپ از همان ابتدا بایدن را به تلاش برای اجرای یک برنامه سوسیالیست در کشور متهم کرد؛ ترامپ با قطع صحبت‌های بایدن گفت شما نمی توانید تمهیدات بهداشتی لازم را در ارتش ارائه کنید.

جو بایدن، گفت: «همه می دانند او (ترامپ) یک دروغگو است.»

بایدن، خطاب به ترامپ گفت: «مرد، آیا تو خفه می شوی!»

جو بایدن، گفت ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا را به خود اختصاص دادیم اما ترامپ طرحی برای مقابله با این ویروس ندارد.

ترامپ، گفت ژوئیه گذشته طرحی را برای مقابله با ویروس کرونا ارائه کردم که محور آن دستیابی مردم به خدمات و نظارت های بهداشتی و درمانی بود.

بایدن گفت هیچ اعتقادی به سخنان ترامپ درخصوص واکسن مخصوص درمان کرونا ندارم و من تنها به گفته‌ها و اظهارات دانشمندان اعتقاد دارم. او گفت ترامپ همان کسی است که پیش بینی کرد کرونا با فرارسیدن فصل گرما از بین می رود.

ترامپ خطاب به بایدن گفت: «تو به هیچ وجه باهوش نیستی!»

جو بایدن گفت استفاده از ماسک ضروری است، اگر به این ضرورت پایبند بودیم می توانستیم صدها هزار نفر را نجات دهیم.

ترامپ اعلام کرد کشور را در قرنطینه قرار دادیم مرا نژادپرست خواندند، اگر این تصمیم را نمی گرفتیم شرایط به مراتب بدتر بود. چین مسئول شیوع کروناست و این کشور باید این اشتباه را بپذیرد. هفته ها با دستیابی به واکسن کرونا فاصله داریم و بایدن قدرت و توانایی آنچه را که ما انجام دادیم ندارد. ما تا قبل از تابستان آینده به واکسن کرونا دست می یابیم و هرچه خلاف آن گفته شود صرفا یک اظهار نظر سیاسی است.

ترامپ گفت: بایدن خواستار تعطیلی کشور است ولی من می خواهم کشور باز و فعال باشد. ما بزرگ ترین اقتصاد جهان را داریم ولی به علت ویروس چینی آن ( اقتصاد ) را تعطیل کرده ایم.

ترامپ خطاب به جو بایدن گفت شما در دوران مسئولیت خود هیچ دستاوردی نداشتی اما من توانستم اقتصاد آمریکا را تقویت کنم.

جو بایدن گفت: ترامپ خواستار بازگشایی اقتصاد و از سرگیری مجدد فعالیت های اقتصادی است درحالیکه تعدادی از ایالت ها در کشور از چالش ها و مصیبت های ناشی از کرونا رنج می برند.

ترامپ در بخشی از مناظره، به مجری مناظره گفت: «مثل اینکه من با شما مناظره می کنم نه بایدن!» مجری از ترامپ پرسید: شما پنجشنبه گذشته، یک دستور اجرایی نمادین را برای محافظت از افراد دارای بیماری های زمینه ای امضا کردید، درست پنج روز مانده به این مناظره! سوال من این است که طرح ترامپ در زمینه مراقبت های حوزه سلامت چیست؟ ترامپ در واکنش به این سوال گفت: اول از همه باید بگویم که من دارم با شما مناظره می کنم و نه او! ولی مشکلی نیست، من تعجب نمی کنم!

جو بایدن گفت: ترامپ تنها ۷۵۰ دلار به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده است و من در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوم ( رئیس جمهور شوم ) فورا به اصلاحات مالیاتی اقدام می کنم. ترامپ از قانون مالیات به سود خود استفاده کرده است.

بایدن در جریان مناظره ترامپ را دلقک خطاب کرد.

ترامپ گفت من میلیون ها دلار به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده ام شما به زودی اسناد مربوط به آن را به محض آماده شدن می بینید. من فقط طی دو سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ چندین میلیون دلار به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده ام.

