پرونده ای برای یک بحران طولانی (بحران آب شهر فلینت)
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
وضعیت کشورها در سایه روابط نزدیک با آمریکا ؛ آمریکا و پورتوریکو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
پرونده ای برای یک بحران طولانی (بحران آب شهر فلینت)
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
وضعیت کشورها در سایه روابط نزدیک با آمریکا ؛ آمریکا و پورتوریکو
۱۰ خرداد ۱۴۰۳

سوابق جنبش های دانشجویی اعتراضی در آمریکا

دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده علی رغم تهدید به تعلیق و دستگیری در سرتاسر ایالات متحده، علیه جنگ اسرائیل در غزه تظاهرات می‌کنند. علاوه بر دانشگاه کلمبیا که در قلب این جنبش قرار دارد، موسسه‌هایی از جمله هاروارد، یِیل، تافتز، نورث وسترن و چندین پردیس دانشگاهی دانشگاه تگزاس هم شاهد برپایی تظاهرات دانشجویی بوده‌اند و از دانشگاه‌های خود خواسته‌اند تا شرکت‌هایی که به گفته‌ی آنها از جنگ وحشیانه علیه غزه حمایت مالی می‌کنند، تحریم کنند.

این اولین بار نیست که دانشجویان دانشگاه‌ها‌ی آمریکا در محوطه دانشگاه علیه سیاست های دولت تظاهرات می‌کنند. با این حال، معترضان و ناظران می‌گویند که سرکوب این اعتراضات ضد اسراییلی دانشجویی این بار بسیار شدیدتر از گذشته بوده است.

با وجود اینکه در مقایسه با دهه ۱۹۶۰، ما از سمت دانشجوهای معترض شاهد تهاجم و رادیکالیسم خیلی کمتری هستیم و در این اعتراضات شاهد صدمات فیزیکی یا خسارت مالی بسیار کمی بوده ایم و دانشجویان معترض به جای اینکه ساختمان‌ها را تصاحب کنند بیرون و در محوطه دانشگاه‌ها هستند و در مقایسه با اعتراضات دهه ۶۰، این اعتراضات در واقع بسیار مسالمت آمیز هستند با این حال، این اعتراضات نسبت به گذشته با برخوردهای بسیار شدیدتری از سوی نیروهای پلیس مواجه شده اند.

حال ما اینجا نگاهی داریم به برخی از مهمترین اعتراضاتی که دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده در دانشگاه‌های این کشور انجام دادند :

 

  • ۱۹۵۴-۶۰: ماجرای براون در برابر هیئت آموزش و تحصن‌های گرینزبورو
  • ۱۹۶۸-۱۹۶۹: اعتراضات علیه جنگ ویتنام
  • ۱۹۸۵: اعتراضات علیه آپارتاید آفریقای جنوبی
  • ۱۹۹۱: اعتراضات علیه جنگ خلیج فارس
  • ۲۰۰۳: اعتراضات علیه جنگ عراق

سایر مطالب: