آنچه طوفان متیو بر سر فلوریدا آورد: شهروندان در حال بازگشت به خانه‌های آسیب دیده
۲۸ مرداد ۱۳۹۶
واشنگتن پست
۲۸ مرداد ۱۳۹۶
آنچه طوفان متیو بر سر فلوریدا آورد: شهروندان در حال بازگشت به خانه‌های آسیب دیده
۲۸ مرداد ۱۳۹۶
واشنگتن پست
۲۸ مرداد ۱۳۹۶

روزنامه نیویورک تایمز

تحلیل محتوای صفحه نخست این شماره

در صفحه ی نخست روزنامه ی نیویورک تایمز امروز تصویری از دونالد ترامپ به همراه تیتری که به واکنش وی نسبت به درگیری های اخیر در شارلوتزویل مربوط است دیده می شود.

گلن تراش (Glenn Thrush) مطلب خود را با این تیتر آغاز می کند:" ترامپ در حالی نژآدپرستان را محکوم می کند که خود بلوای جدیدی به پا کرده است." و در ادامه به رفتار ضد و نقیض رئیس جمهور امریکا که درست پس از توهین های پی در پی به یکی از مدیران عامل اجرایی انجمن تولیدکنندگان امریکایی در پی استعفای وی از سمت خود، پشت تریبون می رود و از عشق و صلح و شادی برای همه صحبت می کند پرداخته است. کنث فریزیر (Kenneth Frazier) یکی از سه مدیر عامل اجرایی ست که در روز دوشنبه و به دلیل واکنش های بی موقع و ضدونقیض ترامپ نسبت به درگیری های اخیر شارلوتزویل از سمت خود کناره گیری کرده است.

ستون دیگری از صفحه ی نخست نیویورک تایمز نیز به مواضع سرسختانه ی نژادپرستان سفیدپوست که درگیری های اخیر ویرجینیا را ایجاد کرده اند اختصاص یافته است. آلن فیوئر (Alan Feuer) در این ستون از اتحاد نژادپرستان سفیدپوست با طرفداران حزب راست می نویسد و می گوید از نظر او این افراد نه تنها از کرده ی خود پشیمان نیستند بلکه مصمم تر از پیش اند.

برای مثال یکی از عاملان اصلی این تظاهرات گفته قصد دارد در تاریخ 11 سپتامبر تظاهراتی را تحت عنوان "جان سفیدپوستان مهم است" (در پاسخ به جنبش "جان سیاهپوستان مهم است") برگزار کند. درست مانند بسیاری از سفیدپوستان دیگر که اعلام کرده اند تصمیم دارند با تصدی جایگاه های شغلی و اجتماعی مهم تر و راه یافتن به مجامع کلیدی تر همچون مجلس سنا مساله ی برتری سفیدپوستان را به همه بقبولانند.

ترامپ که تمامی اخبار اصلی را به خود اختصاص داده، با مواضع ضد و نقیضی که علیه کشورهای آسیایی گرفته به سوژه ی ستون مارک لندلر نیز (Mark Landler) تبدیل شده است. لندلر از مواضع سرسختانه ی ترامپ علیه کره ی شمالی و چین در هفته های اخیر نوشته و توضیح داده که چگونه ترامپی که قصد داشت کره ی شمالی را به وسیله ی آتش و خشم با خاک یکسان کند و جنگ اقتصادی با چین راه بیاندازد -کما اینکه مدت هاست با بیجینگ قطع رابطه کرده- با متحد شدن چین و کره ی شمالی به توصیه ی مشاورانش نرم زبانی پیشه می کند و از مواضع سرسختانه ی خود کوتاه می آید.

مگی هابرمن (Maggie Haberman) و گلن تراش (Glenn Thrush) در بخشی دیگر از صفحه ی نخست نیویورک تایمز به اخراج و استعفای برخی از اعضاء قدیمی حلقه ی اطرافیان ترامپ پرداخته اند. مهم ترین این افراد استفن بنون (Stephen Bannon) سیاست گزار اصلی برنامه های ترامپ در کاخ سفید و مسئول اصلی وب سایت Breitbart است که مدتی ست به نوعی تبعید شغلی محکوم شده و علیرغم دوستی بسیار قدیمی که با ترامپ دارد، بیش از یک هفته است که با وی ملاقاتی نداشته است.
 

آرشیو روزنامه نیویورک تایمز