واقعیت هایی درباره ی سیاست ها و اقدامات آمریکا برای مبارزه با بحران مواد مخدر
۳۰ تیر ۱۳۹۹
نرخ امید به زندگی در نواحی مختلف آمریکا
۳۰ تیر ۱۳۹۹
واقعیت هایی درباره ی سیاست ها و اقدامات آمریکا برای مبارزه با بحران مواد مخدر
۳۰ تیر ۱۳۹۹
نرخ امید به زندگی در نواحی مختلف آمریکا
۳۰ تیر ۱۳۹۹

تاریخ مداخلات و اقدامات آمریکا در آمریکای لاتین

۲۵ ژانویه ۲۰۱۹

کشور پاناما، ۲۶ دسامبر سال ۱۹۸۹؛ سربازان ایالات متحده در شهر پاناما در حالی که در حال جستجوی افراد هستند، تفنگ هایشان را به طرف آنان نشانه گرفته اند

رئیس جمهور ونزئولا، نیکولا مادورو ایالات متحده را به تلاش برای ایجاد کودتا بر علیه خود متهم نمود و این اقدام او حمایت بسیاری از کشورهای این منطقه که واشنگتن سابقه طولانی دخالت های نظامی، سیاسی و …. در آن ها  دارد، به خود جلب کرد.

از اوایل قرن ۱۹ میلادی، ایالات متحده شروع به مداخله در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین کرده که البته این دخالت بیشتر به طرفداری از منافع نظام سرمایه داری ساخته و پرداخته خودش بوده و یا از نیروهای جناح راست گرا در مقابل جناح چپ و رهبران دموکراتیک محبوب در آمریکای مرکزی پشتیبانی کرده است.

در سال های اخیر، ایالات متحده به حمایت ضمنی از کودتای سال ۲۰۰۲ در ونزئولا و کودتای هندرواس در سال ۲۰۰۹ متهم شده است. برسمیت شناختن ژوآن گائیدو به عنوان
“رئیس جمهور موقت” ونزئولا از سوی ترامپ یک بار دیگر چهره حق به جانب ایالات متحده جهت مداخله در امور داخلی کشورهای آمریکای مرکزی را به نمایش گذاشت.

بعضی از مهم ترین مداخلات ایالات متحده در کشورهای آمریکای لاتین به شرح ذیل می باشد:

سال ۱۸۴۶: ایالات متحده در این سال به کشور مکزیک لشکر کشی کرد و شهر مکزیکو سیتی را به تصرف خود در آورد. سال بعد و تحت فشار آمریکا، توافق صلحی به امضا طرفین رسید و بیش از نیمی از قلمرو حکومتی کشور مکزیک در اختیار ایالات متحده قرار گرفت – این اراضی به تصرف درآمده امروزه بخشی از سرزمین های غربی ایالات متحده را تشکیل می دهند.

این نقاشی محاصره شهر مونتِری توسط ارتش ایالات متحده در سال ۱۸۴۶ را به تصویر کشیده است

سال ۱۹۰۳: ایالات متحده استقلال پاناما از کلمبیا را طرح ریزی نموده و حق حاکمیت منطقه ای که در آن کانال پاناما اقیانوس آرام را به اقیانوس آتلانتیک متصل می کند را به پاناما اعطا نمود.

سال ۱۹۰۳: پس از جنگ اسپانیا با آمریکا، کوبا و ایالات متحده تفاهم نامه ای امضا کردند که بموجب آن ایالات متحده تقریبا کنترل کامل امور مملکتی کوبا را بدست گرفت. ایالات متحده همچنین یک پایگاه نظامی دریایی در خلیج گووانتاناموتاسیس نمود.

یک سرباز آمریکایی ایستاده در یک برج مراقبت در پایگاه نظامی گوانتانامو در کوبا

سال ۱۹۱۴: نیروهای نظامی ایالات متحده بندر وراکروز در مکزیک را بمدت هفت ماه به اشغال خود در آوردند تا بتوانند تحولات انقلاب مکزیکی ها را زیر نظر داشته باشند.

