سالانه چند نفر به کشورِ آمریکا مهاجرت می کنند؟
۵ فروردین ۱۳۹۸
گزارش مولر ترامپ را از اتهام تبانی با روسیه تبرئه کرد
۵ فروردین ۱۳۹۸
سالانه چند نفر به کشورِ آمریکا مهاجرت می کنند؟
۵ فروردین ۱۳۹۸
گزارش مولر ترامپ را از اتهام تبانی با روسیه تبرئه کرد
۵ فروردین ۱۳۹۸

میزان مهاجران غیرِ قانونی در آمریکا

مهاجرتِ غیرقانونی وقتی است که شخص در آمریکا ساکن باشد اما فاقدِ هرگونه وضعیتِ قانونیِ مهاجرت بوده و در نتیجه، حضورش در آمریکا وجهه ی قانونی نداشته باشد. در سالِ ۲۰۱۳ تقریباً ۱۱.۳ میلیون مهاجرِ غیرقانونی در آمریکا وجود داشته است که در حدودِ نیمی از آنان به طورِ غیرقانونی (و در اغلبِ موارد از مرزهای مکزیک) واردِ کشور شده بودند. نیمی دیگر هم به طورِ قانونی (با ویزای موقت) وارد شده اما بعد از سررسیدِ ویزا از کشور خارج نشده بودند که به این دسته، «مهاجرانِ بیشمان» می گویند.

۸۵ درصد از مهاجرانِ غیرقانونی کسانی هستند که دستِ کم ۵ سال است در آمریکا ساکن اند و از این میان، بخشِ عمده ی آنان دستِ کم ۱۰ سال است که در آمریکا زندگی می کنند. در سالِ ۲۰۱۳، متوسطِ مدتِ اقامتِ ساکنانِ غیرقانونی در آمریکا ۷/۱۲ سال بوده است.

موجِ مهاجرتِ غیرقاونی به آمریکا، در بینِ سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ به اوجِ خود رسیده بود.

کارشناسان دلایلِ متعددی را سببِ رشدِ جمعیتِ مهاجرانِ غیرقانونی از سالِ ۱۹۹۶ می دانند. خیلی از آنها عقیده دارند که سیستمِ مهاجرتِ قانونی پاسخگوی تقاضای شرکتهای آمریکایی برای نیروی کار نبوده است. برخی دیگر فقدانِ نظارتهای قانونیِ قوی، به ویژه در محیطهای کار، را عاملِ آن می دانند. در مقابل، عده ای تدابیرِ شدیدِ امنیتی در مرزها را مانعِ خروجِ مهاجران از کشور می دانند. و در نهایت، برخی ها نیز به قوانینی اشاره می کنند که در آن سالها قانونی کردنِ وضعیتِ مهاجرانِ غیرقانونی را دشوار تر کرده بود.

حدودِ یک سومِ مهاجرانِ غیرِ قانونیِ ساکنِ آمریکا صاحبِ فرزندانی هستند که در آمریکا متولد شده و شهروندِ این کشور محسوب می شوند. اکنون شمارِ این فرزندان، که دستِ کم یکی از والدین شان مهاجرِ غیرقانونی بوده است حدودِ ۴.۵ میلیون نفر است.