گزارش نیویورک تایمز از مسئله بدهی کارت های اعتباری؛ تله ی بدهی
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
گزارش CBS از مسئله بی خانمانی در آمریکا ؛ نسل ایام سخت
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
گزارش نیویورک تایمز از مسئله بدهی کارت های اعتباری؛ تله ی بدهی
۱۳ بهمن ۱۴۰۰
گزارش CBS از مسئله بی خانمانی در آمریکا ؛ نسل ایام سخت
۱۳ بهمن ۱۴۰۰

گزارش PBS از مسئله نابرابری اقتصادی در آمریکا

سرزمین آزادی، محل زندگی فقرا

زندگی در آمریکا
 

 

 

در این ویدئو مجری بخش اقتصادی نیوز اَوئِر، پاول سالمون، با تصویر سه نمودار توزیع ثروت در سه کشور به میان مردم رفته است تا ببیند به نظر آن‌ها کدام نمودار مربوط به جامعۀ آمریکاست.

هر سۀ این نمودارهای دایره‌ای پنج بخش دارند که هر بخش، نشان‌دهندۀ سهم ثروت یک‌پنجم جمعیت کل کشور از ثروت کل کشور است. در نمودار اول، توزیع ثروت کاملاً برابر است و هر کدام از پنج گروه جمعیتی، 20درصد از کل ثروت کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در نمودار دوم، برابری توزیع ثروت، نسبی است یعنی آن یک‌پنجمی از جمعیت که ثروتمندترین هستند، 36درصد از ثروت کل کشور را دارند، و دسته‌های کمترثروتمند به ترتیب 21درصد و 18درصد و 15درصد ثروت دارند تا برسیم به فقیرترین گروه جمعیتی که 11درصد از ثروت کل کشور را داراست.

نمودار سوم، نابرابری مفرط را نشان می‌دهد که در آن، ثروتمندترین گروهِ یک‌پنجمی از جمعیت، 84درصد از ثروت کشور را دارند و دسته‌های کمترثروتمند به ترتیب 11درصد و 4درصد و 0.2درصد از ثروت را دارند و فقیرترین یک‌پنجم جمعیت نیز میزان نادیدنیِ 0.1درصد از مجموع ثروت کشور را دارد. تقریباً همۀ مردم آمریکا فکر می‌کردند نمودار اول یا دوم نشان‌دهندۀ آمریکا باشند.

در این ویدئو فقط دو کارگر کم‌درآمد به‌درستی حدس زدند و نمودار سوم را نمودار توزیع ثروت در آمریکا دانستند. حقیقت این بود که نمودار اول کاملاً ساختگی بود و نمودار دوم نیز سوئد را نشان می‌داد.

دن آریِلی، روانشناس، که این آزمون را طراحی کرده است می‌گوید بیشتر مردم آمریکا درک درستی از نظام توزیع ثروت در این کشور ندارند. دیوید ماس، استاد دانشگاه کسب‌وکار هاروارد، می‌گوید علت این موضوع این است که مردم فقط به محیط زندگی اطرافشان نگاه می‌کنند و چون در جوامع محلی برابری توزیع ثروت بیشتر از نسبت توزیع ثروت در کل جامعه است، فکر می‌کنند در کل این کشور نیز چنین برابری‌ای وجود دارد.

اقتصاددان هاروارد، ریچارد فریمن، نیز می‌گوید علت دیگر درک‌نشدنِ این نابرابری این است که در حدود سی سال اخیر، سهمی از درآمد ملی که در دست 0.1درصد مردم طبقۀ بالای اجتماع است، ده‌درصد افزایش داشته است.

این به این معناست که ثروتمندان آمریکا فقط 0.1درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و نه حتی یک‌درصد جامعه را. او اضافه می‌کند که میزان نابرابری در آمریکا شبیه به نابرابری در چین است اما تفاوت آنجاست که در چین، نیمی از جمعیت کشاورز هستند و با دنیای مدرن ارتباطی ندارند. در مقایسه با کشورهای آفریقایی هم که در آن‌ها دیکتاتورها ثروت مردم را غصب می‌کنند، آمریکا از نظر نابرابری با کشورهای نابرابر رده‌بالای جدول مشابه است.

به همین علت است که حتی اهالی کشور فقیر هائیتی هم آمریکا را نابرابر می‌بینند. استیو دیویس، اقتصاددان، به نکتۀ جالبی اشاره می‌کند: نابرابری در آمریکا از انگیزه‌های قدرتمند ثروتمندان برای تولید ثروت است و بخشی از موفقیت اقتصاد آمریکا به‌خاطر همین نابرابری‌هاست.

 

 
 
 
آخرین ویدئوها: