مقایسه‌ی سطح امنیت در ایران و امریکا
۲۳ خرداد ۱۳۹۹
وسعت اقتصادی هریک از ایالت‌های آمریکا چقدر است؟
۲۳ خرداد ۱۳۹۹
مقایسه‌ی سطح امنیت در ایران و امریکا
۲۳ خرداد ۱۳۹۹
وسعت اقتصادی هریک از ایالت‌های آمریکا چقدر است؟
۲۳ خرداد ۱۳۹۹
 
آمریکا 360

شکست آمریکا مقابل چین و روسیه در بازی‌های شبیه‌سازی شده


نویسنده: ریان پیکرل (Ryan Pickrell)
۸ مارس ۲۰۱۹
 
آمریکا 360

شکست آمریکا مقابل چین و روسیه در بازی‌های شبیه‌سازی شده


نویسنده: ریان پیکرل (Ryan Pickrell)
۸ مارس ۲۰۱۹
 

• آمریکا ممکن است در نبرد با تهدیدهای بالقوه‌ای مثلِ چین یا روسیه شکستِ سنگینی بخورد. این را دو تن از متخصصانِ بازی‌های جنگی می‌گویند.

• دیوید آکمانک (David Ochmanek)، تحلیلگرِ اندیشکده‌ی RAND می‌گوید: «در بازی‌های ما، وقتی آمریکا با روسیه و چین می‌جنگد، رنگِ آبی تارومار می‌شود» (اشاره به رنگی که در بازی‌ها نمادِ آمریکاست).

• در این جنگ‌های شبیه‌سازی‌شده، یک قدرتِ مهاجم جنگنده‌های شناساگریزِ آمریکا را در باندِ فرودگاه نابود می‌کند، کشتی‌های آمریکا را غرق، پایگاه‌های آن را تخریب و سیستم‌های نظامیِ حیاتیِ این کشور را منهدم می‌سازد.

به اذعانِ دو تن از اهالیِ حرفه‌ایِ بازی‌های جنگی، در بازی‌های جنگی که شبیه‌سازی‌شده که نبردی پرهزینه با روسیه و چین است، آمریکا اغلب بازنده است.

به گزارشِ Breaking Defense، دیوید آکمانک، تحلیلگرِ اندیشکده‌ی RAND روزِ سه شنبه در مرکزِ امنیتِ‌ آمریکای نوین (Center for a New American Security) گفته بود: «در بازی‌های ما، وقتی آمریکا با چین و روسیه می‌جنگد، آبی تارومار می‌شود.» نیروهای آمریکایی نوعاً در این شبیه‌سازی‌ها با رنگِ آبی مشخص می‌شوند.

او می‌گوید: «تلفات و خساراتِ ما زیاد است و معمولاً در جلوگیری از حملاتِ خصم عاجزیم.»



جنگنده‌های شناساگریز آمریکا در فرودگاه منهدم می‌شوند


در آغازِ این نبردها، رقابت در عرصه‌های پنج‌گانه ی میدانِ جنگ (خشکی، دریا، هوا، فضا و فضای مجازی) اتفاق می‌افتد، که معنایش این است که آمریکا برای رسیدن به تفوّقی که در گذشته از آن برخوردار بود ممکن است با مانع روبرو شود.

در این جنگ‌های شبیه‌سازی‌شده، نیروهای مهاجمِ «سرخ» غالباً جنگنده‌های شناساگریزِ آمریکا را در باندِ فرودگاه منهدم می‌کنند، کشتی‌های جنگی را غرق، پایگاه‌های آمریکا را ویران، و سیستم‌های نظامیِ حیاتیِ آمریکا را نابود می‌سازند.

رابرت ورک (Robert Work)، معاونِ سابقِ وزارتِ دفاع و یکی از اهالیِ حرفه ایِ بازی‌های جنگی می‌گوید: «در همه ی مواردی که سراغ دارم، اف35 مادامی که در آسمان است پادشاهی می‌کند، اما هنگامی که بر زمین فرو می‌نشیند خیلی راحت منهدم می‌شود.»

نه چین و نه روسیه جنگنده‌ی نسلِ پنجمی با توانایی‌های اف-35 نساخته اند، اما بهرحال بهترین هواپیماها هم سرانجام بر زمین می‌نشینند. و این است که آنها را در برابرِ حملات آسیب‌پذیر می‌کند.



کشتی‌های جنگیِ آمریکا محو می‌شوند

آکنامک می‌گوید: «وقتی چیزی بر سطحِ دریا شناور باشد، کار مشکل می‌شود.»

ناوهای هواپیمابر، که از قدیم فانوسِ دریاییِ نیروهای مسلحِ آمریکا محسوب می‌شده شده اند، روز به روز دارند آسیب‌پذیرتر می‌شوند. هرچند انهدامِ آنها ممکن است مشکل باشد، اما در جنگ به مراتب آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

به گزارشِ USNI News ، متخصصانِ نیروی دریایی برآوردشان این است که ناوهای هواپیمابرِ آمریکا همینک برای در امان ماندن از تیررسِ موشک‌های ضدِ کشتیِ چین، دستِ‌کم باید 1000 مایلِ آبی از مرزهای چین به دور باشند.



تخریبِ پایگاه‌های آمریکا

ورک می‌گوید: «اگر قرار بود در اروپا بجنگیم، کارمان با یک آتشبار راه می‌افتاد. حال آنکه ما ۵۸ تیپِ جنگی داریم اما برای محافظت از پایگاه‌هایمان هیچ چیز نداریم. پس بود و نبودش چه فرقی می‌کند؟»

به بیانِ ساده‌تر، پایگاه‌های نظامیِ آمریکا در جای جایِ اروپا و اقیانوسِ آرام تواناییِ ضدِهوایی و پدافندیِ لازم برای مقابله با حجمِ عظیمِ آتشی که ممکن است در یک جنگِ پرهزینه با آن مواجه شوند را ندارند.



فروپاشیِ شبکه‌ها و سیستم‌های آمریکا

در نبردی برابر با یک تهدیدِ بالقوه، ماهواره ماهواره‌های ارتباطیِ آمریکا، سیستم ماهواره‌های فرماندهی و کنترل، و شبکه ماهواره‌های بی‌سیم از کار خواهند افتاد.

آکمانک درباره ی این احتمال چنین می‌گوید: «مغز و سیستمِ عصبی‌ای که به تمامیِ این اجزا متصل است، اگر نگوییم متلاشی، لااقل مختل می‌شود. ورک هم می‌گوید چین این نوع حمله را «جنگِ ویرانیِ سیستم سیستم‌ها» نامیده است.

به گفته‌ی ورک، چینی‌ها به شبکه ی جنگیِ آمریکا در تمامِ سطوح حمله خواهند کرد، و تمام مدت در حالِ تمرینِ آن هستند و از طرفی ما آمریکایی‌ها هرگاه رزمایشی برگزار می‌کنیم که نیروهای سرخ فرماندهی و کنترلِ ما را منهدم می‌کنند، رزمایش را متوقف می‌کنیم و می‌گوییم: «از اول شروع می‌کنیم.»



یک تلنگرِ جدی

ورک تأکید می‌کند: «اینها چیزهایی است که بازی‌های جنگی دائماً در حالِ نمایشِ آن هستند، بنابراین بی هیچ شک و شبهه‌ای نیاز به رویکردِ نظامیِ جدیدی داریم.»

هم آکمانک و هم ورک تحققِ بازی‌های جنگی را در عالمِ واقعیت می‌بینند، و متأسفانه یافته‌های یک ارزیابی که انجام شده هم بینشِ رعب انگیزِ آنان را تأیید می‌کند.

کمیسیونِ استراتژیِ دفاعِ ملی (National Defense Strategy Commission) (هیأتی متشکل از کارشناسانی از هر دو حزب که کنگره برای ارزیابیِ‌استراتژیِ دفاعِ ملی آنها را برگزیده است) در گزارشی در ماهِ نوامبر چنین اظهار کرده است: «اگر ایالاتِ متحده ناگزیر باشد که پیرامونِ دریای بالتیک با روسیه یا بر سرِ‌ تایوان با چین تقابلِ نظامی داشته باشد، احتمالاً شکستی سخت در انتظارش خواهد بود.»

 

مطالب مرتبط