مستند انقلاب غذایی
۲ آذر ۱۳۹۷
هجوم شهروندان آمریکایی به فروشگاه ها برای خرید در Black Friday
۲ آذر ۱۳۹۷
مستند انقلاب غذایی
۲ آذر ۱۳۹۷
هجوم شهروندان آمریکایی به فروشگاه ها برای خرید در Black Friday
۲ آذر ۱۳۹۷

۱۵ نمودار که نشان می دهد چرا هزینه‌های درمان در آمریکا سرسام آور است

What_US_states_look_like_based_on_their_economic_size_mapped_Vox

نویسنده:

تاریخ: ۳۱ مه ۲۰۱۵

شماره کارت 1

در آمریکا مردم برای درمان بسیار هزینه می‌کنند و این به سببِ بالا بودنِ قیمت‌هاست

نکسیوم کپسولی بنفش رنگ است که در درمانِ ترش کردگی مصرف می شود و یکی از پرفروش‌ترین داروها در کشورِ آمریکاست. آمریکایی‌ها در سالِ ۲۰۱۳ حدودِ ۶.۲ میلیارد دلار برای خریدِ این دارو هزینه کرده‌اند.

اما همه جای دنیا اوضاع اینگونه نیست. درحالی که در سالِ ۲۰۱۳ هر بسته نکسیوم در آمریکا ۲۱۵ دلار بوده است، عینِ همین دارو در هلند ۲۳ دلار، در انگلیس ۴۲ دلار، و در اسپانیا ۵۸ دلار بوده است.

اگر قیمتِ این کپسول در آمریکا هم مثلِ هلند می بود در سالِ ۲۰۱۳ آمریکایی ها به جای ۶.۲ میلیارد دلار تنها ۶۶۳ میلیون دلار بابتِ آن هزینه کرده بودند.

نکسیومِ آمریکا با نکسیومِ هلند هیچ تفاوتی ندارد، جز اینکه در آمریکا ما سختمان است که برای مداوای گران قیمت تدبیری بیاندیشیم، و همچنانکه تام سکویل (Tom Sackville) مدیر عاملِ فدراسیونِ بین المللیِ Health Plans (به اختصار: IFHP) می‌گوید: «دارو همان داروست و با همان خواص، منتها بیمارانِ آمریکایی بی جهت دو برابر یا بیش از دوبرابرِ قیمتِ آن را پرداخت می‌کنند.»

سکویل و دوستانش سالانه گزارشی از اختلافِ قیمتِ خدماتِ درمانی بینِ کشورهای مختلف را منتشر می‌کنند. برپایه ی این گزارشات در سالِ ۲۰۱۳ ایالاتِ متحده ی آمریکا تقریباً در همه ی خدماتِ پزشکی گرانترین کشور بوده است، از نکسیوم گرفته تا تعویضِ مفصلِ زانو تا ام. آر. آی و غیره. البته جای شکرش باقی است که استثنائاً در عملِ آب مروارید رتبه ی دوم را دارد و پس از استرالیا آمده است.


تولید کنندگان و داروسازانِ آمریکا اساساً بیشترین نفع را از این اوضاع می‌برند


در گزارشِ IFHP نادرستیِ این باورِ عمومی برملا می‌شود که عایدیِ بالای خدمات درمانی در آمریکا به خاطرِ تقاضای بیشترِ مردم است، چرا که واقعیت این است که مردمِ آمریکا نه تنها بیشتر، بلکه حتی اندکی کمتر از مردمِ دیگر کشورها از خدماتِ درمانی استفاده می‌کنند. برای مثال، ما در قیاس با اکثرِ کشورهای اروپایی کمتر به پزشک می رویم، و نسبت به جمعیتمان بیمارستانهای کمتری داریم. پس علتِ اینکه مردمِ آمریکا در امرِ درمان بیشتر هزینه می‌کنند قیمتِ بالای دوا و درمان است.

