بی خانمان ها روبروی کاخ کنگره و در فاصله کمتر از یک کیلومتری کاخ سفید در خیابان پنسیلوانیا
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
تاریخ ناگفته آمریکا | فصل اول – قسمت هشتم
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
بی خانمان ها روبروی کاخ کنگره و در فاصله کمتر از یک کیلومتری کاخ سفید در خیابان پنسیلوانیا
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
تاریخ ناگفته آمریکا | فصل اول – قسمت هشتم
۳۰ فروردین ۱۳۹۷

سیاست خارجی خوش‌بینانه آمریکا

سیاست اوباما در این هشت سال دشمنان را جسور کرده است و حالا وقت آن است که آمریکا با قدرت‌نمایی نظامی، رهبری بین‌المللی خود را احیا کند.


منبع: وب سایت موسسه هوور
نویسنده: Victor Davis Hanson

روزهای تاریک جنگ جهانی دوم را به یاد بیاورید، سال 1942 یک سال نحس بود، ایالات متحده آمریکا و انگلستان از پی حمله‌ی هوایی پرل هاربر توسط ژاپن، در اوضاع وخیمی به‌سر می‌بردند. سنگاپور به یک رسوایی دفاعی دچار شده بود و سنگر و استحکامات آمریکا در جزایر Corregidor تسلیم شده بودند.

در چهارماهه‌ی نخست جنگ، ژاپن افسارگسیخته رفتار کرد. ژاپن بیش از هر کشوری در تاریخ، قلمروی خود را توسعه داد و حتی یک کشتی را هم از دست نداد. در ژوئن امپراتوری ژاپن از جزایر الیوت تا اقیانوس هند و از جزایر ویک تا مرزهای روسیه‌ی منچوری کشیده شده بود. بزرگ‌ترین امپراتوری آسیایی در تاریخ جهان!!!

اوضاع متفقین در اروپا نیز خوب نبود. ارتش آلمان به مرزهای دریای خزر که از حاصلخیزترین سرزمین‌های نفتی بود نزدیک می‌شدند. رایش سوم از کانال مانش تا رودخانه‌ی ولگا و از مدار قطب شمال تا صحرای بزرگ آفریقا را در اختیار داشت.

پایگاه انگلیسی‌ها در طبرق لیبی سقوط کرد. مارشال اروین به منابع انگلیسی‌ها در مرز مصر دست پیدا کرد. فرماندهان زیردریایی‌های آلمانی ماه‌های اولیه 1942 را "دومین زمان خوشبختی" نامیدند وقتی که موفق شدند ششصد کشتی متفقین را غرق کنند. بمب‌افکن‌های متفقین خصوصاً آمریکایی‌ها تلفات زیادی را متحمل شدند بدون آن که ضربه‌ی مهمی به صنایع آلمان وارد کنند.

خلاصه در اواسط سال 1942 به نظر می‌رسید که متفقین جنگ را باخته بودند. اما ناگهان کابوس به پایان رسید.

تولیدی‌های عظیم صنعتی جنگ‌افزار در بریتانیا، شوروی و آمریکا با هواپیماها، کشتی‌ها، تانک‌ها و تفنگ‌ها، جبهه‌ی جهانی را شکست دادند. کمک‌های فراوان آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از چکمه‌های خزدار تا لوکومتیوها به داد اوضاع وخیم شوروی رسید.

نیروی دریایی آمریکا در نبرد می‌دوی موفق شد یک کشتی حامل ژاپنی‌ها را در هم بشکند. ارتش عظیم شش آلمان در استالینگراد تسلیم شد و فرمانده‌ی انگلیسی، سپاه آفریقا را متوقف کرد و نیروهای درهم‌شکسته‌ی رومل را به عقب راند که این به یکی از بزرگترین عقب‌نشینی‌های آلمان در تاریخ بدل شد.

چنین تغییرات ناگهانی و پیش‌بینی‌ناپذیری در جنگ‌ها و سرنوشت دیگر ملت‌ها نیز تکرار شده است.

هم‌چنین در قرن گذشته، به‌نظر می‌رسید که متفقین در جنگ اول شکست می‌خورند. بعد از وقوع نبرد سهمگین سم، ارتش‌های انگلیس و فرانسه در حال فروریختن بودند. در اوایل 1917 آمریکا انزواگرا باقی مانده بود. در نوامبر بلشویک‌ها به‌رهبری لنین در روسیه قدرت گرفتند و یک قرارداد متارکه‌ی جنگ ذلت‌بار را با آلمان و شرکایش امضا کرده و بر جنگ داخلی روسیه متمرکز شدند و این به معنای آن بود که هزاران سرباز آلمانی رها شده بودند تا با حرکت به سوی جبهه‌ی غرب، آلمان و انگلستان خردشده را نابود کنند.

در پایان آن سال همه‌چیز به‌صورت کاملاً اتفاقی تغییر کرد. در 1917 آمریکا به آلمان و شرکایش اعلان جنگ کرد و صدهزار سرباز پیاده‌نظام آمریکایی روانه خط مقدم انگلستان و فرانسه شدند. دو میلیون سرباز دیگر نیز در مجموع به فرانسه و بلژیک آمدند.

در مجموع هیچ چیز پیش‌بینی‌ناپذیرتر از جنگ، تنش‌های جهانی و امور خارجه نیست و غالباً درک منطقی و اجماع رسانه‌ای صحیح نیست و این جریان نامحسوس و مرموز رویدادها است که ناگهان جزر و مد حوادث را وارونه می‌کند.

اکنون در عرصه‌ی جهان یک چنین پدیده‌ای در حال وقوع است. در طول هشت سال سیاست اداره از پشت صحنه، آمریکا خلأهای فراوانی ایجاد کرده است که قدرت‌های خارجی را به ماجراجویی دعوت می‌کند.

بنابر اطلاعات درزکرده، قرارداد هسته‌ای ایران چراغ سبزی به ایرانیان بود تا نه تنها به سلاح هسته‌ای دست یابند بلکه با موشک‌های بالستیک سطح بالای خود به هژمون خلیج فارس تبدیل شوند. روسیه‌ی پوتین دوباره قدرت گرفت تا همسایگانش را به خود جذب کند و به خاورمیانه نفوذ کند. چین در فواصل معین کره‌ی شمالی هسته‌ای را تشویق می‌کند تا رقبای غربی را بترساند و در دریای شمالی، جزایر مصنوعی و پایگاه ایجاد می‌کند تا در مقررات کشتی‌رانی داوری یکجانبه کند و نهایتاً جنگ وحشیانه داعش علیه بشار اسد و حامیان ایرانیش، منجر به نسل‌کشی در سوریه شد.

کاهش بودجه‌ی دفاعی آمریکا و سیاست خارجی منفعل آن، دشمنان را جسور و متحدان را دلسرد کرده است. تغییر رفتار آمریکا در چندین زمینه پیش‌بینی شده است. در واقع آمریکا هم اکنون به‌دنبال احیای نقش سابق خود به‌عنوان حاکم و یک نیروی بازدارنده در عرصه بین‌الملل است.

فقط در صد روز گذشته، اوضاع قدری بهبود یافت. مذاکرات سخت با چین پیرامون آزار و اذیت‌های تجاری، شاید پکن را قانع کند تا به آمریکا در مقابل کره‌ی شمالی کمک کند وقتی که آمریکا شرکای مجهزی مانند ژاپن و کره‌ی جنوبی را در کنار خود دارد. بمباران دارایی‌های هوایی بشار اسد و اقدامات احتمالی بیشتر ممکن است او را از حملات بیشتر با گاز اعصاب بازدارد. انداختن بمب بزرگ در لانه‌ی زیرزمینی داعش در افغانستان، آن دسته از دشمنان آمریکا را که به پناهگاه‌های زیرزمین امیدوارند وحشت‌زده کرد. سیگنال به دشمنان آمریکا واضح بود: اقدامات آمریکا لزوماً قابل پیش‌بینی، سنجیده و متناسب نیست.

همه‌ی این پیشرفت‌ها نمایانگر یک تحول ایدئولوژیک تند در تیم رهبری سیاست خارجه است. تیم قبلی امنیت ملی اوباما با افرادی نظیر ژنرال مک مستر، تیلرسون، متیس و جان کلی جایگزین شده است. هیچ یک از این افراد دیپلمات حرفه‌ای یا سیاستمدار سابقه‌دار نیستند. این افراد از بخش نظامی و بخش خصوصی اقتصادی آمده‌اند و در نظامی‌گری و عرصه اقتصاد سرشناس بوده‌اند.

