سهم کشورهای جهان از انتشار گاز کربن
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
پرونده ای برای یک بحران طولانی (بحران آب شهر فلینت)
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
سهم کشورهای جهان از انتشار گاز کربن
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
پرونده ای برای یک بحران طولانی (بحران آب شهر فلینت)
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با الفبای سیاست ایالات متحده آمریکا

فهرست فارسی

Abolitionism

جنبش ضد برده‌داری

جنبش لغو برده‌داری در ایالات‌متحده جنبشی بود که سعی داشت به‌تدریج یا بلافاصله برده‌داری در ایالات‌متحده پایان یابد. از اواخر دوران استعمار تا زمان جنگ داخلی آمریکا که لغو برده‌داری آمریکا را با اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی ایالات‌متحده به وجود آورد، فعال بود. جنبش ضد برده‌داری در عصر روشنگری و باهدف پایان دادن به تجارت برده در اقیانوس اطلس شکل گرفت. در آمریکای استعماری، چند کوئیکر آلمانی دادخواست۱۶۸۸ کوکر جرمنتاون علیه برده‌داری را صادر کردند، که آغاز جنبش لغو برده‌داری آمریکایی است. قبل از جنگ انقلابی، استعمارگران انجیلی طرفداران اصلی مخالفت با برده‌داری و تجارت برده بودند و این کار را به دلایل انسانی انجام می‌دادند. جیمز اوگلثورپ، مالک انگلیسی مستعمره جورجیا، در ابتدا سعی کرد برده‌داری را با تأسیس آن منع کند که درنهایت لغو شد.

در دوران انقلاب، همه ایالت‌ها تجارت بین‌المللی برده را لغو کردند، اما کارولینای جنوبی تصمیم خود را لغو کرد. کنگره در سال ۱۸۰۷ به‌محض اجازه قانون اساسی، واردات برده‌ها را جرم دانست. از جنگ انقلابی تا سال ۱۸۰۴، همه ایالت‌های شمالی بلافاصله یا به‌تدریج برده‌داری را لغو کردند. هیچ ایالت جنوبی چنین کاری نکرد. رهایی فوری در سال ۱۸۶۲ به هدف جنگی اتحادیه تبدیل شد و در سال ۱۸۶۵ به‌طور کامل محقق شد.

Abraham Lincoln

آبراهام لینکلن

 (۱۲ فوریه ۱۸۰۹ – ۱۵ آوریل ۱۸۶۵) یک دولتمرد و وکیل آمریکایی بود که از سال ۱۸۶۱ تا زمان ترور وی در سال ۱۸۶۵ به‌عنوان شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا خدمت می‌کرد. لینکلن کشور را در زمان جنگ داخلی آمریکا، بزرگ‌ترین بحران اخلاقی و سیاسی اینکشور، رهبری کرد. در دوران ریاست‌جمهوری‌اش وی موفق به حفظ اتحادیه، القای برده‌داری، تقویت دولت فدرال و مدرنیزه‌سازی اقتصاد ایالات‌متحده شد.

وی در سال ۱۸۵۴ به‌عنوان رهبر حزب تازه تأسیس جمهوری‌خواه شناخته شد. لینکلن در سال ۱۸۶۰ کاندیدای ریاست جمهوری شد و با پیروزی در تمامی ایالات شمالی به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور از حزب جمهوری‌خواه برگزیده شد. عناصر طرفدار برده‌داری در جنوب پیروزی وی را با رد خواسته‌هایشان توسط شمال برای اعمال برده‌داری برابر دانستند و درنتیجه تجزیه ایالات‌متحده آمریکا را آغاز کردند. ایالات تجزیه‌طلب جنوبی، ایالات مؤتلفه آمریکا (کنفدراسیون) را تشکیل دادند و به‌منظور تحکیم استقلالشان از اتحادیه، با نبرد فورت سامتر، جنگ داخلی آمریکا را آغاز کردند. لینکلن نیروهای خود را برای سرکوب تجزیه‌طلبان و احیای اتحادیه فراخواند.

به‌عنوان جمهوری‌خواهی میانه‌رو، لینکلن مجبور بود که با گروهی از جناح‌های مختلف حزب خود و حزب‌های دیگر در مورد سیاست‌هایش در قبال جنگ مدارا کند. «دموکرات‌های جنگ» جناح بزرگی از دموکرات‌ها که سابقاً مخالف جمهوری‌خواهان بودند از سیاست‌های میانه‌رو او حمایت کردند، اما «جمهوری‌خواهان تندرو»، که خواستار برخورد سخت‌تری با ایالات جنوبی بودند، به مخالفت با او پرداختند. «دموکرات‌های ضدجنگ» نیز او را مورد انتقادات شدیدی قراردادند. لینکلن با استفاده از خصومت متقابل جناح‌ها، توزیع دقیق حمایت سیاسی در میانشان و توسل به مردم ایالات‌متحده، مخالفت آن‌ها را مدیریت کرد. سخنرانی او در گتیسبرگ به یک نطق تاریخی و تأثیرگذار درزمینه ملی‌گرایی، جمهوری‌خواهی، حقوق برابر، آزادی و دموکراسی تبدیل شد.

لینکلن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۴ با اختلاف بالای آرای الکترال برای دور دوم انتخاب شد. در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵، تنها چند روز پس از پایان جنگ، لینکلن باهمسرش مری به دیدن یک نمایش در تئاتر فورد رفته بود، که توسط جان ویلکس بوث هوادار کنفدراسیون ترور شد. از لینکلن به‌عنوان قهرمان ایالات‌متحده یاد می‌شود و او به‌طور مداوم به‌عنوآن‌یکی از بهترین رهبران در تاریخ آمریکا و جزو تأثیرگذارترین افراد تاریخ رتبه‌بندی می‌شود. هرساله یادبود لینکلن میزبان هزاران بازید کننده است. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن، اسکناس پنج‌دلاری آمریکا، پنی، پایتخت ایالت نبراسکا و ۱۹ شهرستان دیگر به یاد او نام‌گذاری شده است. مجسمه لینکلن در بیش از ۴ کشور دیگر یافت می‌شود و در ایران نیز کتابخانه آبراهام لینکلن به یاد او نام‌گذاری شده بود.

Absentee voting

رأی‌گیری غیابی

رأی‌دهندگانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در روز انتخابات پای صندوق‌های رأی حاضر شوند می‌توانند رأی خود را با برگه رأی غیابی بفرستند. این برگه‌ها معمولاً با پست ایالات‌متحده فرستاده و دریافت می‌شوند. برگه‌های رأی غیابی علی‌رغم نامشان اغلب شخصاً توسط شهروندان درخواست و تسلیم می‌گردند. اکثر ایالات، از غایبان می‌خواهند تا دلایلِ عدمِ حضورِ خود مثل سفر یا ناتوانی را به شکلِ مستند ذکر کنند تا امکانِ رأی‌دهی غیابی را داشته باشند. برخی از ایالت‌ها مثل کالیفرنیا و واشینگتن این امکان را به شهروندان می‌دهند تا به‌طور دائم به‌عنوان رأی‌دهنده غیابی ثبت‌نام کنند و پیش از هر انتخاباتی برگه رأی غیابی را دریافت نمایند اما معمولاً در آمریکا هر رأی‌دهنده باید درخواستِ برگه رأی غیابی را پیش از انتخابات مطرح کند.

این رویه در آمریکا به قرن هفدهم، قبل از استقلال برمی‌گردد و در طول جنگ داخلی آمریکا در مقیاس وسیع برای سربازان به کار گرفته شد. پس‌ازاینکه دونالد ترامپ به دروغ در پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیشنهاد کرد که منجر به تقلب گسترده شده است، سیاسی شد (تقلب رأی‌دهندگان ثابت‌شده بسیار نادر است). در پی شکست ترامپ، برخی از ایالت‌ها مانند جورجیا و تگزاس قوانینی را تصویب کردند که رأی‌گیری غیابی را محدود می‌کند.

بیشترین کاربرد رأی‌دهی غیابی برای آمریکایی‌هایی است که خارج از این کشور زندگی می‌کنند. کنگره آمریکا در سال ۱۹۸۶ قانون رأی‌دهی غیابی برای شهروندان ساکن خارج از کشور (UOCAVA) را تصویب کرد. این قانون به تمام شهر‌وندان ایالات‌متحده که دارای یونیفرم هستند و کارکنان نیروهای کشتی‌های تجاری (Merchant Marine) و اعضای خانواده‌های آن‌ها و تمام شهروندان ایالات‌متحده که خارج از آمریکا سکونت دارند اجازه می‌دهد که برای رأی‌دهی در تمام انتخابات فدرال به‌صورت غیابی ثبت‌نام کرده و رأی دهند. پیش از تصویب این قانون نیز برخی ایالت‌ها دستورالعمل‌های مشابهی را اعمال می‌کردند اما این قانون این مسئله را ملی کرد. این اشخاص می‌توانند برگه‌های رأی خود را با خدمات ارسال محرمانه، نمابر یا ایمیل ارسال کنند.

Affordable Care Act (ACA)

قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه

قانون که توسط باراک اوباما تصویب شد (اغلب “اوباماکر” نامیده می‌شود) که پوشش مراقبت‌های بهداشتی را گسترش داد. مبادلاتی ایجاد کرد تا آمریکایی‌های واجد شرایط بتوانند با نرخ‌های یارانه‌ای، طرح‌های مراقبت بهداشتی خصوصی را خریداری کنند و واجد شرایط بودن کمک‌های پزشکی را در بیشتر ایالت‌ها گسترش داد. قانون اولیه شامل “حکم فردی” بود که افراد را ملزم به پرداخت جریمه مالیاتی در صورت نداشتن پوشش اولیه مراقبت‌های بهداشتی می‌کرد. این بخش در سال ۲۰۱۷ در زمان دونالد ترامپ لغو شد.

این قانون و پیاده سازیش از زمان اجرا، به‌طور مستمر در کنگره، دادگاه‌های فدرال و دیگر دولت‌های ایالتی با چالش مواجه شده است. تلاش‌ها برای مخالفت، رد کردن و القای این قانون موردحمایت گروه‌های مدافع سرشناس محافظه کار، جمهوری‌خواهان کنگره و بسیاری از ایالات، سازمان‌های مشخص کسب‌وکارهای کوچک و جنبش تی پارتی قرارگرفته است. این گروه‌ها معتقدند این قانون موجب اخلال در برنامه‌های بهداشتی کنونی شده، هزینه‌های بیمه را افزایش می‌دهد، و به کسری بودجه بیشتر می‌انجامد. برخی دیگر مخالف ایده سلامت همگانی هستند و بیمه را نیز مانند دیگر کالاها می‌دانند، که به مردم (به‌عنوان حق) اعطا نشده است.

American court system

سیستم قضایی آمریکا

دادگاه‌های ایالتی به مواردی که مربوط به نقض قوانین ایالتی است رسیدگی می‌کنند. دادگاه‌های فدرال به مواردی رسیدگی می‌کنند که شامل نقض قوانین فدرال یا قانون اساسی است. آن‌ها ساختارهای سه‌جانبه مشابهی دارند: دادگاه‌های محاکمه (که در سیستم فدرال دادگاه‌های ناحیه نامیده می‌شوند) دادگاه‌های اولین مرحله دادرسی هستند. طرفی که از حکم دادگاه بدوی ناراضی است، می‌تواند از دادگاه استیناف ایالتی، در صورت وجود، یا دادگاه استیناف فدرال بخواهد تصمیم را بررسی کند. سپس این حکم می‌تواند به یک دادگاه عالی ایالتی یا دادگاه عالی آمریکا شکایت کند، که همچنین به اختلافات بین ایالت‌ها رسیدگی می‌کند – اگرچه فقط کسری از پرونده‌ها را می‌پذیرد.

American Indian law

قانون سرخپوستان آمریکا

اصطلاحی که روابط بین دولت‌های فدرال و ایالتی و دولت‌های قبایل بومی آمریکا یا «ملت‌ها» و همچنین قوانین وضع‌شده توسط دولت‌های قبیله‌ای را پوشش می‌دهد. قبایلی که توسط دولت فدرال به رسمیت شناخته‌شده‌اند، دارای قدرت هستند – که توسط معاهدات و قوانین کنگره، در میان سایر احکام اعطاشده است – برای اداره خود (با رعایت قوانین فدرال) و دادگاه‌های قبیله‌ای، که باهمه‌چیز از حفاظت از محیط‌زیست گرفته تا عدالت کیفری سروکار دارند.

 

Amicus brief

خلاصه  دوست دادگاه

این موارد که به‌طور رسمی amicus curiae «دوست دادگاه» نامیده می‌شود، توسط طرف‌هایی که علاقه زیادی به نتیجه یک تصمیم حقوقی دارند اما بخشی از پرونده نیستند، ثبت می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در پرونده ۳۰۳ Creative LLC v Elenis، که در آن دادگاه عالی اعلام کرد که کلرادو نمی‌تواند یک طراح وب‌سایت مسیحی را مجبور به ایجاد وب‌سایت عروسی برای زوج‌های هم‌جنس‌گرا کند، زیرا او ادعا می‌کرد که انجام این کار عقاید مذهبی او را نقض می‌کند، خلاصه‌های دوست دادگاه توسط بنیاد آزادی از دین، که استدلال می‌کرد که اعتقادات مذهبی نباید برای انکار خدمات برابر به زوج‌های همجنسگرا مورداستفاده قرار گیرد. و اتحادیه کاتولیک برای حقوق مذهبی و مدنی که خلاف این را استدلال کردند، تنظیم شد.

Attorney-general

دادستان کل

دادستان کل ایالات‌متحده، رئیس وزارت دادگستری ایالات‌متحده است و وظیفه او امور قضایی بوده و مأمور ارشد اجرای قانون دولت ایالات‌متحده است. دادستان کل وکیل ارشد دولت ایالات‌متحده قلمداد می‌شود. دادستان کل به‌عنوان عضو کابینه رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند و تنها رئیس یک وزارتخانه دولتی است که عنوان وزیر به او اطلاق نمی‌شود.

