از نگاه مردم آمریکا، اصلی‌ترین اولویت‌ دولت بایدن باید چه موضوعی باشد؟
۴ اسفند ۱۴۰۰
پیامدهای منطقه ای احیای برجام
۴ اسفند ۱۴۰۰
از نگاه مردم آمریکا، اصلی‌ترین اولویت‌ دولت بایدن باید چه موضوعی باشد؟
۴ اسفند ۱۴۰۰
پیامدهای منطقه ای احیای برجام
۴ اسفند ۱۴۰۰

ایالات متحده آمریکا چگونه مکزیک را دزدید؟

تاریخ آمریکا
 

 

 

پس از اینکه در اوایل قرن نوزدهم بریتانیایی‌های مهاجر در قارۀ آمریکا از انگلستان اعلام استقلال کردند و کشورشان را ایالات متحده آمریکا نامیدند، کشورگشایی‌ها نیز آغاز شد.

آمریکایی‌ها مردمان مناطق غربی قارۀ آمریکای شمالی را قتل‌عام کردند و ایالت‌های غربی آمریکا را شکل دادند. در اواسط قرن نوزدهم، آمریکا فقط 27 ایالت داشت و مرزهای آن از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام نبود. کشوری نیز در مرزهای غربی آمریکا وجود داشت که تازه مستقل شده و مکزیک نام گرفته بود. بخش شمالی مکزیک، تگزاس نام داشت که تنها ساکنان آن، بومیانی بودند که چندین سال بومیان همین قارۀ آمریکا بودند، قبل از اینکه مکزیک و آمریکایی وجود داشته باشد.

مکزیک برای رشد اقتصادی کشورش تصمیم گرفت تا این زمین‌های وسیع و کم‌سکنۀ تگزاس را به مهاجران آمریکایی اجاره بدهد. این مهاجران آمدند اما از قوانین مکزیک پیروی نکردند و برای نمونه، برده‌داری می‌کردند. مکزیک نظامیانش را به این منطقه فرستاد تا به این مهاجران یادآوری کند که در خاک مکزیک باید از قوانین مکزیک پیروی کنند.

این تنش‌ها باعث وقوع نبرد آلامو و کشته‌شدنِ دیوید کراکِت، نماد پیشروی آمریکایی‌ها به سمت غرب، و شکست آمریکایی‌ها شد. این شکست برای آمریکایی‌ها انگیزه شد تا بیشتر به مکزیک مهاجرت کنند و در جنگ بعدی با مکزیک پیروز شوند و با اعلام استقلال، کشور جمهوری تگزاس را پایه‌گذاری کنند. البته سرزمین‌هایی که جمهوری تگزاس متعلق به خود می‌دانست، بسیار بیشتر از آن حدی بود که مکزیک متعلق به تگزاس می‌دانست.

در سال 1845، تگزاس یکی از ایالت‌های آمریکا شد اما هنوز هم بر سر وسعت تگزاس مناقشه بود. این زمین‌های تحت مناقشه همان سرزمین‌هایی بود که بومیان در آن ساکن بودند. پس از اینکه جیمز پولک رئیس‌جمهور آمریکا شد و نتوانست کالیفرنیا را از مکزیک بخرد، با نیرنگ و تحریک مکزیک و همراه‌کردنِ کنگرۀ آمریکا با خود، جنگ‌هایی راه انداخت و نه‌تنها کالیفرنیای مکزیک که حتی آن سرزمین‌های تحت مناقشه را نیز از آن آمریکا کرد.

با وجود این که این جنگ‌ها مخالفانی مثل آبراهام لینکلن داشت، پولک توانسته بود با نیرنگی که زده بود، که شرح آن را در این ویدئو می‌بینیم، با کسب حمایت نهادهای دموکراتیک این جنگ‌ها را راه بیاندازد. آمریکا به‌خاطر توان نظامی‌اش می‌توانست کل کشور مکزیک را تصاحب کند اما چون به‌خاطر نژادپرستی‌هایش نمی‌خواست مردمانی لاتین‌تبار را جزء شهروندان کشورش کند و علاوه بر این جمعیت مکزیک هم آن‌قدر زیاد بود که بتواند مثل بومیان منطقۀ تحت مناقشه سرکوبشان کند، کل مکزیک را تصاحب نکرد. در این ویدئو مشخص می‌شود که زمین‌های مرزی آمریکا و مکزیک که آمریکا همه کار می‌کند تا مکزیکی‌ها به آن وارد نشوند، در اصل متعلق به مکزیکی‌ها بوده که آمریکا از آن‌ها دزدیده است.

در این ویدئو Johnny Harris روزنامه نگار تحقیقی آمریکایی برایتان شرح می دهد که آمریکا چگونه مناطق تگزاس و کالیفرنیای فعلی را از کنترل مکزیک خارج کرده و به قلمرو خود اضافه کرده است.

 

 
 
 
آخرین ویدئوها: