سیانان: واشنگتن از تروریستی اعلام کردن سپاه، پشیمان میشود
۲۰ فروردین ۱۳۹۸آیا افزایش آمار خودکشی در آمریکا نشان از ظهور بحران در دموکراسی آمریکایی ست؟
۲۰ فروردین ۱۳۹۸روزِ شغلها چیست؟
سرشماریِ خانه به خانه چیست؟
سرشماریِ خانه به خانه که به «آخرین سرشماریِ جمعیت» یا Current Population Survey (CPS) هم معروف است مبتنی یک نظرسنجیِ وسیع است. دفترِ آمارِ کارِ آمریکا از طریقِ تماسِ تلفنی با خانواده ها، از آنها سوالاتی درباره ی مسائلِ مختلف و مرتبط با برآوردِ بازارِ کار می پرسد. برای مثال، از آنها می پرسد شاغل اند یا خیر، اگر نیستند آیا به دنبالِ شغل هستند یا نه؛ و اگر شاغل هستند چند ساعت در روز کار می کنند. و اگر به صورتِ پاره وقت کار می کنند آیا دوست دارند یک شغلِ تمام وقت داشته باشند یا نه.
مهمترین فایده ای که این نظرسنجی دارد این است که ما را از نرخِ بیکاری مطلع می کند. نرخِ بیکاری عبارت است از تعدادِ بیکارانِ فعلی که با جدیت به دنبالِ کار هستند تقسیم بر تعدادِ کلِ کسانی که یا شاغل اند یا با جدیت به دنبالِ شغل هستند.
برای فهمِ بسیاری از مفاهیمِ مهمی که درباره ی بازارِ کار وجود دارد لاجرم باید با نظرِ مردم درباره ی وضعیتِ کنونیِ اشتغالشان آشنا شویم، و به همین دلیل این نظرسنجی مهم است. افزایشِ شمارِ کسانی که به دنبالِ شغلهای پاره وقت می گردند یک مشکل است، افزایشِ شمارِ کسانی که از کمبودِ ساعاتِ کاریِ خود می نالند مشکلی دیگر. یک عده در گرماگرمِ بازارِ سهام خود را زودتر از موعد بازنشسته می کنند، عده ای دیگر یک سالِ تمام به دنبالِ کار می گردند و چون نمی یابند از جستن منصرف می شوند.
فایده ی دیگرِ سرشماریِ خانه به خانه این است که به فریلنسر ها (کارمزدبگیران)، مشاوران، و کارآفرینانِ خرده-پا این امکان را می دهد تا با وجودِ اینکه کارفرمایی ندارند اما نامِ خود را جزءِ شاغلان ثبت کنند. مهمترین نقصِ این نظرسنجی آن است که حاشیه خطای آن بالا و بالغ بر 400000 شغل است و لذا مشکل می توان تغییراتِ کوتاه مدتِ اقتصادی را از خطای تصادفی تمییز داد.
سرشماری از محیطِ کار چیست؟
سرشماری از محیطِ کار را مرکزِ BLS از شرکتها و محیطهای کاری تهیه می کند تا تعدادِ شاغلان در هر رشته یا زمینه را جویا شود. مزیتِ بزرگِ این سرشماری این است که حاشیه خطای آن کمتر از سرشماریِ خانه به خانه و تنها 100000 شغل است و از این رو برای پیگیریِ نوساناتِ ماه به ماه سودمند تر است. مزیتِ دیگرِ آن این است که تصویرِ واضح تری ارائه می دهد از اینکه در کدام عرصه ها اشتغال افزایش یا کاهش دارد. آیا اقبالِ شاغلان بیشتر به بیمارستانهاست؟ یا به کارخانه ها؟ یا رستورانها؟ یا به مغازه ها؟ اینها را می توان از این سرشماری فهمید.
سرانه ی نیروی کار چیست؟
نرخِ بیکاری چیست؟
آیا نرخِ بیکاری انواعِ دیگری هم دارد؟
بله. مهمترین و شایع ترین نوعِ نرخِ بیکاری همان است که دفترِ آمارِ کار نامِ آن را U3 نهاده است، که عبارت است از نسبتِ کارجویانِ فاقدِ شغل به کلِ نیروی کار، با این توضیح که نیروی کار یعنی کلِ شاغلان به علاوه ی بیکارانی که با جدیت به دنبالِ کار می گردند. اما چند نوع تعریفِ دیگر هم برای اندازه گیریِ نرخِ بیکاری وجود دارد: • U4: در این نرخ، کسانی که از یافتنِ کار مأیوس و منصرف شده اند نیز جزءِ بیکاران به حساب می آیند. اینها کسانی هستند که اذعان کرده اند پس از مدتی تلاشِ بی نتیجه، دست از جست و جوی شغل کشیده اند. • U5: شاملِ همه ی کسانی که در U4 بیکار به حساب می آمدند، به علاوه ی ازپانشستگانِ مشتاق (یعنی کسانی که دیگر به دنبالِ شغل نمی گردند اما به داشتنِ آن هنوز راغب اند). • U6: در این نرخ، علاوه بر همه ی کسانی که در U5 بیکار به حساب می آمدند، آنهایی که دارای شغلِ پاره وقت بوده و شغلِ تمام وقت را ترجیح می دهند نیز بیکار محسوب می شوند. از آنجا که نرخِ U6 شامل ترین نرخ است بیش از دو گزینه ی قبلی به آن استناد می شود.
چرا مردمِ آمریکا به روزِ شغلها توجه نشان می دهند؟
روزِ شغلها مهم است به این دلیل که اساساً اشتغال مهم است. بازارِ کارِ قوی برای ملت خوب است و بازارِ کارِ ضعیف بد. ضمنِ اینکه روزِ شغلها برای بازارهای مالی و سرمایه گذاری هم مهم است. اگر گزارشِ وضعیتِ اشتغال غافلگیرکننده باشد سرمایه گذاران باید تصورِ خود از وضعِ اقتصاد را به روز کنند و اقداماتِ بعدیِ بانکِ مرکزی را بر همان اساس پیش بینی کنند. گزارشِ وضعیتِ اشتغال بازارهای مالی را به تحرک وا می دارد. به علاوه، در ایامِ نزدیک به انتخابات مثلِ یک بمبِ خبری عمل می کند: اگر امیدوارکننده باشد تأثیرِ مثبتی بر آراءِ رئیس جمهورِ مستقر خواهد گذاشت، و اگر ناگوار باشد تاثیرش منفی خواهد بود. و در آخر، روزِ شغلها یک رویدادِ رسانه ای است. با توجه به اینکه انتشارِ این گزارش کاملاً قابلِ پیش بینی، اما محتویاتِ آن غیرقابلِ پیش بینی است، فعالانِ توئیتریِ عرصه ی اقتصاد هر ماه مشتاقانه در انتظارِ گزارشِ مربوط به این روز می نشینند. عنوانِ خبر تنها در حدِ چنددقیقه ساخته و پرداخته می شود، و در عرضِ نیم ساعت هم تحلیلهای نسبتاً دقیقی در این باره نگاشته شود.