دادستان کل را رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نامزد می‌کند و او این سمت را پس از تائید سنای ایالات‌متحده بر عهده می‌گیرد. او به خواست رئیس‌جمهور فعالیت کرده و رئیس‌جمهور می‌تواند در هر زمان وی را برکنار کند. دادستان کل می‌تواند مورد استیضاح مجلس نمایندگان و محاکمه در سنا به دلایل «خیانت، ارتشا و دیگر جرائم و سوء رفتارهای شدید» قرار بگیرد از سوی دیگر، آن‌ها معمولاً از استقلال بسیار بیشتری نسبت به سایر افراد کابینه برخوردار هستند.

Battleground state

ایالت میدان نبرد

ایالت های میدان نبرد یا چرخشی، ایالت هایی هستند که در دوره های اخیر انتخابات ریاست جمهوری، حمایت خود را از نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه تقسیم کرده اند و در واقع یک ایالت رقابتی در انتخابات ریاست جمهوری هستند. ازآنجایی‌که چنین ایالاتی معمولاً برای به دست آوردن اکثریت در کالج انتخاباتی حیاتی هستند، کاندیداها معمولاً زمان و هزینه زیادی را صرف تبلیغات در این مکان‌ها می‌کنند. در سال ۲۰۲۴، ایالت‌هایی مانند آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین مورد تمرکز  هستند و در مورد انتخابات نقشی حیاتی خواهند داشت.

Bidenomics

اقتصادبایدنی

برای توصیف برند خاص سیاست اقتصادی رئیس‌جمهور جو بایدن استفاده می‌شود (او اصرار دارد که این اصطلاح از رسانه‌ها آمده است و نه کمپین انتخاباتی خود). آقای بایدن دوست دارد بگوید ویژگی تعیین‌کننده آن رشد اقتصاد «از پایین به بالا» است، که خلاصه‌ای ازآنچه اغلب در عمل سیاست صنعتی است و عمدتاً از طریق مخارج کسری تأمین می‌شود را نشان می‌دهد. آقای بایدن استدلال می‌کند که باعث ایجاد شغل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش تولید خواهد شد.

 

Bill

لایحه

روند تصویب قوانین به‌صورت لوایح شروع می‌شوند: قوانینی که در هر یک از اتاق‌های کنگره معرفی می‌شوند. پس از ارائه، لایحه‌ای به کمیته مربوطه می‌رود و اعضا در آنجا بحث می‌کنند و در صورت لزوم آن را تغییر می‌دهند. اگر اکثریت کمیسیون لایحه را تصویب کند، برای  بحث و رأی‌گیری به صحن می‌رود. در صورت تائید اکثریت  به کمیسیون دیگر می‌رود تا روند مشابهی را طی کند. اگر کمیسیون دوم نیز این لایحه را تصویب کند، اختلافات بین این دو بررسی و حل  می‌شود و سپس به رئیس‌جمهور می‌رسد. اگر او آن را امضا کند، لایحه تبدیل به قانون می‌شود. اگر او آن را وتو کند، به کنگره برمی‌گردد، که می‌تواند با دوسوم رأی در هر مجلس، وتو را لغو نمود.

Blue Dog Democrats

دموکرات‌های سگ آبی

گروهی از دموکرات‌های میانه‌رو که با تعهد به امنیت ملی و محافظه‌کاری مالی متحد شده‌اند. سگ‌های آبی ابتدا شامل ۲۳ عضو در زمان شکل‌گیری آن‌ها در سال ۱۹۹۴ بودند و در دوران اوج خود در حدود سال ۲۰۰۹ بیش از ۵۰ عضو داشت و در سال ۲۰۲۴ ده نفر بودند.

 

Borking

بورکینگ

اصطلاحی است در خصوص ممانعت از تائید منصوبان ریاست جمهوری، معمولاً با کندوکاو مطالب نامطلوب در مورد گذشته آن‌ها. این اصطلاح از رابرت بورک می آید، که نامزدی او برای دیوان عالی وقتی به نظر می‌رسید که سناتور تد کندی به‌جای شایستگی‌هایش، به ارزش‌هایش حمله می‌کند، از مسیر خارج شد.

 در واقع در ادبایت سیاسی آمریکا، «بورکینگ» به معنای حمله به شهرت و دیدگاه‌های یک فرد به منظور انکار یک انتصاب سیاسی است. Borking با بررسی شدید و تحریف گذشته نامزد، با تمرکز بر احکام قانونی قبلی، اظهارات عمومی و اعتقادات شخصی مشخص می شود.

Brown v Board of Education

براون در مقابل هیئت آموزش

یک پرونده دیوان عالی از سال ۱۹۵۴ که دکترین “جدا اما برابر” را که جداسازی در مدارس دولتی را تائید می‌کرد، لغو کرد. در عمل روند اداری طول کشید تا مدارس جداسازی شوند و این روند گاهی اوقات خشونت‌آمیز بود. در سال ۱۹۵۷، آیزنهاور رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به سربازان فدرال دستور داد تا دانش آموزان سیاه‌پوست را – که به آن‌ها بی احترامی می‌شد و صورتشان تف انداخته می‌شد – به یک دبیرستان کاملاً سفیدپوست در لیتل راک، آرکانزاس اسکورت کنند.

Budget reconciliation

تطبیق بودجه

تطبیق به سنا اجازه می‌دهد تا لوایحی را تصویب کند که درآمد، هزینه‌ها و محدودیت بدهی فدرال را با اکثریت آراء به‌طور ساده تغییر می‌دهد و نه آستانه معمول ۶۰ رأی که برای شکستن یک اطاله بررسی لازم است. جمهوری خواهان از آن برای تصویب کاهش مالیات دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ و دموکرات‌ها از آن برای اصلاح قانون کاهش تورم در سال ۲۰۲۲ استفاده کردند. قوانین حاکم بر آنچه می‌توان از طریق تطبیق تصویب کرد، پیچیده است و این فرآیند معمولاً فقط یک‌بار در سال قابل‌استفاده است.

 

Bush v Gore

بوش در برابر گور

یک پرونده دیوان عالی از سال ۲۰۰۰ که به‌طور بحث‌انگیزی به تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بسیار نزدیک‌بین جورج دبلیو بوش و ال گور کمک کرد. این حکم بازشماری دستی را در فلوریدا متوقف کرد و درواقع آقای بوش را رئیس‌جمهور کرد.

Caucus

کوکس

کلمه‌ای با تعداد نامعقولی از معانی کاملاً متفاوت که همه‌جا در سیاست آمریکا وجود دارد. آن‌ها عبارت‌اند از: جلساتی که در برخی ایالت‌ها برگزار می‌شود و در آن اعضای حزب در مورد انتخاب خود برای نامزد ریاست جمهوری حزب خود تصمیم می‌گیرند، مانند جلسات حزبی ایالت  آیووا؛ همه اعضای یک حزب در یک اتاق، مانند گروه دموکرات مجلس نمایندگان  و گروه‌های خاصی از اعضای کنگره که استراتژییست هستند و تمایل به رأی دادن باهم دارند، مانند گروه آزادی مجلس، دموکرات‌های سگ آبی و گروه سیاه‌پوست کنگره. معنی دیگر این کلمه  گردهمای یک گروه در مجلس نمایندگان نیز هست. در این‌ تعاریف، اعضای انجمن به گروهی گفته می‌شود که تشکیل جلسه می‌دهند، کلمه‌ای که همچنین به معنای عضویت در یک انجمن صمیمی بدون توجه به این‌که آیا تشکیل گروهی واقعی در جریان است یا خیر دلالت دارد.

 

Central bank

بانک مرکزی

بانک مرکزی آمریکا که وظایف آن شامل نظارت بر بانک‌ها، تنظیم سیاست پولی و حفظ ثبات مالی است. این بانک متشکل از ۱۲ بانک فدرال رزرو است که هرکدام مسئولیت مناطق خود را بر عهده‌دارند، و یک هیئت حکام هفت نفره که هرکدام برای یک دوره ۱۴ ساله توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند. فدرال رزرو سیاست پولی را مستقل از ترجیحات رئیس‌جمهور تعیین می‌کند.

 

Central Intelligence Agency (CIA)

آژانس اطلاعات مرکزی (سیا)

یک سازمان اطلاعاتی و غیرنظامی دولت فدرال ایالات‌متحده آمریکا با وظیفه جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و پردازش اطلاعات امنیت ملی، عمدتاً با استفاده از اطلاعات گردآوری‌شده توسط افراد از سرتاسر جهان است. به‌عنوآن‌یکی از اعضای اصلی جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا، سیا به مدیر اطلاعات ملی پاسخگو است و در درجه نخست بر روی تأمین اطلاعات برای رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا و کابینه ایالات‌متحده آمریکا متمرکز است.

فعالیت سیا متمرکز بر حوزه برون‌مرزی است و به‌طور محدود به جمع‌آوری اطلاعات از داخل می‌پردازد. همچنین برخلاف اف‌بی‌آی وظیفه اعمال قانون را بر عهده ندارد. باآنکه سیا تنها نهاد اطلاعاتی آمریکا نیست که مسئولیت گردآوری اطلاعات توسط اشخاص را بر عهده دارد، مأموریت مدیریت ملی هماهنگ‌سازی و رفع تعارض اطلاعات گردآوری‌شده توسط اشخاص در جامعه اطلاعاتی آمریکا با این سازمان است. سیا تنها سازمان اطلاعاتی آمریکا است که مجاز به عملیات مخفی برون‌مرزی از سوی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا است، مگر در مواردی که رئیس‌جمهور سازمان دیگری را مناسب‌تر تشخیص دهد.

تا پیش از تصویب قانون اصلاح اطلاعات و ممانعت از تروریسم در سال ۲۰۰۴، رئیس سیا، هم‌زمان در رأس جامعه اطلاعات آمریکا نیز بود. اما اکنون این عملکردها و اختیارات به مدیر جامعه اطلاعات آمریکا (DNI) محوّل شده است. بااین‌حال، حجم فعالیت‌های سیا گسترش داشته است به‌طوری‌که طبق گزارش روزنامه واشینگتن پست، در سال مالی ۲۰۱۰، سیا بیشترین بودجه را در مجموعه جامعه اطلاعات آمریکا داشته است. سیا نقش خود را در حوزه‌هایی نظیر عملیات شبه‌نظامیِ مخفیانه گسترش داده است و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای آن، یعنی مرکز عملیات اطلاعاتی، بر عملیات تهاجمی سایبری متمرکزشده است.

مرکز سیا در ایالت ویرجینیا است. این سازمان، ‌بخشی از جامعه اطلاعاتی آمریکا است. نقش و ویژگی‌های سیا تقریباً برابر با سازمان اطلاعات و امنیت خارجی در بریتانیا، سرویس اطلاعات مخفی در استرالیا یا موساد در اسرائیل است.

 

Checks and balances

بازداری و توازن

می‌توان تفکیک قوا در حکومت را «شیوه سازمان‌دهی سیاسی به‌منظور حفاظت از آزادی به‌وسیله جلوگیری از تمرکز بیش‌ازحد قدرت» تعریف کرد.  معمولاً در حکومت به‌وسیله شاخه‌های مختلف قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه تفکیک قوا شکل می‌گیرد؛ ولی ممکن است به علّت درهم‌پیچیده بودن قوا، قوای مجریه و مقننه (و گاهی بخش‌هایی از قوه قضائیه) در هم ممزوج باشند. در واقع بازداری و توازن بخش مهم قانون اساسی می‌باشد. با بازداری و توازن، هر یک از قوای حاکمه می‌تواند قدرت دیگری را محدود نماید. بدین ترتیب هیچ‌یک از شاخه نمی‌تواند بیش از اندازه قوی شود. هر شاخه حکومت قدرت شاخه‌های دیگر را ارزیابی می‌نماید تا مطمئن شود که قدرت بین آن‌ها در حالت توازن است.

 

Chevron deference

اصل تفویض شورون

به این اصل که دادگاه‌های فدرال باید به‌طورکلی به تفسیر قانون‌گذاران از یک قانون مبهم توجه کنند دلالت دارد.

یکی از مهم‌ترین اصول در حقوق اداری، «توافق شورون» پس از یک پرونده مهم، مربوط به اصلاحات قانون هوای پاک ابداع شد. شورون به سازمان‌های دولتی قدرت بررسی بیشتری می‌دهد و ایده این است که تا زمانی که قوانین «معقول» در مواردی که در اساسنامه مشخص نیست، صادر می‌کنند، قضات باید کنار گذاشته و اجازه دهند بوروکرات‌ها کار خود را انجام دهند. اما از زمانی که دیوان عالی این دکترین را در سال ۱۹۸۴ معرفی کرد، در جلسه شورون و شورای دفاع از منابع طبیعی، قضات آن را مورد تائید قراردادند.

دامنه دکترین تفویض شورون این است که وقتی یک تفویض قانونگذاری به یک سازمان اداری در مورد یک موضوع یا سؤال خاص صریح نیست بلکه به طور ضمنی است، دادگاه نمی تواند تفسیر خود از اساسنامه را جایگزین تفسیر معقول اداره اداری کند. . در عوض، همانطور که قاضی استیونز در شورون نوشت، زمانی که اساسنامه در رابطه با موضوع خاص ساکت یا مبهم است، سوال برای دادگاه این است که آیا اقدام آژانس مبتنی بر ساخت مجاز اساسنامه بوده است یا خیر.

 

Citizens United

سیتیزن یونایتد

یک تصمیم دیوان عالی از سال ۲۰۱۰ که ممنوعیت “ارتباطات انتخاباتی” یا تبلیغات سیاسی پخش‌شده نزدیک به انتخابات و پرداخت هزینه توسط شرکت‌ها را لغو کرد. در این تصمیم مشخص شد که هزینه اقدام سیاسی با سخنرانی قابل‌مقایسه است و بنابراین توسط متمم اول محافظت می‌شود. یک تصمیم دادگاه بدوی مرتبط، به شرکت‌ها و گروه‌های خارجی این امکان را داد که تا زمانی که با مبارزات انتخاباتی هماهنگ نباشند، بودجه نامحدودی را صرف انتخابات کنند.