بایدن اعلام کرد، طرح اقتصادی من تامین هفت میلیون فرصت شغلی و بیش از یک تریلیون دلار، رشد اقتصادی است.

ترامپ خطاب به بایدن در واکنش به انتقادات از برگزاری گردهمایی های انتخاباتی‌اش مدعی شد تاکنون هیچ مشکلی از این نظر به وجود نیامده است این درحالیستکه به گفته مقامات بهداشتی در تالسا، درپی برگزار گردهمایی انتخاباتی ترامپ در این شهر موارد ابتلا به کرونا افزایش یافته است.

ترامپ گفت طرح اقتصادی بایدن موجب می شود نیمی از شرکت های فعال در داخل را از دست بدهیم.

جو بایدن با اشاره به «پریدن های ترامپ در میان حرف های خود» خطاب به مجری گفت « او بلد نیست چگونه اجازه دهد من صحبت هایم را تمام کنم». مجری از ترامپ خواست: آقا، ممکن است اجازه دهید حرف هایش تمام شود؟ ترامپ با میمیک خاص صورت گفت: تعجب نمی کنم! بایدن گفت: او بلد نیست چطور این کار را انجام دهد! ترامپ گفت: تعجب نمی کنم! بایدن گفت: شخص اشتباه، شب اشتباه! زمان اشتباه! مجری خطاب به ترامپ گفت آقای رئیس جمهور

ترامپ بایدن را متهم کرد که عروسکی در دستان چپ رادیکال است.

جو بایدن گفت: سخن گفتن درباره خانواده من یا خانواده ترامپ مهم نیست بلکه تمرکز بر چیزی که برای مردم آمریکا اهمیت دارد برای من نیز مهم است.

کریس والاس مجری مناظره به موضوع ماسک اشاره کرد و خطاب به ترامپ گفت شما اخیرا  گفتید خدمتکاران ماسک شان را دست می زنند و بعد بشقاب ها را جابجا می کنند. آیا شما اصل ماسک زدن را زیر سوال می برید؟ ترامپ درحالیکه از جیبش ماسک بیرون می آورد، گفت نه من با ماسک مشکلی ندارم. من هر وقت نیاز داشته باشم، ماسک می زنم. مثلا امشب همه تست داده اند و فاصله اجتماعی رعایت شده است. من هر وقت لازم باشد ماسک می زنم. من مثل او (بایدن) ماسک نمی زنم. هر وقت او را می بینید، ماسک زده است. او در فاصله دو فوت از من دارد صحبت می کند و با بزرگترین ماسکی که من تا به حال دیده ام، ظاهر می شود. بایدن می خندد.

بایدن گفت دونالد ترامپ به هیچ عنوان از کمک به افراد نیازمند مراقبت های حوزه سلامت حمایت نمی کند.

بایدن گفت در برابر چین با بدترین عجز تجاری مواجهیم.

بایدن اتهامات ترامپ را مبنی بر اینکه پسرش از چین و روسیه پول‌هایی دریافت کرده  است،  تکذیب کرد.

بایدن گفت: اکثر پلیس آمریکا، نیروهای شریفی هستند ولی خب بعضا سیب های فاسد و پوسیده ای نیز وجود دارد. ( برخی از نیروهای پلیس نیز فاسدند )

جو بایدن اعلام کرد در تعامل با همه آمریکایی ها خواستار مساواتیم و از این خواسته عقب نشینی نمی کنیم.

بایدن افزود ترامپ از ارتش خواست تا به معترضان قتل جرج فلوید، در برابر کاخ سفید، شلیک کنند.

ترامپ گفت: اعتراضات علیه نژادپرستی مسالمت آمیز نبود و ایالت هایی که دموکرات ها اداره آن را بر عهده داشتند صحنه خشونت بود. ترامپ افزود افزایش میزان جرم و جنایت در شهرهای بزرگ آمریکا چیزی است که با حزبی که این شهرها را اداره می کند ارتباط دارد. وی گفت اکثر خشونت هایی که ما اکنون می بینیم از سوی راست افراطی نیست بلکه از سوی چپ ها است.