سال ۱۹۵۴: رئیس جمهور گواتمالا توسط کودتای طراحی شده بوسیله CIA از قدرت برکنار شد.

سال ۱۹۶۱: تهاجم نیروهای آمریکا به خلیج خوک ها برای ساقط کردن فیدل کاسترو با شکست روبرو شد اما واشنگتن دهه ها به تلاش هایش جهت ترور کاسترو و سرنگونی حکومتش ادامه داد.

سال ۱۹۶۴: ایالات متحده طی یک کودتا، رئیس جمهور چپ گرای برزیل، ژوآ گولار را سرنگون کرده و یک حکومت دیکتاتوری نظامی را که تا دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت برسر کار آورد.

سال ۱۹۶۵: نیروهای نظامی ایالات متحده جهت مداخله در یک جنگ داخلی به خاک جمهوری دومینیک پا گذاشتند.

سال ۱۹۷۳: رئیس جمهور منتخب مردم شیلی، سالوادور آلنده توسط کوتای مورد پشتیبانی ایالات متحده سرنگون شد. او جای خود را به جنرال آگوستو پینوشه داد. پینوشه یک حکومت نظامی خشن را بر مردم تحمیل نموده و برنامه های اقتصادی دیکته شده از جانب ایالات متحده را که بر اساس اصول خصوصی سازی اقتصادی و مقررات زدایی بنا نهاده شده بود را به اجرا درآورد. این اقدامات در حقیقت به آزمایشگاهی جهت آزمون و خطای آنچه که امروزه به آن نئولیبرالیسم می گویند تبدیل شد.

در ۱۴ آپریل ۲۰۰۲، رئیس جمهور هوگو چاوز دو روز بعد از این که از بند کودتاچیان مورد حمایت آمریکا آزاد شد، به کاخ میرافلورس بازگشت

دهه ۱۹۷۰: آرژانتین، شیلی و کشورهای متحد آمریکای جنوبی با پشتیبانی ایالات متحده کمپینی جهت سرکوبی و ترور نیروهای مخالف تشکیل دادند که هدف آن از بین بردن خطرات ناشی از اقدامات جناح چپ بود و با نام Operation Condor شناخته می شد.

دهه ۱۹۸۰: ریگان از نیروهای ضد کمونیست موسوم به کُـنترا برعلیه دولت ساندینیستا که بر نیکاراگوئه حاکم بود حمایت می کرد و همچنین از سالوادوری ها نیز بر علیه شورش های نیروهای چپ گراهای FMLN پشتیبانی می کرد.

سال ۱۹۸۳: ایالات متحده دولت جزیره  گِرنادا که در دریای کارائیب واقع شده است را به ائتلاف با کوبا متهم نموده و به این کشور لشکرکشی کرد.

سال ۱۹۸۹: لشکریان آمریکایی برای سرنگونی رهبر سیاسی (و مامور شرورCIA)، مانوئل نوریگا به پاناما حمله کردند.

سال ۱۹۹۴: در این سال ایالات متحده لشگریانش را به هائیتی اعزام نمود تا کودتاچیانی که در سال ۱۹۹۱ با برکناری رئیس جمهوری اسبق ژان-برتران آریستید به قدرت رسیده بودند را سرنگون کنند. آن ها توانستند مجددا او را به قدرت بازگردانند که البته او نیز در سال ۲۰۰۴ مجددا بوسیله یک کودتای مورد حمایت آمریکا از قدرت کنار رفت.

سال ۲۰۰۲: رئیس جمهور ونزئولا، هوگو چاوز بمدت دو روز و بدلیل کودتایی که آمریکا نیز از آن حمایت می کرد از قدرت کنار رفت اما مجددا با پشتیبانی کامل مردم به قدرت بازگشت.

سال ۲۰۰۹: رئیس جمهور هندوراس، مانوئل زِلایا بوسیله کودتای مورد حمایت آمریکا از قدرت خلع شد.


مطالب مرتبط