از زمان Citizens United و حکم متعاقب دادگاهی سطح پایین‌تر پس از آن، Super PACها تبدیل به بخشی از سیستم مالی رقابت انتخاباتی آمریکا شدند و طبق اعلام مرکز Center for Responsive Politics، از سال ۲۰۱۰ در سه دوره‌ی انتخاباتی گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

Super PAC  ها می‌توانند تا زمانی که پول‌شان را به نامزدها یا به سازمان‌های حزبی نداده‌اند یا با آن‌ها هماهنگ نکرده‌اند، برای انتخابات فدرال به طور نامحدود پول درآورند ولی بر خلاف گروه‌های پول کثیف، باید تأمین‌کنندگان‌شان را به FEC معرفی کنند. Super PAC  ها به جای حمایت مستقیم، برای تبلیغات مستقل ساخت خودشان در جهت تشویق نامزد مورد علاقه‌ی‌شان یا حمله به رقبایش هزینه می‌کنند. به این دلیل است که «کمیته‌های مخصوص صرف مستقل هزینه»  یک عبارت رسمی برای یک Super PAC، می‌باشد، چرا که هزینه‌کردشان مشخصا مستقل است. در مقابل، نامزدها و PACهای (Political Action Committees) معمول اجازه دارند که نهایتا چند هزار دلار از یک فرد اهداکننده دریافت کنند.

 

Civil-rights movement

جنبش حقوق مدنی

جنبش حقوق مدنی به دنبال رفتار برابر با سیاه‌پوستان آمریکایی است که در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به موفقیت‌های قانونی و حقوقی هم دست‌یافت. افرادی مانند مارتین لوتر کینگ جونیور، رزا پارکس و جان لوئیس اقداماتی ازجمله تحریم اتوبوس در مونتگومری، آلاباما، در سال ۱۹۵۵ را رهبری کردند. راهپیمایی در واشنگتن، محل سخنرانی کینگ “من رؤیایی دارم” در سال ۱۹۶۳ و راهپیمایی‌های اعتراضی از سلما به مونتگومری، که در آن برخی از شرکت‌کنندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به زندان افتادند نمونه‌ای از اتفاقات مهم این حوزه است.

دستاوردهای قانونی عمده در طول این دوره از جنبش حقوق مدنی عبارت بود از: لایحه حقوق مدنی ۱۹۶۴, تصویب قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ که هرگونه تبعیض بر اساس «نژاد، رنگ، مذهب، یا اصالت ملی» در امور استخدامی و حضور در اماکن عمومی را ممنوع اعلام می‌کرد، قانون حق رأی در سال ۱۹۶۵ که حق رأی دادن را احیا و محافظت می‌کرد، قانون خدمات مهاجرتی و تابعیت در سال ۱۹۶۵ که به طرز چشمگیری مهاجرت غیر اروپایی‌ها را به آمریکا افزایش داد، و قانون معاملات مسکن منصفانه در سال ۱۹۶۸ که هرگونه تبعیض در معاملات خرید یا اجاره مسکن را ممنوع اعلام می‌کرد. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در جنوب کشور دوباره به سیاست راه یافتند و در کل کشور، جوان‌های بسیاری از این جنبش الهام گرفتند.

 

Congress

کنگره

قوه مقننه حکومت فدرال ایالات‌متحده آمریکا است که دارای ساختاری دومجلسی شامل مجلس سنا و مجلس نمایندگان است. هم‌اکنوندر زمان نگارش این پژوهش صد و هفدهمین کنگره ایالات‌متحده آمریکا رسمیت دارد. محل برگزاری جلسات کنگره در ساختمان کاپیتول یا همان کاخ کنگره در واشینگتن، دی.سی. است. تأسیس کنگره به سال ۱۷۷۴، یعنی دو سال قبل از استقلال آمریکا بازمی‌گردد. کنگره محلی است که جلسات مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا و نیز مجلس سنای ایالات‌متحده آمریکا در آن تشکیل می‌شود. وظیفه قانون‌گذاری بر اساس قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا بر عهده نمایندگان کنگره است و هر قانونی برای تصویب، نیاز به تائید هر دو مجلس دارد. سنا ۱۰۰ عضو و کنگره ۴۳۵ نماینده به علاوه دو نماینده بدون حق رای را شامل می شوند.

 

Congressional committees

کمیته‌های کنگره

گروه‌هایی از سناتورها و نمایندگانی که برای  کار، بر روی موضوعات خاص (به‌عنوان‌مثال، اقدامات مسلحانه، امور خارجه، تخصیص اعتبار) تعیین‌شده‌اند. آن‌ها قبل از ارائه لایحه به بدنه بزرگ‌تر کنگره، قوانین (و برخی پیش‌نویس آن) را در نظر می‌گیرند و توصیه می‌کنند. عضویت در کمیته اعضا را قادر می‌سازد تا دانش تخصصی در مورد موضوعات تحت صلاحیت خود را توسعه دهند. نظارت بر آژانس‌های فدرال و بررسی اتهامات علیه نمایندگان همکار موارد دیگری ازاین‌دست هستند. ۲۰ کمیته در سنا و ۲۲ کمیته در مجلس نمایندگان، به‌علاوه چهار کمیته مشترک وجود دارد. این کمیته‌ها معمولاً به کمیته‌های فرعی تقسیم می‌شوند. یک قانون‌گذار از حزب اکثریت به‌عنوان رئیس و یکی از اقلیت به‌عنوان “عضو رتبه‌بندی” یا نایب‌رئیس خدمت می‌کند. ترکیب سیاسی هر کمیته منعکس‌کننده نسبت حاکم جذب بزرگ‌تر در کمیته است (اگرچه کمیته اخلاق دوحزبی است). برخی از لوایح “فوری” هستند یعنی در کمیته تائید شده‌اند و برخی دیگر «انتخاب» هستند یا با قطعنامه کنگره مجاز هستند.

Continuing resolution

ادامه حل‌وفصل

به یک بازه زمانی گفته می‌شود که کنگره نتواند لایحه کامل تخصیص بودجه را در یک مهلت معین تصویب کند و بودجه دولت تازه بر سرکار آمده مبلغی برای شروع دریافت می‌کند. البته قرار بر موقتی بودن این طرح بود، اما در دهه‌های اخیر تقریباً به‌طور کامل جایگزین فرآیند بودجه قانونی شده است که تهدید «تعطیلی دولت» را توجیه می‌کند.

DC statehood

ایالتی بودن واشنگتن دی سی

مقر پایتخت آمریکا یک منطقه فدرال است که توسط یک دولت شهری اداره می‌شود، اما تحت صلاحیت کنگره (جایی که ساکنان آن فاقد نمایندگی کامل هستند). در یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶، ساکنان واشنگتن دی سی با اکثریت قاطع ایده تبدیل‌شدن به یک ایالت تمام‌عیار را تائید کردند، اما تلاش‌ها برای القای ناحیه کلمبیا به اتحادیه بارها شکست‌خورده است.

 

Dean scream

فریاد دین

به سخنرانی توسط هاوارد دین، نامزد اولیه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۴ و فرماندار سابق ایالت ورمونت، پس از باخت وی در انتخابات آیووا به جان کری، که درنهایت نامزد ریاست‌جمهوری شد گفته می‌شود. در این سخنرانی، آقای دین، پیش از بیان صدای بلند «آره!»، مواردی را فهرست کرد که انتظار داشت برنده شود. کلیپی از این سخنرانی به‌طور گسترده در تلویزیون پخش شد، اما به شانس او برای پیروزی کمک نکرد. آقای دین نتوانست در یک دوره مقدماتی پیروز شود.

 

Debt ceiling

سقف بدهی

سقف بدهی یک مکانیسم قانونی است (که شاید بدترین ایده در سیستم سیاسی آمریکا باشد) و به این معنی است کل مبلغی را که یک کشور می‌تواند وام بگیرد یا میزان بدهی مجاز به آن را محدود می‌کند. چندین کشور قوانینی برای محدودیت بدهی دارند. درواقع محدودیت بدهی یک مکانیسم قانونی است که کل مبلغی را که یک کشور می‌تواند وام بگیرد یا میزان بدهی مجاز به آن را محدود می‌کند. معمولاً به‌عنوان درصد تولید ناخالص داخلی تعیین می‌شود، اما در موارد معدودی به‌صورت یک مقدار مطلق (مثلاً ۲۰۰ میلیارد دلار) تعیین می‌شود.

چندین کشور قوانین محدودکننده بدهی دارند اما فقط دانمارک و ایالات‌متحده دارای سقف بدهی هستند که به‌جای درصدی از تولید ناخالص داخلی، مقدار مطلق تعیین‌شده است. کنگره ایالات‌متحده استفاده از این اقدام را در سال ۱۹۱۷ آغاز کرد و در سال ۱۹۳۹ قانون تأمین مالی را اصلاح کرد تا به خزانه داری انعطاف بیشتری در صدور بدهی بدهد. در دانمارک، زمانی که مسئولیت روزانه بدهی عمومی از وزارت دارایی به بانک ملی منتقل شد، در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان چشم‌پوشی از قانون اساسی، سقف بدهی ضروری شد. این به‌عنوآن‌یک تشریفات قانونی در نظر گرفته می‌شود و درنتیجه یک اجماع گسترده در پارلمان دانمارک این حد را بسیار بالاتر از بدهی واقعی تعیین کرده است.

 

Deep state

دولت پنهان

دولت پنهان شبکه مشکوک ادعایی از اعضای نیروهای مسلح، ادارات دولتی و سازمان های جاسوسی است که با نخبگان غیر منتخب کار می کنند. این اصطلاح در دوران دولت ترامپ به شدت مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که رئیس جمهور بوروکرات ها در سازمان های مجری قانون و امنیت ملی را به حمایت از باراک اوباما و تضعیف او متهم کرد.

درواقع دولت پنهان اصطلاحی است در اشاره به دولتِ قدرتمندتر از دولتِ انتخابی. دولت پنهان؛ دولتی بالفعل اما مخفی است که با استفاده از امکانات دولتی با هویتی مجهول در تشکیلات رسمی نظام، به‌گونه‌ای سازمان‌یافته و برای مقاصدی غیر از منافع ملی در حال فعالیت است.

در برخی از کشورها گروه‌هایی سیاسی وجود دارند که دارای قدرت اقتصادی و نظامی مستقل از ساختار سیاسی حکومت و همچنین دارای قابلیت ادامه حیات بدون پشتیبانی حکومت می‌باشند. آن‌ها ممکن است دارای پایگاه اجتماعی قوی بوده و معمولاً دارای پیشینه و سابقه طولانی حضور فعال در عرصه سیاسی هستند و به همین دلیل تأثیرگذاری بسزایی که بر امور حیاتی و عملکرد دولتها دارند و به‌عنوان «دولت‌دردولت» نامیده می‌شوند.

دولت پنهان ازنظر تعریف با دولت سایه تفاوت دارد. تفاوت آن‌ها در این است که «دولت سایه» نماینده دولت رسمی است ولی «دولت پنهان» نماینده و سایه دولت رسمی نیست و سردمدارانی غیر مردمی دارد.

 

Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA)

اقدام معوق برای ورود در دوران کودکی (DACA)

سیاستی که باراک اوباما معرفی کرده است که به مهاجرانی که در دوران کودکی به‌طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند اجازه می‌دهد برای اقامت و کار در این کشور درخواست دهند که هر دو سال یک‌بار قابل تمدید است. در حال حاضر حدود ۵۸۰۰۰۰ ذینفع به نام Dreamers وجود دارد که تابه‌حال بیشتر عمر خود را در آمریکا گذرانده‌اند. تلاش دونالد ترامپ برای پایان دادن به این برنامه توسط دادگاه عالی به دلایل رویه‌ای با مانع مواجه شد. در سال ۲۰۲۱ یک قاضی فدرال آن را غیرقانونی تشخیص داد و برنامه‌های جدید را مسدود کرد، اما به Dreamers که در خاک آمریکا هستند اجازه داد تا وضعیت خود را در حال تعلیق در دادگاه تجدید کنند. احتمالاً پرونده این موضوع به دیوان عالی کشور بازمی‌گردد.

 

Delegates

نمایندگان

سمتی که یک نامزد ریاست جمهوری باید اکثریت را به دست آورد تا نامزد یک حزب شود. در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری و گروه‌های حزبی، ایالت‌ها و احزاب سیاسی بر اساس نحوه رأی دادن یا تشکیل حزب، نامزدهایی را برای نمایندگی جذب معرفی می‌کنند. رقابت به‌طور خاص برای نمایندگان است، نه تعداد کل آرا. این نمایندگان ایالت‌های خود را در کنوانسیون ملی حزب برای تائید انتخاب خود معرفی می‌کنند. اگر هیچ نامزدی اکثریت را به دست نیاورد، نمایندگان کنگره از طریق رأی‌گیری نماینده جذب را انتخاب می‌کنند.

 

Democratic Party

حزب دمکرات

یکی از دو حزب بزرگ از احزاب سیاسی معاصر در ایالات‌متحده در کنار حزب جمهوری‌خواه ایالات‌متحده آمریکا هست. دموکرات‌ها پس از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ موفق به کسب اکثریت مجلس نمایندگان شدند. آخرین رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا جو بایدن است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برگزیده شد.

حزب دموکرات ایالات‌متحده آمریکا در سال ۱۸۲۸ بنیان‌گذاری شده و قدیمی‌ترین حزب فعال در جهان است.

لوگوی متداول این حزب، الاغ است که ریشه در نام خانوادگی اندرو جکسون نخستین رئیس‌جمهور دموکرات ایالات‌متحده آمریکا دارد. مخالفان جکسون به خاطر سرسختی اندرو جکسون او را جک‌اس (jackass) به معنی خر نر و آدم احمق خطاب می‌کردند. بااین‌حال، دموکرات‌ها مفاهیم عامه‌پسند را دوست داشتند و این تمسخر را پذیرفتند، بنابراین این تصویر تداوم یافت و تکمیل شد. در ادامه کاریکاتورهای توماس نست از سال ۱۸۷۰ در مجله هارپر تأثیر به سزایی در انتخاب لوگو الاغ داشت.

 

Director of National Intelligence (DNI)

مدیر اطلاعات ملی

مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا و مشاور اصلی رئیس‌جمهور و شورای امنیت ملی در امور امنیت ملی مرتبط با اطلاعات. دفتر او (در حال حاضر خانم اوریل هاینز) پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایجاد شد که یک کمیسیون دوحزبی سازمان‌دهی مجدد بوروکراسی اطلاعاتی گسترده آمریکا را برای تقویت اشتراک و هماهنگی اطلاعاتی این سمت را توصیه کرد. او ملزم است:

  1. به‌عنوان مشاور اصلیرئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، شورای امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا در خصوص مسائل اطلاعاتی و امنیت ملی فعالیت کند.
  2. به‌عنوان رئیسجامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا که دارای شانزده عضو است عمل کند.
  3. برنامه ملی اطلاعاترا اداره و بر آن نظارت کند.