ترامپ اعلام کرد، برای حمایت از پلیس در برابر چپگرایان افراطی حمایت می کنیم اما دموکرات ها در کنار پلیس نیستند، مردم آمریکا خواستار حاکمیت قانونند.

ترامپ خطاب به بایدن گفت اگر شما جای من رئیس جمهور بودید تعداد بسیار بیشتری از مردم آمریکا به خاطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ جان می باختند.

بایدن، ترامپ را متهم کرده است که سگ دست‌آموز (خبرگزاری فرانسه این واژه را سگ شکاری ترجمه کرده است) پوتین است.

بایدن گفت: من به وضوح و آشکارا اعلام کردم کسانی که در جریان اعتراضات ( ضد نژادپرستی ) مرتکب خشونت می شوند باید مجازات شوند.

بایدن افزود کشور ما تحت مدیریت ترامپ فقیرتر شده است و ثروتمندان غنی تر شده اند و ما از اختلاف و فاصله ( طبقاتی ) رنج می بریم.

جو بایدن اعلام کرد در بخش های اجرایی قانون، شاهد ظلم و نژادپرستی برنامه ریزی شده ای هستیم و متخلفان باید بازخواست شوند.

بایدن اعلام کرد در صورت پیروزی گفتگویی را با محوریت کاهش خشونت پلیس آغاز خواهم کرد واقعیت این است که شاهد نژادپرستی هستیم و مردم آمریکا باید این حقیقت را بدانند.

ترامپ گفت: مردم آمریکا باید من را ( به عنوان رئیس جمهور ) انتخاب کنند زیرا هیچ کسی کاری را که من در طول سه سال و نیم از دوره نخست ریاست جمهوری خود انجام داده ام تاکنون انجام نداده است.

جو بایدن در بخشی از مناظره درخصوص ویروس کرونا با لحن تمسخرآمیز گفت: « این همان مردی است که می گفت این ویروس تا عید پاک از بین می رود! تا تابستان ناپدید می شود! مانند یک معجزه!»

ترامپ گفت: توافق آب و هوایی پاریس فاجعه بار بود و اطمینان می دهم هر کاری که باید برای دستیابی به آب و هوای پاک و سالم بکنیم انجام خواهیم داد.

دونالد ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی با رقیب دموکرات‌اش، در پاسخ به درخواست مجری مناظره از محکوم کردن سفیدبرترپنداران و گروه های شبه نظامی نژادپرست سرباز زد.

جو بایدن گفت: مردم باید رای بدهند و ترامپ تلاش می کند مردم را از رای دادن منصرف کند.

بایدن اعلام کرد میانگین جرم و جنایت در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما پایین بود اما در دوران ریاست ترامپ به طور بی سابقه ای گسترش یافت. او افزود پلیس برای بهبود روند تعاملش با خطرات اجتماعی نیازمند بودجه بیشتری است. بایدن تاکید کرد مسئولیتی ندارم و ریاست کشور به دست من نیست اما پیش از این تاکید کردم کسانی که خشونت مرتکب شده اند باید بازخواست شوند.

ترامپ در بخشی از مناظره و زمانی که جو بایدن از واژه «باهوش» استفاده کرد خطاب به او گفت: «آیا او (بایدن) از واژه “باهوش” استفاده کرد!؟ شما گفتید که به ایالت دلاور رفتید، ولی نام دانشکده خود را به یاد نیاوردید! تو ضعیف‌ترین یا جزو ضعیف‌ترین دانشجوهای کلاس بودی! جلوی من دیگر از واژه “باهوش” استفاده نکن! جو، باهوشی ارتباطی با تو ندارد!»

ترامپ گفت: شاید «برای ماه ها» نتیجه انتخابات آمریکا مشخص نشود.

