بهترین روش کمک به اوکراین از نگاه آمریکایی‌ها کدام است؟
۲۳ اسفند ۱۴۰۰
برده های آفریقایی چگونه ایالات متحده آمریکا را ساختند؟
۲۳ اسفند ۱۴۰۰
بهترین روش کمک به اوکراین از نگاه آمریکایی‌ها کدام است؟
۲۳ اسفند ۱۴۰۰
برده های آفریقایی چگونه ایالات متحده آمریکا را ساختند؟
۲۳ اسفند ۱۴۰۰

پیامدهای تحریم روسیه برای اقتصاد آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۱۳ فوریه و ۵ مارس ۲۰۲۲
نویسنده: David J. Lynch

نکته: تحریم های اقتصادی آمریکا علیه روسیه شروع دوره تازه ای در اقتصاد جهانی با ویژگی‌های تضعیف تجارت آزاد، به محاق رفتن سازمان تجارت جهانی و بازگشت به عصر قطب بندی ها و جنگ سرد تجاری است که طولانی بوده و به این زودی ها برطرف نخواهد شد.

نکات مهم:
۱- بیشتر از ۴۰۰ شرکت آمریکایی با شرکتهای اوکراینی مشغول همکاریهای اقتصادی هستند و علاوه بر آن ۱۱۰۰ شرکت آمریکایی هم طرف قرارداد شرکتهای روسی بوده اند.
۲- مبادله بازرگانی دو جانبه آمریکا با روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۱ رقم ۴۰ میلیارد دلار بوده است.
۳- میزان وام‌ بانک‌های وال استریت به اتباع روسیه کمتر از ۱۵ میلیارد دلار است.
۴- در صورت بروز جنگ، زنجیره های تأمین برای شرکت‌های بزرگ آمریکایی مخصوصاً در بخش کشاورزی دچار اختلال خواهد شد. روسیه و اوکراین بخاطر تولید گندم، کود، و آفت کُش ها برای بخش های کشاورزی در سرتاسر دنیا از جمله آمریکا اهمیت دارند.
۵- شرکت‌های بزرگی مثل کارگیل و A.D.M که فعالیت‌های قابل توجهی در اوکراین دارند بر اثر جنگ اوکراین با زیانهای فراوانی مواجه خواهند شد.
۶- طبق ارزیابی داگلاس ردیکر، اقتصاددان برجسته و عضو مرکز راهبردهای بین المللی سرمایه، وقوع جنگ در اوکراین، سبب غافلگیری شدید بازار‌های مالی جهانی بسیار فراتر از تصور مردم و افرادی خواهد شد که زیادی خوش بین هستند و خیال می کنند خطری جدی آنها را تهدید نمی‌کند.
۷- تحریم های اقتصادی آمریکا علیه روسیه شروع دوره تازه ای از تغییر و تحول در اقتصاد جهانی است. تضعیف تجارت آزاد، به محاق رفتن سازمان تجارت جهانی و بازگشت به عصر قطب بندی ها و جنگ سرد تجاری از ویژگی‌های دوره جدید در اقتصاد جهانی است. خبر بد اینکه دوره این جنگ سرد جدید در اقتصاد جهانی طولانی بوده و به این زودی ها برطرف نخواهد شد.
۸- امپراتوری روسیه تنها با اروپا بیشتر از ۷۰۰ میلیارد دلار مبادله اقتصادی دو طرفه دارد.
۹- از اواسط ۲۰۱۴ روسیه بدهی خارجی خودش را از ۷۳۳ میلیارد دلار به ۴۷۸ میلیارد دلار کاهش داده است.
۱۰- تا پایان سپتامبر جاری طبق ارزیابی بانک تسویه بین المللی در بازل سوئیس بدهی وام گیرندگان روسی ۱۲۱/۵ میلیارد دلار یعنی نصف رقم بدهی روس ها در ابتدای سال ۲۰۱۴ بوده است. بدهی روسها به بانک‌های آمریکایی تنها ۱۴/۷ میلیارد دلار و بیشترین بدهی آنها به بانک‌های فرانسوی و ایتالیایی است (هر کدام ۲۵ میلیارد دلار).
۱۱- هر چند روس‌ها روابط خود را با آمریکا بعنوان قدرت فائقه در بازار‌های مالی جهانی تا حد زیادی کم کرده اند ولی برخی صنایع و شرکتهای خاص، در دو کشور، نیازمند حفظ روابط حیاتی دو جانبه هستند. روسیه تأمین کننده اصلی بسیاری از فلزات صنعتی، مواد اولیه و کودهای کشاورزی و حتی نفت و گاز برای برخی شرکت‌های آمریکایی است.
۱۲- قیمت پالادیوم که در مبدّل های کاتالیزوری کاربرد دارد پس از حمله روسیه به اوکراین ۶۰% بالا رفته است. پالادیوم در صنعت اتومبیل سازی نقشی اساسی دارد.
۱۳- صنعت هواپیما سازی آمریکا در ساخت موتورهای جت به تیتانیوم وارداتی از روسیه وابسته است. همین ۳ ماه پیش شرکت بویینگ با تولید کننده روسی تیتانیوم برای تأمین حجم بسیار زیادی از تیتانیوم یادداشت تفاهم منعقد کرد. تیتانیوم وارداتی از روسیه در ساخت انواع بوئینگ، ایرباس، رولز رویس، جنرال الکتریک و برخی دیگر از محصولات شرکتهای بزرگ آمریکایی مصرف دارد.
۱۴- در واقع آمریکا به تجربه اعمال تحریمها علیه روسیه در سال ۲۰۱۸ بازگشته است. وقتی در این سال علیه شرکت روس آل به عنوان شرکتی وابسته به اولیگارش روس تحریم اعمال شد ۳۰% قیمت جهانی آلومینیوم افزایش یافت. سپس با شکایت شرکتهای آمریکایی بخاطر افزایش جهانی قیمت آلومینیوم، وزارت خزانه‌داری آمریکا ناچار به لغو تحریم شرکت روس آل شد.
۱۵- به اعتقاد داگ جاکوبسون کارشناس متخصص امور تحریم در واشنگتن، گریزی از آسیب شرکت های آمریکایی بر اثر تحریم روسیه نیست. این اثر فعلا بصورت تورم خود را نشان داده است.
۱۶- اینک شرکتهای غول پیکر حمل و نقل دریائی نظیر mearsk بخاطر تحریم روسیه یا به بنادر روسیه نمی روند و یا جرأت حمل کالاهای روسی از بنادر اروپایی را ندارند. تداوم این مسأله یعنی بحران بزرگ در حمل و نقل جهانی.

آخرین مطالب