عصرِ دیجیتال چگونه جوانانِ آمریکا را تسخیر کرده و آینده ی ما را به خطر انداخته است؟
۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ذهنِ آمریکایی: ۱۶ انتقادِ اساسی به تحجرِ مدرن
۵ اردیبهشت ۱۳۹۸دورانِ جاهلیت در آمریکا
(The Age of American Unreason)
سوزان جکوبی با تحلیلی تاریخی از یک سو، و بینشِ معاصر از سوی دیگر پدیده ای نو در فرهنگِ آمریکا را تشریح می کند؛ پدیده ای که مغایر با عقلانیت، آزادگی، دانش و علومِ امروزی است. وی با طنزی تلخ به بررسیِ نگرشی ضدعقلانی می پردازد که از فرهنگِ عامه به دنیای شبهِ عقلانی سرایت کرده است: پدیده ی «فکرِ بنجل». بیزاری از منطق و استدلال در آمریکا مشخصه ی رخوتی فراگیر است که عواملی چند در ایجادِ آن موثر بوده اند از جمله: رسانه های جمعی، متعصبان و بنیادگرایانِ مذهبی، کیفیتِ پایینِ آموزشِ همگانی، قحطیِ آزاداندیشانِ بی طرف در جناح های چپ و راستِ سیاسی، و مهمتر از همه، ملتی ساده لوح و تنبل.
جکوبی با زبانی بی پرده لب به گلایه از اعتیادِ آمریکاییان به اطلاعاتِ زرد می گشاید – از منابعِ تلویزیونی گرفته تا اینترنت – و این وابستگیِ مسموم را بزرگترین عاملِ تمایزِ دورانِ جاهلیتِ کنونی با ضدِروشنفکری ها و ضدِعقلانیت های سابق می داند. کاهشِ مطالعه و افزایشِ بی سوادیِ تاریخی و علمی سبب شده است تا این ملتِ کم سواد به شدت از زبانِ سخیفِ رسانه ها و دیدگاههای متداولِ جامعه الگو بگیرند.
در این برهه ی حساسِ سیاسی، هیچ چیز نمی تواند برای آمریکا مهمتر از شناختِ «بحرانِ حافظه و دانش»ی باشد که در این اثرِ آتشین و بی پروا وصف شده است. این کتاب، آمریکایی ها را به مواجهه با حقیقتی دردناک به نامِ عقل ستیزی فرا می خواند که برای تک تکِ آنها و کلِ کشورشان هزینه بر بوده است.
جکوبی با زبانی بی پرده لب به گلایه از اعتیادِ آمریکاییان به اطلاعاتِ زرد می گشاید – از منابعِ تلویزیونی گرفته تا اینترنت – و این وابستگیِ مسموم را بزرگترین عاملِ تمایزِ دورانِ جاهلیتِ کنونی با ضدِروشنفکری ها و ضدِعقلانیت های سابق می داند. کاهشِ مطالعه و افزایشِ بی سوادیِ تاریخی و علمی سبب شده است تا این ملتِ کم سواد به شدت از زبانِ سخیفِ رسانه ها و دیدگاههای متداولِ جامعه الگو بگیرند.
در این برهه ی حساسِ سیاسی، هیچ چیز نمی تواند برای آمریکا مهمتر از شناختِ «بحرانِ حافظه و دانش»ی باشد که در این اثرِ آتشین و بی پروا وصف شده است. این کتاب، آمریکایی ها را به مواجهه با حقیقتی دردناک به نامِ عقل ستیزی فرا می خواند که برای تک تکِ آنها و کلِ کشورشان هزینه بر بوده است.
دورانِ جاهلیت در آمریکا
(The Age of American Unreason)
سوزان جکوبی با تحلیلی تاریخی از یک سو، و بینشِ معاصر از سوی دیگر پدیده ای نو در فرهنگِ آمریکا را تشریح می کند؛ پدیده ای که مغایر با عقلانیت، آزادگی، دانش و علومِ امروزی است. وی با طنزی تلخ به بررسیِ نگرشی ضدعقلانی می پردازد که از فرهنگِ عامه به دنیای شبهِ عقلانی سرایت کرده است: پدیده ی «فکرِ بنجل». بیزاری از منطق و استدلال در آمریکا مشخصه ی رخوتی فراگیر است که عواملی چند در ایجادِ آن موثر بوده اند از جمله: رسانه های جمعی، متعصبان و بنیادگرایانِ مذهبی، کیفیتِ پایینِ آموزشِ همگانی، قحطیِ آزاداندیشانِ بی طرف در جناح های چپ و راستِ سیاسی، و مهمتر از همه، ملتی ساده لوح و تنبل.
جکوبی با زبانی بی پرده لب به گلایه از اعتیادِ آمریکاییان به اطلاعاتِ زرد می گشاید – از منابعِ تلویزیونی گرفته تا اینترنت – و این وابستگیِ مسموم را بزرگترین عاملِ تمایزِ دورانِ جاهلیتِ کنونی با ضدِروشنفکری ها و ضدِعقلانیت های سابق می داند. کاهشِ مطالعه و افزایشِ بی سوادیِ تاریخی و علمی سبب شده است تا این ملتِ کم سواد به شدت از زبانِ سخیفِ رسانه ها و دیدگاههای متداولِ جامعه الگو بگیرند.
در این برهه ی حساسِ سیاسی، هیچ چیز نمی تواند برای آمریکا مهمتر از شناختِ «بحرانِ حافظه و دانش»ی باشد که در این اثرِ آتشین و بی پروا وصف شده است. این کتاب، آمریکایی ها را به مواجهه با حقیقتی دردناک به نامِ عقل ستیزی فرا می خواند که برای تک تکِ آنها و کلِ کشورشان هزینه بر بوده است.
جکوبی با زبانی بی پرده لب به گلایه از اعتیادِ آمریکاییان به اطلاعاتِ زرد می گشاید – از منابعِ تلویزیونی گرفته تا اینترنت – و این وابستگیِ مسموم را بزرگترین عاملِ تمایزِ دورانِ جاهلیتِ کنونی با ضدِروشنفکری ها و ضدِعقلانیت های سابق می داند. کاهشِ مطالعه و افزایشِ بی سوادیِ تاریخی و علمی سبب شده است تا این ملتِ کم سواد به شدت از زبانِ سخیفِ رسانه ها و دیدگاههای متداولِ جامعه الگو بگیرند.
در این برهه ی حساسِ سیاسی، هیچ چیز نمی تواند برای آمریکا مهمتر از شناختِ «بحرانِ حافظه و دانش»ی باشد که در این اثرِ آتشین و بی پروا وصف شده است. این کتاب، آمریکایی ها را به مواجهه با حقیقتی دردناک به نامِ عقل ستیزی فرا می خواند که برای تک تکِ آنها و کلِ کشورشان هزینه بر بوده است.