تایم لاین روابط ایران و آمریکا در صد سال گذشته

۱۹۵۳

۱۵ تا ۱۹ آگوست ۱۹۵۳ -۲۴ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

همکاری سیا در کودتا {سیاه}




#کودتا #تحریم نفتی
آژانس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا به عناصر موجود در ارتش ایران برای سرنگونی محمد مصدق (نخست وزیر منتخب و دموکراتیک ایران) کمک کردند. این به دنبال ملی سازی شرکت بریتانیایی نفت ایران و انگلیس توسط مصدق بود که در پی این ملی سازی، انگلیس تحریم های نفتی را بر ایران اعمال کرد. کودتا قدرت را به محمدرضا شاه پهلوی، سلطنتی که با غربی ها روابط دوستانه ای داشت، بازگرداند. شاه که در میان مردم از محبوبیت عمیقی برخوردار نبود، با تکیه بر حمایت های آمریکا تا سال ۱۹۷۹ در قدرت باقی ماند.

۱۹۵۴

۲۹ آگوست ۱۹۵۴- ۷ شهریور ۱۳۳۳

 امضا قرارداد نفتی کنسرسیوم ۱۹۵۴ تحت فشار آمریکا




#مذاکره حول نفت
تحت فشار آمریکا و بریتانیا، محمدرضا شاه قرارداد نفتی کنسرسیوم ۱۹۵۴ را امضا کردو طبق این قرارداد شرکت های نفتی آمریکا، بریتانیا و فرانسه سهم ۴۰ درصدی از صنعت نفت ملی شده تا ۲۵ سال را داشتند.

۱۹۵۷

۵ مارس ۱۹۵۷- ۷ شهریور ۱۳۳۳

 امضا توافق هسته ای بین ایران و آمریکا (اتم برای صلح)




#مذاکره هسته ای
ایران و آمریکا ، در قالب بخشی از سخنرانی ابتکاری دولت آیزرنهاور به نام "اتم برای صلح"، همکاری ای را مبتنی بر استفاده ی غیر نظامی از توافقات هسته ای را امضا کردند. طبق این توافقنامه کشورهای در حال توسعه آموزش و فناوری هسته ای را از ایالت متحده دریافت می کنند. بدین ترتیب بنیانی برای برنامه ای هسته ای این کشور ایجاد شد و آمریکا متعهد شد برای ایران یک رآکتور و هم چنین سوخت اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای تولید سلاح را فراهم کند. این همکاری تا آغاز انقلاب ۱۹۷۹ ایران ادامه داشت.

۱۹۶۰

۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰- ۲۳ شهریور ۱۳۳۹

 تاسیس اوپک




#مذاکره حول نفت
ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا به منظور رقابت با شرکت های غالبا غربی و مسلط بر عرضه جهانی فرآورده های نفتی و احیای مجدد کنترل خود بر ذخایر نفتی شان، سازمان کشورهای صادرکننده ی نفت (اپک) را تاسیس کردند. در دهه ۱۹۷۰، سود اپک سر به فلک کشید و این سازمان جایگاه قابل ملاحظه ای در اقتصاد غرب به دست آورد. در پی افزایش نفوذ ایران در بازارها، این کشور به یکی از متحدان مهم آمریکا تبدیل شد.

۱۹۶۷

نوامبر ۱۹۶۷ – آبان و اذر۱۳۴۶

ارسال اولین راکتور از آمریکا به ایران




#مذاکره هسته ای
آمریکا یک رآکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی به تهران ارسال کرد. این رآکتور نیازمند سوخت غنی شده ی ۹۳ درصد است که آمریکا آن را تامین می کرد.

۱۹۷۰

فوریه ۱۹۷۰- ۱۳۴۹

عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی




#مذاکره هسته ای
ایران در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸)، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (I.A.E.A) درآمد و در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸)، پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (N.P.T) را امضاء کرد و مجلس ایران پیمان منع گسترش هسته ای را تصویب کرد.

۱۹۷۲

۳۰ می ۱۹۷۲- ۹ خرداد ۱۳۵۱

 سفر نیکسون به ایران




#مذاکره حول نفت، خرید تسلیحات 
رئیس جمهور نیکسون در پی درخواست از محمدرضا شاه برای کمک به تامین منافع نیروهای آمریکایی در خاور میانه از جمله مخالفت با عراق (متحد شوروی) به ایران سفر کرد. در هنگام برگشت او متعهد شد که ایران می تواند هر گونه سیستم تسلیحاتی غیر هسته ای را که بخواهد از آمریکا تهیه کند. به دنبال جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ و تحریم های نفتی اعراب علیه آمریکا، نرخ نفت افزایش یافت و به شاه اجازه داده شد تا از تسلیحات پیشرفته تری خریداری کند. این امر باعث ناراحتی برخی مقامات آمریکایی شد.

۱۹۷۴

۷ جولای ۱۹۷۴ – ۱۶ تیر ۱۳۵۳

 تاسیس سازمان انرژی اتمی در ایران




#مذاکره هسته ای
محمدرضا شاه پهلوی سازمان انرژی اتمی را در ایران بنیان گذاری نموده و برنامه هایی را برای تولید حدود ۲۳ هزار مگاوات انرژی طی ۲۰ سال از جمله ساخت ۲۳ نیروگاه هسته ای و توسعه چرخه سوخت کامل هسته ای را اعلام کرد. سرپرست این سازمان دکتر اکبر اعتماد بود که در سوئیس در رشته فیزیک تحصیل کرده بود. این سازمان مستقیماً زیر نظر شاه اداره می‌شد.

۱۹۷۹

۱۱ فوریه ۱۹۷۹-۲۲ بهمن ۱۳۵۷

 فرار شاه




#استرداد شاه
شاه در میان ناآرامی های گسترده فرار کرد و سرانجام برای درمان سرطان به آمریکا سفر کرد. آیت الله خمینی که با غرب زدگی شاه مخالف بود، پس از ۱۴ سال تبعید به ایران بازگشت. ایشان به عنوان رهبر ایران قدرت را به دست گرفت و حکومت ایران را از سلطنت طرفدار غرب به حکومت دینی و اسلامی ضد غرب تبدیل کرد. ایشان فرمودند انقلاب ایران را به کشورهای همسایه صادر خواهد کرد.
۱۶ ژوئن ۱۹۷۹ – ۲۶ خرداد ۱۳۵۸

توقف فعالیت هسته ای ایران




#مذاکره هسته ای
در سال۱۳۵۷ با پیروزی انقلاب، عملیات ساخت نیروگاه‌های هسته ای از جانب کشورهای غربی متوقف شد و حکومت جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب با ساخت نیروگاه و پروژه هسته‌ای مخالف بود. در ۲۶ خرداد سال ۱۳۵۸ مقاله‌ای با عنوان نیروگاه‌های هسته‌ای: خیانت به خلق ما در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شد در متن این مقاله با ذکر این نگرانی که «این احتمال وجود دارد که در ایران منابع قابل توجه اورانیوم وجود نداشته باشد» تبدیل شدن کشور «به یک مصرف‌کننده وابسته به غرب» به عنوان یکی از دلایل مخالفت با نیروگاه‌های هسته‌ای ذکر شده‌است.
۴ نوامبر ۱۹۷۹ – ۱۳ آبان ۱۳۵۸

 تسخیر لانه جاسوسی




#استردادشاه و گروگان ها
گروهی از دانشجویان معروف به دانشجویان پیرو خط امام، به سفارت آمریکا به دلیل انجام فعالیت های جاسوسی در آنجا حمله کرده و به تصرف خود در آوردند. ۶۶ دیپلمات آمریکایی مستقر در سفارتخانه را به گروگان گرفتند و خواهان استرداد شاه بودند. بدین ترتیب واشنگتن روابط خود را با ایران قطع نمود.
۸ نوامبر ۱۹۷۹- ۱۷ آبان ۱۳۵۸

 توقیف کشتی های ایران




#تسلیحات
پس از تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در تهران، «کارتر» در تاریخ ۸ نوامبر ۱۹۷۹ با استناد به قانون‌ «کنترل صدور تسلیحات نظامی»، کشتی حامل‌ لوازم یدکی نظامی متعلق به ایران را توقیف کرد. ارزش این لوازم ۳۰۰ میلیون دلار بود.
۱۴ نوامبر ۱۹۷۹- ۲۳ آبان ۱۳۵۸

بلوکه شدن تمام دارایی ایران با صدور فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰




#بلوکه شدن دارایی ها 
فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ از سوی جیمی کارتر رئیس جمهور ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ ده روز پس از شروع گروگان‌گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا صادر شد. این فرمان اجرایی، تحت لایحه قدرت‌های اقتصادی اضطراری بین‌المللی خواهان بلوکه کردن تمام دارایی‌های دولت ایران درون ایالات متحده شد. آزادی گروگان‌های آمریکایی و نیز رفع بلوکه شدن دارایی‌های ایران و تأسیس دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا از سوی هر دو طرف در جریان عهدنامه ۱۹۸۱ الجزایر مذاکره شد؛ پیمان‌های مرتبط در روز آخر دولت کارتر امضا شدند و مورد پذیرش دولت بعدی ریگان قرار گرفتند.

۱۹۸۰

۲۳ فوریه ۱۹۸۰ – ۴ اسفند ۱۳۵۸

 تصمیم گیری راجع به کارکنان سفارت آمریکا




#استردادشاه
تصمیم گیری برای حل و فصل مساله کارکنان سفارت آمریکا از سوی امام خمینی به مجلس شورای اسلامی واگذار گردید.
۷ آوریل ۱۹۸۰- ۱۸ فروردین ۱۳۵۹

 ممنوعیت فروش هرگونه کالا و خدمات به ایران با صدور فرمان اجرایی ۱۲۲۰۵




#تحریم
 کارتر با صدور دستور ویژه‌ی شماره‌ی (۱۲۲۰۵)، فروش و عرضه‌ی هرگونه کالا و خدمات، به‌جز مواد غذایی و دارویی، به ایران را ممنوع کرد.
۱۷ آوریل ۱۹۸۰- ۲۸ فروردین ۱۳۵۹

 ممنوعیت واردات از ایران با صدور فرمان اجرایی ۱۲۲۱۱




#تحریم
براساس دستور ویژه‌ی (۱۲۲۱۱) وارد نمودن هرگونه کالا از ایران‌ نیز ممنوع شد. پس از پایان داستان‌ گروگان‌گیری در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌ کارتر، وی با صدور ۱۰ دستور ویژه تمام‌ تحریم‌ها برضد ایران را لغو کرد اما دولت بعدی‌ (ریگان) در عمل فقط ممنوعیت مربوط به‌ صادرات و واردات را اجرا نمود و به بهانه‌های‌ مختلف از آزاد کردن اموال ایران طفره رفت.
۲۴ آوریل ۱۹۸۰- ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹

 عملیات پنجه عقاب توسط نیروی دلتای ارتش آمریکا در ایران




عملیات پنجه عقاب در ایران معروف به عملیات طبس؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتا ارتش ایالات متحده در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد. این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود. در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد. طی این عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.
۹ جولای ۱۹۸۰- ۱۸ تیر ۱۳۵۹

کودتای نوژه یا نقاب




#کودتا
کودتای نقاب (با سرواژه «نجات قیام‌ ایران بزرگ») که بعدها به نام کودتای نوژه معروف شد، حرکتی نظامی بود که چندی پس از به قدرت رسیدن نظام جمهوری اسلامی در ایران، توسط چند نفر از افسران ارتش شاهنشاهی ایران و با تمرکز افسران نیروی هوایی شاهنشاهی برای بازگرداندن محمدرضا پهلوی و شاپور بختیار و حذف آیت خمینی و نابودی نظام نوپای جمهوری اسلامی، با فرماندهی سپهبد سعید مهدیون و سرتیپ آیت محققی طرح‌ریزی شده بود. روایت‌های مختلفی از افشای کودتا وجود دارد. گفته می شود آمریکا با پیگیری طرح کودتای نوژه، دو هدف را دنبال می‌کرد. اول این‌که اگر کودتا پیروز می‌شد، یک نظام وابسته به آمریکا در ایران بر‌سر‌کار می‌آمد و دیگر آن‌که اگر کودتا شکست می‌خورد، حداقل زمینه تضعیف نیروهای ارتش را در برابر تهاجم نظامی رژیم بعثی عراق فراهم می‌آورد. آغاز تجاوز حکومت عراق علیه جمهوری اسلامی در فاصله اندکی بعد از کودتا از دلایل آشکار این تئوری به شمار می‌آید.
۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ –۳۱ شهریور ۱۳۵۹

 آغاز جنگ ایران و عراق




#جنگ ایران و عراق
عراق در بحبوبه ی هراس خود از شورش شیعیان عراق علیه صدام حسین رهبر عراق، به همسایه خود ایران حمله کرد. امریکا با کمک های اقتصادی ، آموزشی و فراهم کردن تکنولوژی های دومنظوره تا پایان سال ۱۹۸۸ عراق را حمایت کرد. با وجود انکه سیا مدارکی حاکی از استفاده ی سلاح های شیمیایی توسط نیروهای عراقی پیدا کرده بود، حمایت خود را از عراق قطع نکرد.
بر اساس آمار، یک میلیون ایرانی و حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار عراقی در این جنگ کشته شدند.
۲ نوامبر ۱۹۸۰-۱۱ آبان ۱۳۵۹

 مصوبه مجلس برای کارکنان سفارت امریکا




#استرداد شاه و گروگان ها
مجلس طی قطعنامه ای شرایط حکومت ایران برای آزادی اعضای سفارت آمریکا را تعیین نمود که همین قطعنامه مبنای مذاکرات میان دو دولت با میانجیگری جمهوری الجزایر و در نهایت رسیدن به یک توافق در چهارچوب اعلامیه های الجزایر قرار گرفت.

۱۹۸۱

۱۹ ژانویه ۱۹۸۱-۲۹ دی ۱۳۵۹

امضای اعلامیه های الجزایر توسط نمایندگان ایران و آمریکا




#استرداد شاه و گروگان ها
اعلامیه های الجزایر متشکل از سه اعلامیه به نام های "بیانیه کلی"، "بیانیه حل و فصل دعاوی" و "سند تعهدات" است که در این تاریخ توسط نمایندگان دولت ایران و آمریکا امضا و منتشر شد.
۲۰ ژانویه ۱۹۸۱-۳۰ دی ۱۳۵۹

 آزدی کارکنان سفارت آمریکا




#استرداد شاه و گروگان ها
بعد از ۴۴۴ روز بنابر معاهده ی الجزایر گروگان های آمریکایی آزاد شدند. این اتفاق دقایقی بعد از تحلیف ریاست جمهوری رونالد ریگان رقم خورد. ریگان در مناظرات انتخاباتی خود به ناموفق بودن کارتر برای آزاد کردن گروگان های آمریکایی تاکید کرده بود. بنابر این معاهده، آمریکا متعهد شد در امور ایران دخالت نکند.
۲۳ ژانویه ۱۹۸۱ – ۳ بهمن ۱۳۵۹

 صدور فرمان های اجرایی آمریکا پس از بازگشت کارکنان سفارت خانه




#استرداد شاه و گروگان ها
به موجب دستور اجرایی ۱۲۲۷۷ ، به بانک ذخیره فدرال نیویورک اختیارات لازم اعصا شد تا تحت وزارت خزانه داری آمریکا اقدامات لازم برای بازگرداندن اموال دولت ایران و نهاد های دولتی ایرانی اعم از پول طلا یا معادل آنها را به حساب ویژه ای که طبق ترتیبات مقرر در اعلامیه های الجزایر مشخص شده است ، واریز نماید.
رئیس جمهور آمریکا، جیمی کارتر، به موجب دستور اجرایی شماره ۱۲۲۷۶ وزیر اقتصاد را به عنوان نماینده و عامل ذیحساب دولت، مامور پیگیری و اجرای ترتیبات مالی پیش بینی شده در اعلامیه های الجزایر کرد.
به موجب دستور ۱۲۲۷۸، تمام شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری خارجی بانک های آمریکایی که در خارج از قلمرو آمریکا واقع شده اند، اختیارات لازم اعطا می شود تا اموال توقیف شده ی دولت ایران و نهاد های دولتی را به همراه سود بانکی قابل قبول به بانک ذخیره فدرال نیویورک در بانک انگلستان منتقل نمایند.
بنابر دستور اجرایی ۱۲۲۷۹ به تمام بانک ها و موسسات مالی و اعتباری آمریکایی که در داخل قلمرو آمریکا هستند، اختیارات لازم اعطا می شود تا اموال توقیف شده دولت ایران و نهاد های دولتی ایرانی را به همراه سود بانکی قابل قبول به بانک دخیره فدرال نیویورک منتقل نمایند.
مطابق بر دستور اجرایی ۱۲۲۸۰ کلیه اموال توقیف شده دولت ایران و نهاد های دولتی ایرانی که در اختیار اشخاصی که تحت صلاحیت آمریکا قرار می گیرند، اختیارات لازم اعطا می گردد تا اموال مزبور به بانک دخیره فدرال نیویورک منتقل نمایند.
به موجب دستور اجرایی ۱۲۲۸۱، اموال دولت ایران و نهاد های دولتی آن به غیر از وجوه و اوراق بهادار، که توسط اشخاص امریکایی توقیف شده بود، رفع توقیف شده و مانعی برای انتقال آنها به دولت ایران و ارکان دولتی آن وجود نداشت.
بنابر دستور اجرایی ۱۲۲۸۲، کلیه تحریم های وضع شده در دستورهای اجرایی ۱۲۲۰۵ و ۱۲۲۱۱ لغو شدند.
وزارت خزانه داری امریکا به موجب دستور اجرایی ۱۲۲۸۳ موظف شد تا مقرراتی را تهیه و به دادگاه های آمریکا ابلاغ نماید که به موجب آن اشخاصی که مشمول صلاحیت قضایی ایالات متحده می شوند در داخل و خارج از قلمرو این کشور، نمی توانند از تاریخ صدور این دستور اجرایی ادعاهای ذیل را علیه دولت ایران پیگیری کنند:
توقیف گروگان ها در ۴ نوامبر ۱۹۷۹، بازداشت بعدی آنان، خسارت به اموال ایالات متحده یا اموال شهروندان ایالات متحده در محوطه سفارت ایالات متحده در تهران پس از ۳ نوامبر ۱۹۷۹ یا آسیب رساندن به اتباع این کشور یا اموال آنها در نتیجه جنبش های مردمی در جریان انقلاب اسلامی ایران که از اقدامات دولت ایران نبوده است.
به علاوه به موجب این دستور اجرایی هر شخص غیر تبعه ایالات متحده از پیگرد قانونی چنین ادعایی در هر دادگاه در داخل ایالات متحده منع گردید و مهم تر آنکه خاتمه هرگونه دادرشی قضایی که قبلا بر اساس چنین دعاهایی تشکیل شده بود و ممنوعیت اجرای هرگونه دستور قضایی صادر شده در طی این مراحل نیز ابلاغ گردید.
دستور اجرایی ۱۲۲۸۴ با موضوع اعمال محدودیت بر انتقال اموال شاه سابق ایران نیز در این تاریخ صادر شد.

 

 
۲۶ ژانویه ۱۹۸۱- ۶ بهمن ۱۳۵۹

تعلیق دعاوی ایران و آمریکا با صدور دستور اجرایی ۱۲۲۹۴




#استرداد شاه و گروگان ها
بنابر دستور اجرایی ۱۲۲۹۴ ، کلیه ادعاهایی که ممکن است تحت شرایط ماده ۲ بیانیه دولت جمهوری دموکراتیک و مردمی الجزایر در مورد حل و فصل ادعاها توسط دولت ایالات متحده آمریکا و دولت جمهوری اسلامی ایران به دعاوی ایران و ایالات متحده ارائه شود، و کلیه ادعاهای منصفانه یا سایر فرآیند های قضایی در رابطه با اینگونه دعاوی به حالت تعلیق در می آیند، مگر اینکه در دیوان پیش گفته ارائه شوند. در طول دوره این تعلیق، کلیه این ادعاها در هیچ اقدامی که اکنون در دادگاه های ایالات متحده در جریان است، از جمله دادگاه های هر ایالت یا هر منطقه از آن، ناحیه کلمبیا، پورتوریکو و یا هر کشور، هیچگونه تاثیر حقوقی نخواهد داشت. اقدام در هر دادگاه پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این دستور آغاز شده است.

۱۹۸۳

۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ -۱ آبان ۱۳۶۲

هلاکت ۲۱۴ نفر از نیروهای آمریکایی در پی انفجار در پادگانی در لبنان




#حامی تروریست 
دو کامیون مملو از مواد منفجره وارد پادگانی از نیروهای آمریکایی و فرانسوی و نیروهای چند ملیتی در لبنان شد و سپس منفجر گردید. در اثر این حمله ۲۴۱ نفر از نیروهای آمریکایی کشته شدند. این آمار بالاتر از تلفات نیروهای امریکایی در جنگ ویتنام بود.
گروهی به نام جهاد اسلامی که گمان می رفت جبهه ای از حزب الله باشد، مسیولیت این حمله را به عهده گرفت. این بمب گذاری خروج نیروهای آمریکایی از لبنان را تسریع کرد و باعث شد آمریکا در سال ۱۹۸۴ ایران را به عنوان حامیان تروریسم معرفی کند.

۱۹۸۴

۲۳ ژانویه ۱۹۸۴ – ۳ بهمن ۱۳۶۲

 افزودن نام ایران در لسیت حامیان تروریست




#حامی تروریست 
وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، ایران را به فهرست کشورهای حامی ‌تروریسم بین‌المللی افزود و کنترل‌های شدید و سخت‌گیرانه‌تری در رابطه با صادرات به ‌ایران وضع کرد.
۲۸ سپتامبر ۱۹۸۴ – ۶ مهر ۱۳۶۳

 ایجاد محدودیت های صادراتی برای ایران




#تحریم
رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به استناد "قانون اداره کل صادرات" محدودیت‌های صادراتی بیش‌تری را برای صادرات تجهیزاتی به ایران صادر کرد که دارای کاربرد دوگانه هستند و می‌توانند در امور نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

۱۹۸۵

۲۰ اوت ۱۹۸۵ -۲۹ مرداد ۱۳۶۴

ماجرای مک فارلین




#خرید تسلیحات
ماجرای مک فارلین به ماجرای ایران کنترا و ماجرای ایران گیت نیز معروف است. علی رغم تحریم تسلیحاتی، مقامات دولت رئیس جمهور ریگان، به منظور آزاد سازی ۷ امریکایی که توسط حزب الله لبنان گروگان گرفته شده بودند، به طور مخفیانه شروع به فروش اسلحه به ایران کردند. پس از آنکه کنگره سرمایه گذاری بیشتر برای شورشیان را ممنوع اعلام کرد، مقامات درآمد ناشی از معامله های غیرقانونی را در قراردادهای جناح راست گروه های شورشی در نیکاراگوئه صرف کردند. ریگان مسئولیت این رسوایی را یک سخنرانی تلویزیونی در سال ۱۹۸۷ به عهده گرفت و این ماجرا با محکومیت برخی از مقامات به پایان رسید. حزب الله دو تن از گروگان ها را کشت و بقیه را چندین سال بعد آزاد نمود.

۱۹۸۷

۲۱ سپتامبر ۱۹۸۷- ۳۰ شهریور ۱۳۶۶

 حمله به کشتی تدارکاتی و لجستیکی ایران توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا 




#درگیری نظامی
در ۳۰ شهریور ۱۳۶۴ ،کشتی تدارکاتی و لجستیکی ایران، موسم به "ایران اجر" متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوی اسلامی ایران که از بندرعباس به سوی بندر بوشهر در آبهای بین المللی در حرکت بود، از سوی دو فروند هلیکوپتر آمریکایی به اتهام مین گذاری، بدون هیچ هشداری مورد حمله قرار گرفت که طی آن، ۴ تن از خدمه کشتی شهید و چهارتن نیز مجروح شدند، همچنین ده ملوان دیگر این کشتی را به ناو فرماندهی آمریکا در منطقه منتقل کردند. پس از این حادثه، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که چون این کشتی در حال مین گذاری بوده است، بر اساس قوانین متعارف، مستلزم برخورد بود. چند روز بعد، مجلس سنای آمریکا با حمایت از اقدام نظامی نیروی دریایی آمریکا، قانونی تصویب کرد که به موجب آن، نیروی دریایی آمریکا، حق داشت هر کشتی ایرانی را که سعی کند مانع از عبور کشتیهای آمریکا شود، غرق نماید. تمامی این کارها، برای فشار به ایران برای قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران و منزوی ساختن آن بود که به شکست منجر گردید.
۸ اکتبر ۱۹۸۷- ۱۶ مهر ۱۳۶۶

 درگیری شدید نظامی بین ایران و آمریکا در خلیج فارس




#درگیری نظامی
در روز ۱۶ مهر ۱۳۶۶ دریک درگیری شدید نظامی در خلیج فارس، هلی‌کوپترهای امریکایی به ‌روی سه عدد قایق ایرانی متعلق به سپاه پاسداران آتش گشودند و آنها را غرق کردند. دراین درگیری رزمندگان اسلام در دفاع از خود یک فروند از هلی‌کوپترهای مهاجم امریکا را با موشک استینگر هدف قرار دادند و ساقط کردند.
۲۲ اکتبر ۱۹۸۷- ۳۰ مهر ۱۳۶۶

 حمله به سکوهای نفتی ایران




#درگیری نظامی
۲۷ مهر سال ۱۳۶۶ آمریکا ۲ سکوی نفتی ایران نفتی "رشادت" و "رسالت" در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان و در میان آب‌های خلیج‌فارس را منهدم و خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کرد که در این حمله چند نفر از خدمه غیرنظامی این سکوها مجروح شدند که البته حمله نیروی دریایی آمریکا به میدان نفتی رشادت بخشی از اقدامات آمریکا در حمایت از حکومت صدام در جنگ برضد ایران بود. بنابر گزارش ‌های رسمی، در این روز چهار ناوشکن امریکایی «کید»، «هل»، «یانگ» و «لفت ویچ» به همراه ناوچه «ناچ» و رزم‌ناو «استندلی» به جزیره «رستم» که پایانه نفتی «رشادت» در آن قرار داشت حمله کردند و با توپ‏های سنگین طی ۸۵ دقیقه، یک‌هزار گلوله به آن شلیک کردند و چون هنوز بخشی از تاسیسات نفتی پابرجا بود گروه ویژه تخریب "seal" را به جزیره اعزام داشتند و بقایای سکوی «رشادت» را با دینامیت منهدم کردند، در این حمله، تنها ۲۰ دقیقه مهلت داده شد که کارکنان آنجا را تخلیه کنند. سپس یک گروه از کماندوهای امریکایی به میدان نفتی «رسالت» در شمال جزیره رستم که مدعی بودند در آن میدان نفتی، تاسیسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله کرده، تاسیسات مستقر در جزیره را نابود کردند، این در حالی است که هیچ گونه تاسیسات نظامی و راداری روی سکوهای نفتی یاد شده وجود نداشت. بلافاصله پس از این حمله، ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا، در قالب یک بیانیه، حملات ناوهای امریکایی به سکوهای نفتی ایران را تایید و آن را دفاع مشروع، قانونی و موجه دانست.
۲۹ اکتبر ۱۹۸۷ – ۷ آبان ۱۳۶۶

ممنوعیت ورود هرگونه کالا از ایران با صدور دستور اجرایی ۱۲۶۱۳




#تحریم
در سال های پایانی هشت سال دفاع مقدس رونالد ریگان رئیس جمهور وقت ایالات متحده امریکا به دو دلیل دستور اجرایی شماره ۱۲۶۱۳ را صادر کرد که به موجب آن اصولا ورود هرگونه کالا و خدمات با منشا ایرانی به ایالات متحده منع گردید. بنابر این دستور تمامی واردات از ایران به جز نشریات و مطالب برای نشر خبر و نیز محصولات تصفیه شده‌ی نفتی از کشورهای ثالث که از مواد خام نفتی ایرانی تهیه شده باشند، ممنوع شد. دلیل اول حمایت دولت ایران از فعالیت های تروریستی به عنوان یک ابزار سیاسی عنوان شده بود و دلیل دوم اقدامات خصمانه و نظامی غیرقانونی ایران علیه کشتی های حامل پرچم امریکا و کشتی های تجاری سایر ملل غیر متخاصم (در جنگ عراق علیه ایران) که در تجارت بین المللی و صلح آمیز در آب های بین المللی خلیج فارس و آب های سرزمینی ملل غیر جنگ طلب آن منطقه فعالیت می کردند، بیان شده بود. دلیل دوم ناظر بر مین گذاری آب های خلیج فارس توسط نیروهای نظامی ایرانی بود که برای مقابله با حمله کشتی ها و قایق های نظامی عراقی کار گذاشته شده بود.
۶ نوامبر ۱۹۸۷ – ۱۵ آبان ۱۳۶۶

تحریم واردات نفت ایران




#تحریم
در تاریخ ۶ نوامبر سال‌ ۱۹۸۷ نمایندگان کنگره در واکنش به خریدهای‌ نفت اداره‌ی انرژی آمریکا از ایران، لایحه‌ای به‌ مجلس برده و با تصویب آن واردات نفت از ایران‌ را ممنوع کردند.
۷ نوامبر ۱۹۸۷ – ۱۶ آبان ۱۳۶۸

 استرداد بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران




#بلوکه شدن دارایی ها
وزارت خارجه‌ی آمریکا ۶۵۷ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده‌ی ‌ایران را به ‌ایران انتقال داد، اما هم‌چنان ۹۰۰ میلیون دلار به اضافه‌ی تمامی دعاوی ایران برای «برنامه‌ی خریدهای نظامی ‌خارجی» باقی مانده است.

۱۹۸۸

۱۸ آوریل ۱۹۸۸ – ۲۹ فروردین ۱۳۶۷

 تخریب سکوهای نفتی ایران در عملیات آخوندک




#درگیری نظامی
در پی برخورد ناوچه موشک‌انداز آمریکایی با یک مین دریایی که منجر به ایجاد حفره‌ای به‌طول بیش از ۴٫۵ متر در آن شد و این ناوچه را تقریبا غرق کرد، ناوگان نیروی دریایی آمریکا حرکتی تلافی جویانه تحت عنوان "عملیات آخوندک" را ترتیب داد.نیروهای آمریکایی دو سکوی نفتی ایران را به نام های "نصر" و "سلمان" تخریب کرده و یک ناوچه را غرق کردند.
۳ جولای ۱۹۸۸- ۱۲ تیر ۱۳۶۷

 حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری




#درگیری نظامی
 پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک یک موشک ریم-۶۶ استاندارد از ناو یو اس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک (زیر ۱۳ سال) بودند، جان باختند.
دولت آمریکا مبلغ ۱۳۱/۸ میلیون دلار در توافقی به دولت ایران پرداخت کرد که شامل ۶۱/۸ میلیون دلار برای بازماندگان ۲۴۸ نفر ایرانی کشته شده در حادثه بوده‌است. رئیس‌جمهورهای ایران و آمریکا به ترتیب، سید علی خامنه‌ای و رونالد ریگان بودند.
۲۰ آگوست ۱۹۸۸- ۲۹ مرداد ۱۳۶۷

 پایان جنگ ایران و عراق




جنگ ایران و عراق در نهایت پس از حدود هشت سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت. مبادله اسیران جنگی بین دو کشور از سال ۱۳۶۹ آغاز شد.

۱۹۹۱

۱۷ ژانویه۱۹۹۱ –۱۱ مرداد ۱۳۶۹

 اخراج عراق از کویت




#تحریم نفتی
امریکا ائتلافی از ۳۵ کشور تشکیل داد و به کمک این ائتلاف، نیروهای عراقی را که به اشغال کویت پرداخته بودند، طی چندین ماه اخراج کرد. در این جنگ چند بازرس از سازمان ملل متحد با حضور سرزده ی خود، عراق را در استفاده از سلاح های کشتار جمعی با محدودیت و ممنوعیت مواجه کرد. تحریم های پی در پی و گسترده در قالب برنامه ی نفت در برابر غذا، برای یک دهه مردم عراق را تحت فشار قرار داد اما به قدری نبود که بتوان صدام حسین را کنار گذاشت. ایران بی طرفی خود را در این مداخله ی نظامی اعلام کرد، اما مقامات آمریکایی بر این گمان بودند که این کشور به دنبال جایگزین کردن عراق به عنوان قدرت غالب در منطقه است.

۱۹۹۲

۲۳ اکتبر ۱۹۹۲ – ۱ آبان ۱۳۷۱

 مصوبه عدم اشاعه تسلیحاتی ایران و عراق




#تحریم 
در دولت های جرج بوش پدر و بیل کلینتون، ایالت متحده تحریم ها را علیه ایران افزایش داد. در سال ۱۹۹۲، کنگره عدم اشاعه ی تسلیحاتی ایران و عراق را تصویب کرد. این اولین ورود جدی کنگره به بحث تحریم ها علیه ایران پس از آغاز جنگ سرد بود. به عبارتی دیگر، کنگره کوشش داشت تا قدرتی را که پیش از این عمدتا توسط رئیس جمهور و از طریق فرمان های اجرایی اعمال می شد، تحت اختیار خویش در آورد.

۱۹۹۵

۱۶ مارس ۱۹۹۵ – ۲۵ اسفند ۱۳۷۳

 ممنوعیت سرمایه گذاری در ایران با صدور دستور اجرایی ۱۲۹۵۷




#تحریم 
در سال ۱۹۹۵ در پاسخ به تهدیدات ادعایی ناشی از برنامه هسته ای ایران و حمایت از سازمان های تروریستی حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، بیل کلینیتون رئیس جمهور وقت آمریکا تعدادی دستور اجرایی صادر کرد. به موجب دستور اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ اشخاص امریکایی اعم از حقیقی و حقوقی از انجام هرگونه فعالیت مربوط به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران (صنعت نفت) از جمله بر عهده گرفتن مسئولیت نظارت و مدیریت توسعه منابع نفتی واقع شده در ایران تامین مالی توسعه منابع نفتی واقع شده در ایران و هرگونه ضمانت اجرای فعالیت های مذکور منع شدند.
۷ می ۱۹۹۵- ۱۷ اردیبشت ۱۳۷۴

ممنوعیت مبادله با ایران با صدور دستور اجرایی ۱۲۹۵۹




#تحریم 
از دیگر دستور های اجرایی صادر شده توسط رئیس جمهور کلینتون، دستور ۱۲۹۵۹ بود. به موجب این دستور صادرات ، صادرات مجدد کالا و خدمات به ایران، سرمایه گذاری در ایران و همچنین واردات از ایرات ممنوع شد. بر اثر این تحریم، بانک های آمریکا از هرگونه تامین مالی، گشایش اعتبار، حواله و تضمین برای صادرات به ایران و واردات از ایران، سرایه گذاری در ایران و مبادله کالا و خدمات ایرانی ممنوع شدند. در سال ۲۰۰۶ وزارت خزانه داری آمریکا با استناد به مفاد دستور اجرایی ۱۲۹۵۹ (ممنوعیت صادرات به ایران) دسترسی به پرداخت های دلاری را ابتدا بر بانک صادرات و سپس در ۱۰ نوامبر ۲۰۰۸ بر تمام بانک های ایرانی ممنوع کرد.
کاخ سفید، با تحریم کامل نفت و ممنوعیت های بازرگانی تحریم ها را در سال ۱۹۹۵ افزایش داد.

۱۹۹۶

۵ آگوست ۱۹۹۶- ۱۵ مرداد ۱۳۷۵

 تصویب لایحه تحریم ایران و لیبی




#تحریم 
لایحه تحریم ایران و لیبی یا ایلسا (ILSA) در اگوست ۱۹۹۶ از لوایح کنگره بود که بر شرکت‌هایی که با ایران و لیبی کسب و کار کنند تحریم اقتصادی اعمال می‌کرد. در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶، این لایحه به لایحه تحریم ایران یا آیسا یا ایسا (ISA) تغییر نام داده شد، چرا که دیگر به لیبی اعمال نمی‌شد، و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ تمدید شد. این لایحه به رئیس‌جمهور اجازه می‌داد تحریم‌ها را به صورت موردی معلق کند، گرچه این تعلیق باید هر شش ماه تمدید شود.
این قانون در ایران به نام پیشنهاد دهنده آن در سنا سناتور آلفونسو داماتو به قانون داماتو مشهور شده‌است. تحریم های ایران و لیبی ، محدودیت هایی را علیه شرکت های غیر آمریکایی که سالانه ۲۰ میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کردند، اعمال کرد.

۱۹۹۷

۱۹ آگوست ۱۹۹۷- ۲۸ مرداد ۱۳۶۸

 ممنوعیت واردات از ایران با صدور دستور اجرایی ۱۳۰۵۹




#تحریم 
به موجب دستور اجرایی ۱۳۰۵۹ صادره شده در این تاریخ، واردات هرگونه کالا یا خدمات که دارای منشا ایرانی است یا تحت مالکیت دولت ایران است یا توسط دولت ایران کنترل می شود، ممنوع اعلام شد. همچنین صادرات، صادرات مجدد، فروش، تامین هرگونه کالا، فناوری یا خدمات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از ایالات متحده به ایران حتی اگر از طریق اشخاص ثالث محقق شود، ممنوع اعلام شد.

۱۹۹۸

۲۰ سپتامبر ۱۹۹۸ – ۲۹ شهریور ۱۳۷۷

 دیدار آلبرایت با ظریف




#تحولات منطقه ای
وزیر امور خارجه آمریکا، مادلین آلبرایت با معاون وزیر امور خارجه ایران (محمد جواد ظریف) برای مذاکرات ۶+۲ (کمیته افغانستان) در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۸ دیدار کرد. از سال ۱۹۷۹، این بالاترین سطح ارتباط بین دو کشور بود.

۱۹۹۹

۲۱ ژوئن ۱۹۹۹- ۳۱ خرداد ۱۳۷۸

 حضور نماینده کنگره در راهپیمایی سالانه مجاهدین خلق




«ایلینا روزلهتین»، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در جمع مراسم راهپیمایی مجاهدین خلق اعلام کرده بود: «تنها راه حل باقیمانده برای تغییر در ایران، تغییر حکومت مذهبی است. شما هدفی درست، یعنی سرنگونی حکومت اسلامی را دنبال می‌کنید.» 
۹ جولای ۱۹۹۹ – ۱۸ تیر ۱۳۷۸

 حمایت آمریکا از حوادث کوی دانشگاه سال ۷۸




چند روز بعد از حوادث ۱۸ تیر ۱۳۷۸ آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه تهران که به امامت ایشان اقامه شد از حوادث کوی دانشگاه در کشور تحت عنوان فتنه یاد کردند که تنها راه خاموش شدن آن روشنگری است. 
ایشان با اشاره به اظهارات رئیس سازمان جاسوسی کشور آمریکا که: در سال ۱۹۹۹ - یعنی همین سال جاری مسیحی - در ایران انتظار حوادثی را داریم که در این بیست سال گذشته - یعنی از اوّل انقلاب تاکنون - بی سابقه است! تاکید کردند: "صهیونیستها، آمریکاییها و مراکز اصلی قدرت، در فکر حوادثی در ایران هستند و قرار است حوادثی اتّفاق بیفتد."نشریه آمریکایی «میدل ایست اکونومیک دایجست » نوشته بود: «بیشتر ناظران در تهران بر این اعتقادند که تابستان امسال شاهد یک آزمون حیاتی قدرت و حتی شاید دور نهایی رویارویی جدی بین جناح محافظه کار و اصلاح گرایان خواهد بود. اصلاح طلبان یک تابستان سیاسی داغ را در پیش روی دارند تا جناح محافظه کار را از میدان مبارزه خارج نمایند.»

۲۰۰۰

۱۴ مارس ۲۰۰۰ – ۲۴ اسفند ۱۳۷۸

تنفیذ قانون منع تکثیر سلاح های غیر متعارف




#تحریم
قانون منع تکثیر سلاح های غیر متعارف در ایران توسط کلینیتون امضا شد. این قانون شامل اصلاحاتی بر روی سیسادا و در راستای برگرداندن اختیارات کامل به رئیس جمهور بود. شرکت هایی که به زعم آمریکا در برنامه تسلیحات کشتار جمعی ایران مشارکت داشتند، تحریم شدند.
۱۷ مارس ۲۰۰۰ – ۲۷ اسفند ۱۳۷۸

 نقش آمریکا در سرنگونی مصدق




#تحریم
در آوریل ۲۰۰۰، آلبرایت وزیر امور خارجه آمریکا به نقش این کشور در سرنگونی مصدق اشاره کرد و سیاست قبلی آمریکا در قبال ایران را "مایه تاسف و کوته بینانه" نامید. هرچند که آمریکا بابت این مداخله عذرخواهی نکرد. از طرفی برخی از تحریم ها علیه ایران لغو شد.

۲۰۰۱

۲۳ سپتامبر ۲۰۰۱- ۱ مهر ۱۳۸۰

 اعمال محدودیت های اقتصادی با صدور دستور اجرایی ۱۳۲۲۴




#تحریم
دوازده روز پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جرج بوش دستور اجرایی ۱۳۲۲۴را صادر کرد که بر اساس آن دارایی اشخاص خارجی از جمله بانک هایی که به عنوان حامی تروریسم بین المللی در فهرست ضمیمه این دستور قرار دارند، در قلمرو آمریکا مسدود شوند. بر اساس بند ۲ دستور ۱۳۲۲۴ اشخاص آمریکایی از هرگونه معامله انعقاد قرار داد و انتقال وجه برای اشخاص تحریمی منع شدند. این دستورالعمل در آغاز با هدف تحریم نهاد های مرتبط با القاعده تنظیم شد، اما به اتهام حمایت ایران از تروریسم بر نهادهای ایرانی نیز اعمال شد.
۵ دسامبر ۲۰۰۱- ۱۴ آذر ۱۳۸۰

 توافقنامه بن افغانستان یا توافق‌نامه ایجاد دولت موقت در افغانستان




#تحولات منطقه ای
پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، دولت جورج دبلیو بوش کانالی را با ایران برای شکست طالبان (پناهگاه امن اعضای القاعده در افغانستان) به وجود آورد. پس از مداخله ی نظامی آمریکا در ۲۰۰۱، آمریکا و ایران در مورد توافقنامه بن در رابطه با دولت سازی و بازگرداندن مهاجران افغان همکاری کردند.
۳۰ سپتامبر ۲۰۰۱- ۸ مهر ۱۳۸۰

بلوکه شدن دارایی های ایران با صدور حکم اجرایی ۱۳۲۲۴/ISA قانون الحاقی ۲۰۰۱




#تحریم
بنابر حکم اجرایی ۱۳۲۲۴/ISA قانون الحاقی ۲۰۰۱ که مورد تایید کنگره و رئیس جمهور امریکا بود، دارایی های ایران بلوکه شد و از مبادلات اشخاصی که به زعم آمریکا از تروریست حمایت می کنند یا به هر شکلی در آن مشارکت دارند، ممانعت به عمل آمد.

۲۰۰۲

۲۹ ژانویه ۲۰۰۲ –۹ بهمن ۱۳۸۰

 معرفی ایران به عنوان بخشی از محور شرارت




#حامی تروریست
جورج دبلیو بوش (پدر)، در سخنرانی وضعیت کشور آمریکا، ایران را به همراه عراق و کره شمالی، به عنوان بخشی از "محور شرارت" توصیف کرد. او گفت ایران "به شدت به دنبال {سلاح های کشتار جمعی}و صادرات تروریسم بوده و مقاماتی که منتخب نیستند، امید مردم را برای آزادی سرکوب می کنند". در پاسخ، دولت ایران دیدار های مخفیانه خود با دیپلمات های آمریکایی را متوقف کرد.این دیپلمات ها روی دستگیری عوامل القاعده و مبارزه با طالبان تمرکز کرده بودند.
۱۴ آگوست ۲۰۰۲- ۲۳ مرداد ۱۳۸۱

کنفرانس مطبوعاتی مجاهدین خلق




شورای ملی مقاومت ایران، شاخه ی سیاسی سازمان تروریستی مجاهدین خلق کنفرانس مطبوعاتی برگزار و ادعا کرد که ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای در نزدیکی نطنز و اراک است.

۲۰۰۳

۲۰ مارس ۲۰۰۳ – ۲۹ اسفند ۱۳۸۱

 حمله آمریکا به عراق




#تحولات منطقه ای
نیروهای آمریکایی به منظور پایان دادن به برنامه های کشتار جمعی صدام حسین که یک تهدید محسوب می شد (بنا به گفته های واشنگتن)، به عراق حمله کردند. از سویی ایران نیز به حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق پرداخت. برخی از این شبه نظامیان در جنگ علیه آمریکا شرکت داشتند. حکومت دیکتاتوری صدام سرنگون شد و صدام حسین نیز در ماه دسامبر ۲۰۰۳ اعدام شد. بر اساس تحقیقی از ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹، به نظر می رسد ایران تنها پیروز این مداخله و درگیری نظامی باشد.
۱۲ سپتامبر ۲۰۰۳- ۲۱ شهریور ۱۳۸۲

تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)




#مذاکرات هسته ای
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) قطعنامه ای را تصویب کرد که بنابر آن ایران باید کلیه فعالیت های مربوط به غنی سازی- و بازفرآوری را متوقف می کرد. بر اساس این قطعنامه ، ایران باید همه برنامه های مربوط به برنامه غنی سازی اورانیوم خود را اعلام می کرد و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می داد از هر مکانی که می خواهند نمونه برداری های محیط زیستی خود را انجام بدهند. به ایران فرصت داده شد تا ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ این شرایط را برآورده کند. در ۲۱ اکتبر همان سال ایران با وزرای خارجه اروپا این قطعنامه را قبول کرد و ضمن قبول توقف فعالیت هسته ای خود، بر اساس پروتکل تصویب شده ، ایران موافقت کرد که گزارش همه جانبه و کاملی از فعالیت هسته ای خود ارائه کرده و دسترسی بیشتری به بازرسان سازمان بدهد.

۲۰۰۵

۲۸ ژوئن ۲۰۰۵- ۷ تیر ۱۳۸۴

 ضمیمه تحریم های جدید به دستور اجرایی ۱۳۳۲۸




#تحریم
جرج بوش در ۲۸ ژوئن با ادعای مبارزه با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، دستور انسداد دارایی اشخاص خارجی از جمله بانک هایی که به دلیل اشاعه نسلیحات کشتار جمعی و انجام تراکنش و ارائه خدمات در این زمینه در فهرست ضمیمه دستوراجرایی ۱۳۳۸۲ قرار گیرند، را صادر کرد. با گذشت زمان و پس از ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهاد های دیگری از جمله بسیاری از بانک های ایرانی بر اساس این دستور در فهرست این تحریم ها قرار گرفتند و در نتیجه دارایی و پرداخت دلاری آنها در آمریکا توقیف شد.