اکثرِ کشورهای دیگر مراکزی مخصوصِ مذاکره با بیمارستانها و داروسازی ها دارند. سکویل که سابقه ی کار در نظامِ سلامتِ بریتانیا را داشته است می‌گوید که در این کشور اتحادیه ای متشکل از ۱۴ عضو وجود دارد که تمامِ کارشان این است که با داروسازی ها برای گرفتنِ تخفیف مذاکره کنند.

این اتحادیه ی ۱۴ نفره در اصل دارو را به صورتِ انبوه برای کلِ کشور خریداری می کند و از این راه تخفیفی جانانه از عرضه کنندگان می گیرد.

اما در آمریکا ما چنین نهادی نداریم. هریک از شرکتهای بیمه با بیمارستانها، پزشکان و شرکتهای داروسازی جداگانه مذاکره می‌کنند و تخفیفِ خودشان را می‌گیرند و آنچه در این نمودارها می‌بینید ناشی از همین حقیقت است که در آمریکا بیمه‌ای واحد وجود ندارد که یکجا بخرد و یکجا تخفیفِ کلی بگیرد، بلکه هریک تکروانه عمل می‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود همین که IFHP گفته است: در آمریکا همه‌ی دوا و درمان‌ها گران‌تر تمام می‌شود.

سکویل می‌گوید: «می‌توان گفت بیشترین نفع از این تکروی و چنددستگی را داروسازان و درمانگران می‌برند. نظامِ سلامت بسیار چندپاره است و طبیعی است که تضعیفِ آن آسان باشد.»

داروسازی ها و خدماتِ درمانی چقدر از ما مردمِ آمریکا نفع می‌برند؟ نمودارهای زیر گویای همه چیز است و اختلافِ قیمتِ خدمات درمانیِ آمریکا با سایرِ کشورها را نشان می دهد.

شماره کارت 2

یک روز بستری شدن در بیمارستانهای آمریکا ۴۲۹۳ دلار آب می خورد، در آرژانتین ۷۰۲ دلار.

شماره کارت 3

هزینه‌ی تعویضِ مفصلِ زانو در آمریکا دو برابرِ هلند است

شماره کارت 4

هزینه‌ی زایمانِ نوزاد در آمریکا ۳۵۰۰ دلار بیشتر از استرالیاست

شماره کارت 5

سزارین در آمریکا ۵۰۰۰ دلار از سوئیس گران‌تر است

شماره کارت 6

تعویضِ مفصلِ ران در آمریکا سه برابر گران‌تر از اسپانیا است

شماره کارت 7

قیمتِ مفصلِ مصنوعیِ ران در نیوزیلند تقریباً نصفِ آمریکاست

شماره کارت 8

اگر به دنبالِ سی تی اسکنی هستید که ۸۰۲ دلار ارزانتر در بیاید به کانادا بروید

شماره کارت 9

تنها تفاوتِ ام آر آی در آمریکا و سوئیس ۱۰۰۰ دلار ناقابل است

شماره کارت 10

آمریکایی ها اگر قیمتِ عملِ آپاندیسِ سایرِ کشور ها را ببینند بدجوری دلشان می سوزد

شماره کارت 11

داروی آدالیمومب در آمریکا ۲۲۴۶ دلار قیمت دارد، در سوئیس ۸۸۱ دلار، با اینکه دارو دقیقاً همان داروست

12

قیمتِ داروی سرطانِ خون در آمریکا تقریباً دو برابرِ کشورهای دیگر است

13

قیمتِ یک قلم داروی ام اس در آمریکا چهاربرابرِ قیمتِ همان قلم دارو در نیوزیلند است

14

با هزینه ی یک عملِ بای پاس در آمریکا می‌توان دو ماشینِ نو خرید

15

عملِ آب مروارید تنها مداوایی در آمریکاست که گرانترین نیست و رتبه ی دوم را دارد