ترامپ گفت: ممکن است به علت رای گیری پستی ندانیم پیروز انتخابات سوم نوامبر چه کسی است. ( اشاره به احتمال بروز تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات )

بایدن، ترامپ را بدتر رئیس جمهوری آمریکا خطاب کرد.

ترامپ گفت: بعضا برگه‌های رای از طریق پست فروخته می شود و مواردی نیز مبنی بر تمام شدن ( معدوم کردن ) برگه های رای وجود دارد.

جو بایدن اعلام کرد نتیجه انتخابات هرچه باشد قبول می کند اما ترامپ از پاسخ به این سوال طفره رفت.

بایدن اعلام کرد در دوران اوباما درپی دستیابی به انرژی تجدیدپذیر بودیم، تلاش‌مان این بود که میلیون ها خانه دوستدار محیط زیست بسازیم.

بایدن گفت اگر پیروز انتخابات باشم بار دیگر به توافقنامه آب و هوایی پاریس بر می گردم، بیست میلیارد دلار هم برای غلبه بر آتش سوری جنگل ها تامین خواهم کرد.

جو بایدن اعلام کرد امروز در شرایطی قرار داریم که جهان را بسیار بدتر کرده ایم.

بایدن گفت باید به همه آمریکایی ها حق رای داد، مدیر امنیت ملی رای دادن غیابی را تصویب کرده است اما دولت ترامپ سعی می کند مردم را از رای دادن غیابی بترساند.

ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا قول می دهد زودهنگام اعلام پیروزی نکند و منتظر شمارش کامل آراء بماند گفت: امیدوارم که انتخابات منصفانه ای باشد. اگر انتخابات منصفانه ای باشد من صد در صد می پذیرم، اما اگر من شاهد تحریف ده ها هزار رأی باشم، من نمی توانم تحمل کنم! مجری پرسید: آیا منظورتان این است که مردم را به خیابان ها می کشانید؟ ترامپ گفت: پس شما می گویید در انتخابات تقلب می شود! این آدم ها تجهیزات لازم برای آراء پستی برای ۸۰ میلیون نفر را ندارند. این نکته اول. نکته دوم این است که آنها تقلب می کنند! ما سه روز قبل تعرفه هایی را که روی آنها «ترامپ» نوشته شده بود در سطل زباله پیدا کردیم! این تعرفه ها، متعلق به نیروهای نظامی بودند. آیا این چیز خوبی است!؟

ترامپ اعلام کرد از زمان پیرزوی من در رقابت با هیلاری فاسد، دموکرات ها تلاشی را برای کودتا علیه من آغاز کردند.

ترامپ گفت برای اطمینان از صحت روند انتخابات اعتماد من به دادگاه عالی است. برگه رای در همه جا موجود خواهد بود، اعلام نتیجه انتخابات هم ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

 

ترامپ گفت از هوادارانم می خواهم بر سر صندوق های رای حاضر شوند و روند رای گیری را تحت نظر داشته باشند. وی افزود، شاهد دست بردن در آرای ده‌ها صندوق بودم، نگرانم مبادا انتخابات غیرشفاف برگزار شود.

بایدن گفت تضمین می کنم تا زمانی که شمارش آراء به پایان نرسید نتیجه اعلام نشود. او افزود نتیجه اعلام شده را می پذیرم و ترامپ هم باید چنین کند.

جو بایدن در بخشی از مناظره خطاب به ترامپ گفت: شما بدترین رئیس جمهوری هستید که آمریکا تا کنون داشته است.

بایدن گفت ما اقتصادی شکوفا را به دونالد  ترامپ تحویل دادیم ولی او آن را نابود کرد!

بایدن در بخشی از مناظره با دونالد ترامپ به «بی عدالتی ساختاری» در آمریکا اذعان کرد. بایدن گفت: بله، در این کشور، در حوزه تحصیل، در حوزه اشتغال و در حوزه ضابطین قانون و نحوه اجرای قانون بی عدالتی ساختاری وجود دارد.

 

به گزارشی از: خبرگزاری صدا و سیما