۲۰۰۶

۴ و ۶ فوریه ۲۰۰۶-۱۵ – ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۴

 درخواست آژانس برای توقیف غنی سازی اورانیوم




#مذاکره هسته ای
نشست ویژه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران اخطار داد چنانچه غنی سازی اورانیوم را تعلیق نکند، موضوع را به شورای امنیت گزارش خواهد داد. بنابر این قطعنامه ضرورتا از ایران خواسته شد، ضمن توقف غنی سازی اورانیوم، در ساخت راکتور آب سنگین اراک تجدید نظر کند و با بازرسان آزانس همکاری لازم را داشته باشد. در ۶ فوریه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که به طور داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی و هر روش غیرقانونی برای بازرسی را قبول نخواهد کرد. ۱۱ آوریل ایران اعلام کرد که برای اولین بار به غنی سازی اورانیوم پرداخته است. اورانیوم غنی سازی شده تا حدود سه و نیم درصد، در کارخانه آزمایشی غنی سازی نطنز تولیده شده است.
۸ می ۲۰۰۶- ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵

 نامه احمدی نژاد به جرج بوش




#مکاتبه
محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور ایران) یک نامه ی ۱۸ صفحه ای به جورج بوش پسر (رئیس جمهور آمریکا) ارسال کرد. از دوران انقلاب ایران تا به آن روز این اولین نامه ای بود که یک مقام بلند پایه ی ایرانی به آمریکا ارسال کرده بود. احمدی نژاد به دنبال کاهش تنش های هسته ای بین ایران و آمریکا بود و از طرفی ایران اقدامی برای کاهش سرعت غنی سازی اورانیوم نکرده بود. چرا که ایران اذعان داشت از این انرژی برای تولیدات غیر نظامی استفاده خواهد کرد. متعاقبا، کنگره ی امریکا "قانون حمایت از آزادی در ایران" را تصویب کرد. به موجب آن ۱۰ میلیون دلار اختصاص داده شد تا رئیس‌جمهور ایالات متحده به منظور حمایت از «گروه‌های طرفدار دموکراسی» مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران این پول را صرف کند.
۶ ژوئن ۲۰۰۶- ۱۶ خرداد ۱۳۸۵

 توافقنامه پیشنهادی ۵+۱ به ایران




#مذاکره هسته ای
گروه پنج به علاوه یک (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا و آلمان) توافق نامه ای را به ایران پیشنهاد دادند تا انگیزه ای برای توقف فعالیت های غنی سازی خود در مدت نامحدودی باشد.
در ۳۱ ژوئن شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه ۱۶۹۶ را تصویب کرد و از ایران خواست غنی سازی اورانیوم را متوقف و برای اولین بار فعالیت های بازفرآوری و قانونی خود را از سر گیرد. در ۲۲ آگوست ایران پیشنهاد گروه ۵+۱ را برای تعلیق غنی سازی رد کرد اما گفت این بسته المان هایی را شامل می شود که ممکن است برای یک رویکرد سازنده مفید باشد. در ۲۳ دسامبر، شورای امنیت ملی قطعنامه ۱۷۳۷ را تصویب کرد و ایران را به دلیل عدم تعلیق فعالیت غنی سازی خود تحریم نمود. بنابر این تحریم ها کشورها از ارائه فناوری های حساس هسته ای و فناوری های مرتبط با موشک به ایران منع شده و دارایی ده سازمان و ۱۲ نفر به دلیل مشارکت در برنامه های هسته ای و موشکی ایران را مسدود کرد.

۲۰۰۷

۱۶ می ۲۰۰۷ – ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶

مصاحبه جان بولتون و خبر از تلاش های آمریکا برای هدایت تنش های سال ۸۸




جان بولتون در مصاحبه با دیلی تلگراف لندن گفت: اکنون شاهد تلاش‌های آمریکا در تهران برای دامن زدن به یک انقلاب رنگی هدایت شده از سوی سازمان سیا هستیم.
۲۵ سپتامبر ۲۰۰۷ – ۳ مهر ۱۳۸۶

 سخنرانی احمدی نژاد در افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد




#مذاکره هسته ای
محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران را محرمانه خواند و گفت دولت ایران به هر گونه قطعنامه ای که راجع به درخواست های شورای امنیت ملی برای توقف غنی سازی ایران باشد، اعتنا نخواهد کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی که پس از آن برگزار شد، دولت اسرائیل را یک "رژیم غیر قانونی و صهیونیستی" خواند. بنابر برآورد امنیت ملی آمریکا در نوامبر ۲۰۰۷، گمان می رفت که ایران به برنامه ی تسلیحاتی هسته ای خود در ۲۰۰۳ پایان داده اما به غنی سازی خود ادامه داد.
۲۵ اکتبر ۲۰۰۷- ۳ آبان ۱۳۸۶

 تحریم بانک صادرات




#تحریم #حامی تروریست
شش سال بعد از صدور دستور ۱۳۲۲۴، ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷، بانک صادرات ایران و تمام شعب و بانک های فرعی آن در جهان (از جمله بانک صادرات لندن) به دلیل حمایت مالی از حزب الله و نیروی قدس سپاه پاسداران به فهرست سیاه و تحریم حمایت از تروریسم اضافه شدند.
۳ دسامبر ۲۰۰۷- ۱۲ آذر ۱۳۸۶

انتشار گزارش اطلاعات ملی آمریکا راجع به ایران




#مذاکره هسته ای
ایالت متحده آمریکا در دسامبر ۲۰۰۷ خلاصه طبقه بندی نشده ای از گزارش اطلاعات ملی این کشور درباره ی برنامه هسته ای ایران منتشر کرد. بر اساس این گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا با اطمینان بالایی گفته است که ایران برنامه تسلیحات هسته ای خود را در پاییز ۲۰۰۳ متوقف کرده است و اطمینان داده است که این برنامه از سال ۲۰۰۷ از سر گرفته نشده است. در این گزارش فعالیت هسته ای تسلیحاتی ایران، در قالب برنامه طراحی و ایجاد کاربری تسلیحاتی و همچنین تبدیل های مخفیانه اورانیوم و غنی سازی تعریف شده است. این اداره اطلاعاتی اظهار کرد، ایران از نظر فنی قادر به تولید اورانیوم غنی شده به اندازه کافی برای سلاح هسته ای در ساله های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ است.

۲۰۰۸

۳ مارس ۲۰۰۸- ۱۳ اسفند ۱۳۸۶

 افزایش تحریم ها با صدور قطعنامه ۱۸۰۳




#مذاکره هسته ای #تحریم
قطعنامه ۱۸۰۳ سومین قطعنامه شورای امنیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران بود. مفاد آن به شکل رسمی توسط فرانسه و بریتانیا پیشنهاد شده بود. در قطعنامه‌های قبل اشخاص و شرکت‌های مشخصی به دلیل دست داشتن در برنامه هسته‌ای ایران شامل تحریم‌های مالی و مسافرتی قرار گرفته بودند. در این قطعنامه افراد جدیدی به لیست اضافه شدند. همچنین برای اولین بار تحریم‌هایی به‌طور کلی برای اقتصاد ایران وضع گردید که از جمله کنترل صادرات و واردات ایران و خصوصاً کالاهایی که دارای مصرف دوگانه در صنایع نظامی و غیرنظامی است می‌باشد که اقتصاد ایران را برای تهیه مواد اولیه کارخانحات دچار دشواری‌های گسترده‌ای کرد. همچنین تحت فشار قرار دادن موسسات مالی که با ایران کار می‌کنند و بانک‌های ایرانی و در نهایت تهدید به تحریم‌های بعدی در صورت عدم تعلیق غنی‌سازی از دیگر بخش‌های قطعنامه است. این قطعنامه بعداً در تاریخ بیستم ژوئیه ٢٠١۵ توسط قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت ملغی شد.
خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل که در اجلاس شورای امنیت نیز حضور داشت گفت: «جامعه بین‌الملل همچنین امروز شاهد است که این شورا یک بار دیگر جهت اتخاذاقدامی غیرقانونی علیه ملتی سرفراز و مصمم مورد سوءاستفاده قرار گرفته، ملتی که صرفاً از حقوق قانونی و لاینفک خود طبق معاهدات بین‌المللی دفاع می‌کند... آمریکا تلاشی عمدی را برای خراب کردن همکاری ایران و آژانس شروع کرده‌است.»
۱۴ ژوئن ۲۰۰۸- ۲۵ خرداد ۱۳۸۷

 فرایند انجماد در مقابل انجماد به منظور محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران




#مذاکره هسته ای #تحریم
گروه ۵+۱ ،به منظور به روز کردن بسته های انگیزشی سال۲۰۰۶ ، در ژوئن ۲۰۰۸ پیشنهاد جامعی را به ایران داد.
این پیشنهاد چهارچوب مشابهی با پیشنهاد ۲۰۰۶ داشت اما به شکل ویژه ای بر روی فرآیند اولیه "انجماد در مقابل انجماد" دست گذاشته بود. بر اساس این فرآیند ایران باید فعالیت غنی سازی خود را به حداقل می رساند و شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد می شد که تحریم های بیشتری را اعمال نکند.

۲۰۰۹

۳ فوریه ۲۰۰۹- ۱۵ بهمن ۱۳۸۷

 پرتاب ماهواره ملی امید




"ماهواره ملی امید" با پیام محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری، با موفقیت به فضا پرتاب شده و در مدار زمین قرار گرفت. در سی سالگی انقلاب اسلامی ماهواره امید توسط راکت " سفیر- ۲" که در خود ایران طراحی گریده است، به فضا پرتاب شد.
مارس ۲۰۰۹ – فروردین ۱۳۸۸

 پیام تبریک نوروز و ارسال نامه به رهبر انقلاب توسط اوباما




#مکاتبه
باراک اوباما فرا رسیدن سال نوی خورشیدی را به مردم ایران طی پیامی تبریک گفت.
او همچنین اولین نامه ی خود را در فروردین سال ۸۸ نوشت و در آن از آیت الله خامنه‌ای خواسته بود که برای شروع فصل جدیدی از مناسبات بین ایران و آمریکا به واشنگتن کمک کند اما یک ماه بعد و پس از شروع فتنه‌ی ۸۸، آمریکا یک بار دیگر از موضع مدعی ظاهر گردید و خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شد.
۸ آوریل ۲۰۰۹- ۱۹ فروردین ۱۳۸۸

 اعلام آمادگی دولت اوباما برای ادامه مذاکرات




#مذاکره هسته ای
دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری باراک اوباما، با بررسی سیاست های جدید اعلام کرد که به طور کامل در مذاکرات ۵ +۱ شرکت خواهد کرد. در دولت قبل این اقدام وقتی انجام می گرفت که ایران تمام خواسته های سازمان ملل را براورده کند.
۱۲ ژوئن ۲۰۰۹- ۲۲ خرداد ۸۸

 انتخابات ریاست جمهوری ایران





انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد. برخی موسوم به جنبش سبز، ادعا داشتند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است. به دلیل تظاهرات و اعتراضاتی که در این باره صورت گرفته، موجب شده تلاش های دیپلماتیک برای مذاکرات هسته ای به تعویق بیفتد. با این وجود، دستگاه اجرایی اوباما بطورجدی دستیابی به یک راه حل براساس مذاکره را دنبال کرد.
باراک اوباما در رابطه با انتخابات ۸۸ گفت: ایرانیها باید شجاعت لازم برای آزادی بیان را داشته باشند و به اعتراضات خود ادامه دهند. همچنین او در مقطعی میرحسین موسوی را نماد غرب‎گرایی در ایران خواند و بارها برخورد نظام با آشوبگران را تقبیح کرد و گفت: سیاست ایران در این مورد روی سیاست امریکا تاثیر جدی خواهد گذاشت. اوباما حتی به عزت خاموش اصلاح طلبان حاضر در خیابان های تهران قسم خورده بود.
هیلاری کلینتون در جریان فتنه ۸۸ گفت: " آمریکا در تلاش است تا به طریقی که فعالیت نیروهای دموکراتیک در ایران تضعیف نشود و همچنین این نیروها به خطر نیفتند، از آنها حمایت کند."
هیلاری کلینتون در مصاحبه سوم آبان ۹۰ با بی بی سی فارسی، به صراحت گفت: «دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.»
۱۵ ژوئن ۲۰۰۹ – ۲۵ خرداد ۱۳۸۸

 دخالت آمریکا در اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری ایران




روزنامه آمریکایی بوستون گلوب نوشت: «دولت اوباما امیداور است حوادث پس از انتخابات و افزایش شکاف در ایران منجر به امتیاز دهی جمهوری اسلامی به آمریکا شود. مقامات آمریکایی از دولت بوش تا به امروز بار‌ها تاکید کرده‌اند که ایران در مذاکرات هسته‌ای و مسایل منطقه‌ای دست بر‌تر را داشته و تا وضعیت بدین نحو است، توقع مذاکره موثر با هدف امتیاز گیری از ایران احمقانه و مضحک است. آن‌ها به همین دلیل با تدارک اغتشاش درصدد برآمدند تا برای میز مذاکره برگ برنده‌ای در دست داشته باشند... همکاری آمریکا و غرب با اصلاح طلبان در آشوب‌های خیابانی در حالی به اوج رسید که در چالش هسته‌ای نیز مقامات دولت بوش بار‌ها اعلام کردند به کمک اصلاح طلبان توانسته بودند تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به تعطیلی بکشانند اما با روی کار آمدن دولت اصولگرا همه چیز به هم ریخت. بوش به همین دلیل از حمایت صریح خود از اصلاح طلبان در ایران خبر داده بود و اوباما نیز‌‌ همان رویه را به شیوه‌ای پنهان کارانه‌تر ادامه می‌دهد.».
پاول کریگ رابرتز (PAUL CRAIG ROBERTS) سیاستمدار آمریکایی در مقاله‌ای با عنوان «آیا اعتراضات ایران، یک انقلاب رنگی هدایت شده دیگر از سوی آمریکاست؟» اعتراض‌های تهران نشانه‌هایی از اعتراضات هدایت شده توسط سازمان سیا در گرجستان و اوکراین دارد. باید نابینا باشیم که چنین چیزی را نبینیم.
۱۳ جولای ۲۰۰۹ – ۲۲ تیر ۱۳۸۸

 بروکینگز : کدام مسیر به سوی ایران




کنت پولاک کارشناس علوم سیاسی و روابط بین‎ المللی از آمریکا هست. او روی مسائل ایران تمرکز دارد. پولاک با تألیف کتابی سعی کرد براندازی نرم در ایران را توجیه کند و اثبات کند که چرا جمهوری اسلامی تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه است .
او توسط مرکز سابان وابسته به بروکینگر کتابی ۱۶۴ صفحه ای تحت عنوان «کدام میسر به سمت ایران»؟ منتشر کرد که در آن جنگ نرم بهترین گزینه برای براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده بود.
۶ اکتبر ۲۰۰۹ – ۱۴ مهر ۱۳۸۸

 اعلام دستاورهای ناشی از تحریم ایران برای آمریکا




#تحریم
«استوارت لوی» معاون وقت خزانه داری آمریکا در گزارش خود به سنای آمریکا در تاریخ ۶ اکتبر سال ۲۰۰۹ به دستاوردهای ناشی از تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و اعلام کرد قدرت استقراض ایران در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نزدیک به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است و شرکت‌های ایرانی برای جبران کاهش اعتبار مالی خود متقبل هزینه بسیار بالایی شدند. با وجود این، ایران توانست با تکیه بر افزایش قیمت نفت رشد بالای اقتصادی خود را حفظ کند. با به پایان رسیدن دولت جورج بوش ادامه روند افزایش فشار بر ایران به دولت اوباما محول شد.
۱۹ اکتبر ۲۰۰۹- ۲۷ مهر ۱۳۸۸

 نخستین گفتگوی دو جانبه بین مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی




#مذاکره هسته ای
 در دیدار بین ایران و گروه ۵ به علاوه ۱ (۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) در ژنو، در اکتبر ۲۰۰۹ ،مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی برای نخستین بار گفتگو های دوجانبه ای داشتند.
بطور اصولی، ایران موافقت کرد که ۸۰ درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح پایین خود را با میله های سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران مبادله کند. اما طی چند روز، مخالفت های داخلی در ایران معامله را بر هم زد. کوشش های چند هفته بعد روسیه در وین برای نجات این توافق نیز بی ثمر ماند.
سپتامبر ۲۰۰۹

اوج بحران هسته ای ایران و تهدید ایران به حمله نظامی




#مذاکره هسته ای
هنگامیکه در سپتامبر ۲۰۰۹ ایران وجود تاسیسات غنی سازی سری در فوردو، تاسیساتی در عمق کوه ھای اطراف قم، را فاش نمود، بحران هسته ای اوج گرفت. کمی پیش ازاین اعلام، رئیس جمهور اوباما، نخست وزیر انگلیس گوردون براون، و رئیس جمهور فرانسه نیکوال سرکوزی وجود آن را طی یک کنفرانس خبری اعلام کرده بودند. با کمرنگ شدن امید ها برای رسیدن به یک سازش از راه مذاکره، تهدید آمریکا و اسرائیل به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران جدی تر شد.
۳۰ جولای ۲۰۰۹ – ۸ مرداد ۱۳۸۸

 تحریم صادرات بنزین به ایران




#تحریم 
«اوباما» تحریم شرکت‌های داخلی و خارجی که به ایران بنزین می‌فروشند یا به ارتقای ظرفیت پالایشگاهی جمهوری اسلامی کمک می‌کنند را تصویب کرد.
تحریم شرکت‌های صادر کننده‌ی بنزین به ‌ایران در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید.
مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم شرکت‌هایی را به تصویب رساند که با ایران معاملات تجاری دارند.
۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹- ۲۵ شهریور ۱۳۸۸

 حمله سایبری به تاسیسات هسته ای نطنز




#حمله به تاسیسات هسته ای 
یکی از مهم ترین حملات انجام شده به تاسیسات ایران، ویروس استاکس نت بود که در سال ۲۰۰۹ علیه تاسیسات نطنز استفاده شد. این ویروس با افزایش سرعت دوران سانتریفیوژها باعث از کار افتادن آنها شد. طبق برآورد دیوید بلر، این ویروس برنامه هسته ای ایران را یکسال، و به زعم رالف لانگر دو سال به عقب راند.بر کسی پوشیده نیست که این ویروس توسط ایالت متحده نوشته شده و به صورت بین المللی منتشر شده و نهایتا به تاسیسات نطنز رخنه کرده است. ویروس استاکس نت با افزایش سرعت روتورهای موجود در سانتریفیوژ ها و بالا بردن فشار دیواره آنها، منجر به درهم شکسته شدن سانتریفیوژها می شد.

۲۰۱۰

۹ فوریه و ۹ ژوئن ۲۰۱۰- ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ و ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹

 بیانیه تهران و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد




#مذاکره هسته ای
در ۹ فوریه ۲۰۱۰ ،ایران غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را (بر مبنای TTR) آغاز کرد. در ۱۷ می ۲۰۱۰ برزیل و ترکیه اعلام کردند در زمینه تبدل سوخت به یک توافق رسیده اند. ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم LEU را به ترکیه خواهد فرستاد تا در ازای آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم موردنیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند. وزیر امور خارجه ترکیه، احمد داود اوغلو، اعلام کرد که این توافق یک نقطه عطف تاریخی محسوب می شود. رئیس جمهور لولا و اردوغان تاکید کردند با توجه به اینکه ایران توافقنامه را امضا کرده است، دیگر نیازی به وضع تحریم های جدید نیست. همزمان با مذاکرات ترکیه و برزیل با ایران، آمریکا در شورای امنیت در حال چانه زنی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران بود.
زمان رجوع به راه حل دیپلماتیک گذشته بود و حالا خیلی دیر بود که ایالت متحده به آن دوباره بازگردد. وزارت امور خارجه امریکا نسبته به توافق ترکیه و برزیل گفت در این توافق نکته جدیدی نمی بیند. آنها به درج نشدن توقف غنی سازی در ایران در توافق که از سال ۲۰۰۹ خواسته شده بود، نقد داشتند. در ۹ ژوئن ۲۰۱۰، گروه وین (فرانسه، روسیه، آمریکا و آژانس) بیانیه تهران را که ترکیه، برزیل و ایران اعلام کرده بودند را رد کرد. ۵ ساعت بعد شورای امنیت ملی ملل متحد قطعنامه ای را علیه ایران به رای گذاشت.
۱۴ مارس ۲۰۱۰ – ۲۳ اسفند ۱۳۸۸

 خرید بمب اتمی از دانشمند هسته ای پاکستان




#مذاکره هسته ای
بر اساس مقاله ای که در روز ۱۴ مارس ۲۰۱۰ در روزنامه واشنگتن پست چاپ شد، یکی از مهمترین در خواست های دولت ایران خرید بمب اتمی از عبدالقدیر خان در اواخر دهه هشتاد میلادی بود.
به نوشته این روزنامه، عبدالقدیر خان موفق شد که نقشه ساختن بمب، قطعات سانتریفیوژ، چندین سانتریفیوژ پاکستانی، نقشه طراحی و ساخت سانتریفیوژ به علاوه لیست تهیه کنندگان تجهیزات اتمی را به دولت ایران بفروشد. به این دلیل خیلی ها معتقدند که بسیاری از سانتریفیوژ های ایرانی بر اساس طرح پاکستان ساخته شده اند.
۹ ژوئن ۲۰۱۰- ۱۹ خرداد ۱۳۸۹

 توقف ساخت مراکز هسته ای با صدور قطعنامه ۱۹۲۹




بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ ایران بایستی ساخت تمام مراکز غنی‌سازی اورانیوم یا تأسیسات اتمی آب سنگین (مراکز پلوتونیوم) را متوقف و از ساخت تأسیسات مشابه خودداری کند. در صورت عدم رعایت این مفاد، تحریم های سنگینی برای ایران تعیین شد. برزیل و ترکیه به آن رای منفی داده و لبنان رای ممتنع داد. دو هفته بعد آمریکا، تحریم نفتی جدیدی را علیه ایران با اکثریت قاطع آرا به تصویب رساند. رئیس جمهور اوباما قانون تحریم نفتی را در اول جولای امضا کرد.
با توجه به شکست مذاکرات تبادل سوخت، ایران تولید اورانیوم با غنای بالا را ادامه داد. با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده، به غرب فشار آورد تا توقف غنی سازی را به عنوان پیش شرط مذاکرات طرح نکند.
ژانویه ۲۰۱۰

 مذاکرات هسته ای در ژنو و استامبول




#مذاکره هسته ای
گروه ۵+۱ و ایران در دسامبر ۲۰۱۰ در ژنو و در ژانویه ۲۰۱۰ در استانبول با یکدیگر مذاکره کردند.
این مذاکرات نیز با شکست مواجه شد، زیرا نه امریکا و نه ایران پیش شرط های یکدیگر را نپذیرفتند. آمریکا اصرار داشت تا ایران توقف غنی سازی را به عنوان پیش شرط بپذیرد، در حالی که ایران بیان می داشت غنی سازی یک حق حاکمیتی این کشور است.
۱۷ ژوئن ۲۰۱۰ – ۲۷ خرداد ۱۳۸۹

 تحریم پست بانک و چند کشتی نفتی




#تحریم
 "پست‌بانک ایران" توسط آمریکا تحریم شد و وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اقداماتی را علیه چندین شرکت کشتی‌رانی ایران اتخاذ کرد. در پی آن ۲۲ شرکت نفتی، انرژی و بیمه که توسط دولت ایران اداره می‌شود و در ایران و بخش‌های مختلف جهان از جمله لندن، سنگاپور و دبی فعالیت می‌کنند مورد هدف قرار داده شد.
۲۴ ژوئن ۲۰۱۰ – ۳ تیر ۱۳۸۹

 تحریم سرمایه گذاران صنایع پتروشیمی ایران با تصویب قانون سیسادا




#تحریم
قانون سیسادا به پیشنهاد دو سناتور امریکایی Howard Berman و Chris Dodd در ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۰ بدون حتی یک رأی مخالف در سنای امریکا به تصویب رسید و در اول جولای همان سال با امضای باراک اوباما رئیس‌جمهور امریکا رسمیت قانونی پیدا کرد. بر اساس این قانون، تمامی اشخاصی را که در بخش صنایع پتروشیمی ایران اقدام به سرمایه‌گذاری به اندازه ۲۰میلیون دلار یا بیشتر از آن می‌کنند، مشمول تحریم می‌کند. به علاوه، تمامی افرادی که با هدف کمک‌رسانی به ایران برای انجام فعالیت‌های نگهداری یا توسعه تولید محصولات پتروشیمی تصفیه شده برای این کشور کالا، خدمات، فناوری یا اطلاعاتی با ارزش متعارف یک میلیون‌دلار یا بیشتر در بازار فراهم آورند، هدف تحریم قرار خواهند گرفت.
۲۹ سپتامبر ۲۰۱۰- ۷ مهر ۱۳۸۹

اعمال تحریم های جدید با صدور دستور اجرایی ۱۳۵۵۳ در پی ناآرامی های حوادث سال ۸۸




#تحریم
دستور اجرایی ۱۳۵۵۳، اولین دستور اجرایی صادر شده توسط باراک اوباما علیه دولت ایران مربوط به عکس العمل رئیس جمهور وقت آمریکا در خصوص حوادث ۱۳۸۸ بود . به موجب دستور مزبور، اموال و دارایی های اشخاص ناقض حقوق بشر در ایران به طور خاص ارادی که نام انها در فهرست پیوست دستور اجرایی درج شده بود، مشمول تحریم های اولیه امریکا قرار گرفت و مسدود گردید. این تحریم ها علیه ۳۷ شرکت اروپایی و ۵ نفر از شهروندان ایرانی که گفته می شود در بخش کشتیرانی ایران فعالیت دارند، اعمال کرده است.

۲۰۰۷ – ۲۰۱۰

 ترور دانشمندان هسته ای ایران




از سال ۲۰۰۷ به بعد، به پنج دانشمند هسته ای ایران سوئ قصد شد. فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اثر الصاق یک بسته منفجره به خودروی وی در نوامبر ۲۰۱۰ مجروح شد. طبق تحقیقات به عمل آمده توسط ایران چندین نفر دستگیر شدند. شواهد موضوع حاکی از این بود که این افراد با عملیات ترور مسعود علی محمدی در ژانویه ۲۰۱۰ مرتبط بودند. پس از بازجویی مظنونین، وزیر کشور ایران اعلام کرد که این افراد با سرویس های جاسوسی ایالات متحده بریتانیا و اسرائیل در ارتباط بودند.

۲۰۱۱

۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ – ۲۴ دی ۱۳۸۹

تحریم شرکت های کشتیرانی




#تحریم
وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی ۲۴ شرکت کشتیرانی بین المللی را بعلت تجارت با ایران تحریم کرد.
۱۶ فوریه ۲۰۱۱ – ۲۷ بهمن ۱۳۸۹

تایید وجود ظرفیت ساخت تسلیحات هسته ای ایران




#مذاکره هسته ای
مقامات اطلاعاتی آمریکا به کمیته سنا گفتند که ایران هنوز تصمیم نگرفته است که آیا می خواهد تسلیحات هسته ای خود را توسعه دهد یا خیر. اما با توجه به ظرفیتی که در مواد دارد این گزینه را باز نگه داشته است.
۲۹ آوریل ۲۰۱۱ – ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰

بلوکه شدن داریی برخی افراد با صدور دستور اجرایی ۱۳۵۷۲




#بلوکه شدن دارایی ها
بنابر حکم اجرایی۱۳۵۷۲ صادر شده توسط اوباما ، دارایی برخی افرادی که به زعم آمریکا در نقض حقوق بشر در سوریه ارتباط داشتند، بلوکه شد.
۲۳ می ۲۰۱۱ – ۲ خرداد ۱۳۹۰

 انسداد دارایی ناقضین تحریم سیسادا با صدور دستور اجرایی ۱۳۵۷۴




#تحریم
در ۲۳ می ۲۰۱۱ اوباما طبق دستور اجرایی ۱۳۵۷۴ انسداد دارایی‌های ناقضین تحریم سیسادا را صادر کرد. بر اساس قوانین قبلی شرکت‌هایی که در حوزه نفت و گاز و انرژی در ایران سرمایه‌گذاری کنند مشمول مجازاتی می‌شدند که به نوعی محرومیت از دریافت امکانات اقتصادی آمریکا محسوب می‌شد و به منظور محکم کردن تحریم سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، اوباما طی این دستور علاوه بر مجازات‌های مذکور، اجازه انسداد دارایی‌های ناقضین تحریم را به وزارت کشور آمریکا صادر کرد.
به این ترتیب دارایی شرکت‌هایی که بالای ۲۰ میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند، در معرض مصادره آمریکا قرار می‌گرفتند.
۲۳ ژوئن ۲۰۱۱ – ۲ تیر ۱۳۹۰

 تحریم ایران ایر و سه فرمانده سپاه




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا بزرگترین شرکت حمل و نقل هوایی ایران (ایران ایر) و یکی از مهم‌ترین اپراتورهای کشتیرانی در بنادر ایران را تحریم کرد.
اتحادیه اروپا سه تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام دخالت در امور داخلی سوریه در لیست تحریم‌های جدید خود قرار داد. بر این اساس، حساب‌های این افراد مسدود و ورودشان به خاک اتحادیه‌ی اروپا ممنوع شده است. سردار سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار قاسم سلیمانی و حسین طائب در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه‌ اروپا قرار گرفتند.
۸ نوامبر ۲۰۱۱- ۱۷ آبان ۱۳۹۰

 گزارش آژانس در خصوص ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران




در ۸ نوامبر ۲۰۱۱، آژانس گزارشی را منتشر کرد که رسانه های غربی آن را "تغییر بازی" و "چرخشگاه" نامیدند. بار دیگر، تمرکز این گزارش درباره تاسیسات و مواد هسته ای موجود در ایران نبود، بلکه به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران پرداخته بود، به عنوان مثال به تحقیقات و مطالعاتی که به مواد منفجره هسته ای مربوط می شد. این گزارش دغدغه هایی را ایجاد کرد مبنی بر اینکه فعالیت های مرتبط با تسلیحات هسته ای ایران بعد از سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاده است. اطلاعات این گزارش از سایر کشورها دریافت شده بود. البته آژانس تحقیقاتی نیز داشته است. 
به نظر رسیده بود که اطلاعات این گزارش با اطلاعات ملی ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ مطابقت داشت.در گزارش آژانس آمده است که ایران اتاقکی بزرگ را در مجتمع نظامی پارچین ساخته و نصب کرده است تا آزمایش های انفجاری در آنجا صورت پذیرد.
بازرسان آژانس در سال ۲۰۰۴ از پارچین بازدید به عمل آوردند و هیچ شواهدی مربوط به برنامه هسته ای در آنجا یافت نشد. ایران دو بار دیگر به آژانس اجازه بازدید از سایت پارچین را داد، یکبار در ژانویه ۲۰۰۵ و دیگری در نوامبر ۲۰۰۵. آژانس از ۵ ساختمان موجود در سایت بازدید کرد و هیچ مدرکی برای اثبات اداهای طرح شده درباره آزمایش هسته ای نیافت. بنا به گفته های رابرت کلی، مطالب بیان شده درباره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران که در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ و دیگر گزارش های آژانس به آنها اشاره شد، اطلاعات سازمان های جاسوسی بود که در اختیار آژانس قرار داده شده بود و اکثر آنها توسط سرویس های جاسوسی طرف ثالث تهیه شده بود.
۱۹ نوامبر ۲۰۱۱ – ۲۸ آبان ۱۳۹۰

 اضافه شدن نام ده ها نام جدید به فهرست تحریمی ایرن با صدور دستور اجرایی ۱۳۵۹۰




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدام به معرفی تحریم‌های یکجانبه جدیدی به موجب قانون CISADA علیه ایران کرد. این قانون تحریمی با دستور اجرایی ۱۳۵۹۰ بخش صنایع پتروشیمی، بانک مرکزی و بخش مالی و زیرساخت‌های حمل و نقل در ایران را هدف گرفت و ده‌ها نام جدید را به فهرست نفرات تحریمی آمریکا افزود. محدویت‌های اعمال شده جدید تمامی مؤسسات مالی را از انجام هر گونه مبادله مالی با بانکهای ایران ـ از جمله بانک مرکزی و مؤسسات تابع آن ـ منع کرده و ضمن توسعه تحریم‌ها علیه افراد ایرانی محدودیت‌های جدیدی علیه صادرات کالاهای ایرانی قائل شد.
۲۱ نوامبر ۲۰۱۱ – ۳۰ آبان ۱۳۹۰

 ممنوعیت نهادهای مالی آمریکایی از هرگونه مبادله با بانک مرکزی ایران




#تحریم
بخش مالی ایران از جمله بانک مرکزی را بر اساس بخش ۳۱۱ از قانون مهین‌پرستی آمریکا (USA Patriot)، جزء مؤسسات دارای خطر بالای پولشویی اعلام شد. این اقدام موجب شد که نهادهای مالی آمریکا از هر گونه مبادله با بانک مرکزی ایران منع شوند. البته پیشتر به دلیل معرفی بانک مرکزی ایران به عنوان نهاد دولتی ایران، کلیه روابط بانکی بانک مرکزی ایران با نهادهای مالی آمریکا منع شده بود اما این اقدام آمریکا بیشتر زمینه‌سازی برای تحریم‌های فراسرزمینی علیه ایران بود و تأثیر عملی بر فعالیت‌های بانک مرکزی نداشت.
۱۳ دسامبر ۲۰۱۱ – ۲۲ آذر ۱۳۹۰

 تحریم دو فرمانده سپاه




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دو مقام نظامی ایران، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه را تحت تحریم قرار داده است.
۲۱ دسامبر ۲۰۱۱- ۳۰ آذر ۱۳۹۰

 تحریم ۱۰ شرکت کشتیرانی




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اقدامات تحریمی علیه ایران در مورد ۱۰ شرکت کشتی‌رانی اعمال خواهد شد.

۲۰۱۲

۲۴ ژانویه ۲۰۱۲- ۴ بهمن ۱۳۹۰

 تحریم بانک تجارت




#تحریم
دولت ایالات متحده آمریکا نام بانک دولتی تجارت را نیز در فهرست تحریم‌ها علیه ایران قرار داد. خزانه داری آمریکا ضمن اعلام خبر تحریم بانک تجارت ایران، از ۲۳ موسسه‌ی مالی دیگر نیز نام برد که در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای ایران هستند و شامل تحریم‌ها می‌شوند. بانک‌های دولتی ایران از جمله‌ی این موسسات‌های مالی به حساب می‌آیند.
۲۹ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۲ – ۹ تا ۱۱ بهمن ۱۳۹۰

 موافقت با تحقیق در باره ابعاد نظامی و تسلیحاتی فعالیت های هسته ای ایران




در پی تبادل نامه هایی بین ایران و اتحادیه اروپا، این موافقت حاصل شد که تیمی از آژانس برای بررسی و تحقیق درباره ی ابعاد نظامی و تسلیحاتی فعالیت هسته ای ایران به این کشور سفر کند.
۵ فوریه ۲۰۱۲- ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

 توقیف دارایی نهادهای مالی ایران با صدور دستور اجرایی ۱۳۵۹۹




#بلوکه شدن دارایی ها
دستور اجرایی ۱۳۵۹۹ توسط باراک اوباما در کوران پرونده هسته ای ایران در سال ۹۱ (۲۰۱۲) و به بهانه پولشویی وضع شد و مطابق آن، تمامی بانکهای ایران از جمله بانک مرکزی، بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و نهادهای دولتی ایران شامل شرکت ملی نفت مشمول توقیف دارایی در آمریکا هستند. بر اساس این تحریم تمامی تراکنشهای دلاری این نهادها در آمریکا مسدود میشود. همچنین امکان دسترسی به اموال بلوکه شده‌ای که به صورت دلاری در بانک‌های خارجی موجود است، برای این نهادها امکان‌پذیر نخواهد بود.
۱۶ فوریه ۲۰۱۲ – ۲۷ بهمن ۱۳۹۰

 تحریم وزارت اطلاعات ایران به بهانه حمایت از سوریه




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا وزارت اطلاعات ایران را به دلیل آنچه که "حمایت از دولت سوریه" خواند، در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داد. طبق این تحریم‌ها، دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران توقیف شده و به مقامات این وزارتخانه برای سفر به آمریکا روادید داده نمی‌شود.
۲۷ فوریه ۲۰۱۲- ۸ اسفند ۱۳۹۰

تقویت قوانین تحریم های مالی ایران




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا با اجرای بند فرعی ۱۲۴۵، قوانین تحریم‌های مالی ایران را تقویت کرد. این متمم قانونی تحریم‌ها را به آن دسته از مؤسسات مالی برون‌مرزی توسعه می‌دادکه آگاهانه اقدام به انجام یا تسهیل مبادلات مالی معین با بانک مرکزی ایران یا مؤسسات مالی ایرانی قرار گرفته در لیست تحریمها می‌کردند.
۲۹ فوریه ۲۰۱۲- ۱۰ اسفند ۱۳۹۰

 قطع همکاری بانک اسلامی نور دبی تحت فشار آمریکا




#تحریم
«بانک اسلامی نور»، از بانک‌های مستقر در دبی، که نقل و انتقال حدود ۶۰ درصد از درآمد صادرات نفتی ایران از طریق آن صورت می‌گیرد تحت فشار ایالات متحده دادوستد تجاری خود با ایران را قطع کرده‌ است.
آوریل ۲۰۱۲

 ادامه مذاکرات ایران و ۵+۱- مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو




#مذاکره هسته ای
مذاکرات ایران و کشورهای ۵+۱ همچنان ادامه داشت. طرفین در آوریل ۲۰۱۲ در استانبول با یکدیگر مذاکره کردند. دیدارهای دیگری در بغداد و مسکو در ماه می و ژوئن همان سال انجام شد. کشورهای ۵+۱ از موضع سرسختانه اولیه خود مبنی بر اینکه ایران می بایست فردو را تعطیل و غنی سازی ۷۵/۱۹ درصد را متوقف کند، عدول کردند و خواستار تعلیق موقت فعالیت های هسته ای ایران شدند. ایران نیز کمی مواضع پیشین خود را تغییر داد. پیش از این ایران اعلام کرده بود به هیچ وجه فعالیت های غنی سازی را متوقف نخواهد کرد. در مذاکرات آلماتی قزاقستان در اوایل ۲۰۱۳ ایران اعلام کرد ممکن است تواقف شش ماهه را بپذیرد. اما در مذاکرات مارس و آوریل ۲۰۱۳ در استانبول و آلماتی طرفین حاضر نشدند اختلافات را کنار گذاشته و به توافق دست یابند.
۲۸ مارس ۲۰۱۲ -۹ فروردین ۱۳۹۱

 تحریم یک شرکت هواپیمایی و سه تن از فرماندهان سپاه




#تحریم
یک شرکت هواپیمایی و سه تن از فرماندهان نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌های ایالات متحده بر ضد ایران قرار گرفتند.
۲۲ آوریل ۲۰۱۲ – ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱

 تحریم افرادی که در دور زدن تحریم ها به ایران کمک کرده اند با صدور دستور اجرایی ۱۳۶۰۸




#تحریم
به منظور افزایش پیروی کشورها از تمام تحریم های اعمال شده علیه ایران، اوباما به صدور فرمان اجرایی شماره ۱۳۶۰۸ اقدام کرد که بر اساس آن وزارت خزانه داری آمریکا را قادر به شناسایی و تحریم افراد خارجی کرده است که به ایران (یا سوریه) در دور زدن تحریم های اقتصادی کمک می کنند.
۲۳ و ۲۴ می ۲۰۱۲ – ۱۳ و ۱۴ خرداد ۱۳۹۱

ممنوعیت ورود و بلوگه شدن دارایی افرد به بهانه نقض حقوق بشر با صدرو دستور اجرایی ۱۳۶۰۶




#تحریم
همچنین در این تاریخ، اوباما دستور اجرایی ۱۳۶۰۶ را صادر کرد. بنابر این حکم ورود افراد حقیقی که در نقض حقوق بشر دولت های ایران و سوریه از طریق تکنولوژی اطلاعات مشارکت داشتند، به آمریکا ممنوع شد و همچنین دارایی آنها بلوکه شد.
۱۳ جولای ۲۰۱۲ – ۲۳ تیر ۱۳۹۱

 تحریم شرکت و موسسه های مالی ایران مرتبط با صنعت موشک های بالستیک




#تحریم
آمریکا ۵۰ شرکت و موسسه مالی ایران را با هدف مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران مورد تحریم قرار داد. این موسسات از وزارت دفاع ایران، نیروهای مسلح و سازمان صنایع فضایی ایران، شرکت خطوط کشتی‌رانی ایران و سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی ایران هستند. علاوه بر آن، "شرکت نفتکش ملی ایران" به همراه ۵۸ کشتی و ۲۷ موسسه و نهاد وابسته به آن در میان این تحریم‌ها قرار گرفتند.
۳۰ جولای ۲۰۱۲ – ۹ مرداد ۱۳۹۱

 گسترش دامنه تحریم های ایران با صدور دستور اجرایی ۱۳۶۲۲




#تحریم
براساس دستور اجرایی شماره ۱۳۶۲۲ اوباما که در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۲ صادر شد ، دامنه تحریم‌های آمریکا با هدف قرار دادن بخش انرژی و پتروشیمی ایران گسترش یافت تا از ایجاد سازوکارهای پرداخت توسط ایران برای فروش نفت و به منظور دور زدن تحریم‌های جاری جلوگیری کند. این تحریم‌ها به بهانه قطع منابع مالی بخش پتروشیمی ایران که دومین منبع درآمد ایران به شمار می‌رفت، اجرائی شد.
۱ آگوست ۲۰۱۲ – ۱۱ مرداد ۱۳۹۱

 قانون کاهش تهدیدات ایران (TRA) و قوانین حقوق بشری سوریه




#تحریم
"قانون کاهش تهدیدات ایران (TRA) و قوانین حقوق بشری سوریه" به امضا اوباما رسید. این قانون با افزایش تعداد قانون‌هایی که دولت موظف به اعمال آنها بود از سه مورد به ۵ مورد افزایش یافت و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد. این قانون همچنین شرکت‌های خارجی فعالیت‌کننده در بخش انرژی ایران و شرکت‌های فروشنده یا بیمه کننده تانکرهای نفتی ایران را مشمول تحریم قرار داد.
۲۱ سپتامبر ۲۰۱۲ – ۳۱ شهریور ۱۳۹۱

 تحریم چند شرکت هواپیمایی ایران




#تحریم
آمریکا با ادعای انتقال تسلیحات به وسیله هواپیماهای شرکت‌های هوایی ایران ایر، ماهان ایر و یاس ایر به سوریه اعلام کرد ۱۱۷ هواپیمای ایرانی را تحریم کرده است.
۹ اکتبر ۲۰۱۲ – ۱۸ مهر ۱۳۹۱

 تشدید تحریم افراد کمک کننده به ایران با صدور دستور اجرایی ۱۳۶۲۸




#تحریم
اوباما در ۹ اکتبر ۲۰۱۲ دستور اجرایی شماره ۱۳۶۲۸ را امضا کرد. بر مبنای این دستور مجازات افرادی که به بخش‌های نفت، پتروشیمی، بیمه، کشتیرانی و مالی ایران کمک می‌کردند، تشدید شد. دستورالعمل اجرایی این تحریم‌ها، چارچوب اجرای محدودیت‌های جدید را تعیین کرد و به وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه برای اجرای این قانون اختیارات ویژه‌ای واگذار می‌کرد. دولت آمریکا همچنین محدودیت‌هایی را برای خرید مواد پتروشیمی ایرانی مانند متانول و زیلین اعمال کرد.

۲۰۱۳

ژانویه ۲۰۱۳ – بهمن ۱۳۹۱

دومین نامه اوباما به رهبر ایران




#مکاتبه
باراک اوباما دومین نامه خود را ایت الله خامنه ای رهبر ایران در کشاکش مباحث هسته‌ای نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت و در آن از آمادگی واشنگتن برای رسیدن به توافقی دوجانبه با تهران در پرونده‌ی هسته‌ای خبر داد ولی این بار نیز یک سال و نیم پس از صدور نامه از موضع مدعی وارد صحنه شد و ایران را متهم کرد که در تلاش برای تولید بمب اتمی است و از این رو غرب ناگزیر بر حجم و گستره‌ی تحریم‌ها علیه ایران می‌افزاید.
۲۱ دسامبر ۲۰۱۳ -۱ دی ۱۳۹۱

 تحریم شهروند و شرکت های مرتبط با صنعت هسته ای و موشکی




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا ۴ شرکت و یک شهروند ایرانی دیگر را به اتهام ارتباط با برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داد.
۲ ژانویه ۲۰۱۳ – ۱۳ دی ۱۳۹۱

تحریم شرکت ها و موسسات همکار ایران با امضای قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۱۳ توسط اوباما




#تحریم
باراک اوباما قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۱۳ را به امضا رساند. به موجب این قانون، آن دسته از موسساتی که اقدام به تأمین کالا یا خدمات برای بخش‌های انرژی، کشتی‌سازی و کشتی‌رانی می‌کردند و یا برای این دسته از عملیات پوشش بیمه‌ای فراهم می‌آوردند با دست کم ۵ تحریم روبرو می‌شوند. آن دسته از بانک‌های خارجی که با استفاده از سامانه بانکی آمریکا این دسته از خدمات را فراهم می‌آورند در لیست سیاه قرار می‌گرفتند. برای هر موسسه‌ای که اقدام به تامین فلزات گرانبها برای ایران می‌کرد، دست‌کم با ۵ تحریم مواجه می‌شد. قانون مورد نظر همچنین تحریمهایی مرتبط با حقوق بشر برای شبکه‌های پخش جمهوری اسلامی ایران را نیز در نظر گرفت. در ۶ فوریه، وجوه مورد استفاده برای خریداری نفت ایران هم باید به حسابی در بانک کشور خریدار واریز و از آن تنها برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شد.
۶ فوریه ۲۰۱۳ – ۱۸ بهمن ۱۳۹۱

تحریم صدا و سیما ج.ا.ایران




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی ایران و عزت‌الله ضرغامی، رئیس آن را تحت تحریم‌های جدید خود قرار داد.
۲۷ فوریه ۲۰۱۳ -۹ اسفند ۱۳۹۱

 تصویب قانون ممانعت از ایران هسته ای ۲۰۱۳




#تحریم #بلوکه شدن دارایی ها
"قانون ممانعت از ایران هسته‌ای ۲۰۱۳" با حمایت هر دو حزب آمریکا تصویب شد. این قانون فهرست شرکت‌های ایرانی تحریم شده را افزایش داد و دارایی‌های ایران در منطقه یورو را نیز مصادره می‌کرد.
۱۰ می ۲۰۱۳ – ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

 تحریم بانک مشترک بین ایران و ونزوئلا




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا یک بانک مشترک ایران و ونزوئلا را تحریم کرد.
۲۴ می ۲۰۱۳- ۳ خرداد ۱۳۹۲

تحریم ۲۰ شرکت و یک نفر ایرانی توسط وزارت خزانه داری آمریکا




#تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا نام ۲۰ شرکت و شخص حقیقی ایرانی را در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. شرکت هواپیمایی آبان‌ایر، شرکت دی‌اف‌اس و اورکس و مقامات آنها و شرکت پتروگرین مستقر در مالزی در لیست تحریمها قرار گرفتند و وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۹ خرداد ۱۳۹۲ در بیانیه‌ای حجت‌الاسلام حجازی از مسئولان ارشد دفتر رهبری را به بهانه مشارکت در نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌ها افزود. همچنین بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های پتروشیمی بندر امام، بوعلی سینا، مبین، نوری، پارس شهید تندگویان، شازند و تبریز در فهرست تحریمهای آمریکا قرار گرفتند.
۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ – ۹ تیر ۱۳۹۲

ممنوعیت معامله ریال ایران با دستور اجرایی ۱۳۶۴۵




#تحریم
اوباما در ژوئن ۲۰۱۳ دستور اجرایی شماره ۱۳۶۴۵ را صادر کرد که بر طبق این دستور معامله ریال ایران و نیز ارائه کالا به صنعت اتومبیل ایران ممنوع شد.
۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳ – ۲۹ شهریور ۱۳۹۳

 مصاحبه حسن روحانی با NBC




#مکاتبه
حسن روحانی در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، طی مصاحبه با شبکه ان بی سی آمریکا به دریافت نامه ای از سوی اوباما بعد از انتخابات ریاست جمهوری و مراسم تحلیف و پاسخ او به آن نامه اشاره کرد.

۲۰۱۴

نوامبر ۲۰۱۴- مهر ۱۳۹۳

 سومین نامه اوباما به رهبر ایران




#مکاتبه
اوباما سومین نامه را در کشاکش دو بحث موازی خطاب به آیت الله خامنه‌ای ارسال کرده است. یکی از این مباحث ناکام شدن آمریکا از ورود دوباره‌ی نظامی به فضای عراق به‌دلیل مخالفت جدی هم‌پیمانان ایران در این کشور و یکی دیگر مواجهه‌ی آمریکا با شروط اعلام شده‌ی ایران توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و پرونده‌ی هسته‌ای و مذاکرات ایران و غرب در این خصوص است. در واقع آمریکا همواره برای رفع مشکل خود و یا هموارسازی راه برای فزون‌خواهی با ایران مکاتبه کرده و از این رو می‌توان با قاطعیت گفت که نامه‌ی یک ماه پیش اوباما هم ارتباط مستقیمی با بن‌بست‌های آمریکا در حوزه‌ی سیاست خارجی و به‌ویژه پرونده‌های مرتبط با ایران دارد.
۷ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳ – ۱۶ تا ۱۹ آبان ۱۳۹۲

 ادامه مذاکرات هسته ای




#مذاکره هسته ای
گروه ۵+۱ و ایران در ژنو برای ادامه مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران دیدار کردند. در ۸ نوامبر ، در حالی که انتظار می رفت چند قدمی تا توافق نمانده است، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده و وزارای خارجه سایر کشورها به ژنو رفته تا به مذاکرات بپیوندند. طرفین درباره ی اولین فاز این قرارداد به توافقی نرسیدند، اما اعلام شد که مذاکرات در ۲۰ نوامبر در ژنو ادامه خواهد یافت.
۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ – ۳ آذر ۱۳۹۲

 از تماس تلفنی اوبا و روحانی تا توافق هسته ای موقت




#مکاتبه
باراک اوباما، در سپتامبر ۲۰۱۳ با رئیس جمهور منتخب ایران، حسن روحانی تماس گرفت تا درباره ی برنامه ی هسته ای ایران گفتگو کنند. از دوران پیروزی انقلاب ایران، این اولین تماس مستقیمی بود که بین روسای جمهور دو کشور اتفاق می افتاد. دو ماه بعد، ایران و گروه ۵ به علاوه یک (۵ عضو دائمی شورای امنیت ملی سازمان ملل به علاوه آلمان) یک معاهده هسته ای اولیه را امضا کردند که بنا بر آن برخی از تحریم ها از ایران برداشته شد. اوباما این معاهده را مورد تحسین قرار داد زیرا محتمل ترین راه ها را برای تولید بمب در ایران را مسدود کرده بود ولی حسن روحانی از آن به عنوان یک پیروزی سیاسی یاد می کرد.
۹ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴- ۱۸ و ۱۹ آبان ۱۳۹۳

 دیدار وزرای خارجه دو کشور در مسقط




#مذاکره هسته ای
وزیر خارجه ایران جواد ظریف و وزیر خارجه آمریکا جان کری در مسقط عمان برای ادامه مذاکرات هسته ای دیدار داشتند. کاترین اشتون مذاکر کننده ارشد گروه ۵+۱ نیز در این دیدار حضور داشت. ادامه ی این مذاکرات با حضور وزاری خارجه ۵+۱ از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ در وین ادامه پیدا کرد.

۲۰۱۵

۲۳ و ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵- ۳ و ۴ بهمن ۱۳۹۳

دیدار شرمن با عراقچی




#مذاکره هسته ای
وندی شرمن (معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا) و هلگا اشمیت ،(مدیر سیاسی اتحادیه اروپا) بار دیگر در زوریخ سوئیس با عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار کردند.
۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ – ۵ تیر ۱۳۹۴

 ملحق شدن کری به تیم مذاکره




#تحریم
 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای ادامه مذاکرات درباره توافق هسته ای با ایران و ۱+۵ وارد وین شد. وزیر انرژی آمریکا ارنست مونیز به کری پیوست.
۱۹ جولای ۲۰۱۵ – ۲۸ تیر ۱۳۹۴

 بازبینی ۶۰ روزه توافقنامه توسط کنگره




#مذاکره هسته ای
 دولت اوباما توافق جامع و اسناد حمایتی را برای کنگره ارسال کرد و بر اساس قانون بازنگری توافقنامه هسته ای ایران، دوره ۶۰ روزه برای بازبینی آغاز شد.
۱۴ جولای ۲۰۱۵- ۲۳ تیر ۱۳۹۴

 برنامه جامع اقدام مشترک (ّبرجام)




#مذاکره هسته ای
ایران، گروه ۵+۱ و اتحادیه اروپا، درباره ی برنامه هسته ای ایران به توافقی به نام، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدند. در مقابل لغو تحریم ها، ایران موافقت کرد تا مجموعه ای از اقدامات را انجام دهد، از جمله متوقف کردن رآکتور هسته ای اراک و طراحی مجدد آن، ارائه مجوز برای مکانیزم های تاییدی و تصادفی و محدود کردن غنی سازی اورانیوم حداقل برای ۱۵ سال. ایران اجازه دارد به مدت ۸ سال به تحقیق و توسعه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم ادامه بدهد اما این امر تنها در تأسیسات نطنز می‌بایست صورت گیرد. این بدین سبب است که «زمان ایران برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت تنها یک سلاح هسته‌ای» به ۱ سال برسد. بسیاری از نمایندگان جمهوری خواه و برخی از نمایندگان دموکرات آمریکا با این توافق مخالف بوده و بر این اعتقاد بودند که لغو تحریم ها باعث تقویت دولت ایران و ایجاد بی ثباتی در منطقه می شود.
 ۱۱ آگوست ۲۰۱۵ – ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

انتشار دستورالعمل بازنگری تحریم های ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا




#تحریم
 وزارت خزانه داری آمریکا دستورالعملی را با عنوان بازنگری تحریم های ایران منتشر کرد. در این گزارش آمده بود براساس برنامه جامع اقدام مشترک، زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند، ایران به تعهدات کلیدی خود که در برجام به آنها اشاره شده ، پایبند بوده است ، تحریم های اعمال شده علیه ایران به صورت مرحله به مرحله برداشته خواهند شد. تاریخ آغاز کاهش تحریم ها بر اساس طرح جامع اقدام مشترک همانطور که در متن این سند نیز آمده «روز اجرا» موافقتنامه است. پیش از روز اجرا ، دولت آمریکا دستورالعملی مرتبط با اجرای روند کاهش تحریم‌ها بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک منتشر خواهد کرد.
۱۶ اوت ۲۰۱۵ – ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

 تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی




#مذاکره هسته ای
در پایان جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ مرداد مجلس بیانیه ای با ۲۰۱ امضا از نمایندگان بررسی و تصویب برجام در مجلس مورد حمایت واقع شد. در این بیانیه آمده براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی بررسی متن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی ونمایندگان ملت است و مستلزم ارائه اطلاعات و همکاری تمامی دستگاه های ذیربط است.
۱۰ سپتامبر ۲۰۱۵- ۱۹ شهریور ۱۳۹۴

ممانعت کنگره از لغو تحریم ها




#تحریم
مجلس نمایندگان آمریکا درباره به پیش بردن تدابیر سه گانه در خصوص بحث توافقنامه هسته ای ایران رای گیری کرد که شامل ممانعت از اقدام باراک اوباما برای برداشتن تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران شد.
۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ – ۲۰ شهریور ۱۳۹۴

 بی نتیجه مادن تلاش جمهوری خواهان برای رد برجام




#مذاکره هسته ای
در جلسه رای گیری سنا درباره ادامه یا پایان بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا، تعداد ۴۲ سناتور دموکرات حامی توافق هسته‌ای رای به پایان این بررسی دادند. با این وصف موضوع بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا پایان یافت و با این تصمیم طرح جمهوری خواهان برای رد برجام رای نیاورد.
۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵ – ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

 نشست ایران، چین و آمریکا




#مذاکره هسته ای
مقامات انرژی اتمی کشورهای چین، ایران و امریکا در حاشیه نشست عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، سه جانبه دیدار و در خصوص موضوعات مرتبط با برجام مذاکره و تبادل نظر کردند. چگونگی تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی اراک از جمله موضوعات مطروحه در این نشست بود.
۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵ -۲۷ شهریور ۱۳۹۴

انتصاب استیون مول به سمت هماهنگ کننده اجرای برجام




#مذاکره هسته ای
جان کری با صدور بیانیه ای استیون مول سفیر سابق امریکا در لهستان که دارای تجربه کار در مسائل هسته ای و تحریم ها بود را به سمت هماهنگ کننده ارشد امریکا برای اجرای توافق هسته‌ای انتصاب کرد : استیو هدایت تلاش های بین سازمانی را برای تضمین اینکه گام های هسته ای که ایران بر اساس برجام به آنها متعهد شده است را کامل اجرا می کند و راستی آزمایی در این مورد و همچنین اینکه ما و شرکایمان بعد از این گام های هسته‌ای اقدامات متقابل در مورد تحریم‌ها اتخاذ کنیم برعهده خواهد داشت.
۷ اکتبر ۲۰۱۵ – ۱۵ مهر ۱۳۹۴

 نظر رهبر ایران راجع به مذاکرات برجام




#مذاکره 
رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و اعضای نیروی دریایی سپاه گفت مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است، در این مذاکرات، طرف مقابل (اخیر هسته‌ای) تلاش داشت، از هر فرصتی برای نفوذ استفاده کند و حرکتی بر خلاف منافع ملی کشور انجام دهد، البته مذاکره‌کنندگان ایرانی، حواسشان جمع بود، اما بالاخره آمریکایی‌ها در جاهایی فرصت پیدا کردند، مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بی‌شماری نیز دارد.
 ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ – ۲۶ مهر ۱۳۹۴

 آغاز اجرای برجام




#مذاکره هسته ای
در متن برجام پیش‌بینی شده بود آغاز اجرای توافق ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت انجام شود. که براساس آن طرفین باید اقداماتی انجام دهند برهمین اساس، محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه ‌ای مشترک، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کردند. رئیس جمهور آمریکا نیز در حکمی برای آماده سازی اجرای برجام خطاب به وزیر خارجه، وزیر خزانه داری ، وزیر بازرگانی و وزیر انرژی آمریکا نوشت امروز مطابق با هجدهم اکتبر ۲۰۱۵، مصادف با روز تصویب براساس برجام است من بدین وسیله به شما دستور می دهم تدابیر مقتضی بیشتر را به منظور تضمین اجرای سریع و موثر تعهدات آمریکا مندرج در برجام و مطابق با قانون آمریکا اتخاذ کنید. به ویژه، مطابق با الزامات قانون آمریکا.

۲۰۱۶

۱۷ ژانویه ۲۰۱۶- ۲۷ دی ۱۳۹۴

 آغاز اجرای برجام




#تحریم #مذاکره هسته ای
گزارش تایید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام و سازمان ملل قرار گرفت. آمانو در این گزارش تایید کرد ایران به تعهدات خود عمل کرده است. این گزارش که با عنوان «راستی آزمایی و نظارت بر برنامه هسته ای ایران با توجه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منتشر شده » تایید کرد، ایران درباره برنامه هسته‌ای خود براساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اقدام کرده و با آژانس در این زمینه همکاری لازم را صورت داده است.
آغاز اجرای برجام اعلام شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل متحد در وین، بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا را درباره برجام قرائت کردند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم با صدور فرمان اجرایی، لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را اعلام کرد.
پایگاه اینترنتی وزرات خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد افراد و نهادهایی را که در کار به دست آوردن اقلام مربوط به موشک های بالستیک ایران هستند، تحریم می کند. این اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا یازده فرد و نهاد مسئول حمایت از برنامه موشک های بالستیک ایران را هدف قرار می‌دهد. بر این اساس اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) نام یازده فرد حقیقی وحقوقی را که در کار استحصال از طرف برنامه موشک های بالستیک ایران هستند، در شمول این تحریم ها قرار داد.
پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای که منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و ۵+۱ گردید، رئیس جمهور آمریکا پس از راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای طی دستور اجرایی ۱۳۷۱۶، تحریم های هسته ای ایران را لغو کرد. لغو تحریم های هسته ای ایران منجر به بی اثر شدن دستورهای اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، ۱۳۶۴۵ و همچنین اصلاح دستور اجرایی ۱۳۶۲۸ و سایر تحریم های ثانویه ایران که با تحریم بخش هسته ای ایران در ارتباط بودند، گردید.
۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ – ۲۶ دی ۱۳۹۴

 مبادله زندانیان




#مبادله زندانی
همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین به منظور قرائت بیانیه اجرایی شدن برجام، دادستان تهران اعلام کرد که در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصالح کلی نظام، چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی در چارچوب مبادلۀ زندانیان آزاد شدند. اسامی چهار زندانی ایرانی-آمریکایی آزاد شده عبارت است از سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، جیسون رضاییان و نصرت‌الله خسروی. آمریکا همزمان با آزادی رضاییان و ۴ نفر دیگر معادل مبلغ ۱٫۷ میلیارد دلار به ایران پرداخت و به‌صورت اسکناس نقد به ایران داد. این مبلغ مربوط به یک پرداخت ۴۰۰ میلیون دلاری ایران به آمریکا برای خرید تسلیحات در دهه ۷۰ میلادی و ۱٫۳ میلیارد دلار سود ان بوده‌است.
 ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶ – ۱ بهمن ۱۳۹۴

محدودیت های ویزایی تبدیل به قانون و لازم الاجرا شد




#تحریم
با امضای اوباما، مصوبه کنگره امریکا (محدودیت های ویزایی) در قالب لایحه بودجه تبدیل به قانون و با ابلاغ رسمی وزارت خارجه آمریکا از تاریخ اول بهمن ماه ۱۳۹۴ لازم الاجرا شد.
۲۵ فوریه ۲۰۱۶ – ۶ اسفند ۱۳۹۴

انتشار گزارش های اولیه راجع به برجام توسط دولت آمریکا




#مذاکره هسته ای
اداره پاسخ گویی دولت آمریکا گزارش اولیه خود درباره طرح جامع اقدام مشترک با ایران را منتشر کرد،‌ گزارشی که در آن آمده: بررسی‌های اولیه اداره پاسخ گویی دولت آمریکا نشان می‌دهد آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است در زمینه بازرسی و راستی‌آزمایی اجرای تعهدات خاص مرتبط با هسته‌ای از سوی ایران، بر اساس برجام با چالش هایی مواجه باشد.
۱۴ مارس ۲۰۱۶ – ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

 ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱




#مذاکره هسته ای
سامانتا پاور نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت در جلسه ای که آزمایشات موشک بالستیک ایران در شورای امنیت ملی مطرح شد، معلوم گردید آزمایشات با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متناقض است. در ۱۵ مارس ظریف گفت آزمایشات با قطعنامه منطق است زیرا موشک ها طوری طراحی نشده اند که بتوانند کلاهک های هسته ای را حمل کنند.
۲۱ مارس ۲۰۱۶ – ۲ فروردین ۱۳۵۹

 زمزمه خروج از برجام




#مذاکره هسته ای
 ترامپ در کنفرانس سالانه "کمیته روابط عمومی اسرائیل آمریکا" خاطرنشان کرد: "اولویت شماره یک او خروج از توافق فاجعه بار با ایران است."
۱۶ آوریل ۲۰۱۶ – ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

 مصاحبه سیف با بلومبرگ : سهم ایران تقریبا هیچ




#مذاکره هسته ای
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا و همینطور مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت همتایان توافق به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و «هیچ کاری» به عنوان سهم آنان در این توافق صورت نگرفته است درمجموع، ما قادر نبوده‌ایم از اموال مسدودشده خود در خارج از کشور استفاده کنیم آنها (طرف‌های ایران در توافق هسته ای) به وظایف خود پایبند نبوده‌اند سیف همچنین از واشنگتن خواست کار بیشتری صورت دهد تا بانک های بین‌المللی با ایران معامله کنند و دسترسی ایران به موسسات مالی آمریکا تسهیل شود و هشدار داد در غیر این صورت، این توافق «براساس مفاد خود توافق از بین می‌رود.»
۲۰ آوریل ۲۰۱۶ – ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

 برداشت از دارایی های بلوکه شده ایران




#بلوکه شدن دارای ها
دیوان عالی آمریکا حکم داد حدود دو میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران باید به خانواده های قربانیان آمریکایی که در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود.
۲۳ آوریل ۲۰۱۶- ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵

 سومین کمیسیون مشترک برجام




#مذاکره هسته ای
سومین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و پنج بعلاوه یک و همچنین معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین اغاز شد و پس از چهار ساعت پایان یافت.
۲۵ آوریل ۲۰۱۶- ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

 فروش آب سنگین به آمریکا




#مذاکره هسته ای
 حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره فروش آب سنگین به آمریکا گفت : مذاکرات فنی با آمریکا انجام و توافق آن هم اخیرا اعلام شد ضمن این‌که مذاکراتی هم با دولت روسیه برای فروش بخشی دیگری از آب سنگین در جریان است تصمیمی که در مراجع اتخاذ شده این است که حداقل ۷۰ تن از آب سنگین را در بازارهای بین المللی به فروش برساند و این مساله در برجام هم به رسمیت شناخته شده است.
۲۰ می ۲۰۱۶ -۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

 اجلاس وزیران خارجه ناتو در ایران




#مذاکره هسته ای
وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با حضور فدریکا موگرینی در حاشیه اجلاس وزیران خارجه ناتو در بروکسل نشستی برگزار و در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: ما در برابر شرکت‌ها یا نهادهای مالی بین المللی که با ایران همکاری می‌کنند، تا زمانی که قوانین را اجرا کنند، نخواهیم ایستاد. ما متوجه هستیم که شرکت‌ها ممکن است سوالات و نگرانی‌هایی درباره مسائل مربوط به تحریم به منظور کسب و کار در ایران داشته باشند.
۱۴ ژوئن ۲۰۱۶ – ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

 نظر رهبر ایران درباره ی توافق هسته ای




#مذاکره هسته ای
آیت الله خامنه ای گفت: "ما توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کنیم، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهدید می‌کنند که توافق هسته ای را پاره می‌کنند، اگر آنها این کار را بکنند، ما هم این توافق را آتش می زنیم."
۱۵ ژوئن ۲۰۱۶ – ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

موانع بر سر اجرای برجام




#مذاکره هسته ای
محمدجواد ظریف و جان کری در اسلو پایتخت نروژ درباره روند اجرای برجام و موانعی که در این باره وجود دارد، گفتگو کردند. ظریف در نشست خبری مشترک با موگرینی با بیان اینکه آمریکا تحریم ها را روی کاغذ لغو کرده، تلاش های بیشتر مقامات امریکایی را برای برطرف کردن جو روانی حاصل تحریم ها که موجب تعلل بانک ها و شرکت‌های غربی در همکاری با ایران شده است؛ خواستار شد.
۱۹ ژوئن ۲۰۱۶ – ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

 توافق ایران و بوئینگ برای خرید هواپیما




#تحریم
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفت این سازمان و شرکت هواپیمایی بوئینگ به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند. عابدزاده تعداد هواپیماهای مورد توافق را ۱۰۰ هواپیما عنوان کرد و افزود که شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود.
۷ ژوئیه ۲۰۱۶- ۱۷ تیر ۱۳۹۵

 مخالفت کنگره با فروش هواپیما به ایران




#تحریم
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با ۲۳۹ رای موافق در مقابل ۱۸۵ رای مخالف تصویب کرد که هدفش جلوگیری از فروش هواپیمایی بوئینگ به ایران است این طرح سه ماده ای که دو ماده آن به تصویب رسید براساس یکی از آنها ، وزارت دارایی آمریکا را مجبور می کند جواز فروش هواپیما صادر نکند و دیگری بانک‌های آمریکایی را از اعطای وام برای تامین هزینه خرید این هواپیماها منع می‌کند.
۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ – ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

 اجازه فروش هواپیما به ایران




#تحریم # مذاکره هسته ای
وزارت خزانه داری از اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا به ایرباس و بوئینگ اجازه فروش هواپیما به ایران را داد. این مجوزها برای تحریم های لغو شده به عنوان بخشی از برجام امکان پذیر شد.
۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ – ۱ مهر ۱۳۹۵

 بررسی پیشرفت برجام و سرعت لغو تحریم ها




#مذاکره هسته ای # تحریم
ایران و ۱+۵ در نیویورک برای بررسی پیشرفت اجرای برجام و سرعت لغو تحریم ها دیدار داشتند. این نشست اولین جلسه در سطح وزیران پس از اعلام اجرای این توافق در ژانویه است. حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران در همان روز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، از کندی سرعت لغو تحریم ها ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که ایالات متحده از شروط را رعایت نمی کند.
۸ نوامبر ۲۰۱۶ – ۱۸ آبان ۱۳۹۵

 اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا




#مذاکره هسته ای 
دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد. در جریان مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری ، ترامپ از برجام به عنوان بدترین توافق در تاریخ آمریکا یاد کرد و متعهد شد که مجدداً در مورد آن مذاکره خواهد کرد. متحدان اروپایی ایالات متحده در ۱+۵ قبلاً اعلام کرده بودند که در برابر مذاکره مجدد مقاومت خواهند کرد.
۱ دسامبر ۲۰۱۶ – ۱۱ آذر ۱۳۹۵

 تمدید تحریم های ۱۰ ساله ایران




#تحریم #مذاکره هسته ای
کنگره تمدید اقدام برای تحریم های ۱۰ ساله ایران (ISA) را تصویب کرد که در ۱۵ دسامبر به قانون تبدیل شد.
۱۳ دسامبر ۲۰۱۶ – ۲۳ آذر ۱۳۹۵

 واکنش ایران به تمدید تحریم های ۱۰ ساله ایران




#تحریم #مذاکره هسته ای
رئیس جمهور روحانی اعلام کرد که ایران به تمدید قانون تحریم های ۱۰ ساله واشنگتن در رابطه با تحقیق و توسعه هسته ای برای کشتی های دریایی پاسخ خواهد داد.
۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ – ۲۵ آذر ۱۳۹۵

 صدور معافیت های تحریمی ایران



#تحریم #مذاکره هسته ای
جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده در روز تمدید تحریم های ده ساله ایران، معافیت های تحریمی را مجدداً صادر کرد تا تعهد ایالات متحده به برجام را نشان دهد.