به‌نظر می‌رسد که تیم امنیت ملی جدید مانند گذشتگان خود به ارزش قدرت نرم واقف هستند، اما یک تغییر بنیادین وجود دارد: آن‌ها می‌دانند که استراتژی‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک بدون توسل به تهدید معتبر نظامی، بی‌فایده است. ترامپ به‌تدریج بودجه‌ی دفاعی را احیا می‌کند که اوباما آن را کاهش داده بود.

شرکا و دشمنان آمریکا این را دریافته‌اند که هیچ دوستی بهتر از آمریکا و هیچ دشمنی بدتر آز آن پیدا نمی‌کنند. اگر این سیاست‌خارجه بازدارنده با تغییراتی در قوانین آمریکا، سیاست‌های مالیاتی و تولید گسترده‌ی انرژی همراه گردد و اگر این تلاش‌ها کمک کند تا آمریکا به سه درصد رشد سالیانه در GDP دست پیدا کند، آن گاه تمام معضلات دشوار و تنش‌ها قابل حل خواهند بود.

در گذشته ضرورتی نداشت که چین دریابد منفعتش در همکاری با آمریکا در مقابل کره‌ی شمالی است و روسید بفهمد که باید ایران و سوریه را به پیروی از قوانین بین‌المللی ملزم کند. اما اکنون شواهد نشان می‌دهد که کار هوشمندانه و مفید آن است که چین و روسیه همکاری کنند.

[shareaholic app="share_buttons" id="25412088"]
موضوعات :

مطالب مرتبط :



سایر مطالب :

اینفوگرافی بر اساس اطلس کربن جهانی، در صدر لیست بزرگ ترین آلاینده های گاز کربن جهان چین ( با سهم...
مطالعه
اینفوگرافی طبق توافقنامه پاریس ،مصرف کنندگان عمده برق در جهان شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، چین، هند و بریتانیا ( با...
مطالعه
 مقدمه روابط نظامی بین اسرائیل و ایالات متحده همیشه نزدیک بوده است، [1] که منعکس کننده منافع مشترک امنیتی در...
مطالعه
تحلیل ها و مقالات مقدمه نیمی از جمعیت جهان از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش DataReportal، تا سال...
مطالعه
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شده‌ایم ویدئوهای تحلیلی رابرت اف کندی...
مطالعه
مستند وضعیت شکست Fail State کارگردان : الکس شبانو محصول : سال 2017 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی -...
مطالعه
اصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهآمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل...
مطالعه
چرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه  UNPacked از اوباما تا...
مطالعه
داستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهدر این این ویدئو از برنامه...
مطالعه
رسانه های آمریکا روایت جنگ غزه را چگونه دستکاری و سانسور می کنند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهگزارش تحقیقی...
مطالعه
آیا آمریکا مثل امپراطوری رم سقوط می کند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع :  مجله آمریکایی The Atlantic در این ویدئو از برنامه...
مطالعه
چرا جوانان نسل هزاره آمریکا یک تریلیون دلار بدهی دارند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه NBC News آمریکا جوانان آمریکایی...
مطالعه
شنیده شدن صدای اوکراین را رها کن، فکری به حال به ما کن از مجلس سنای آمریکا!  ویدئوهای خبری منبع...
مطالعه
گزارشی از رفتارهای نابهنجار رایج در قطار شهری نیویورک ویدئوهای تحلیلی منبع : INSIDE Edition در این ویدئو، مجری‌ برنامۀ...
مطالعه
پس از آغاز جنگ 2023 رژیم صهیونیستی و حماس، ایالات‌متحده شروع به ارسال کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی به شرق...
مطالعه
قانونی که می تواند ترامپ را رد صلاحیت کند ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه آمریکایی The Wall Street Journal  در حالی...
مطالعه
اینفوگرافی کمپین جو بایدن در سه ماهه چهارم سال 2023 بیش از 33 میلیون دلار جمع آوری کرده و میزان...
مطالعه
اینفوگرافی شاخص دموکراسی به شاخص توسعه انسانی شباهت دار و وضعیت دموکراسی را در پنج شاخص طبقه بندی می کنند:...
مطالعه
چگونه فساد در نظام سیاسی آمریکا قانونی شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : RepresentUs  در این ویدیو سازمان مردم نهاد آمریکایی RepresentUs...
مطالعه
اینفوگرافی از سال 2020 در آمریکا، 61.1 %  احتمال دارد هر دو نفر که به طور تصادفی انتخاب شوند از...
مطالعه