سابقه آمریکا در آزمایش سلاح های بیولوژیک روی مردم
۲ فروردین ۱۳۹۹
مردم آمریکا چه کشورهایی را دشمن خطرناک خود می پندارند؟
۲ فروردین ۱۳۹۹
سابقه آمریکا در آزمایش سلاح های بیولوژیک روی مردم
۲ فروردین ۱۳۹۹
مردم آمریکا چه کشورهایی را دشمن خطرناک خود می پندارند؟
۲ فروردین ۱۳۹۹
 
مسائل و فکت های آمریکا

6 واقعیت در مورد بارداری و زایمان در آمریکا

 
مسائل و فکت های آمریکا

6 واقعیت در مورد بارداری و زایمان در آمریکا


منبع : Business Insider
نویسنده: Allana Akhtar
 

بر اساسِ آمارِ CDC (مرکزِ کنترل و پیشگیریِ بیماری ها) ایالاتِ متحده ی آمریکا در بینِ کشورهای توسعه‌یافته بیشترین نرخِ مرگ‌ومیرِ مادرانِ باردار را داراست. همچنین، آمریکا یکی از معدود کشورهای صنعتیِ دنیاست که یک همچین نرخِ مرگ و میرِ بالایی دارد.

بنابر آمارِ CDC، حدودِ 700 زنِ آمریکایی سالانه به سببِ بارداری های پرخطر و یا عوارضِ زایمان جانِ خود را از دست می دهند، و در همین حال، بالغ بر حدودِ 50000 زن نیز بر اثرِ عوارضِ حادی نظیرِ حملاتِ قلبی یا خونریزی های حینِ بارداری یا زایمان فوت می کنند. (تازه این در حالی است که آمریکا بیش از هر کشورِ دیگری بابتِ خدماتِ درمانی هزینه صرف می کند: چیزی حدودِ 9237 دلار بابتِ هر فرد در سال.)

از آن بدتر اینکه به گزارشِ سازمانِ سلامتِ جهانی (World Health Organization) حدودِ نیمی از مرگ‌ومیرهای مادرانِ آمریکایی قابلِ پیشگیری است، چرا که سطحِ آگاهی روز به روز در حالِ افزایش است و مادرانِ باردار می توانند به خدماتِ درمانیِ با کیفیت دسترسی داشته باشند. این وضعیت روز به روز بدتر می شود: آخرین آمار نشان می دهد که مرگ و میرهای مرتبط با بارداری از سالِ 2000 تا 2014 حدوداً 27درصد افزایش داشته است، این در حالی اتفاق می افتد که نرخِ مرگ و میرِ نوزادانِ کشور اکنون در پایین ترین حدِ خود قرار دارد، و بنابر گزارشِ CDC طیِ دهه ی اخیر 15 درصد کاهش داشته است.

یوجین دکلرک، نویسنده، محقق، و استادِ گروهِ علوم سلامتیِ دانشکده ی سلامت جمعیِ دانشگاهِ بوستون می گوید: «ساختارِ نظامِ درمانیِ ما به گونه ای است که بیشترین تمرکز را روی تولد و سلامتِ نوزاد دارد، و از سلامتِ مادران غافل شده است.»

در آمریکا مرگ‌ومیرِ مادرانِ باردار یا تازه‌فارغ رو به افزایش، و در جاهای دیگر رو به کاهش است

ماجرای لارن بلومستاین (Lauren Bloomstein)، پرستاری که تخصصش نگهداری از نوزادان بود اما خودش پس از به دنیا آمدنِ نوزادش در بیمارستان جان باخت، نشان از تعارضی تلخ در سیستمِ درمانیِ کشورِ آمریکا دارد، جایی که به نوزادانِ تازه متولد شده شدیداً اهمیت می دهند اما مادران اغلب نادیده گرفته می شوند.

گروههای تحقیقاتیِ‌ NPR و ProPublica با همکاریِ یکدیگر به مدتِ 6 ماه روی مرگ و میرِ مادرانِ باردار یا تازه‌فارغ در آمریکا تحقیق کرده اند که در زیر اهمِ یافته های آنها را می خوانید:

  • تعدادِ زنانی که به سببِ عوارضِ بارداری در آمریکا می میرند بیش از سایرِ کشورهای توسعه‌یافته است. تنها در آمریکاست که این میزانِ مرگ و میر رو به افزایش است.
  • برای رسیدگی به عوارضِ مهلکِ احتمالی به تشریفاتِ پرپیچ‌وخمی در بیمارستان نیاز است که باعث می شود عوارضِ قابلِ درمان هم به مرگ منجر شوند.
  • متأسفانه بیمارستانها – حتی آنهایی که دارای بخشِ مراقبتهای ویژه برای نوزادان هستند – بعضاً آمادگیِ رسیدگیِ فوری به مادران را ندارند.
  • بودجه ی فدرال و ایالتها نشان می دهد که تنها 6درصدِ بلاک گرنت (بودجه ای که دولتِ فدرال به دولِ ایالتی و محلی واگذار می کند تا به صلاحدیدِ خود در مواقعِ لازم خرج کنند)هایی که به «سلامتِ کودک و مادر» اختصاص داده شده عملاً خرجِ سلامتِ مادران می گردد.
  • در آمریکا، برخی از پزشکان که حتی یک لحظه در بخشِ زایمان آموزش ندیده اند قادر به کسبِ تخصص در رشته ی «پزشکیِ مادر و جنین» (maternal-fetal medicine) می شوند.

اختلافِ نژادی جدی است

به گزارشِ CDC، زنانِ سیاهپوست متأسفانه سه تا چهار برابر بیش از زنانِ سفیدپوست در معرضِ مرگ‌ومیرِ ناشی از بارداری یا وضعِ حمل قرار دارند. نرخِ فوتِ مادرانِ باردارِ سیاهپوست در آمریکا در واقع نزدیک به نرخِ فوتِ کلِ مادرانِ باردارِ ازبکستان و مکزیک است.

کارشناسان نابرابری های اجتماعی-اقتصادی، نابرابری در دسترسی به خدماتِ درمانی (برای مثال طبقِ‌ یکی از تحقیقاتِ اخیر، زنانِ سیاهپوست بیش از زنانِ سفیدپوست در بیمارستانهایی که تلفاتِ زایمانشان بالاتر است وضعِ حمل می کنند)، نابرابری های آموزشی و تفاوت در پوششِ بیمه را عاملِ این شکاف می دانند.

دسترسی به خدمات درمانی مستمر نیست

44 درصد از کلِ زادوولدهای آمریکا تحتِ پوششِ مدیکید (بیمه‌ی درمانیِ دولتیِ آمریکا مخصوصِ نیازمندان) قرار دارند، و این رقمِ بزرگی است. علتش هم این است که سقفِ‌ درآمدی که جهتِ شمول در این بیمه برای زنانِ باردار تعیین شده است منعطف تر از سقفی است که برای زنانِ غیرباردار تعریف شده (به طورِ میانگین، یک زنِ باردارِ آمریکایی در صورتی که درآمدش تا 200 درصدِ خطِ فقرِ ایالتی که به آن تعلق دارد باشد، می تواند مشمولِ مدیکید شود).

مشکل اینجاست که به قولِ دکلرک «زنانِ باردار به سرعت مشمولِ این سیستم می شوند و بلافاصله پس از وضعِ حمل از آن محروم می شوند. در این میان، خیلی از زنان موردِ بی‌توجهی قرار می گیرند.» حال آنکه مشکلاتی نظیرِ بیماریهای عفونی یا خونریزی های پس از زایمان، که از عواملِ اصلیِ مرگ‌ومیرِ مادران است، تنها پس از وضعِ حمل قابلِ تشخیص و درمان است.

چاقی، یکی از مهمترین عواملِ خطرآفرین

نیمی از زنانی که در سالِ 2014 زایمان کرده اند، پیش از زایمان یا اضافه وزن داشته اند یا مبتلا به چاقی بوده اند، و این باعث شده که بیشتر در در معرضِ مشکلاتی نظیرِ بیماریهای جسمی، فشارهای شدید (همچون فشارِ خون) و دیابت قرار بگیرند، که هر یک از این عوامل می تواند عوارضِ حینِ بارداری و زایمان را به همراه داشته باشد (از هر چهار فوتِ مرتبط با بارداری، یک موردِ آن مرتبط با بیماری های قلبی است).

دکلرک می گوید: «این برای سلامتِ عمومیِ جامعه ی ما یک معضل و خطرِ بزرگ است که تا پیش از بارداری به زنان توجه نمی شود و بیماری های آنها تشخیص داده نمی شود.»

سنِ فرزندآوری رو به افزایش است

حقیقت این است که زنان تمایل دارند بارداریِ خود را به تأخیر بیندازند، اما باید بدانند که این کار خطراتِ بارداری را افزایش می دهد، ضمنِ اینکه با افزایشِ سن، احتمالِ ابتلا به بیماری های حادِ یادشده در بالا نظیرِ بیماری های قلبی و چاقی نیز افزایش می یابد و می تواند بارداری یا وضعِ حمل را با مشکل مواجه کند.

تحقیقات نشان می دهند که زنانِ 35 تا 39 ساله تقریباً دو برابرِ زنانِ 20 تا 24 ساله در معرضِ مرگ‌ومیرهای ناشی از عوارضِ بارداری قرار دارند، و برای زنانِ بالای 40 سال این خطر بیشتر هم می شود.

عملِ سزارین در آمریکا خیلی شایع شده است

حدودِ یک سومِ زنانِ آمریکا از طریقِ سزارین وضعِ حمل می کنند (تحقیقات نشان می دهد که این میزان از 26درصد در سالِ 2003 به 36.5 درصد در 2009 جهش داشته است) و دلیلِ این کار هم اغلب واضح است: به خاطرِ حفظِ جانِ مادر و بچه. گرچه تحقیقات حاکی از آن است که تنها حدودِ 3 تا 4 درصدِ عملهای سزارین به انتخابِ مادر و پیش از آنکه ضرورتِ پزشکی ایجاب کند صورت می گیرد، اما باید دانست که سالانه 4 میلیون نوزاد در آمریکا به دنیا می آیند. بنابراین باز هم تعداد زنانی که عملِ سزارین را بر می گزینند زیاد است و این می تواند سلامتِ آنها را به خطر بیندازد.

بیماری های دورانِ حمل در زنانی که سزارین می کنند نسبت به زنانی که زایمان می کنند بالاتر است و این به دلیلِ عوارضِ احتمالیِ سزارین نظیرِ خونریزی و عفونت است.

توصیه ی CDC به زنان آمریکایی این است که هرچه زودتر (و حتی پیش از آنکه تصمیم به بارداری بگیرند!) یک رژیمِ سالم و کاملِ غذایی را در پیش بگیرند، فعالیتِ جسمی داشته باشند، و از موادِ حاویِ تنباکو دوری کنند. همچنین قبل از حاملگی هرگونه مشکلِ جسمانی را با پزشکِ خود در میان بگذارند، و بالاخره، در دورانِ بارداری به طورِ منظم نزدِ متخصصِ زنان و زایمانِ خود ویزیت شوند.
 

مطالب مرتبط