۲۰۱۷

۱۲ ژانویه ۲۰۱۷ – ۲۳ دی ۱۳۹۵

 تحویل اولین محموله هواپیما به ایران




#تحریم #مذاکره هسته ای
ایران اولین محموله خود از سفارش ۱۰۰ پروند هواپیمای ایرباس را تحویل گرفت. این معامله در سایه ی لغو تحریم در ضمن برجام انجام شده بود.
۲۸ ژانویه ۲۰۱۷ – ۹ بهمن ۱۳۹۵

 آزمایش موشک های بالستیک توسط ایران




#تحریم
ایران دست به آزمایش موشک بالستیک خود زد. این آزمایش باعث شد مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی، در ۱ فوریه از هشدار ایالت متحده به ایران بگوید.
هم چنین در این تاریخ فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹، با عنوان "حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا" یا با نام ماسلِم بَن (ممنوعیت علیه مسلمانان) به امضای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رسید. این فرمان تعداد پناهندگان ورودی به آمریکا را در سال ۲۰۱۷ به ۵۰٬۰۰۰ نفر محدود و برنامه پذیرش پناهندگان ایالات متحده آمریکا را به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق درآورد تا پس از آن این برنامه به‌طور مشروط برای کشورهای خاصی با اولویت پذیرش ادعاهای پناهندگی از ادیان اقلیت از سر گرفته شود. این فرمان همچنین ورود پناهندگان سوری را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد. جو بایدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ این فرمان و فرمان اجرایی ۱۳۷۸۰ را باطل کرد.
۶ مارس ۲۰۱۷ – ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

 لغو سفر از چند کشور خاص با صدور دستور اجرایی ۱۳۷۸۰




#تحریم
با صدور فرمان اجرایی ۱۳۷۸۰ در این تاریخ توسط ترامپ بر سفر از چند کشور خاص و همه پناهندگانی که روادید یا مدارک مسافرتی معتبر به آمریکا ندارند محدودیت‌هایی اعمال شد. بنا بر مفاد این فرمان، فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ صادره در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ لغو شد. جو بایدن، این فرمان و فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ را در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ باطل کرد.
۲۳ مارس ۲۰۱۷ – ۳ فروردین ۱۳۹۶

 معری لایحه قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ی ایران در سال ۲۰۱۷ شمل تحریم های موشکی




#تحریم
سناتور باب کورکر، لایحه ی جدیدی برای تحریم ایران به نام "قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ی ایران در سال ۲۰۱۷"معرفی کرد. این لایحه شامل تحریم برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت از تروریسم می شد.
۱۸ آوریل ۲۰۱۷ – ۱۹ فروردین ۱۳۹۶

 تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا




#مذاکره هسته ای
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در نامه ای به پل رایان سخنگوی کاخ سفید به کنگره این اطمینان را داد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است.
۱۷ می ۲۰۱۷ – ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

 گام مثبت ترامپ برای برجام




#تحریم
ایالات متحده آمریکا با تمدید لغو تحریم ها، به تعهدات خود در برجام پای بند ماند. این اولین بار بود که دولت ترامپ گام مثبتی در اجرای برجام برداشت. ۱۶ می وندی شرمن مذاکره کننده اصلی امریکا در برجام مخالفت خود را با قانون "مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در سال ۲۰۱۷" اعلام کرد.
 

 درخواست ترامپ برای منزوی کردن ایران




#مذاکره منطقه ای
 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، طی سخنانی در کنفرانس کشورهای عربی- اسلامی با حضور آمریکا در ریاض، جامعه بین‌المللی را به منزوی کردن ایران فرا خواند. او گفت، این انزوا تا زمانی که "رژیم ایران شریکی برای صلح شود" باید ادامه پیدا کند.
۱۵ ژوئن ۲۰۱۷ – ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

 تصویب قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده




#تحریم #مذاکره هسته ای
قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ی ایران در ۲۰۱۷ با ۹۸ رای سنا به تصویب رسید. بخش هایی از این لایحه که با برجام تناقض داشت، تصحیح شد اما ایران معتقد است این لایحه با روح برجام در تناقض است.
۱۰ ژوئیه ۲۰۱۷ – ۱۹ تیر ۱۳۹۶

 تشویق گروه اقتصدی ۲۰ به عدم تجارت با ایران




#تحریم 
سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید، گفت ترامپ در جمع گروه بیست (گروهی متشکل از وزرای اقتصاد (دارایی) و مسولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر جهان) کشورهای حاضر را تشویق به نداشتن تجارت با ایران کرده است. بعدها ظریف در یک مصاحبه ترامپ را از این مقصود خود ناکام خواند.
۱۷ ژوئیه ۲۰۱۷ – ۲۶ تیر ۱۳۹۶

 پایبندی آمریکا به برجام با تاخییر و اکراه




#تحریم #مذاکره هسته ای
دولت ترامپ با ساعت ها تاخیر و با اکراه پایبندی خود را به برجام اعلام کرد اما پس از دو روز تحریم های غیر هسته ای بر ایران اعمال کرد.
۲۵ ژوئیه ۲۰۱۷ – ۳ مرداد ۱۳۹۶

اعمال تحریم های جدید با تصویب لایحه H.R. 3364




#تحریم  
مجلس نمایندگان ایالت متحده با تصویب لایحه H.R. 3364 از قانون "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، علیه ایران، کره شمالی و روسیه" تحریم های جدیدی را اعمال کرد.
۱۷ آگوست ۲۰۱۷- ۲۶ مرداد ۱۳۹۶

انفجار در سایت فردو




#حمله به تاسیسات هسته ای
بر اثر انفجاری که به دلیل اتصال کابل های برق قم رخ داد، سایت فردو موقتا از فعالیت باز ایستاد. مقامات ایرانی بر این باور بودند که این قطعا یک خرابکاری است. اگرچه پس از بازرسی های آژانس از سایت فردو در روز بعد حادثه، هیچ شواهدی مبنی بر آسیب دیدن نیروگاه تامین برق موقت سایت فردو یافت نشد. به عقیده مقامات ایرانی، تمامی حملات پنهانی مذکور بخشی از یک راهبرد خرابکارانه گروهی با اسم رمز بازی های المپیک بود که در زمان دولت بوش اتخاذ شده بود.
۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ – ۷ دی ۱۳۹۶

حمایت آمریکا از اعتراضات دی ۱۳۹۶




مجموعه تظاهراتی از این تاریخ در اعتراض به گرانی و سیاست های دولت حسن روحانی در فضای اجتماعی آغاز و به خیابان ها کشیده شد. رحمانی فضلی تعداد بازداشت شدگان را بیش از ۵ هزار نفر خواند و گفت تظاهرات به سرعت در روزهای ابتدایی به ۱۰۰ شهر رسید و در ۴۲ شهر هم درگیری اتفاق افتاد.
مکس آبراهامز همسو با این دیدگاه، استاد علوم سیاسی و عضو شورای روابط خارجی آمریکا نیز نوشت که «با توجه به شورش‌های ایران، بعید می‌دانم هیچ‌وقت تا این اندازه به تحریم‌های اقتصادی به چشم راهکاری موفقیت‌آمیز نگریسته شده باشد.»
ایالات متحده آمریکا خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با تظاهرات مردم ایران شد. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت که جامعه بین‌الملل باید درباره اتفاق‌های ایران واکنش نشان دهد. وی خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای «واکنش» به این تحولات شد. همچنین سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای از رهبران ایران خواست «به حقوق اساسی شهروندان خود برای بیان مسالمت آمیز خواست خود برای تغییر احترام بگذارند».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که با محکوم کردن بازداشت تظاهرات کنندگان اعلام کرده بود که از اعتراضات مردم در ایران حمایت می‌کند، در این روز خواستار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران شده‌است.
در ۱۹ دی/۹ ژانویه قطعنامه حمایت مجلس نمایندگان آمریکا از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات با ۴۱۲ رأی موافق تصویب شد. در این قطعنامه، کنگره با محکومیت «نقض فاحش حقوق بشر، فساد و اقدامات مخرب و برهم‌زننده ثبات در خارج از کشور توسط رژیم ایران» از «مردم ایران که به صورت متعهدانه در تظاهرات مشروع و مسالمت‌آمیز بر ضد رژیم فاسد و سرکوبگر شرکت کردند» حمایت کرده‌است.
رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ بر حمایت از مردم ایران و اعتراض‌شان، تأکید کرد. وزارت خارجه آمریکا پیش از واکنش سندرز نیز، در بیانیه‌ای خواستار حمایت همه ملت‌ها از «خواسته‌های مردم ایران برای حقوق اولیه‌شان» شد.

۲۰۱۸

۱۲ ژانویه ۲۰۱۸ – ۲۲ دی ۱۳۹۶

تحریم زندان رجایی شهر




#تحریم #مذاکره هسته ای
دولت ترامپ اعلام کرد در راستای پایبندی خود به برجام، معافیت ایران از تحریم های هسته ای را تمدید می کند. ولی این تمدید دیگر صورت نخواهد گرفت مگر اینکه کنگره قانونی را تصویب کند که ایرادات اشاره شده در برجام را حل کند. ترامپ اعلام کرده است که دولتش در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود بر سر توافقی کامل تر در بازه زمانی محدود است که اگر ایران اقدام به ازمایش موشک های دور برد یا دستیابی به سلاح های هسته ای کرد، تحریم ها اعمال شود.
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا زندان رجایی‌شهر را به دلیل ارتباط با نقض حقوق بشر مورد تحریم قرار داد.
۱۵ مارس ۲۰۱۸ – ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

 برایان هوک و توافق “تکمیلی”




#مذاکره هسته ای
برایان هوک (مدیر برنامه ریزی سیاست های وزارت امور خارجه) با نمایندگان E3 (فرانسه ، آلمان وانگلیس) در برلین ملاقات کرد تا مذاکراتی را درباره برجام و درخواست ترامپ برای توافق "تکمیلی" با اروپایی ها ادامه دهد. این مذاکرات در ۱۱ آوریل ۲۰۱۸ نیز از سر گرفته شد. در نتیجه در ۱۹ آوریل ۲۰۱۸، نمایندگان این سه کشور از کنگره خواستند به برپا نگه داشته شدن برجام کمک دهند.
۸ می ۲۰۱۸ – ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

 خارج شدن ترامپ از برجام




#مذاکره هسته ای #تحریم
رئیس جمهور دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج خواهد شد و به منظور افزایش فشار بر روی ایران، مجموعه ای از تحریم ها را اعمال خواهد کرد. در حالی که برخی از جمهوری خواهان، اسرائیل و عربستان سعودی از این اقدام استقبال کردند، بسیاری از کارشناسان کنترل تسلیحات و متحدان اروپایی این اقدام را محکوم کردند. در پاسخ به این اقدام، ایران بر خلاف شروط معاهده غنی سازی اورانیوم را افزایش داد. این خروج در دولت آمریکا آغاز تنش های لفظی و نظامی بین دو کشور بود.
۱۵ می ۲۰۱۸- ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

 بررسی آینده برجام با وجود خروج آمریکا




#مذاکره هسته ای #تحریم
در ۱۵ می موگرینی و سایر اعضای گروه ۵+۱ در دو نشست جداگانه تصمیماتی را برای آینده برجام با وجود خروج آمریکا اتخاذ کردند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای «ولی‌الله سیف» رئیس‌کل وقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به ادعای ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحت قانون «اقدامات ضد تروریستی» تحریم کرد.
۲۱ می ۲۰۱۸-۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

 خبر از فشار های بی سابقه اقتصادی




#مذاکره هسته ای #تحریم
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دو هفته بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، طی سخنرانی در اندیشکده «بنیاد هریتج» از تغییر رویکرد واشنگتن در قبال تهران و اتخاذ راهبرد جدید علیه جمهوری اسلامی خبر داد: «اولا، ما فشارهای اقتصادی بی‌سابقه‌ای علیه رژیم ایران اعمال می‌کنیم... دوما، با همکاران خود در وزارت دفاع و متحدان منطقه‌ای برای خنثی‌کردن ستیزه‌جویی ایران، همکاری نزدیکی خواهیم داشت».
۳۰ می ۲۰۱۸ – ۹ خرداد ۱۳۹۷

 تحریم زندان اوین




 #تحریم
وزارت خزانه داری آمریکا تحریم زندان اوین را اعلام کرد.
۷ آگوست ۲۰۱۸-۱۵ مرداد ۱۳۹۷

بازگشت تحریم ها




 #تحریم #مذاکره هسته ای
بازگرداندن تحریم هایی که ترامپ در ۸ می (خروج از برجام) به آنها اشاره کرده بود، در این تاریخ به طور کامل اجرا شد از جمله محدودیت خرید دلار آمریکا از سوی ایران، تجارت طلا ، فلزات گرانبها ، آلومینیوم ، فولاد ، زغال سنگ ، نرم افزار، معاملات مربوط به بدهی های دولتی و بخش خودرو، لغو مجوز ها برای صادرات برخی مواد غذایی و همچنین خرید هواپیما. این تحریم ها در قالب دستور اجرایی ۱۳۸۴۶ انجام گرفت.
۱۶ آگوست ۲۰۱۸-۲۵ مرداد ۱۳۹۷

تشکیل گروه اقدام ایران




 #تحریم #مذاکره هسته ای
گروه اقدام ایران، به عنوان کارگروه ویژه توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تشکیل و برایان هوک توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاست این کارگروه برگزیده شد. طبق ادعاهای هوک، گروه اقدام علیه ایران نقش کلیدی در رهبری اقدامات وزارت خارجه آمریکا و اجرای راهبرد جدید ریاست‌جمهوری این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایفا می‌کند. وی همچنین از تلاش‌های بی‌وقفه خود و زیردستانش در گروه اقدام علیه ایران و دیگر مقامات وزارت خارجه آمریکا برای منصرف کردن کشورهای اروپایی از تداوم حضور در برجام و قطع تعاملات بین‌المللی با ایران خبر داد.
۲۷-۲۸ آگوست ۲۰۱۸ – ۵ و۶ شهریور ۱۳۹۷

 شکایت ایران به دیوان بین المللی دادگستری




 #تحریم #مذاکره هسته ای
دیوان بین المللی دادگستری استدلال های ایران و آمریکا را در رابطه با شکایت ایران از تحریم ها که ناقض " عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" را شنید. ایالت متحده ادعا کرده که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.
۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸- ۳ مهر ۱۳۹۷

 سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل




 #تحریم #مذاکره هسته ای
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل حکومت جمهوری اسلامی را "دیکتاتوری فاسد" خواند. او گفت که مردم ایران برای سیاست‌های توسعه‌طلبانه حکومتشان هزینه سنگینی پرداخته‌اند. او گفت که رهبران ایران به دنبال هرج‌ومرج، مرگ و ویرانی هستند. رئیس جمهوری آمریکا از همه کشورها خواست ایران را تا زمانی که سیاست‌های "خصمانه" تهران ادامه می‌یابند، منزوی کنند. دونالد ترامپ تصریح کرد که کشورش به دولت‌های حامی تروریسم اجازه نخواهد داد، صاحب خطرناکترین تسلیحات شوند. رئیس جمهوری آمریکا گفت که هر راه حلی برای بحران سوریه باید شامل طرحی در ارتباط با ایران باشد. ترامپ گفت کشورش کارزاری برای فشار اقتصادی بر ایران به راه انداخته است. او گفت که پس از برقراری مجدد تحریم‌های نفتی و بانکی در ۱۳ آبان‌ماه (۵ نوامبر) تحریم‌های دیگری هم علیه تهران وضع خواهد شد.
۳ اکتبر ۲۰۱۸ – ۱۱ مهر ۱۳۹۷

 پذیرش شکایت ایران به دیوان بین المللی دادگستری




 #تحریم #مذاکره هسته ای
دیوان بین المللی دادگستری پس از بررسی درخواست ایران و استماع دفاعیات طرفین به اتفاق آراء به این نتیجه رسید که ادعاها و استدلال های حقوقی دولت آمریکا مردود بوده و نگرانی ها و ملاحظات دولت ایران در مورد آثار غیرانسانی تحریم ها براساس عهدنامه مودت باورپذیر است. بر همین اساس دیوان، آمریکا را ملزم نمود هرگونه موانع ناشی از تحریم های وضع شده از تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ را که مانع واردات اقلام بشردوستانه به ایران (مانن صادرات غذا ، محصولات کشاورزی ، دارو ، قطعات هواپیما) می گردد، مرتفع نماید.
۱۵ اکتبر ۲۰۱۸- ۲۳ مهر ۱۳۹۷

 خبر از افزایش فشار بر ایران




 #تحریم
پامپئو طی یادداشتی در نشریه «فارین افرز» با توصیف راهبرد جدید دولت آمریکا در قبال ایران تحت عنوان دکترین ترامپ، از اجرای کارزار «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی نوشت: «دولت ترامپ در حال اجرای کارزار فشار حداکثری است که برای قطع تمامی منابع درآمدی نظام (ایران) و مخصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی... طراحی شده است».
۱۶ اکتبر ۲۰۱۸ – ۲۴ مهر ۱۳۹۷

 تحریم نیروی مقاومت بسیج ایران




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که شبکه گسترده‌ای از کسب‌وکارهای در حال تعامل با «نیروی مقاومت بسیج» جمهوری اسلامی ایران را به اتهام ارائه حمایت‌های مالی به این سازمان تحریم کرده است. این شبکه گسترده ادعایی، شامل بنیاد تعاون بسیج، بانک ملت و حداقل ۲۰ شرکت و موسسه مالی تابعه بود.
۲ نوامبر ۲۰۱۸ -۱۱ آبان ۱۳۹۷

کاهش پوشش های بیمه ای برای کشتی های ایرانی




 #تحریم
شرکت والیدوس هولدینگ یک شرکت بیمه در برمودا که شرکت امریکن اینترنشنال گروپ آن را به ارزش ۵٫۵۶ میلیارد دلار در ماه ژوئیه به دست آورده بود، پوشش بیمه خود را که برای شرکت‌های کشتیرانی که محموله‌ها به ایران و از ایران را تأمین می‌کردند کاهش داده‌است.
۵ نوامبر ۲۰۱۸ –۱۴ آبان ۱۳۹۷

 بازگشت تحریم ها




 #تحریم
در راستای دستور اجرایی ترامپ برای بازگشت کامل تحریم‌ها در بازه ۱۸۰ روزه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از احیای کامل مابقی تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شده ذیل برجام خبر داد. طبق بیانیه این وزارتخانه، تعداد اشخاص و نهادهای مرتبط با ایران که در دوره دو ساله دولت ترامپ تحریم شدند، به بیش از ۹۰۰ نفر رسید.
۸ نوامبر ۲۰۱۸- ۱۷ آبان ۱۳۹۷

 تمدید فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران




 #استرداد شاه و گروگان ها #تحریم ۳مذاکره هسته ای
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در رابطه با ایران» را برای یکسال دیگر تمدید کرد. در متن اطلاعیه کاخ سفید آمده‌است که «روابط ما با ایران هنوز عادی نشده‌است و پروسه اجرای توافقات با ایران به تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (۲۹ دی ۱۳۵۹) ادامه دارد.» اشاره ترامپ به توافقنامه الجزایر است که ایران و آمریکا در پایان غائله گروگانگیری امضاء کرده بودند.
۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ – ۲۹ آبان ۱۳۹۷

 تحریم صادرات نفت سوریه




 #تحریم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تحریم شبکه بین‌المللی به رهبری ایران و روسیه که در صادرات نفت سوریه به دولت قانونی این کشور کمک می‌کردند، خبر داد. این تحریم‌ها که بخشی از کاراز فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی بودند، هدف دیگری که همانا فشار آوردن بر دولت سوریه جهت پذیرفتن توافقات تحمیلی از سوی کشورهای غربی برای مصالحه با تروریست‌ها و شورشیان بود، نیز داشتند.
۲۸ نوامبر ۲۰۱۸ – ۷ آذر ۱۳۹۷

 تحریم دو فعال ایرانی در بازار رمز ارزها




 #تحریم
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا از افزودن دو شهروند ایرانی به لیست تحریم‌های خود خبر داد. این دو نفر که «علی خورشیدی‌زاده» و «محمد قربانیان» معرفی شده‌اند، به بهانه فعالیت در بازار رمزارز «بیت‌کوین» و تبدیل آن به واحد پول ایران «ریال» تحریم شدند.

۲۰۱۹

۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ -۲۵ دی ۱۳۹۷

 پرتاب ماهواره پیام به فضا




 #تحریم
ایران ماهواره پیام را با استفاده از پرتابگر سیمرغ خود به فضا پرتاب کرد، اما این ماهواره موفق نشد در مدار قرار بگیرد. مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، پرتاب ماهواره پیام را به عنوان "سرکشی مداوم ایران و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد" توصیف کرد ، اگرچه این پرتاب ناقض قطعنامه نبود.
۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ – ۴ بهمن ۱۳۹۷

 تحریم قشم فارس ایر




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده علاوه بر دو لشکر فاطمیون و زینبیون، شرکت خطوط هوایی «قشم فارس ایر» را به بهانه اعزام کمک برای نیروهای دولتی سوریه در نبرد با تروریست‌ها تحریم کرد.
۱۳ فوریه ۲۰۱۹ – ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

تحریم موسسه افق نو




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این سازمان، موسسه بین‌المللی «افق نو» و ۴ عضو آن را به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و برگزاری کنفرانس‌های جهانی جهت استخدام متخصصان سایبری و جمع‌آوری اطلاعات امنیتی از حاضران در این همایش‌ها به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است. همچنین شرکت «نت پیگرد سماوات» با ادعای دخیل بودن در عملیات‌های سایبری و اقدامات مجازی مخرب علیه ماموران ضداطلاعات آمریکا، تحریم شد.
۱۹ مارس ۲۰۱۹ – ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

تلاش ایران برای بی اثر کردن تحریم ها




 #تحریم
ایران می گوید برای اجرایی شدن کانال مالی اتحادیه اروپا برای معاملات مشروع با ایران و بی اثر کردن تحریم های آمریکا، به اعضای اروپایی برجام فشار وارد خواهد کرد.
۲۲ مارس ۲۰۱۹ – ۲ فروردین ۱۳۹۸

 تحریم ۳۱ نهاد و شخص مرتبط با برنامه هسته ای ایران




 #تحریم
وزارت خزانه داری ایالات متحده ۳۱ نهاد و شخص ایرانی را به دلیل مشارکت های قبلی در برنامه تسلیحات هسته ای ایران تحت فرمان اجرایی اشاعه سلاح های کشتار جمعی تعیین کرد.
۲۶ مارس ۲۰۱۹ – ۶ فروردین ۱۳۹۸

تحریم ۹ فرد و ۱۴ نهاد مرتبط با سپاه




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹ فرد و ۱۴ نهاد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‎ ایران را تحریم کرد.
۱۵ آپریل ۲۰۱۹- ۲۶ فروردین ۱۳۹۸

 افزودن نام سپاه در لیست سازمان های تروریستی




 #حامی تروریست 
ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (بخشی از ارتش ایران) را یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) تعیین کرد. این اولین بار بود که ایالات متحده بخشی از نیروهای مسلح و رسمی یک کشور دیگر را به عنوان FTO تعیین می کرد. یک هفته قبل، بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی توئیت کرد که شخصا درخواست این اقدام را کرده است. روحانی گفت این اقدام فقط باعث افزایش محبوبیت سپاه در داخل و خارج می شود.
۲۲ آوریل ۲۰۱۹ – ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

بازگشت تحریم های نفتی




 #تحریم
در حالی که مقامات دولت ترامپ که پیشتر از احتمال پایین تمدید معافیت‌های تحریمی واردات نفت از ایران برای هشت کشور (هند، چین، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، تایوان و یونان و ایتالیا) صحبت کرده بودند، کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ دوم می (۱۲ اردیبهشت) این معافیت‌های نفتی را تمدید نخواهد کرد. آمریکا می گوید در پی به صفر رساندن درآمد نفتی ایران است.
۳ می ۲۰۱۹ – ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

 تمدید لغو برخی از تحریم ها




 #تحریم #مذاکره هسته ای
ایالت متحده آمریکا اعلام کرد برای ادامه برخی همکاری های هسته ای لغو برخی از تحریم ها را تمدید می کند. اما برخی دیگر را خیر. این کشور تحریم های مربوط به تبدیل راکتور اراک ، تبدیل تأسیسات فردو ، راکتور هسته ای بوشهر و راکتور تحقیقاتی تهران را به مدت ۹۰ روز تمدید کرد ، اما معافیت های مربوط به انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از ایران ، انتقال و ذخیره آب سنگین به خارج و احداث واحدهای راکتور اضافی در بوشهر را تمدید نکرد.
۴ می ۲۰۱۹ – ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

 خبر از تحریم های جدید علیه ایران




 #تحریم #مذاکره هسته ای
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به نقل از پامپئو، از اعمال تحریم‌های جدید بر بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با هدف ادعایی «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای» خبر داد. آمریکا با صدور این بیانیه، عملا کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را از اجرای مفادی از این توافق از جمله تسهیل انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان، تبادل اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد و همچنین همکاری روسیه در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر منع کرده است.
۵ می ۲۰۱۹ – ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

 تهدید نظامی ایران از سوی جان بولتون




 #درگیری نظامی
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد ایالات متحده ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه اعزام می‌کند تا پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده باشد. به گفته جان بولتون، ایالات متحده به‌ دنبال جنگ با ایران نیست، اما اقدام نظامی ایران با واکنش «نیرویی کوبنده» روبه‌رو خواهد شد. در واکنش به این سخنان بولتون، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت که بیانات جان بولتون «بیشتر جنبه خودنمایی دارد» و جان بولتون «فاقد فهم نظامی و امنیتی است».
۸ می ۲۰۱۹- ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

تهدید ایران در رابطه با کاهش تعهدات خود در قبال برجام




 #درگیری نظامی
تهران طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای را تهدید به کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام کرد. ایران مهلتی ۶۰ روزه تا ۱۶ تیر (هفتم ژوئیه) قائل شد و گفت، در صورتی که پیشرفتی در مقابله با تحریم‌های آمریکا به دست نیاید در پایان این مهلت غنی‌سازی اورانیوم را از مرز تعیین‌شده فراتر خواهد برد.
دستور اجرایی ۱۳۸۷۱ با موضوع تحریم در صنایع آهن ، استیل، آلومینیوم و مس ایران صادر شد.
۱۲ مه ۲۰۱۹ – ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

 اتهام به ایران در حمله به ارامکو




 #درگیری نظامی
 آمریکا تهران را متهم به دست داشتن در عملیات خرابکارانه در دو نفتکش عربستان سعودی در سواحل امارات متحده عربی کرد. ترامپ حضور نظامی آمریکا در آب‌های خلیج فارس را شدت بخشید.
۳ ژوئن ۲۰۱۹ – ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

 پمپئو : مذاکره با ایران بدون پیش شرط




 #مذاکره هسته ای
مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده مایل است بدون هیچ پیش شرطی با ایران تعامل کند.
۱۳ ژوئن ۲۰۱۹ – ۲۳ خرداد ۱۳۹۸

 متهم کردن ایران در حمله به دو نفتکش




 #مذاکره هسته ای
 ایالات متحده ایران را متهم به حمله به دو نفتکش در خلیج عمان کرد. ایران حمله به این دو نفت کش را تکذیب کرده است.
۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ – ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

 سرنگونی یک پهباد آمریکایی




 #درگیری نظامی
سپاه پاسداران ایران یک فروند پهپاد آمریکا را بر فراز آب‌های خلیج فارس سرنگون ساخت و اعلام کرد، این پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده بود. آمریکا این اتهام را رد کرد و گفت، این پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است. آمریکا تصمیم به تهاجمی انتقام‌جویانه گرفت که اندکی پیش از انجام حمله توسط ترامپ متوقف شد.
۲۴ ژوئن ۲۰۱۹ – ۳ تیر ۱۳۹۸

 تحریم رهبر ایران با صدور دستور اجرایی ۱۳۸۷۶




 #تحریم
بنابر دستور اجرایی ۱۳۸۷۶، آمریکا علیه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او تحریم‌هایی اعمال و اعلام کرد، علیه محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران نیز اقدامات تنبیهی برقرار خواهد شد.
پنجم جولای ۲۰۱۹ – ۱۴ تیر ۱۳۹۸

 بررسی نقض برجام از سوی ایران به درخواست آمریکا




 #مذاکره هسته ای
 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، بنا به درخواست آمریکا در ۱۰ ژوئیه نشستی فوق‌العاده جهت بررسی نقض برجام از سوی ایران برپا خواهد کرد.
۷ جولای ۲۰۱۹ – ۱۶ تیر ۱۳۹۸

 اتمام مهلت ۶۰ روزه ایران




 #مذاکره هسته ای
مهلت ۶۰ روزه ایران برای دومین مرحله از کاهش تعهدات این کشور در چارچوب برجام به سر رسید و علی ربیعی، سخنگوی جمهوری اسلامی از اجرای این گام دوم خبر داد. او در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «امروز رسما از مرز ۶۷/ ۳ درصد اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کنیم.»
۳۱ جولای ۲۰۱۹ – ۹ مرداد ۱۳۹۸

 لغو ۹۰ روزه ی تحریم های هسته ای




 #مذاکره هسته ای
وزارت خارجه آمریکا به مدت ۹۰ روز لغو تحریم های مربوط به هسته ای و پروژه های منع اشاعه هسته ای در ایران را تمدید کرد.
۳ و ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ -۱۲ شهریور ۱۳۹۸

 تحریم ستاد اجرایی فرمان امام




 #تحریم
وزارت خزانه داری امریکا، سازمان هوا فضای ایران، دو موسسه تحقیقاتی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ره را تحت پروتکل گسترش دهندگان سلاح های کشتار جمعی و یک شرکت کشتی رانی مرتبط با سپاه پاسداران ایران ، نیروی قدس و حزب الله را به دلیل "اقدامات تحریک آمیز برای بی ثبات سازی منطقه و جهان" تحریم کرد.
۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹- ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

 حمله به تاسیسات نفتی آرامکو




 #مذاکره منطقه ای
تاسیسات نفتی آرامکو، دومین میدان نفتی مهم عربستان سعودی و یکی از مراکز مهم تثبیت نفت خام این کشور، توسط پهبادها مورد حمله قرار گرفت. این حمله باعث توقف نیمی از تولیدات نفتی این کشور شد و جهش بی سبقه ای را در نفت خام برنت رقم زد. ترامپ با استقرار نیروهای آمریکایی برای تقویت دفاع هوایی و موشکی عربستان به درخواست پادشاه این کشور موافقت کرد. شورشیان حوثی با استناد به مداخله ی عربستان در جنگ داخلی یمن، مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.
دولت ترامپ ایران را مسئول حمله ی انجام شده به تاسیسات نفتی ارامکو عربستان عنوان کرد.
۱۷ سپتامبر ۲۰۱۹ – ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

 خط قرمز رهبر ایران در مذاکرات




 #مذاکره منطقه ای
آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی می گوید "هیچ گونه مذاکره ای بین مقامات جمهوری اسلامی و آمریکایی ها انجام نخواهد شد" مگر اینکه ایالات متحده به تعهدات برجام بازگردد.
۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ – ۲۹ شهریور ۱۳۹۸

 تحریم علیه بانک مرکزی و موسسات مالی




 #تحریم
وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی علیه بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی، شرکت اعتماد تجارت پارس و یک شرکت ایرانی که معاملات تجاری ارتش ایران را انجام میدهد، اعمال کرد.
۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ – ۲ مهر ۱۳۹۸

 سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد




 #تحریم #مذاکره هسته ای
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد در نیویورک گفت اگر ایران رفتارهای تهدید آمیز خود را ادامه دهد، فشار حداکثری بر روی این کشور اعمال خواهد کرد. روحانی در مصاحبه با فاکس نیوز گفت، ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست.
۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ – ۳ مهر ۱۳۹۸

 شرط ایران برای ادامه مذاکرات




 #تحریم #مذاکره هسته ای #حامی تروریست
حسن روحانی اعلام کرد که با وجود تحریم ها ایران وارد مذاکره نمی شود و تاکید کرد تنها در صورتی وارد مذاکره خواهد شد که طرفین به برجام پایبند باشند. کاخ سفید با صدور بیانیه ای ورود مقامات ارشد ایران به آمریکا را متوقف کرد. و دولت ایران را حامی تروریسم خواند.
۴ نوامبر ۲۰۱۹ – ۱۳ آبان ۱۳۹۸

سالگرد تسخیر سفارت آمریکا و اعمال تحریم های جدید علیه ایران




 #استرداد شاه و گروگان ها # تحریم
همزمان با چهلمین سالگرد گروگان‌گیری سفارت آمریکا، ستاد کل نیروهای مسلح ایران به‌همراه ۹ شخص حقیقی شامل: مجتبی خامنه‌ای، محمد محمدی گلپایگانی، ابراهیم رئیسی، علی‌اکبر ولایتی، غلامعلی حداد عادل، محمدحسین باقری، غلامعلی رشید، حسین دهقان، وحید حقانیان در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.
۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ – ۲۴ آبان ۱۳۹۸

 حمایت آمریکا از اعتراضات آبان ۹۸ و گرانی بنزین




حوادث آبان ۱۳۹۸ یکی از تلخ‌ترین اتفاقات پس از انقلاب بود که جرقه آن با اعلام افزایش قیمت بنزین زده شد، برای چند روز شهرهای مختلفی را دچار ناآرامی کرد و در نهایت جان ده‌ها هموطن را گرفت و هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرد.
مایک پمپئو با یک توییت حمایت خود را از آشوب ها ابراز کرد. متن توییت بدین شرح بود: پس از چهل سال بیداد مردم پر افتخار ایران در مورد سو استفاده های حکومتشان ساکت نمی نشینند. ما هم ساکت نخواهیم ماند. من پیامی برای مردم ایران دارم: ایالات متحده صدای شما را می شنود. ایالات متحده از شما حمایت می کند، ایالات متحده با شماست.
سفیر امریکا در آلمان گفت ما توانایی رفع فیلترینگ اینترنت درون ایران را داریم اما خود و دولت امریکا را حامی آشوبگران در داخل ایران می دانیم.
برایان هوک، رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از مطالبات ملت ایران حمایت می‌کنیم زیرا ایران اموالش را در راستای ایجاد بی ثباتی در کشورهای دیگر خرج می کند و ما از آنها می خوهیم که این اموال در راستای بهبود اوضاع معیشتی مردم خرج کنند.
برایان هوک نماینده سابق ویژه آمریکا در امور ایران درباره قطع شدن دسترسی به اینترنت در ایران گفت: رفع فیلترینگ برای ما کار پیچیده ای است.
«دنیل مک‌آدامز» مدیرعامل اندیشکده آمریکایی «ران پال » در گفتگو با آر.تی گفته بود: «فکر می‌کنم این نوع از ناآرامی بیشتر حاصل عملکرد مرکز مأموریت ایران [در سیا] است که توسط دولت [دونالد] ترامپ راه‌اندازی شده است. اگر به یاد داشته باشید، پارسال "مایکل دی‌آندریا" مسئول این کار شد. او یک افسر سیا است که به آیت‌الله مایک معروف است.»
۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ – ۱ آذر ۱۳۹۸

 تحریم وزیر ارتباطات ایران




 #تحریم
 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دولت روحانی، در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.
۵ دسامبر ۲۰۱۹ – ۱۴ آذر۱۳۹۸

 ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران




 #تحریم #مذاکره هسته ای
 آلمان، فرانسه و بریتانیا در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، اعلام کردند که ایران با گسترش «موشک‌های بالیستیک با توان هسته‌ای» قطعنامۀ ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند. ایران آن نامه را «نه تنها تحریک آمیز بلکه با محتوایی مملو از دروغ» خواند و اعلام کرد که برنامۀ موشکی‌اش به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مغایر نیست.
برایان هوک مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد دولت متبوعش قصد دارد زندان‌های «قرچک» و «فشافویه» را تحریم کند.
۷ دسامبر ۲۰۱۹ – ۱۶ آذر ۱۳۹۸

 تبادل زندانیان




 #مبادله زندانی
وانگ آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندان شده بود، با «سلیمانی» دانشمند ایرانی متهم به دور زدن تحریمهای آمریکا مبادله شدند. رئیس‌جمهور آمریکا ذر واکنش به آزادی ژیائو وانگ در قبال مسعود سلیمانی، از جمهوری اسلامی به دلیل «مذاکرات منصفانه» تشکر کرد. دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: «در دولت اوباما بازداشت شد (علیرغم هدیه ۱۵۰ میلیارد دلاری)، در دولت ترامپ بازگشت. از ایران برای این مذاکره خیلی منصفانه سپاسگذارم. دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم.»

۲۰۲۰

۵ ژانویۀ ۲۰۲۰ – ۱۵ دی ۱۳۹۸

 آخرین گام کاهشِ تعهداتِ برجامی‌ ایران




 #درگیری نظامی #مذاکره هسته ای
ایران پنجمین و آخرین گام کاهشِ تعهداتِ برجامی‌اش را برداشت و اعلام کرد که با این گام «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. برداشتن این گام نهایی را رهبران ایران بلافاصله پس از کشته شدن قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در روز جمعه ۳ ژانویه وعده داده بودند.
۱۸ ژانویه ۲۰۲۰ – ۲۸ دی ۱۳۹۸

 تحریم یک فرمانده سپاه




 #تحریم
وزارت خارجه آمریکا حسن شاهوارپور فرمانده قرارگاه ولی عصر سپاه پاسداران در استان خوزستان را به دلیل نقض عمده حقوق بشر در برخورد با معترضین آبان‌ماه تحت تحریم قرار داد.
۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ – ۵ بهمن ۱۳۹۸

تحریم خبرگزاری فارس




 #تحریم
طبق «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) خبرگزاری فارس در فهرست SDN» قرار گرفت.
۱۸ مارس ۲۰۲۰ -۲۸ اسفند ۱۳۹۸

 تحریم ۵ دانشمند هسته ای ایران




 #تحریم #مذاکره هسته ای
وزارت امور خارجه آمریکا اسامی پنج نفر از افراد تازه تحریم شده را اعلام کرد و گفت متخصصان هسته ای طرح "عماد" بوده اند. اسرائیل و آمریکا ایران را متهم کرده اند که ایران تا پیش از سال ۲۰۰۴ میلادی با به اجرا گذاشتن یک طرح محرمانه به نام "عماد" در پی تولید سلاح هسته ای بوده است. ایران با رد این اتهام بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرد. بنا بر بیانیه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا پنج دانشمند هسته ای ایرانی عبارتند از محمد مهدی هادوی، کامران دانشجو، عارف بالی لاشک، مهدی تهرانچی و علی مهدی پور عمرانی.
می و اکتبر ۲۰۱۹- اردیبهشت و آبان ۱۳۹۸

 حمله ایران به دو نفتکش آمریکایی




 #درگیری نظامی
در ۱۳ ژوئن ، حدود یک ماه پس از آسیب دیدن چهار کشتی تجاری در منطقه تنگه هرمز، دو نفتکش در نزدیکی همان منطقه مورد حمله قرار گرفتند. ایالات متحده ایران را مسئول این حملات دانست و ترامپ این کشور را "ملتی از تروریستها" خواند و در پاسخ از اعزام هزار نیروی نظامی به خاورمیانه خبر داد. دو روز بعد سپاه، یک پهپاد آمریکایی را منهدم کرد. در ماه های بعد، ایالات متحده بار دیگر ایران را مسئول حمله به نفتکش ها در منطقه دانست و سعی کرد یک کشتی ایرانی را که در نزدیکی قلمرو جبل الطارق بریتانیا در حال حرکت بود، توقیف کرد.
۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ – ۱۰ آبان ۱۳۹۸

تمدید ۹۰ روزه لغو برخی از تحریم ها




 #درگیری نظامی
وزارت خارجه ایالات متحده معافیت ۹۰ روزه از تحریم ها را برای برخی از پروژه های همکاری هسته ای در ایران صادر کرد ، اما هنوز مشخص نیست که کدام معافیت ها تمدید می شوند. از جولای ۲۰۱۹ ، دولت ترامپ با لغو تحریم ها به چین ، روسیه و اعضای اروپایی برجام اجازه داد برخی از فعالیت های منع اشاعه را که بر اساس توافق هسته ای تعیین شده است ادامه دهند ، از جمله تبدیل راکتور اراک ایران و تأسیسات غنی سازی فردو ، درصد غنی سازی اورانیوم برای راکتور تحقیقاتی تهران و حذف سوخت مصرفی از راکتور بوشهر. معافیت های جولای ۲۰۱۹ در اکتبر به پایان رسید.
۷ نوامبر ۲۰۱۹ – ۱۷ آبان ۱۳۹۸

 درخواست پمئو از مجامع بین المللی برای افزایش فشار بر ایران




 #درگیری نظامی
پمپئو طی صدور یک بیانیه ای مطبوعاتی، به عنوان آخرین هشدار برای تشدید تنش های هسته ای ایران گفت که ایران باید خود را برای "شکست زودهنگام هسته ای" آماده کند و از جوامع بین المللی خواست که فشار ها را بر ایران زیاد کنند.
۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ – ۵ آذر ۱۳۹۸

 ادعای توقیف کشتی ایرانی




 #درگیری نظامی
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رزمناو "یو اس اس مانتری" موفق شده در نواحی شمالی دریای عرب مقادیر زیادی سلاح از یک قایق بادبانی که بدون پرچم و تابعیت حرکت می‌کرد کشف و ضبط کند و گفت بر اساس تحقیقات اولیه‌، این کشتی "از مبدا ایران و با هدف رساندن سلاح به حوثی‌های یمن ارسال شده است".بنابر این گزارش، سلاح‌های توقیف‌شده شامل موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک ساخت روسیه، سلاح‌های ساخت چین، اسلحه ویژه تک‌تیراندازان، آرپی‌جی هفت و مسلسل‌های سنگین بوده است.
۳۱ دسامبر ۲۰۱۹- ۱۰ دی ۱۳۹۸

 حمله به سفارت آمریکا در عراق




 #درگیری نظامی
حمله به سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق توسط مخالفین حضوز نظامی آمریکا در عراق .این حمله در واکنش به بمباران کتائب حزب‌الله توسط ایالات متحده انجام گرفت. بمباران مذکور در تاریخ ۲۹ دسامبر رخ داد و به کشته شدن ۲۵ عضو کتائب حزب‌الله انجامید. تظاهرات کنندگان شعار "مرگ بر آمریکا" سر می دادند و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق بودند. در پاسخ ترامپ توییت زد که ایران در قبال هر تعداد فردی که کشته شود و یا هر گونه تلفات و خسارت در تاسیسات آمریکایی، "هزینه بسیار سنگینی" خواهد پرداخت.
۳ ژانویه ۲۰۲۰- ۱۳ دی ۱۳۹۸

 شهادت حاج قاسم سلیمانی




 #درگیری نظامی
آمریکا طی یک حمله پهبادی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به شهادت رساند. فرمانده حشد الشعبی عراق، ابومهدی المهندس نیز در این حمله به همراه ۷ نفر دیگر کشته شد. ایران متعهد شد که انتقام می گیرد و اعلام کرد که دیگر به شروط برجام (توافق هسته ای) متعهد نخواد بود. بلافاصله پس از این حادثه، ایران به اشتباه هوواپیمای مسافربری اوکراینی را مورد اصابت قرار داد زیرا نیروهای ارتش ایران در حال آماده باش برای حملات احتمالی آمریکا بودند.
۵ ژانویه ۲۰۲۰ – ۱۵ دی ۱۳۹۸

 لغو پایبندی به تعهدات برجامی توسط ایران




 #تحریم
ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دیگر به محدودیت های برجام در زمینه غنی سازی اورانیوم پایبند نخواهد بود.
۸ ژانویه ۲۰۲۰ – ۱۸ دی ۱۳۹۸

 حمله ایران به پایگاه عین الاسد




 #درگیری نظامی
حمله موشکی ایران به نیروهای آمریکایی در عراق با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یک عملیات نظامی در ۱۸ دی ۱۳۹۸ بود که طی آن، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پرتاب شماری موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق و پایگاهی در اربیل را که محل استقرار نیروهای آمریکایی بودند، هدف قرار داد. جمهوری اسلامی ایران این حمله موشکی را پاسخ به حمله آمریکا به فرودگاه بغداد دانست که منجر به شهادت قاسم سلیمانی و همراهانش شد. در آخرین گزارش در ۱۰ فوریه، پنتاگون اعلام کرد که علائم آسیب مغزی در میان سربازان این پایگاه به ۱۰۹ نفر افزایش یافته‌است و از این تعداد ۷۶ نفر نیز پس از بررسی‌های لازم به خدمت بازگشته اند.
۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ – ۲۰ دی ۱۳۹۸

 آخرین تیر ترامپ به اقتصاد ایران با صدور دستور اجرایی ۱۳۹۰۲




 #تحریم
دستور اجرایی ۱۳۹۰۲ را باید تیر خلاص دولت ترامپ به اقتصاد ایران و در راستای تحقق سیاست فشار حداکثری آن قلمداد کرد. به موجب این دستور اجرایی، بخش های ساخت و ساز، معدن، تولید و منسجات ایران یا هر بخش دیگر از اقتصاد ایران که توسط وزارت خزانه داری تعیین می شود مشمول تحریم می گردد. بنابراین مشخص است که بخش های باقیمانده اقتصاد ایران به موجب این دستور اجرایی مشمول تحریم قرار گرفتند.
۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ – ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

 تحریم مدیر سازمان انرژی اتمی ایران




 #تحریم
ایالات متحده اعلام می کند که لغو چهار مورد از تحریم ها را برای شصت روز تمدید می کند که به شرکت های اروپایی ، روسی و چینی اجازه دهد تا در پروژه های همکاری منع اشاعه با ایران به کار خود ادامه دهند. ایالات متحده همچنین تحریم های جدیدی را علیه سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی ، مدیر آن اعمال می کرد. سازمان انرژی اتمی ایران توییت زد که این تحریم ها فعالیت هسته ای ایران را مختل نخواهد کرد.
۲۶ فوریه ۲۰۲۰ – ۷ اسفند ۱۳۹۹

 تحریم ۱۳ نهاد بین المللی حامی برنامه موشکی ایران




 #تحریم
وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا ۱۳ شهروند و نهاد را در چین، روسیه، عراق و ترکیه به اتهام حمایت از برنامه موشکی ایران تحریم کرد.
۲۲ آوریل ۲۰۲۰- ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

 پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به فضا




 #تحریم #مذاکره هسته ای
ایران اولین ماهواره نظامی خود را به فضا پرتاب کرد و این نگرانی آمریکا را درباره ی ظرفیت موشکی دوربرد ایران برافروخت. چند روز بعد ، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده هنوز از طرفین برجام محسوب می شود و به دنبال لغو تحریم های چندجانبه علیه ایران از طریق قطعنامه شورای امنیت است. مخالفان این اقدام ، از جمله روسیه امضا کننده برجام ، معتقد بودند که ایالات متحده شرایط برجام را پس از اعمال مجدد تحریم های دولت ترامپ علیه ایران کنار گذاشت. قایق های ایرانی ناوهای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را تهدید کردند ، اما ایالات متحده پاسخ نظامی نداد.
می ۲۰۲۰- اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹

 صادرات نفت ایران به ونزوئلا




 #تحریم
در حالی که ونزوئلا با کمبود نفت مواجه بود و هردو کشور در تحریم آمریکا قرار داشتند، نفتکش های ایرانی وارد ونزوئلا شد. در ماه ژوئن، کاخ سفید، ۵ کاپیتان این نفت کش ها را به علت نادیده گرفتن تحریم های تجاری بین این دو کشور را تحریم کرد.
۸ ژوئن ۲۰۲۰ – ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

 تحریم نهادهای کشترانی ایرانی




 #تحریم
ایالات متحده نهادهای کشتیرانی ایران را به دلیل "حمل مکرر اقلام مربوط به موشک های بالستیک و برنامه های نظامی ایران" تحریم کرد.
۲۴ ژوئن ۲۰۲۰ – ۴ تیر ۱۳۹۹

اعلام آمادگی ایران برای مذاکره




 #تحریم
برایان هوک ، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و کلی کرافت ، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ، شورای امنیت سازمان ملل متحد را در مورد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به طور عموم مطلع کردند.
حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران می گوید اگر واشنگتن بخاطر خروج از برجام عذرخواهی کند و تهران را بر اساس آن جبران کند ، ایران برای مذاکره با آمریکا آماده است. روحانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی (آژانس) هشدار داد که در پاسخ به درخواست های سازمان ملل متحد برای دسترسی به سایت هایی در تهران که مشکوک به داشتن مواد هسته ای اعلام نشده هستند ، از ایران "پاسخی شدید" انتظار داشته باشد. ایالات متحده ناخدا های نفتکش ایرانی را که تقریبا ۱.۵ بشکه بنزین ایرانی به ونزوئلا تحویل داده بودند ، تحریم کرد.
۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ – ۵ تیر ۱۳۹۹

 تحریم صنایع فلزی ایران




 #تحریم
ایالات متحده تحریم های بیشتری را علیه ایران علیه صنایع فلزی این کشور وضع کرد. در بیانیه وزیر خارجه ایالات متحده آمده است که واشنگتن "به حداکثر فشار خود بر ایران ادامه می دهد تا زمانی که رژیم تصمیم بگیرد رفتار خود را مانند یک کشور عادی آغاز کند."
۲۸ ژوئن ۲۰۲۰ – ۸ تیر ۱۳۹۹

 سفر هوک به کشورهای منطقه خاور میانه




 #تحریم
پیش از نشست شورای امنیت برای بررسی پیشنویس قطعنامه ایالات متحده برای تمدید خرید تسلیحاتی ایران، برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک سفر به کشورهای منطقه با مقامات عربستان،‌ بحرین و امارات دیدار کرد. نمایندگان این کشورها در دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، خواستار تمدید محدودیت خرید تسلیحاتی ایران در سازمان ملل شدند. برایان هوک همچنین به اسرائیل نیز سفر کرد. او پس از دیدار با نخست وزیر اسرائیل گفت: ایران برای عربستان سعودی، امارات، و بحرین یک خطر است و من در سفرم به خاورمیانه از این کشورها دیدار کردم. همه آنها با صدایی رسا به شورای امنیت می گویند که تحریم ۱۳ ساله تسلیحاتی علیه ایران باید ادامه یابد و نباید منقضی شود. من همه کشورها را به چالش می‌کشم که [اگر می‌توانند] دلیل بیاورند که منقضی شدن تحریم تسلیحاتی ایران به نفع امنیت ملی آنها است.
۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ – ۱۰ تیر ۱۳۹۹

 ارائه گزارش ۶ ماهه از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱




 #مذاکره هسته ای
شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) برای ارائه گزارش شش ماهه درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران (برجام) تشکیل جلسه داد. این جلسه به دلیل شیوع کرونا به شکل آنلاین برگزار شد. شورای امنیت ۱۳ سال پیش در اوج بحران هسته‌ای ایران خرید و فروش تسلیحات متعارف را برای ایران ممنوع کرد. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق برجام تصویب شد پیش‌بینی کرد که این تحریم باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق هسته‌ای پایان یابد. بر اساس زمان‌بندی تعیین‌شده از سوی شورای امنیت مهر ماه امسال، تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد. پومپئو وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هشدار داد: "اگر اقدام نکنید ایران می‌تواند جنگنده‌های روسی بخرد و ناوگان زیردریایی خود را به روز رسانی کند و آزادی دریانوردی را هر چه بیشتر تهدید کند. ایران همچنان تهدیدی بالقوه برای ثبات خاورمیانه است. ایران قادر خواهد بود ونزوئلا تا افغانستان و سوریه تهدید ساز باشد. ایران یک دموکراسی مسئول نیست." چین و روسیه به مخالفت با فشارهای آمریکا پرداختند.
۱ جولای ۲۰۲۰ – ۱۱ تیر ۱۳۹۹

درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم ها




 #مذاکره هسته ای
کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که درخواست آمریکا مبنای قانونی دارد و مخالفت اعضای شورای امنیت تاثیر حقوقی بر آن نخواهد داشت. اما نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت در پاسخ خانم کرافت، موضع مشترک کشورش، بریتانیا و آلمان را تکرار کرد که نامه دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها از نظر قانونی "تاثیر ندارد" و افزود که "هیچ اقدامی [در مسیر خواست آمریکا] نباید در شورا انجام شود."
۲ جولای ۲۰۲۰ – ۱۲ تیر ۱۳۹۹

حادثه در تاسیاست هسته ای نطنز




 #حمله به تاسیسات هسته ای
 تیرماه ۱۳۹۹، سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع حادثه‌ای در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز در استان اصفهان خبر داد. نورنیوز، سایت خبری نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ساعاتی پس از سانحه، نه تنها احتمال "خرابکاری" یا "حمله" به تاسیسات امنیتی ایران را رد نکرد، بلکه در گزارشی به اسرائیل و آمریکا هشدار داد و گفت: "در صورتی که نشانه‌هایی از عبور کشورهای معاند به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به هر شکلی بروز و ظهور یابد، به طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید می‌بایست مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد."
۲ آگوست ۲۰۲۰ – ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

استعفای رئیس کارگروه اقدام ایران



 #حمله به تاسیسات هسته ای
با استعفای برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران»، الیوت آبرامز جایگزین او شد.
۱۴ آگوست ۲۰۲۰ – ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

 رد قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل




 #تحریم
قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۲۴ مرداد آرا لازم را کسب نکرد و رد شد. نتیجه رای‌گیری از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بر سر پیش‌نویس قطعنامه معطوف به تحریم تسلیحاتی ایران عصر جمعه ۲۴ مرداد اعلام شد که نشان می‌دهد آمریکا در جلب نظر متحدان اروپایی خود و دیگر اعضای شورا ناکام مانده است. این قطعنامه توانست تنها دو رای موافق از آرای ۱۵ کشور عضو را کسب کند، در حالی که دیگر اعضای این شورا با دو رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع مانع از تصویب آن شدند.
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت، شورای امنیت امروز در پاسخگو کردن ایران ناکام ماند. این ( شورا) به حکومتی که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند و درخواست‌ کشورهای خاورمیانه را نادیده گرفت. آمریکا برای تصحیح این اشتباه به کار خود ادامه خواهد داد.
۱۵ آگوست ۲۰۲۰ – ۲۵ مرداد ۱۳۹۹

 خبر بازگشت یک جانبه تحریم ها




 #تحریم
دونالد ترامپ در پی رای نیاوردن قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، خبر از بازگشت یک جانبه تحریم ها داد. ده روز بعد شورای امنیت سازمان ملل درخواست امریکا برای اعمال مجدد تحریم ها بر ایران را رد کرد.
۲۱ آگوست ۲۰۲۰ – ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

 تحریم روسای سابق زندان اوین




 #تحریم
وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که در روز بین‌المللی گرامی‌داشت یاد قربانیان تروریسم ، ۱۴ مقام ایرانی از جمله یکی از روسای سابق زندان اوین را به خاطر نقض حقوق بشر مشمول محدودیت‌های صدور ویزا می‌کند.
۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ – ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

تحریم افراد مرتبط با وزارت اطلاعات ایران




 #تحریم
ایالات متحده آمریکا دو نهاد و ۴۵ فرد مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به اتهام دست داشتن در تهدید مخالفان در داخل و خارج ایران در فهرست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد
۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ – ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

 توقیف اموال برخی اشخاص با صدور دستور اجرایی ۱۳۹۴۹




 #تحریم
دستور اجرایی ۱۳۹۴۹ با موضوع توقیف اموال برخی از اشخاص در ارتباط با فعالیت های نظامی متداول ایران صادر شد.
۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ – ۱ مهر ۱۳۹۹

 سخنرانی روحانی در مجمع سازمان ملل متحد و انتقاد از آمریکا در خصوص اعمال تحریم 




 #مذاکره هسته ای #تحریم
حسن روحانی ریاست جمهور ایران، در سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل متحد از اعمال تحریم های آمریکا بر ایران انتقاد کرد و گفت ایالت متحده نمی تواند نه بر ما جنگ و نه مذاکره را تحمیل کند.
۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ – ۳ مهر ۱۳۹۹

 تحریم چند زندان در ایران




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد نام زندان ارومیه، زندان عادل‌آباد شیراز، زندان وکیل‌آباد مشهد و شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز به فهرست نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه به شمار می‌رود، افزوده شده است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، نام «سید محمد ساداتی» قاضی دادگاه انقلاب شیراز و «محمد سلطانی» قاضی دادگاه انقلاب مشهد نیز از امروز به فهرست اشخاص تحت تحریم اوفک اضافه می‌شود.
۸ اکتبر ۲۰۲۰ – ۱۷ مهر ۱۳۹۹

 تحریم ۱۸ بانک ایرانی




 #تحریم
وزرات خزانه داری آمریکا ۱۸ بانک ایران را مورد تحریم قرار داد، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت «تا زمانی که ایران حمایت از فعالیت‌های تروریستی و برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، برنامه تحریم ایران ادامه خواهد داشت».
۲۴ اکتبر ۲۰۲۰ – ۳ آبان ۱۳۹۹

 تحریم سفیر ایران در عراق




 #تحریم
وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، را در فهرست تحریمی خود قرار داده‌است. استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفت، جمهوری اسلامی در راستای پیشبرد برنامه‌های بی‌ثبات‌کننده برون‌مرزی خود، اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران را به عنوان سفیر در کشورهای منطقه منصوب می‌کند، این امر امنیت و حاکمیت عراق را معرض تهدید قرار داده‌است.
۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ – ۵ آبان ۱۳۹۹

 تحریم های بانکی و نفتی جدید




 #تحریم
دولت ترامپ تحریم های جدیدی را علیه بانک های ایرانی و چند نهاد مرتبط با شرکت نفت و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی را به دلیل فعالیت های تروریستی تحریم کرد.
۲۹ اکتبر ۲۰۲۰ – ۸ آبان ۱۳۹۹

 تحریم شرکت های ایرانی، چینی و سنگاپوری




 #تحریم
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت افراد و شرکت‌های ایرانی، چینی و سنگاپوری به واسطه همکاری با شرکت «ترلیانس پتروشیمی» که ژانویه ۲۰۲۰ از طرف آمریکا تحریم شده بود، در تجارت محصولات پتروشیمی ایران مشارکت کرده و در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند.
۱۸ اکتبر ۲۰۲۰-۲۷ مهر ۱۳۹۹

 پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و تلاش آمریکا برای خنثی کردن آثار مثبت این اقدام




 #مذاکره هسته ای
جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۷ مشمول تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحده واقع شد. بر اساس توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ تحت برجام خاتمه می‌یافت .دولت ترامپ به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران برای یک دهه دیگر بود. دولت آمریکا ادعا داشت ایران این توافق را نقض کرده است و نمی توان به آن اجازه داد تا ذخایر تسلیحاتی خود را مجدد پر کند. شکست قطعنامه ی مورد حمایت آمریکا برای تمدید تحریم های ایران در شورا ی امنیت سازمان حاکی از عدم وجود حمایت های بین المللی از سیاست های واشنگتن در قبال ایران و کاهش نفوذ آمریکا بود. آمریکا با مکانیزم "بازگشت مجدد" به برجام در اعمال دوباره تحریم های بین الملل بر ایران شکست خورد. بدین ترتیب نهادهایی که قبلاً توسط سازمان ملل متحد مورد تحریم قرار گرفته بودند را به طور یک جانبه تحریم کرد و گفت که به تحریم سازمان ملل متحد پایبند خواهد ماند.
۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ -۲۰ آبان ۱۳۹۹

 تحریم شرکت های مرتبط با صنایع مخابرات ایران




 #تحریم
ایالات متحده آمریکا، چهار شخصیت حقیقی و شش شخصیت حقوقی را تحریم کرد. این افراد و شرکت‌ها متهم شده‌اند که شبکه‌ای برای تأمین کالاهای حساس مورد نیاز بخش نظامی ایران از جمله قطعات الکترونیکی ساخت آمریکا برای شرکت «صنایع مخابرات ایران»، که تحت تحریم ایالات متحده است، ایجاد کرده‌اند.
۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ – ۲۸ آبان ۱۳۹۹

افزایش فشار ها بر ایران و تقویت کمپین فشار حداکثری




 #تحریم
ترامپ کمپین فشار حداکثری خود علیه ایران را با افزودن تحریم های جدید علیه نهادهای بخش نفتی و مالی و یک موسسه خیریه برجسته ، و سایر مقامات عالی رتبه ، تقویت کرد. واشنگتن دلایل این اقدامات جدید را دخالت دولت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ، توسعه سلاح های شیمیایی و نقض حقوق بشر در سرکوب معترضان واقعه نوامبر ۲۰۱۹ عنوان نمود.
۳ دسامبر ۲۰۲۰ – ۱۳ آذر ۱۳۹۹

 تحریم گروه شهید میثمی




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای «گروه شهید میثمی» و مدیرعامل آن که در ارتباط با تحقیقات سلاح شیمیایی و سازمان نوآوری و پژوهش‌های دفاعی جمهوری اسلامی هستند را مورد تحریم قرار داد.
۲۷ نوامبر ۲۰۲۰- ۷ آذر ۱۳۹۹

ترور دانشمند هسته ای ایران شهید فخری زاده




 #مذاکره هسته ای
در پی ترور محسن فخری زاده ، دانشمند برجسته هسته ای ، مجلس ایران لایحه افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد - بسیار فراتر از غلظت های مجاز برجام - را تصویب کرد. همچنین متعهد شد در صورت لغو نشدن تحریم های بخش بانکی و نفتی ظرف دو ماه ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را اخراج خواهد کرد. این لایحه با وجود مخالفت رئیس جمهور روحانی اما با تأیید رهبر ایران آیت الله خامنه ای به تصویب رسید. ایران اسرائیل را مسئول قتل فخری زاده معرفی کرد. جناح های افراطی معتقد بودند که ایالات متحده نیز در این ماجرا دخیل بوده است. آیت الله خامنه ای گفت که روابط ایالات متحده و ایران در دوران ریاست جمهوری جدید، جو بایدن همچنان دارای تنش خواهد بود.

۲۰۲۱

۳ ژانویه ۲۰۲۱ – ۱۴ دی ۱۳۹۹

 شرط موشکی آمریکا برای بازگشت به برجام




 #مذاکره هسته ای
جک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور جدید امریکا گفت ایالات متحده مذاکرات برجام قابلیت ایران در موشک های بالستیک را دنبال و در این صورت به توافق قبلی خود باز خواهد گشت.
۵ ژانویه ۲۰۲۱ – ۱۶ دی ۱۳۹۹

 تحریم صنایع فلزی ایران




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ۱۷ شرکت (دوازده شرکت تولیدکننده فولاد و سایر فلزات ایران) و یک نفر مرتبط (مجید سجده، یکی از مدیران ارشد شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا) با صنایع فلزی ایران را تحریم کرد.
۹ ژانویه ۲۰۲۱ – ۲۰ دی ۱۳۹۹

مجلس ایران و احتمال بازگشت آمریکا به برجام




 #مذاکره هسته ای
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام ابراز نظر کرد. قالیباف گفت که بازگشت آمریکا و امضای بایدن برای جمهوری اسلامی فاقد ارزش است و برای جمهوری اسلامی «فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.» ایران اعلام کرده است که هرگاه تا تاریخ اعلام شده تحریم‌ها علیه ایران لغو نشوند، این کشور از پروتکل الحاقی خارج خواهد شد و افزون بر آن مانع از بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود می‌شود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اولتیماتوم اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ملزم به فراهم کردن شرایط بازرسی تاسیسات هسته‌ای خود است.
۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ -۲۴ دی ۱۳۹۹

 تحریم آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ره




 #تحریم
وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ شخصیت حقیقی (احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ) و ۱۶ نهاد ایرانی از جمله رؤسای ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی را تحریم کرد.
۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ – ۲۶ دی ۱۳۹۹

اعمال تحریم های مرتبط با هوافضا و کشتیرانی




 #تحریم
ایالات متحده، سازمان‌های هوایی، دریایی، هوافضا و نیز نهادهای مرتبط به کشتیرانی نظام جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد. از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فولاد ژیانگیین مسکات اسپشال (با مسئولیت محدود، مستقر در چین)؛ شرکت ایران ترانسفو؛ شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان؛ شرکت اکسنچر بیلدینگ متریالز (مستقر در امارات متحده عربی)؛ شرکت فولاد مبارکه؛ شرکت کشتیرانی ساپید؛ شرکت کشتیرانی هوپاد دریا و افرادی چون محمدرضا مدرس خیابانی؛ مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حمیدرضا عظیمیان؛ مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه.
۲ فوریه ۲۰۲۱ – ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

 مصاحبه ظریف با CNN درخصوص بازگشت به مذاکرات




 #مذاکره هسته ای
جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با CNN خاطرنشان کرد که "فرصت محدودی" برای ورود مجدد ایالات متحده به برجام وجود دارد. وی پیشنهاد کرد که جوزف بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می تواند به میانجیگری در مذاکرات با محوریت بازگشت متقابل آمریکا و ایران به پایبندی به توافق کمک کند و تاکید نمود که ایران می تواند "در کمتر از یک روز" به تعهدات خود بازگردد.
۹ مارس ۲۰۲۰ – ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

 تحریم دو عضو سپاه توسط آمریکا




 #تحریم
 وزارت خارجه آمریکا از تحریم دو عضو سپاه پاسداران به نام های "علی همتیان" و"مسعود صفدری" به اتهام"نقض حقوق بشر" علیه زندانیان سیاسی خبر داد.
۱۰ مارس ۲۰۲۱ – ۲۰ اسفند ۱۳۹۹

 شرط آمریکا برای رفع تحریم ها




 #مذاکره هسته ای
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات گفت "اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کند ، ما نیز همان کار را انجام خواهیم داد که شامل رفع تحریم ها می شود."
۱۷ مارس ۲۰۲۱ – ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

 تلاش برای ادامه مذاکرات




 #مذاکره هسته ای
ظریف وزیر امورخارجه ایران گفت ضرورتی برای ملاقات ایران و امریکا وجود ندارد، زیرا چیزی برای گفتگو نداریم. حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که تاخیر در لغو تحریم ها از سوی آمریکا "خیانت" است. روبرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفت که آمریکا به دنبال ملاقات با ایران به هر نحوی می باشد.
۲ آپریل ۲۰۲۱- ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

جلسات مجاورت




#مذاکره هسته ای
امضاکنندگان برجام مذاکراتی را در وین به منظور بازگرداندن ایران و آمریکا به این توافق انجام شده برگزار کردند. مقامات ایران و آمریکا طی جلساتی که "جلسات مجاورت" نامیده می شد به تبادل نظرات خود پرداختند. هر طرف تاکید داشت که طرف دیگر باید اولین کسی باشد که تعهدات خود را از سر می گیرد و سعی داشتند انتظارات خود برای پیشرفت سریع تر را کم اهمیت جلوه بدهند. حتی بعد از انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز ایران (که ایران ، اسرائیل را مسئول می دانست) این سماجت ها ادامه داشت و باعث شد ایران غنی سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساند. این جلسات در ۱۷ و ۲۰ ، ۲۶ فروردین و ۷ ، ۱۷ ، ۲۹ اردیبهشت ادامه داشت.
۱۱ آوریل ۲۰۲۱ – ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

حادثه در تاسیسات هسته ای نطنز




#خرابکاری به تاسیسات هسته ای 
یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز، دولت ایران تأیید کرد که «حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز» رخ داده‌است. روز ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ نیز در تأسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» منجر شد. آمریکا این اقدام ایران را تحریک‌آمیز خواند اما در عین حال اعلام کرد که به دیپلماسی با ایران ادامه می‌دهد. جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که ۶ کشور مذاکره کننده با ایران در «رد تصمیم تهران در خصوص افزایش سطح غنی‌سازی» با یکدیگر متحد باشند.
۲ ژوئن ۲۰۲۱ -۱۲ خرداد ۱۴۰۰

پایان دور پنجم مذاکرات هسته ای ایران




#مذاکره هسته ای 
پنجمین دور مذاکرات کمیسیون مشترک ۵+۱ در وین به پایان رسید. عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران گفت که دور بعدی مذاکرات که قرار است از ۱۰ ژوئن آغاز شود ، "منطقاً می تواند و باید آخرین دور باشد."
۳ ژوئن ۲۰۲۱ – ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

پایان دور پنجم مذاکرات هسته ای ایران




#مذاکره هسته ای 
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که او انتظار دارد دور ششم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش، و احتمالاً دورهای دیگری از این مذاکرات برگزار شود. نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام روز گذشته و در پایان دور پنجم این مذاکرات، از حصول توافق برای اجرای کامل این توافق دور ششم این گفت‌وگوها ابراز اطمینان کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا دور بعدی مذاکرات احیای برجام در وین دور پایانی مذاکرات در کار خواهد بود، گفت، ما در این مورد نه خوشبین هستیم و نه بدبین.
فهرست مطالب