 

Discharge petition

دادخواست معافیت

یک رویکرد قانونی است که به‌ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرد تا لایحه‌ای را برای رأی‌گیری به صحن مجلس بیاورد. معمولاً قانون پیش‌نویس شده توسط کمیته‌ها (و رهبری حزب اکثریت) قبل از رأی‌گیری کل افراد حاضر در مورد آن تهیه و تصویب می‌شود. اما اگر قانون‌گذاران ۲۱۸ امضا جمع‌آوری کنند، می‌توانند این روند را دور بزنند و بدون همکاری رئیس کمیته، لایحه‌ای را از کمیته انفصال دهند. انجام این کار دشوار است زیرا معمولاً مستلزم آن است که برخی از اعضای اکثریت حزب از رهبری خود نافرمانی کنند و به حزب اقلیت بپیوندند. در بحبوحه مخالفت رهبری جمهوری خواهان، قانون‌گذاران در نظر گرفته‌اند از درخواست معافیت برای پیشبرد کمک به اوکراین استفاده کنند.

 

Dissent channel

کانال مخالف

پروتکل رسمی برای اعضای وزارت امور خارجه برای ثبت مخالفت با سیاست آمریکا، که در طول جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۱ ایجاد شد. کانال مخالف یک چارچوب پیام‌رسانی است که برای افسران خدمات خارجی و سایر شهروندان ایالات‌متحده که توسط وزارت امور خارجه ایالات‌متحده و آژانس توسعه بین‌المللی (USAID) استخدام می‌شوند، باز است، که از آن طریق از آن‌ها دعوت می‌شود تا انتقاد سازنده از سیاست دولت را بیان کنند.

 

کانال مخالفان که در سال ۱۹۷۱ در زمان جنگ ویتنام تأسیس شد، ۱۲۳ بار در چهار دهه اول خود استفاده شد. در دوران مدرن، سالانه حدود چهار یا پنج پیام مخالف ارسال می‌شود. سیاست‌های خارجی ایالات‌متحده که موضوع تلگراف‌های مخالف بوده است، بسیار متفاوت بوده است. تلگراف خون سال ۱۹۷۱ که به نام نویسنده آن Archer Blood نام‌گذاری شد، سیاست ایالات‌متحده در حمایت از یحی خان رئیس جمهور پاکستان را به بهانه نسل‌کشی در شرق پاکستان، محکوم کرد. سایر اسناد مخالف از حمایت ایالات‌متحده از رهبران مختلف اقتدارگرا، مخالف انفعال ایالات‌متحده در بحران‌ها و نسل‌کشی‌ها، یا از دخالت ایالات‌متحده در درگیری‌های نظامی مختلف انتقاد کرده‌اند. تلگراف مخالف با بیشترین تعداد امضاکنندگان، تاکنون، یک تلگراف مخالف در سال ۲۰۱۷ بود که فرمان اجرایی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر و مهاجرت برای اتباع هفت‌کشور اکثریت مسلمان را محکوم می‌کرد. حدود ۱۰۰۰ دیپلمات به‌عنوان امضاکنندگان فهرست شده‌اند.

 

پیام‌های مخالف به مقامات ارشد وزارت امور خارجه می‌رسد. پیام‌ها پاسخی از کارکنان برنامه‌ریزی خط‌مشی این وزارتخانه دریافت می‌کنند. بر اساس مقررات وزارتخانه، دیپلمات‌هایی که پیام‌های مخالف را ارسال می‌کنند، قرار است از تلافی یا هر نوع صدمه محافظت شوند. بااین‌وجود، برخی از دیپلمات‌های آمریکایی از ترس اینکه مانع پیشرفت شغلی آن‌ها شود، در استفاده از کانال مخالفان مردد هستند.

Dobbs v Jackson Women’s Health Organisation

سازمان سلامت زنان دابز در برابر جکسن

از احکام تحول ساز دیوان عالی ایالات‌متحده است که بر مبنای آن قانون اساسی حقی برای سقط‌جنین اعطا نمی‌کند و حکم قبلی دیوان در پرونده‌های  خانم رو( Roe) در برابر آقای وید (Wade)  لغو شد.

این پرونده مربوط به انطباق یک قانون ایالتی ایالت می‌سی‌سی‌پی در سال ۲۰۱۸ با قانون اساسی بود. این قانون ایالتی اکثر عمل‌های سقط‌جنین را پس از ۱۵ هفته اول بارداری ممنوع می‌کند. دادگاه‌های بدوی با احکام مقدماتی خود از اجرای قانون جلوگیری کرده‌اند. مبنای این احکام مقدماتی حکم دیوان عالی در پرونده فرزندپروری تنظیم شده در برابر کیسی است، که ایالت‌ها را از ممنوع کردن سقط‌جنین قبل از زنده مانی جنین، به‌طورکلی در ۲۴ هفته اول، بازمی‌دارد؛ بر این اساس که انتخاب یک زن برای سقط‌جنین در آن زمان توسط حقوق حریم خصوصی تحت متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات‌متحده محافظت می‌شود.

تغییر ایدئولوژی دادگاه عالی، از طریق انتصاب قاضی اِیمی کنی بَرِت در سال ۲۰۲۰، که قبل از انتصابش آشکارا مخالف سقط‌جنین بود، دابز را تبدیل به ابزار بالقوه‌ای برای به چالش کشیدن پرونده‌های رو و کیسی کرد. بیش از ۲۰ ایالت قوانینی آماده کردند تا درصورتی‌که دابز رو و کیسی را لغو کند بر سقط‌جنین مقررات سفت و سختی وضع شود، ازجمله قوانین ۱۳ تا از آن ایالات به‌طور خودکار در پی لغو رو اجرایی می‌شود. دابز در پی نبردهای حقوقی بر سر قانون ضربان قلب تگزاس، که در ماه مه ۲۰۲۱ تصویب شد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد، که منجر به ثبت رکوردهای ارسالی نامه‌های حمایتی افراد به گروه‌ها به دیوان عالی در دابز شد.

جلسه استدلال شفاهی در دیوان عالی در دسامبر ۲۰۲۱ برگزار شد. در ۲ مه ۲۰۲۲، پولیتیکو پیش‌نویس درز کرده ازنظر اکثریت قضات نوشته قاضی ساموئل آلیتو را منتشر کرد. آن پیش‌نویس با لغو حقوق خصوصی خاص موردبحث، حذف دخالت دولت فدرال، و واگذاری موضوع به تصمیم ایالت‌ها، رو و کیسی را لغو می‌کند. دادگاه از طریق بیانیه‌ای که توسط جان رابرتس، قاضی ارشد ایالات‌متحده صادر شد، صحت این سند را تائید کرد، اما گفت که این سند «نماینده تصمیم دادگاه یا موضع نهایی هیچ‌یک از اعضا در مورد موضوعات پرونده نیست.

این تصمیم در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ صادر شد و با رأی ۶ به ۳ احکام دادگاه بدوی را لغو کرد. یک حکم محدودتر ۵ به ۴ رو و کیسی را لغو کرد. نظر اکثریت بیان کرد که سقط‌جنین یک حق بر پایه قانون اساسی نیست، بنابراین هم رو و هم کیسی باطل می‌شوند، و ایالت‌ها باید در وضع مقررات بر سقط‌جنین اختیار داشته باشند. نظر اکثریت که توسط آلیتو نوشته‌شده بود، به‌طور قابل‌ملاحظه ای مشابه پیش‌نویس درز کرده بود. یادداشت موافقت قاضی ارشد رابرتس، قانون می‌سی‌سی‌پی موردبحث را تائید می‌کرد، اما حق مبتنی بر قانون اساسی برای سقط‌جنین را درصورتی‌که «مدت‌زمان معقولی برای انتخاب» وجود داشته باشد، که کوتاهتر از معیار زنده مانی کیسی است، زیر سؤال نمی‌برد.

 

Earmarks

تخصیص منابع (در سیاست)

مقررات قانونی که هزینه‌ها را به یک نهاد یا مکان خاص هدایت می‌کند و به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد تا منابع هنگفت فدرال را به روشی هدفمند توزیع کنند (احتمالاً جهت رضایت رأی‌دهندگان خود). گاهی اوقات آن‌ها را “مصرف خوراک خوک” می نامند، در دهه منتهی به سال ۲۰۲۱ این قوانین ممنوع شدند اما از آن زمان با برخی محدودیت ها مجدداً معرفی می‌شوند. منتقدان آن‌ها را به‌عنوان نمادی از اتلاف و فساد دولتی محکوم می‌کنند. طرفداران استدلال می‌کنند که آن‌ها بخشی از فرآیند چانه زنی قانونی هستند و در جهت تأمین مالی زیرساخت های حیاتی عمل می‌کنند.

 

Electoral College

مجمع انتخاب‌کنندگان

شامل ۵۳۸ انتخاب کننده، یک نفر برای هر ناحیه کنگره و کرسی سنا (و سه نفر از واشنگتن دی سی، که هیچ نماینده ملی ندارد). در بیشتر موارد، این انتخاب‌کنندگان رأی خود را به هر کسی که رأی مردمی ایالت خود را به دست آورد، می‌دهند. (مین و نبراسکا متفاوت عمل می‌کنند.) بنابراین یک نامزد می‌تواند آرای مردمی ملی را به دست آورد اما آرای کالج الکترال و درنتیجه ریاست جمهوری را از دست بدهد (این اتفاق در سال‌های ۱۸۲۴، ۱۸۷۶، ۱۸۸۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ رخ داد). اگرچه بسیاری در مورد درستی آن می‌گویند، اما در قانون اساسی وجود دارد و لازم‌الاجراست.

Entitlements

استحقاقی

چک‌هایی که آمریکایی‌های واجد شرایط طبق قانون از دولت دریافت می‌کنند. دو برنامه بزرگ استحقاقی عبارت‌اند از تأمین اجتماعی، طرح بازنشستگی دولتی و بیمه درمانی برای افراد ۶۵ سال و بالاتر. صندوق‌های امانی اختصاصی آن‌ها به سمت ورشکستگی پیش می‌روند، اما اصلاح آن بسیار سخت است، تعهدی که مدت‌ها به‌عنوآن‌یک «ریل سوم» سیاسی شناخته می‌شد. برخلاف برنامه‌های دولتی که از طریق کمک‌های بلاعوض اداره می‌شوند، بودجه برای استحقاق‌ها معمولاً محدود نمی‌شود و هر کسی که واجد شرایط برای این مزایا باشد، آن را دریافت می‌کند.

Executive order

فرمان اجرایی

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده فرمان‌های اجرای را صادر می‌کند تا به مسئولین و سازمان‌های قوه مجریه کمک کند عملیات درون دولت فدرال را مدیریت کنند. فرمان‌های اجرایی وقتی از یک قدرت تقنینی که مستقیماً به‌وسیله قانون اساسی به قوه مجریه داده‌شده باشد یا بر اساس لوایح کنگره که صریحاً درجه‌ای از قدرت احتیاطی را به رئیس‌جمهور داده باشد، دارای نیروی کامل قانونی می‌شوند.

فرمان‌های اجرایی همچون قوانین موضوعه و مقررات اعلام‌شده از سوی سازمان‌های حکومتی، مقید به بازبینی قضایی بوده و درصورتی‌که دادگاه‌ها آنان را خلاف قوانین موضوعه یا اساسی ببینند ممکن است لغو شوند. ابتکارات سیاست‌گذارانه عمده نیازمند تائید قوه مقننه‌اند، ولی فرمان‌های اجرایی بر امور داخلی حکومت اثرگذاری شایان توجهی دارند، و تعیین می‌کنند قوانین چگونه و تا چه حدی اعمال شوند، چگونه با مواقع اضطراری مواجه شد، و جنگ اعلام کرد و به‌طورکلی جزئیات انتخاب‌های سیاست‌گذارانه را هنگام اجرای قوانین موضوعه کلی تعیین می‌کنند.

 

Federal Bureau of Investigation – FBI 

دفتر تحقیقات فدرال

اصلی‌ترین آژانس مجری قانون فدرال و همچنین سرویس اطلاعات داخلی و ضد جاسوسی آمریکا است. اگرچه بسیاری از فعالیت‌های اف‌بی‌آی منحصر به فرد هستند اما کارهایی از آن که در حمایت از امنیت ملی انجام می‌شود قابل مقایسه با فعالیت‌های اِم‌ آی سیکس بریتانیا و سرویس امنیت فدرال روسیه است. بر خلاف آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) که قدرت اجرای قانون ندارد و بر جمع‌آوری اطلاعات در خارج از کشور متمرکز است، اف‌بی‌آی در درجهٔ اول یک سازمان داخلی، با ۵۶ دفاتر میدانی در شهرهای بزرگ در سراسر ایالات متحده و بیش از ۴۰۰ آژانس مقیم در شهرها و مناطق کوچک‌تر در سراسر کشور است. در یک دفتر محلی اف‌بی‌آی، یک مأمور ارشد اف‌بی‌آی به‌طور همزمان به عنوان نمایندهٔ اداره‌کنندهٔ اطلاعات ملی فعالیت می‌کند. اف‌بی‌آی بخشی از وزارت دادگستری آمریکا است که به واسطهٔ دادستان تحت نظر دادستان کل آمریکا فعالیت می‌کند و مأمورانی برای اجرای قوانین فدرال در اختیار دارد (قسمت‌های ۵۳۳، ۵۳۴، سند ۲۸ از مجموعه قوانین آمریکا). با این‌حال، دادستان کل آمریکا مستقیماً بر اف‌بی‌آی اعمال قدرت نمی‌کند. این کار از وظایف بازرس کل است. تا سال ۲۰۰۲ میلادی بازرس کل می‌توانست از اف‌بی‌آی بازرسی کند که البته مشروط به اجازهٔ دادستان کل بود. اما به دنبال چندین رسوایی در سال ۲۰۰۱ میلادی از جمله آشکار شدن این مورد که مأمور رابرت هنسن اسرار ایالات متحده را برای ۱۵ سال به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی می‌فروخته‌است کنگرهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا به بازرس کل قدرت بیشتری داد. رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا مدیریت کل اف‌بی‌آی را به مدت ۱۰ سال (یک دوره) تعیین می‌کند. چندین معاونت، پایین‌تر از مقام مدیر کل قرار دارند و یک مدیر اجرایی، هر یک از ۱۱ قسمت اف‌بی‌آی را سرپرستی می‌کند. این بخش‌ها به‌طور کلی منطبق بر بزه‌هایی هستند که اف‌بی‌آی مسئول رسیدگی به آن است. بخش فناوری اطلاعات، بخش ضدتروریسم از زیرمجموعه‌های اف‌بی‌آی هستند.

 

Federal government

دولت فدرال

دولت فدرال اتحادیه ۵۰ ایالت و قلمروهای مختلف را از مقر خود در واشنگتن دی سی اداره می کند. این کنگره متشکل از کنگره است که قوانین را وضع می کند. رئیس جمهور که آنها را اعدام و اجرا می کند. و دادگاه های فدرال، از جمله دیوان عالی، که قوانین را بر اساس قانون اساسی تفسیر می کنند. کنگره شامل مجلس نمایندگان (مجلس پایین) و سنا (مجلس علیا) است.

در قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا با صراحت بر نظام فدرالی تصریح‌شده و یک نوع تقسیم کار مشخص میان دولت فدرال و دولت‌های ایالتی در نظر گرفته‌شده است. در حقیقت هر ایالت در امور داخلی خود دارای اختیارات کامل است و صرفاً در امور خارجی، ارتش، ضرب و چاپ سکه و اسکناس و اعلان‌جنگ به دولت فدرال اختیار داده‌شده است. البته طی دو قرن گذشته به‌ویژه بعد از اجرای طرح‌های رفاهی، اختیارات و مسئولیت دولت فدرال در امور اجتماعی و اقتصادی افزایش‌یافته است. اما در مقایسه با دیگر کشورها، دولت فدرال آمریکا از نقش به‌مراتب کمتری در امور داخلی ایالت‌ها برخوردار است.

قانون اساسی در فصول مختلف میزان و سهم هر یک از واحدهای سیاسی تشکیل‌دهنده کشور را مشخص کرده و درعین‌حال محدودیت‌های قانونی را برای دولت فدرال و دولت‌های ایالتی در نظر گرفته است.

 

Federal Reserve

فدرال رزرو

بانک مرکزی آمریکا وظایف آن شامل نظارت بر بانک ها، تنظیم سیاست پولی و حفظ ثبات مالی است. این بانک متشکل از ۱۲ بانک فدرال رزرو است که هر کدام مسئولیت مناطق خود را بر عهده دارند و یک هیئت حکام هفت نفره که هر کدام برای یک دوره ۱۴ ساله توسط رئیس جمهور منصوب می شوند. فدرال رزرو سیاست پولی را مستقل از ترجیحات رئیس جمهور تعیین می کند.


این نهاد متشکل از ۱۲ بانک مرکزی به‌عنوان حامیان فدرال رزرو و ازنظر قانون ایالات‌متحده آمریکا، خصوصی و مستقل محسوب می‌شود اما بخشی از تصمیمات دولتی بر فعالیت آن‌ها دخالت دارد.  فدرال رزرو مسئول تدوین سیاست‌های پولی، پیگیری رسیدن به اشتغال کامل، تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی در آمریکا است.

 

Filibuster

اطاله بررسی

یک‌روند پارلمانی است که منازعه بر سر قسمتی از روند قانون‌گذاری به طول می‌انجامد و یک یا چند عضو، رأی‌گیری را به تعویق انداخته یا به‌طورکلی از آن جلوگیری می‌کنند.

به‌بیان‌دیگر، معمولاً به هر تاکتیک تأخیری یا آبستراکسیونی گفته می‌شود که به‌منظور جلوگیری از به رأی گذاشته شدن یک اقدام به کار می‌رود. رایج‌ترین نوع فیلیباستر زمانی رخ می‌دهد که سناتوری تلاش کند به رأی گذاشته شدن طرحی را با ادامه دادن بحث بر سر اقدام، به تعویق انداخته یا به‌کلی جلوی آن را بگیرد. مقررات به یک سناتور، یا مجموعه‌ای از سناتورها اجازه می‌دهد به هر میزان که بخواهند در خصوص هر موضوعی که می‌خواهند صحبت کنند، مگر این‌که سه‌پنجم سناتورها که به‌طور مناسب انتخاب‌شده و سوگند یاد کرده باشند (که معمولاً ۶۰ تا از ۱۰۰ سناتور هستند) با رأی به کفایت مذاکرات طبق مقررات ۲۲ سنا، بحث را خاتمه دهند.

طبق حکم دیوان عالی ایالات‌متحده آمریکا در ایالات‌متحده در برابر بالین (۱۹۶۰) تغییر مقررات سنا با یک اکثریت ساده مقدور است. به هر روی، طبق مقررات کنونی سنا، خود تغییر مقررات را می‌توان فیلیباستر کرد و برای ختم مباحثات نیاز به رأی دوسوم سناتورهای حاضر و رأی‌دهنده است. باوجوداین لازمه نوشته‌شده، این احتمال موجود است که اداره‌کننده سنا یک حکم سنا را خلاف قانون اساسی اعمال کند، که این تصمیم را می‌توان با یک اکثریت ساده سنا تائید کرد.

 

First Amendment

متمم اول

حق آزادی مذهب، آزادی بیان، آزادی مطبوعات، حق تجمع مسالمت آمیز و درخواست از دولت را تضمین می کند. به عنوان یک اصل بنیادی آمریکایی در نظر گرفته می شود. این اصلاحیه از سال ۱۷۹۱ اعمال شده است، اما هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد دادگاه موضوعات جدیدی برای بحث و گفتگو تمام خواهد کرد.

متمم اول قانون اساسی ایالات‌متحده آمریکا حکومت را از وضع قوانین برای تثبیت یک دین به‌عنوان دین رسمی، ممنوع کردن اعتقاد آزاد به دین یا محدود کردن آزادی بیان، حق تجمع صلح آمیز، یا حق شکایت به‌منظور جبران خسارت‌ها از سوی دولت بازمی‌دارد. این متمم که در ۱۵ دسامبر ۱۷۹۱ تصویب شد یکی از ده متممی بود که منشور حقوق ایالات‌متحده آمریکا را شکل دادند.

عبارت آزادی مطبوعات از انتشار اطلاعات و نظرات حفاظت می‌کند، و به گستره گوناگونی از رسانه‌ها اعمال می‌شود. در نیر در برابر مینسوتا (۱۹۳۱) و نیویورک تایمز در برابر ایالات‌متحده (۱۹۷۱)، دیوان عالی حکم کرد که متمم اول از prior restraint—سانسور پیش از انتشار— در تقریباً تمام موارد محافظت می‌کند. عبارت درخواست از حق درخواست نویسی به همه قوا و سازمان‌های فعال حکومت محافظت می‌کند. علاوه بر حق اجتماع تضمین‌شده توسط این عبارت، دیوان عالی حکم کرده که این متمم به‌طور ضمنی حافظ آزادی انجمن است.

سوءبرداشت رایجی است که متمم اول همه، ازجمله بنگاه‌های خصوصی غیر حکومتی، را از محدود کردن آزادی بیان بازمی‌دارد. این متمم تنها به کنشگران دولتی قابل‌اعمال است.

 

Foggy Bottom

فاگی باتم

محله ای در ایالات‌متحده آمریکا است که در واشینگتن، دی.سی. واقع شده است. این محله که در غرب کاخ سفید به سمت رودخانه پوتوماک امتداد دارد، محل استقرار آژانس‌های فدرال متعددی مانند وزارت امور خارجه ایالات متحده و فدرال رزرو و همچنین نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.

 

Franklin Delano Roosevelt

فرانکلین دلانو روزولت FDR

او یک رئیس‌جمهور دموکرات بود که دوره تصدی او، از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵، از رکود بزرگ تا جنگ جهانی دوم را در برگرفت. (متمم ۲۲ متعاقباً رؤسای جمهور را به دو دوره محدود کرد.) او نیو دیل ) برنامه‌ای که از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۲ برای کاهش بیکاری در طی رکود بزرگ اجرا شد و طی آن، کارهای حفاظت ملّی عمدتاً به مردان جوان غیر متأهل داده می‌شد) را تصویب کرد. ۱۰۰ روز اول بسیار پربار او در مقام ریاست جمهوری، محدودیتی غیررسمی و نه لزوماً مفید برای روسای جمهور جدید ایجاد کرد.

روزولت که یکی از اعضای خانواده سرشناس روزولت بود، پس از تحصیل در دانشگاه، شروع به تمرین وکالت در نیویورک سیتی کرد. او از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ به عضویت مجلس سنای ایالت نیویورک انتخاب شد و سپس در طول جنگ جهانی اول، دستیار وزیر نیروی دریایی در زمان ریاست جمهوری وودرو ویلسون بود. روزولت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده در سال ۱۹۲۰، رقیب جیمز ام. کاکس از حزب دموکرات بود اما کاکس به نامزد جمهوری‌خواه، وارن جی. هاردینگ شکست خورد. در سال ۱۹۲۱، روزولت به یک بیماری فلج‌کننده مبتلا شد که برای همیشه پاهای او را فلج کرد. او تا حدی با تشویق همسرش، النور روزولت، به‌عنوان فرماندار نیویورک (۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳) به مناصب دولتی بازگشت و در طی آن برنامه‌هایی را برای مبارزه با رکود بزرگ که در آمریکا حاکم بود، ترویج کرد. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۳۲، روزولت با قاطعیت هربرت هوور، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه را شکست داد.

با نزدیک شدن به جنگ جهانی دوم پس از سال ۱۹۳۸، علاوه بر تهاجم ژاپن به چین و تهاجم آلمان نازی، روزولت از چین و همچنین بریتانیا و شوروی حمایت دیپلماتیک و مالی قوی کرد درحالی‌که آمریکا رسماً بی‌طرف باقی‌مانده‌ بود. به دنبال حمله ژاپن به پرل هاربر در ۷ دسامبر ۱۹۴۱، او روز بعد به ژاپن و چند روز بعد به آلمان و ایتالیا اعلان‌جنگ داد. او از نزدیک با دیگر رهبران ملی در رهبری متفقین علیه نیروهای محور همکاری کرد. روزولت بر بسیج اقتصاد آمریکا برای حمایت از تلاش‌های جنگی نظارت و استراتژی اول اروپا را اجرا کرد. او همچنین توسعه اولین بمب اتمی جهان را آغاز کرد و با دیگر رهبران متفقین برای زمینه‌سازی ایجاد سازمان ملل متحد و سایر نهادهای پس از جنگ، همکاری کرد. روزولت در سال ۱۹۴۴ مجدداً انتخاب شد اما در سال ۱۹۴۵، پس‌ازاینکه سلامت جسمانی او به‌طورجدی و پیوسته در طول سال‌های جنگ رو به افول رفته‌ بود، درگذشت. از آن زمان تا اکنون، چندین مورد از اقدامات وی موردانتقاد جدی قرارگرفته است ازجمله دستور او برای بازداشت آمریکایی‌های ژاپنی در اردوگاه های کار اجباری. بااین‌وجود در رتبه‌بندی های تاریخی، همواره او را به‌عنوآن‌یکی از بزرگ‌ترین روسای جمهور آمریکا معرفی می‌کنند.

Full Grassley

گرسلی کامل

به یک تور کامل در ۹۹ شهرستان آیووا، که گاهی اوقات توسط رقبای ریاست جمهوری که به امید پیروزی در ایالت انجام می‌شود را گویند. این نام به‌افتخار سناتور باسابقه آیووا، چاک گرسلی، که هرساله چنین مأموریتی را انجام می‌دهد، نام‌گذاری شده است. در چرخه انتخابات ۲۰۲۴، ران دیسانتیس اولین نامزد اصلی بود که گرسلی کامل را در دسامبر ۲۰۲۳ تکمیل کرد.

Gay marriage

ازدواج همجنسگرایان

در اواخر سال ۲۰۱۱ باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهور دموکرات با آن مخالفت کرد. تنها ده سال بعد، کنگره  قانون احترام به ازدواج را تصویب کرد. حامیان ازدواج هم‌جنس‌گرایان استدلال‌های مختلفی در حمایت ازنظرشان می‌کنند. مارک میتبن ممنوعیت ازدواج هم‌جنس‌گرایان را به ممنوعیت ازدواج‌های بین نژادی تشبیه می‌کند. فرناندو اسپلس استدلال می‌کند که ازدواج هم‌جنس‌گرایان به این دلیل باید مجاز شود که ازدواج هم‌جنس‌گرایآن‌یک حق مدنی را به یک گروه اقلیت بسط می‌دهد. به گفته ننسی کات، یک دانشور تاریخ آمریکایی، «درواقع هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، زیرا هیچ‌چیز جز ازدواج مشابه ازدواج هم‌جنس‌گرایان نیست. یکی دیگر از دلایلی که در حمایت از حقوق همجنسگرایان قرائت می‌شود قیاس این مسئله با حقوق زنان است. برای نمونه درگذشته از منظر دینی پذیرش برخی حقوق مسلم عصر فعلی برای زنان، درگذشته از منظر دینی امری غیرقابل‌باور بود اما سرانجام و با تلاش درازمدت مدافعان زنان این حقوق از هر دو گروه دین‌دار و غیر دین‌دار به رسمیت شناخته شدند، همجنسگرایان نیز به همین سان حق طی همین مسیر را دارا می‌باشند.در پاسخ به این ادعا که حقوق زنان امری برخلاف طبیعت نیست، ولی همجنسگرای مخالف طبیعت بشری است هم باید اظهار کرد که جدای از نقدهایی که بر اصل این ادعا وجود دارد، عین همین استدلال درگذشته از سوی مخالفان حقوق زنان ارائه می‌شد که اموری مانند اعطای حق رأی و شغل و … برخلاف طبیعت زنان و فطرت انسانی هست. حمایت عمومی از ازدواج هم‌جنس‌گرایان به‌طور پیوسته از ۲۷ درصد در نظرسنجی‌های گالوپ در سال ۱۹۹۶ به ۷۱ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است.

George Washington

جرج واشنگتن

رهبر سیاسی، ژنرال نظامی، دولت‌مرد آمریکایی و اولین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا (۱۷۸۹ – ۱۷۹۷) بود. او میهن‌دوستان را در انقلاب آمریکا، رهبری کرد و یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات‌متحده آمریکا به شمار می‌رود.

واشنگتن از مهم‌ترین چهره‌های تاریخ ایالات‌متحده آمریکا است. نقش او به‌خصوص در کسب استقلال برای مستعمرات آمریکایی و سپس متحد کردن آن‌ها زیر پرچم دولت فدرال ایالات‌متحده آمریکا قابل‌توجه است. او از گروهی از مردم مسلح و مجهز به کمک دولت‌های فرانسه و اسپانیا ارتش بزرگی ساخت که نهایتاً موفق به شکست نیروهای بریتانیایی در جنگ انقلاب آمریکا (۱۷۸۳–۱۷۷۵) شدند.

واشنگتن در طی جنگ فرانسویان و سرخپوستان آموزش نظامی دید و فرماندهی اولیه خود را در هنگ ویرجینیا انجام داد. وی بعداً به مجلس ویرجینیا انتخاب شد و به‌عنوان نماینده‌ای در کنگره قاره انتخاب شد و در آنجا به فرماندهی کل ارتش قاره منصوب شد. وی در شکست و تسلیم بریتانیا در هنگام محاصره یورک‌تاون توسط نیروهای آمریکایی (متحد فرانسه) را فرماندهی کرد. وی پس از معاهده پاریس در سال ۱۷۸۳ از سمت خود استعفا داد.

واشنگتن در پذیرش و تصویب قانون اساسی که جایگزین اصول کنفدراسیون در سال ۱۷۸۹ شد، نقش مهمی ایفا کرد. واشنگتن دو بار توسط کالج انتخابات به‌اتفاق آرا انتخاب شد و به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده توانست دولت ملی قدرتمند و با بودجه خوبی را به اجرا درآورد، درحالی‌که در رقابت شدیدی که بین اعضای کابینه توماس جفرسون و الکساندر همیلتون به وجود آمده بود، بی‌طرف باقی ماند. در طول انقلاب فرانسه، وی ضمن تحریم پیمان جی، سیاست بی‌طرفی را اعلام کرد. واشنگتن را به دلیل رهبری چندگانه خود در روزهای شکل‌گیری کشور، پدر ملت می‌نامند. وی سابقه‌های ماندگاری را برای دفتر رئیس‌جمهور ایجاد کرد ازجمله عنوان آقای رئیس‌جمهور و سخنرانی خداحافظی وی به‌عنوان بیانیه‌ای برجسته در مورد جمهوری‌خواهی شناخته می‌شود.

واشنگتن صاحب برده بود و به‌منظور حفظ وحدت ملی، از اقدامات مصوب کنگره برای محافظت از برده‌داری حمایت کرد. وی بعداً با نهاد برده‌داری به دردسر افتاد و در وصیت‌نامه‌ای در سال ۱۷۹۹، برده‌های خود را آزاد کرد. او تلاش می‌کرد که بومیان آمریکایی را به فرهنگ انگلیسی-آمریکایی پیوند زند اما در برابر موارد مقاومت بومیان، اقدام به مبارزه و درگیری‌های خشونت‌آمیز می‌کرد. وی عضوی از کلیسای آنگلیکان و فراماسونرها بود و آزادی گسترده مذهبی را در نقش‌های خود به‌عنوان ژنرال و رئیس‌جمهور، خواستار شد. پس از مرگ، او به‌عنوان «اولین بار در جنگ، ابتدا در صلح و اولین بار در قلب هم‌وطنانش» مدح شد. واشنگتن با بناهای تاریخی، تعطیلات فدرال، رسانه‌های مختلف، مکان‌های جغرافیایی ازجمله پایتخت یعنی واشینگتن، دی.سی.، ایالت واشینگتن، اسکناس یک دلاری و تمبرها به یادگار مانده است و بسیاری از محققان و نظرسنجی‌ها وی را در زمره یکی از بزرگ‌ترین روسای جمهور ایالات‌متحده آمریکا قرار می‌دهند. در سال ۱۹۷۶، به‌عنوان بخشی از مراسم بزرگداشت دویستمین سالگرد اعلام استقلال آمریکا، واشنگتن پس از مرگ به درجه ژنرال ارتش ایالات‌متحده آمریکا ارتقا یافت.

Gerontocracy

ژرونتوکراسی

چگونگی توصیف مردم از دموکراسی  درصورتی‌که شاهد ریاست سیاستمداران مسن در رأس دولت هستند. به‌عنوان‌مثال، جو بایدن، مانند میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، بسیار مسن است یا اگر دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، در سن ۷۸ سالگی سوگند یاد می‌کند.

Gerrymandering

کژ حوزه‌بندی

روشی برای تغییر نتایج انتخابات از طریق بازآرایی حوزه‌های انتخابیه است. این اصطلاح به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که طی آن ‌یک گروه، طبقه اجتماعی یا جناح سیاسی تلاش می‌کند با دست‌کاری در مرزبندی حوزه‌های رأی‌گیری در یک شهر یا ایالت، بر نتیجه رأی‌گیری در این نواحی به‌نوعی که نتیجه یا نام کاندیدای موردپسند آن حزب از صندوق بیرون آید اثر بگذارد. نام آن از البریج گری گرفته‌شده است، که به‌عنوان فرماندار ماساچوست در سال ۱۸۱۲، مخالفان خود را تنها در چند ناحیه تجمیع کرد درحالی‌که به حزب خود در بیشتر مناطق دیگر برتری می‌داد. پدر بنیانگذار، اولین رئیس جمهور و فرمانده ارتش قاره در جنگ استقلال آمریکا. واشنگتن که رسماً عضو هیچ حزبی نبود نیز به کشور درباره «جناح‌های سیاسی» هشدار داد.

Governor

فرماندار

رئیس اجرایی یک ایالت است. فرمانداران قلمرویی نیز وجود دارند که رهبری ساموآی آمریکایی، گوام، جزایر ماریانای شمالی، پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات‌متحده را بر عهده‌دارند.

Great Society

جامعه بزرگ

برنامه سیاست رئیس‌جمهور لیندون جانسون در سال ۱۹۶۵، که او به‌عنوآن‌یک دستاورد جدید، فارغ از کاستی های گذشته، به مردم آمریکا اعطا کرد. این دیدگاه او را برای یک «جامعه بزرگ» که شامل تلاش برای بهبود آموزش، مبارزه با فقر، حفظ محیط‌زیست طبیعی، کنترل جرم و جنایت و ایجاد طرح‌های بیمه سلامت با بودجه دولتی است که شامل برنامه‌های درمانی گسترده مدیکر و مدیکید می‌شود.

Guantánamo

گوانتانامو

نام زندانی نظامی است واقع در پایگاه نیروی دریایی خلیج گوانتانامو در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا که در اجاره ارتش ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد. این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در اجاره نیروی دریایی آمریکا بوده و اگرچه پس از انقلاب کوبا در دهه ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا با این درخواست موافقت نکرده و هرساله چک مبلغ اجاره را برای دولت کوبا می‌فرستد و دولت کوباهم از نقد کردن آن خودداری می‌کند.

 باراک اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی، وعده داد که وضعیت زندانیان آن را مشخص کند. وی در دومین روز حضورش در کاخ سفید، پس از پیروزی انتخاباتی دستور بسته شدن بازداشتگاه را داد که با مخالفت شدید کنگره، بازداشتگاه به‌طور کامل بسته نشد؛ اما شمار زندانیان آن از ۲۴۵ نفر به ۴۱ تن کاهش پیدا کرد و دیگر زندانیان به زندان‌ها و کشورهای دیگر فرستاده شدند.

دونالد ترامپ نیز با امضای قرار دادی فعالیت بازداشتگاه را تمدید نمود و فقط یک زندانی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از بازداشگاه گوانتانامو منتقل شد. در حال حاضر بازداشتگاه ۳۰ نفر زندانی دارد.

Hanging chads

برگه های کامل سوراخ نشده

تکه‌های دایره‌ای (“چاد”) برگه‌های رأی کاغذی که در سیستم‌های رأی‌گیری کارت پانچ به‌طور کامل سوراخ نشده و آویزان باقی می‌مانند و درنتیجه انتخاب رأی‌دهنده نامشخص است. این اتفاق در فلوریدا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ رخ داد. این برگه ها به نماد بازشماری مورد مناقشه تبدیل شد.

Homeland Security, Department of

وزارت  امنیت داخلی

یک بخش اجرایی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایجاد شد. مجموعه آن شامل مبارزه با تروریسم، امنیت مرزی و امنیت سایبری است. در برخی منابع وزارت امنیت داخلی ایالات‌متحده آمریکا یا وزارت امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا هم گفته شده یکی از پانزده وزارتخانه دولت فدرال ایالات‌متحده آمریکا است.

در سال ۲۰۰۲ مباحث مربوط به مسائل امنیتی در ایالات‌متحده آمریکا سرانجام به تشکیل وزارتخانه جدیدی تحت عنوان وزارت امنیت داخلی منجر شد که در آن حداقل ۱۸ سازمان و آژانس امنیتی ادغام شد. این آژانس‌ها طیف گسترده‌ای را از اداره مهاجرت تا گارد ساحلی و نهادهای حمل و نقل و هواپیمایی را در بر می‌گرفت. در آن زمان، ناهماهنگی میان دستگاه‌های امنیتی عامل اصلی وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر شناخته می‌شدند.

وزارت امنیت داخلی به ابتکار جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا ابتدا به‌صورت یک دفتر فدرال با نقش وزارتی تشکیل شد و پس از پیروزی حزب جمهوری‌خواه ایالات‌متحده آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ایالات‌متحده آمریکا در نوامبر سال ۲۰۰۲ به چهاردهمین وزارتخانه ایالات‌متحده تبدیل شد.

این وزارتخانه درعین‌حال یکی از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا به‌شمار می‌آید.

اداره گمرک و محافظت مرزی ایالات‌متحده آمریکا و سرویس حفاظت فدرال شاخه‌ای از این سازمان هستند.

House Freedom Caucus

کنگره آزادی مجلس

به‌عنوان انجمن آزادی مجلس نیز شناخته می‌شود، از فراکسیون‌های کنگره است که متشکل از اعضای محافظه‌کار و لیبرال جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا است. این گروه در سال ۲۰۱۵ توسط جیم جوردن تشکیل شد که گروهی کوچک‌تر، از اعضای کنگره محافظه‌کار را شامل می‌شد و در حال حاضر به ریاست مارک میدوز نماینده مجلس است. بسیاری از اعضا نیز بخشی از کمیته مطالعات جمهوری خواهان هستند. این حزب طرفدار جنبش تی پارتی است. انجمن آزادی  به‌عنوان اندیشه صحیح دسته‌بندی در کنفرانس جمهوری خواهان در نظر گرفته می‌شود. مجمع رأی دهی متشکل از حدود ۵۰ جمهوری خواه راست افراطی در مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۱۵ توسط اعضایی تشکیل شد که رهبری مجلس (در دست جمهوری خواهان) را برای سازش با دموکرات‌های مجلس نمایندگان و دولت اوباما بیش‌ازحد قابل قبول می دانستند. آن‌ها می خواهند هزینه ها را کاهش دهند و دولت را کوچک کنند، و برای رسیدن به اهداف خود دست به اقدامات افراطی خواهند زد و باعث می‌شود یکی از جمهوری خواهان آن‌ها را به “تروریست های قانون‌گذار” تشبیه کند.

House of Representatives

مجلس نمایندگان

بر اساس قانون مصوبه Public Law 62-5 سال ۱۹۱۱، تعداد نمایندگان مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا ۴۳۵ نفر است که هر دو سال یکبار انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان نامحدود است. در مجلس نمایندگان افزون‌بر ۴۳۵ نماینده منتخب ۵۰ ایالت، نمایندگانی نیز از نواحی نیمه‌مجزا بدون حق رأی حضور دارند.

ریاست یا سخنگوی مجلس نمایندگان را عضو ارشد حزب اکثریت بر عهده دارد که از اختیارات گسترده‌ای چون تعیین دستور جلسات مجلس، تعیین مدت زمان بحث یا خارج کردن موضوعی از دستور کاربرخوردار است. هر گاه حزب رئیس‌جمهور و حزب اکثریت مجلس نمایندگآن‌یکی نباشد، سخنگوی مجلس نمایندگان علاوه بر وظایف قانونی خویش، نقش رهبر اپوزسیون را نیز ایفا می‌کند.

در مجلس نمایندگان، علاوه بر سخنگوی مجلس، رهبران احزاب اکثریت و اقلیت نیز از نقش و جایگاه مهمی برخوردار هستند. رهبر اقلیت و رئیس انجمن حزبی حزب اقلیت نقش رهبر اپوزیسیون مجلس را ایفا می‌کند. در هنگام تنظیم برنامه‌های مجلس نمایندگان، رهبران اکثریت و اقلیت با یکدیگر مذاکره می‌کنند و از آنجا که انضباط حزبی در مجالس قانونگذاری ایالات‌متحده وجود ندارد، مذاکره میان رهبران دو حزب اقلیت و اکثریت در خصوص تصویب اهمیت می‌یابد.

تا سال ۱۹۲۹، مجلس همگام با جمعیت رشد می‌کرد، اما قانون تقسیم آن سال اندازه آن را محدود کرد. تعداد افرادی که هر عضو نمایندگی می‌کند افزایش‌یافته است بطوریکه از حدود ۳۵۰۰۰ نفر در سال ۱۸۰۰ به بیش از ۷۶۱۰۰۰ نفر رسیده است.

Immigration reform

اصلاحات مهاجرتی

هیچ‌کس فکر نمی‌کند که سیستم مهاجرتی آمریکا عالیست، ولی حتی اصلاحات مهاجرتی «جامع» – مبادله تدابیر امنیتی مرزی سخت‌گیرانه‌تر برای مسیری برای تنظیم وضعیت قانونی برای افرادی که به‌طور غیرقانونی در این کشور هستند – برای دهه‌ها از کنگره دور مانده است. به موجب این قانون دولت ایالات متحده، اداره مهاجرت آمریکا (INS) را تأمین مالی می‌کند و موکداً سفارش دارد تا تمام داده‌های اطلاعاتی داخلی اداره مهاجرت (INS) به اشتراک گذاشته شود و با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند .

  • بر اساس یک الزام اداره مهاجرت (INS) تمام پایگاه‌ها و داده‌های اطلاعاتی داخلی خود را به هم متصل می‌کند، به طوریکه تمام اطلاعات مربوط به یک فرد بیگانه بایک جستجوی سریع قابل دسترسی باشد.
  • یک الزام قانونی برای سازمانهای انتظامی فدرال و سازمانهای اطلاعاتی است که با اداره مهاجرت(INS) و وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعاتشان را به اشتراک می‌گذارند.
  • الزامی است که تمام اسناد مسافرتی و ورودی، از جمله ویزا، که توسط ایالات متحده برای بیگانگان صادر می‌شود با دستگاه خوانده شود و در برابر تهاجم مقاوم بوده و دارای ش

Impeachment

استیضاح

مجازاتی که به دلیل رفتار نادرست مقامات فدرال، ازجمله روسای جمهور، به کنگره تفویض شده است. هر یک از اعضای مجلس نمایندگان می‌تواند مواد استیضاح را معرفی کند. اگر اکثریت مجلس آن‌ها را تائید کند، این مقام توسط سنا محاکمه می‌شود و درصورتی‌که رئیس‌جمهور مورد محاکمه باشد، رئیس قضات دادگاه را ریاست می‌کند. اگر دوسوم سنا به محکومیت رأی دهند، آن مقام از سمت خود برکنار می‌شود. تنها هشت نفر که همگی قضات فدرال هستند مجرم شناخته و از سمت خود برکنار شده‌اند. هیچ رئیس‌جمهوری برکنار نشده است و تنها سه نفر استیضاح شده‌اند: اندرو جانسون، بیل کلینتون و دونالد ترامپ (دوبار).

Independent counsel

مشاور مستقل

سابقاً “وکیل مستقل”. یک دادستان فدرال نیمه مستقل که توسط دادستان کل منصوب می‌شود و ریاست وزارت دادگستری را بر عهده دارد. این عنوان، مشاور ویژه را از زنجیره فرماندهی عادی در وزارت دادگستری، که برای تحقیقات حساس سیاسی مهم است، جدا می‌کند. کن استار، مشاوری مستقل، از بیل کلینتون تحقیق کرد و گزارشی را تهیه کرد که پرونده استیضاح رئیس‌جمهور را مشخص می‌کرد. جک اسمیت، بازرس ویژه منصوب شده برای تحقیق درباره دونالد ترامپ، دو کیفرخواست جنایی علیه رئیس‌جمهور سابق ارائه کرده است.

Inflation Reduction Act

قانون کاهش تورم

قانون برجسته جو بایدن، که وی از نام آن پشیمان است. اغلب با آلودگی محیط‌زیست همراه است، اما دارای چند جزء گسترده است: پروژه های انرژی سبز را تشویق می‌کند، مراقبت‌های بهداشتی یارانه ای دولت را گسترش می‌دهد و هزینه های داروهای تجویزی را کاهش می‌دهد و رویه های مالیاتی را به هم می زند تا پول بیشتری از شرکت‌ها جمع‌آوری کند.

Iowa caucuses

اتحادیه آیووا

به‌عنوان اولین رقابت در رقابت های مقدماتی جمهوری خواهان و ازنظر تاریخی اولین رقابت در رقابت های دموکرات نیز شناخت می‌شود. درحالی‌که گروه‌های جمهوری خواه با رأی‌گیری مخفی ساده کار می‌کنند، در “گروه‌های حزبی” دموکرات، انتخاب های رأی‌دهندگان عمومی است: شرکت‌کنندگان در کلیساها یا سالن های بدنسازی جمع می‌شوند، سپس خود را در گروه‌هایی در اطراف اتاق سازمان‌دهی می‌کنند، گاهی اوقات دیگران را متقاعد می‌کنند که به آن‌ها بپیوندند تا ترجیح خود را نشان دهند. نامزد انتخاباتی این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که هر گروه «قابل دوام» شود و (معمولاً) ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دهد. پس از شمارش نهایی، تعداد متناسبی از «معادل نمایندگان ایالتی» به نامزدهای معتبر تعلق می‌گیرد. نتیجه رقابت آیووا سمت و سو را برای انتخابات مقدماتی درگذشته تعیین کرده است: اولین برنده در این ایالت شانس برنده شدن خود در انتخابات را بالا می برد. بااین‌حال، در سال ۲۰۲۳، حزب دموکرات در اقدامی مبتکرانه باهدف اعمال نفوذ بیشتر به رأی‌دهندگان سیاه‌پوست و اقلیت که پایه حزب را تشکیل می‌دهند ، رأی داد تا کارولینای جنوبی را در اولویت قرار دهد.

Iowa state fair

نمایشگاه ایالت آیووا

رویدادی سالانه که در سال‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، زمانی که رقبای اصلی پیش ازآنچه به‌طور سنتی اولین صحنه رقابت این کشور بود، به دموین (بزرگترین شهر ایالت آیووا) می‌آیند، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. نکات برجسته نمایشگاه عبارت‌اند از مسابقات محصول، گوشت خوک بر روی چوب و البته، یک گاو مجسمه شده از کره.

January 6th insurrection

قیام ۶ ژانویه

زمانی که حامیان دونالد ترامپ در حال خروج، به ساختمان کنگره هجوم بردند تا از تائید کنگره برای تائید پیروزی جو بایدن در سال ۲۰۲۱ جلوگیری کنند. تلاش تکان دهنده برای دخالت در انتقال مسالمت آمیز قدرت منجر به استیضاح دوم آقای ترامپ، بیش از ۷۰۰ محکومیت جنایی شد و (مستقیم یا غیرمستقیم) حداقل ۷ مورد فوتی داشت.

Japanese internment camps

اردوگاه های زندانی ژاپن

بازداشتگاه هایی که ارتش آمریکا به زور آمریکایی‌های ژاپنی-آمریکایی را که در سواحل غربی زندگی می‌کردند چند ماه قبل از حمله ژاپن به پرل هاربر  در مارس ۱۹۴۲به آنجا منتقل نمود. یک ماه قبل از این اتفاق، رئیس‌جمهور فرانکلین روزولت فرمان اجرایی را امضا کرده بود که به ارتش اجازه می‌داد مناطق نظامی را تعیین کند و غیرنظامیان را به دلخواه خود حذف کند. اگرچه هیچ قومیتی در این فرمان ذکر نشده بود، اما به دستور جان دیویت، ژنرال ارتش، ۱۲۵۰۰۰ آمریکایی ژاپنی را تحریم کرد. این سیاست در سال ۱۹۴۴ توسط دادگاه عالی در کورماتسو علیه ایالات‌متحده تائید شد.

John Adams

جان آدامز

از بنیانگذاران و دومین رئیس‌جمهور آمریکا. حزب او، فدرالیست ها، طرفدار یک دولت مرکزی قوی، یک بانک ملی و روابط نزدیک با بریتانیا بود.

Joint chiefs of staff

روسای ستاد مشترک

مقامات ارشد هر شاخه از نیروهای مسلح آمریکا: ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی، تفنگداران دریایی، گارد ملی و نیروی هوا فضا. ریاست این ستاد بر عهده رئیس ستاد مشترک است که با انتصاب مقام ارشد نظامی آمریکا را بر عهده دارد. رئیس مشاور اصلی رئیس‌جمهور در امور نظامی است. روسای مشترک فقط نقش مشاوره ای دارند و هیچ فرماندهی عملیاتی ندارند.

Jungle primary

جنگل اصلی

یک انتخابات مقدماتی که شامل همه نامزدها بدون توجه به وابستگی حزبی می‌شود، به این معنی که دموکرات ها و جمهوری خواهان در برابر یکدیگر رقابت می‌کنند. اگر هیچکس بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، دو نامزد برتر، صرف نظر از حزب، به دور دوم راه پیدا می‌کنند. لوئیزیانا از سال ۱۹۷۵ کم و بیش از این روش برای انتخابات کنگره، ایالتی و محلی استفاده کرده است. چند ایالت دیگر، ازجمله کالیفرنیا و واشنگتن، از انتخابات غیرحزبی با قوانین رأی‌گیری کمی متفاوت استفاده می‌کنند.

 

K Stret

خیابان کی

خیابانی در واشنگتن دی سی که محل استقرار گروه‌های لابی و شرکت‌های حقوقی است. علیرغم اینکه بسیاری از شرکت‌های لابی واقعاً در جاهای دیگر زندگی می‌کنند، هنوز هم به‌عنوان واژه ای برای لابی‌گری مورداستفاده قرار می‌گیرد، شبیه به اینکه خیابان فلیت یک کلمه برای مطبوعات بریتانیایی است، حتی اگر آخرین خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ آنجا را ترک کرده باشند.

Labour unions

اتحادیه های کارگری

کار سازمان یافته در آمریکا به قرن نوزدهم برمی‌گردد. اما در دهه ۱۹۳۰، بر اساس نیو دیل، اتحادیه‌ها ازنظر قانونی حمایت می‌شدند و کسب‌وکارها ملزم به معامله با آن‌ها بودند. اتحادیه ها از دوران شکوفایی خود در دهه ۱۹۵۰ دچار افت طولانی شدند. آن‌ها اکنون تا حدودی دریک دست انداز به سپر می برند، اگرچه عضویت آن‌ها کمتر از تعدادشان در زمان اوج است.

Lame duck

اردک لنگ

در سیاست، اردک لنگ(lame duck) یا سیاستمدار در حال خروج (outgoing politician)، یک مقام منتخب است که جانشین وی قبلاً انتخاب شده یا به زودی انتخاب خواهد شد. به نظر می‌رسد که این مقام به دلیل مدت زمان محدودی که در سمت خود باقی مانده‌است، نفوذ کمتری در سیاستمداران دیگر دارد. یک قانون‌گذار را در سال آخر دوره خود توصیف می‌کند، اغلب زمانی که جانشین آن‌ها قبلاً انتخاب‌شده است. یک رئیس‌جمهور کم قدرت شده ممکن است کمتر تحت تأثیر سیاست‌های حزبی قرار بگیرد. همچنین می‌تواند پس از انتخاب گروه بعدی به جلسه کنگره مراجعه کند.

Loving v Virginia

لاوینگ در مقابل ویرجینیا

یک پرونده دادگاه عالی که در سال ۱۹۶۷ ممنوعیت ایالتی برای ازدواج بین نژادی را لغو کرد. این پرونده توسط میلدرد لاوینگ، یک زن سیاهپوست، که با ریچارد لاوینگ، یک مرد سفیدپوست، ازدواج کرده ‌بود و توسط ایالت ویرجینیا به خاطر این ازدواج به یک سال حبس محکوم شده‌بودند شناخته می‌شود. دادگاه عالی آمریکا به این پرونده به‌عنوان رویه در تصمیم‌گیری پرونده ابرگفل در برابر هاجز که باعث قانونی‌سازی ازدواج هم‌جنس‌گرایان در آمریکا شد استناد کرد.

Mail-in ballots

برگه های رأی پستی

برگه‌های رأی پستی شبیه به برگه‌های رأی غیابی هستند اما از این برگه‌ها برای حوزه‌های انتخابیه‌ای استفاده می‌شود که در روز انتخابات دارای حوزه‌ رأی‌گیری باز نیستند. همۀ برگه‌های رأی در ایالت‌های اورگن و واشینگتن توسط پست ارسال می‌شوند.

Massachusetts v Environmental Protection Agency (EPA)

ماساچوست در مقابل آژانس حفاظت از محیط‌زیست

تصمیم دادگاه عالی در سال ۲۰۰۷ که بر اساس آن آژانس فدرال محیط‌زیست آمریکا اختیار تنظیم انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد.

Mayor

شهردار

شهردار آمریکایی یا یک نقش تشریفاتی است که معمولاً توسط یکی از اعضای شورای شهر انجام می‌شود، یا یک مدیر اجرایی منتخب که مستقل از شورا عمل می‌کند، که شبیه به جدایی ریاست جمهوری از کنگره است. در شهرهای بزرگ‌تر، آن‌ها اغلب به دموکرات‌ها متمایل می‌شوند (همانطور که مناطق شهری معمولاً انجام می‌دهند) و خاری در چشم مجالس ایالتی تحت رهبری جمهوری‌خواهان هستند.

Medicaid

مدیکید

مدیکید برنامه بهداشتی آمریکا برای خانواده‌ها و افراد با منابع و درآمد کم است. انجمن بیمه درمانی آمریکا مدیکید را «یک برنامه بیمه دولتی برای افرادی از همه سنین که درآمد و منابع کافی برای پرداخت مراقبت بهداشتی را ندارند» توصیف می‌کند. مدیکید بزرگ‌ترین منبع تأمین بودجه خدمات بهداشتی و پزشکی برای افراد کم درآمد در آمریکاست. این برنامه با آزمودن توان مالی افراد، مشترکاً توسط دولت‌های فدرال و ایالتی تأمین بودجه شده و توسط ایالات مدیریت می‌شود و هر ایالتی هم‌اکنون حاشیه امنیتی برای تعیین افراد واجد شرایط آن دارد. دریافت کنندگان مدیکید باید شهروند ایالات‌متحده یا مقیم دائم قانونی آن باشند. این برنامه می‌تواند بزرگسالان کم درآمد، فرزندانشان و افراد با معلولیت‌های مشخص را در بگیرد. صرف فقر الزاماً کسی را واجد شرایط مدیکید نمی‌کند.

لایحه مراقبت بهداشتی مقرون‌به‌صرفه، مصوب سال ۲۰۱۰، از سال ۲۰۱۴ شرایط واجدالشرایط بودن برای مدیکید را مورد بازبینی و گسترش قرار می‌داد. قانون آن طور که نوشته‌شده بود، اظهار می‌داشت که ایالاتی که خواستار مشارکت در برنامه مدیکید هستند، ملزم خواهند بود که به شهروندان و مقیمان دائم آمریکا که درامدشان حداکثر ۱۳۳٪ خط فقر باشد، ازجمله بزرگسالان فاقد کودکان وابسته را به‌عنوان واجد شرایط بپذیرند. دولت فدرال ۱۰۰٪ هزینه گسترش شرایط را قرار بود بدهد. به هر روی دیوان عالی ایالات‌متحده در پرونده‌ای حکم کرد که ایالات لازم نیست با این توسعه موافقت کنند تا به دریافت سطوح فعلی بودجه و استاندارهای واجد الشرایط بودن مدیکید ادامه بدهند.

Medicare

مدیکر

مدیکر یک برنامه ملی بیمه اجتماعی است که توسط دولت فدرال ایالات‌متحده آمریکا از ۱۹۶۵ مدیریت می‌شود و دسترسی بیمه درمانی را برای آمریکاییان بالای ۶۵ سال و افراد جوان‌تر دارای ناتوانی و نیز افراد دارای مشکل دیالیز تضمین می‌کند. مدیکر به‌عنوآن‌یک برنامه بیمه اجتماعی ریسک مالی مرتبط با بیماری را در جامعه پخش می‌کند تا از همه حفاظت کند و نتیجتاً نقش اجتماعی متفاوتی از بیمه گرهای خصوصی که باید برای تضمین قدرت پرداخت دین شان باید پرتفولیو شان را مدیریت کنند دارد.

Mr President

آقای رئیس‌جمهور

چگونه آمریکایی ها رهبر خود را خطاب قرار می‌دهند. جان آدامز برای تصاحب لقب ” اعلیحضرت” فشار آورد و توماس جفرسون را با این وحشت زده کرد.

NAFTA (North American Free Trade Agreement)

نفتا (موافقتنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی)

یک توافقنامه تجاری بود که در ۱۹۹۳ پایه‌ریزی شد، و در ۱ جولای ۲۰۲۰ توافق ایالات‌متحده-مکزیک-کانادا جایگزین آن شد. این توافقنامه سه عضو داشت که عبارت‌اند از آمریکا، کانادا، و مکزیک است. در سال ۲۰۰۷، این سازمان از لحاظ برابری قدرت خرید در جهان مقام اول را داشت.

طبق موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت ۱۵ سال بتدریج از بین می‌رفت. اکثر تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی میان آمریکا و مکزیک به سرعت برداشته شد و تعرفه ۶ درصدی محصولات کشاورزی (شامل ذرت، شکر و برخی میوه‌ها و سبزی‌ها) در مدت ۱۵ سال برداشته شد. تعرفه خواربار و منسوجات قرار بود در مدت ده سال در هر سه کشور حذف شود. مکزیک قرار بود بخش مالی خود را به روی سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا بگشاید و تمام محدودیت‌ها تا سال ۲۰۰۷ برداشته شود.

Naked ballot

برگه رأی برهنه

پنسیلوانیا برگه های رأی غایب را به همراه یک پاکت “محرمانه” بیرونی برای رأی‌دهندگانی که آن‌ها را درخواست می‌کنند ارسال می‌کند. در سال ۲۰۲۰، دادگاه عالی پنسیلوانیا حکم داد که آرای داده‌شده در «رای‌های برهنه» – که بدون پاکت اضافی از طریق پست ارسال می‌شوند – باطل می‌شوند. این تصمیمی که در یک ایالت در حال تغییر است.

National Security Agency (NSA)

آژانس امنیت ملی

با سرواژه اِن‌اس‌اِی یک سازمان اطلاعاتی کشوری در وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا و تحت اختیار اداره‌کننده اطلاعات ملی (DNI) است. آژانس امنیت ملی، با تخصص شنود الکترونیک، مسئول نظارت جهانی، گردآوری، و پردازش اطلاعات و داده، باهدف اطلاعات داخلی و خارجی، و ضدتروریسم است. همچنین کار آژانس امنیت ملی، حفاظت از شبکه‌های ارتباطی و سامانه‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا است. آژانس امنیت ملی برای انجام وظایف خود به کارهای گوناگونی وابسته است که بسیاری از آن‌ها سری هستند.

پیشینه آژانس امنیت ملی به دوره جنگ جهانی دوم و شکستن سایفرهای ارتباطی برمی‌گردد. اما این سازمان در سال ۱۹۵۲ به‌صورت رسمی با دستور رئیس‌جمهور آن هنگام آمریکا هری ترومن بنیان‌گذاری شد. از آن هنگام، آژانس امنیت ملی، از هر دو نگاه شمار کارکنان و بودجه، بزرگ‌ترین سازمان اطلاعاتی بین جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا شده است. هم‌اکنون، آژانس امنیت ملی به نظارت گسترده و گردآوری داده در سطح جهان می‌پردازد و یکی از روش‌های انجام این کار، شنود سامانه‌های الکترونیک، با کار گذاشتن دستگاه‌های شنود است. همچنین گفته شده، آژانس امنیت ملی، پشت بدافزارهایی مانند استاکس‌نت بود که آسیب جدی به برنامه هسته‌ای ایران زده است. آژانس امنیت ملی به همراه آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در بسیاری از کشورهای جهان، حضور فیزیکی دارد. نام برنامه مشترک آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات مرکزی (سرویس گردآوری ویژه (یک تیم اطلاعاتی فوق محرمانه است و کار آن، کارگذاری دستگاه‌های شنود در جاهای مهم مانند دفترهای ریاست‌جمهوری یا سفارت‌ها است. راهکنش‌های سرویس گردآوری ویژه، شامل نظارت نزدیک، دزدی، شنود، و ورود غیرقانونی به اماکن» می‌شود.

وظیفه آژانس امنیت ملی، کمک به و هماهنگی امور شنود الکترونیک با دیگر سازمان‌های دولتی است که بر پایه قانون، خود، از انجام آن‌ها منع شده‌اند. به‌عنوان بخشی از این مسئولیت‌ها، آژانس امنیت ملی، یک سازمان همرسانی به نام سرویس امنیت مرکزی دارد که همکاری بین آژانس امنیت ملی و دیگر سازمان‌های دفاعی تحلیل رمز آمریکا را آسان می‌کند. برای اطمینان از جریان ارتباط برقرارشده بین بخش‌های جامعه شنود الکترونیک، اداره‌کننده آژانس امنیت ملی، همزمان جایگاه فرمانده فرماندهی سایبری ایالات‌متحده آمریکا و رئیس سرویس امنیت مرکزی را نیز به عهده دارد.

National Security Council (NSC)

شورای امنیت ملی

به ریاست رئیس‌جمهور و شامل چندین وزیر کابینه و همچنین رئیس ستاد مشترک و رئیس اطلاعات ملی، این مجمع اصلی برای مقامات امنیت ملی برای بحث در مورد گزینه های سیاست و ارائه توصیه هایی به رئیس‌جمهور است. شورای امنیت ملی همچنین صدها کارمند دارد و در بالای هرم کمیته‌هایی متشکل از کارشناسانی از بخش‌های مختلف کابینه قرار دارد. شورای امنیت ملی و سمت مشاور امنیت ملی – مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور امنیت ملی – هر دو پس از جنگ جهانی دوم، توسط قانون امنیت ملی ۱۹۴۷ ایجاد شدند.

 

Negative partisanship

حزب گرایی منفی

تعصب قوی علیه یک حزب خاص به‌جای حمایت از یک طرف. این ارتباط نزدیکی با مفهوم قطبی شدن عاطفی، خصومت نسبی احساس شده نسبت به اعضای حزب مقابل دارد که از سال ۱۹۷۰ تاکنون دو برابر شده است. درنهایت، حزب گرایی کشنده – تائید خشونت علیه گروه دیگر – است که ۵ تا ۱۵ درصد مردم افسرده آمریکایی از آن رنج می برند.

New Deal

معامله جدید

مجموعه ای از برنامه ها و اصلاحات که جامعه آمریکا را تغییر داد، توسط فرانکلین روزولت در دوران رکود بزرگ تصویب شد. آن‌ها به دنبال رفع فقر، رشد اقتصاد و اصلاح سیستم مالی برای جلوگیری از فاجعه دیگر بودند. اولین نیو دیل شامل برنامه‌های امداد اضطراری بود. دومی، اداره توسعه شغل را ایجاد کرد، که زیرساخت‌ها را ایجاد کرد و میلیون‌ها آمریکایی را به کار گرفت و قانون تأمین اجتماعی، یک طرح بازنشستگی و یک برنامه بیمه بیکاری فدرال را ایجاد کرد.

NIMBYism

مخفف «نه در حیاط خلوت خانه من» است. تمایل مردم محلی به مقاومت در برابر توسعه جدید را نشان می‌دهد.

Obamacare

اوباماکر

لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه مشهور به لایحه مراقبت مقرون‌به‌صرفه یا اوباماکر از قوانین فدرال ایالات‌متحده است که در کنار قانون آشتی مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی مهم‌ترین مقررات پیاده شده در خصوص نظام بهداشتی آمریکا از زمان تصویب مدیکر و مدیکید در ۱۹۶۵ است.

مقصود از این لایحه افزودن بر کیفیت و مقرون به صرفگی بیمه سلامت، کاستن از نرخ بیمه نبودن از طریق توسعه پوشش بیمه و کاستن از هزینه‌های مراقبت سلامت بود. این لایحه سازوکارهایی نظیر الزامات، یارانه‌ها و تبادلات بیمه را به وجود آورد. این قانون بیمه‌کنندگان را مجبور می‌کند همه متقاضیان را بپذیرند، فهرست مشخصی از شرایط را بپذیرند و بی‌توجه به شرایط از پیش موجود یا جنسیت نرخ‌های مشابهی را مطالبه‌کنند.

Obergefell v Hodges

اوبرگفل در مقابل هاجز

تصمیم دادگاه عالی، از ژوئن ۲۰۱۵، که حق قانونی ازدواج همجنس‌گرایان را به رسمیت شناخت. سانفرانسیسکو اولین شهر در فوریه ۲۰۰۴ و ماساچوست اولین ایالت در ماه مه همان سال بود که جداگانه قبلاً به زوج های همجنس گرا مجوز ازدواج داده بودند. اما سایر ایالت‌ها می‌توانند این عمل را ممنوع کنند و تا زمان اوبرگفل از تمکین به مجوزها خودداری کنند.

Office of Management and Budget (OMB)

دفتر مدیریت و بودجه

یک دفتر قدرتمند در قوه مجریه که وظیفه آن شناخت مکانیزم های دولت فدرال و نظارت بر مقرراتی است که سایر سازمان های اجرایی ایجاد می کنند و بودجه سالانه رئیس جمهور را تهیه می کند. آنها به رئیس جمهور توضیح می دهند که چگونه کارها را انجام دهد.

Omnibus bill

لایحه آمنیباس

لایحه ای که چندین موضوع غیر مرتبط را پوشش می دهد. اغلب برای تصویب بسیاری از لوایح فوری به طور همزمان ایجاد می شود، به ویژه زمانی که تعطیلی دولت در پیش است و کنگره در تصویب لوایح هزینه های ضروری شکست خورده است.

Opioid epidemic

اپیدمی اپیوئیدی

مصرف بیش از حد مواد افیونی باعث مرگ بیش از ۶۰۰۰۰۰ آمریکایی از سال ۱۹۹۹ شده است و مدل سازی ها نشان می دهد که ۱.۲ میلیون نفر دیگر ممکن است بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ جان خود را از دست بدهند. منابع مصرف در طول زمان تغییر کرده است و از قرص های مخدر مانند OxyContin که برای درمان درد تجویز می شود تا هروئین ارزان تر و در نهایت فن تانیل به عنوان یک مخدر مصنوعی بسیار قوی تر.

Oval Office

دفتر بیضی

جایی که رئیس جمهور در کاخ سفید کار می کند. ویلیام تافت، بیست و هفتمین رئیس جمهور آمریکا، بال غربی کاخ سفید را گسترش داد و این سنت را در سال ۱۹۰۹ آغاز کرد. در سال ۱۹۲۹ این دفتر دچار آتش سوزی بزرگی شد و در سال ۱۹۳۳ تخریب شد. رئیس جمهور فرانکلین روزولت دفتر بیضی معاصر را در هنگام بازسازی بال غربی پس از آتش سوزی، در ۱۹۳۴، در گوشه کنار باغ گل رز ساخت. ریچارد نیکسون، پس از استعفا؛ و جان اف کندی، اخبار بحران موشکی کوبا را ارائه کردند.

Pentagon

پنتاگون

به طور کلی به وزارت دفاع و رهبری آن اشاره دارد. همچنین مقر فیزیکی پنج ضلعی این بخش است که درست در خارج از واشنگتن دی سی، در آرلینگتون، ویرجینیا واقع شده است.

Pentagon Papers

اسناد پنتاگون

اسناد مربوط به گزارشی که به سفارش وزارت دفاع تهیه شده بود و نشان میداد که جنگ آمریکا در جنوب شرق آسیا گسترده‌تر از آن چیزی است که اعتراف کرده بود. دانیل السبرگ، که در آن زمان کارمند شرکت رند یکی از اتاق های فکر آمریکی بود، به مطبوعات درز کرد. این اسناد در سال ۱۹۷۱ در نیویورک تایمز منتشر شد. یک نبرد حقوقی که به دادگاه عالی کشیده شد ولی با پیروزی معروف آزادی مطبوعات به پایان رسید.

Plurality-winner election

نظام انتخاباتی اکثریتی

انتخاباتی که در آن نامزدی که بیشترین آرا را داشته باشد، معمولاً در یک ناحیه تک نفره مانند آنچه برای مجلس نمایندگان استفاده می شود، برنده می شود. این سیستم همچنین به عنوان “first-past-the-post” یا ” winner-take-all” شناخته می شود. نظام انتخاباتی اکثریتی نظامی است که برای برنده شدن باید اکثریت آرا را کسب کرد. نظام انتخاباتی نخست‌نفری که رایج‌ترین نظام انتخاباتی در سراسر جهان است از نوع اکثریت نسبی می‌باشد. نظام‌های انتخاباتی اکثریتی هم در حوزه‌های انتخابیه تک‌کرسی و هم در حوزه‌های انتخابیه چندکرسی قابل اجرا هستند. مثلاً نظام نخست‌نفری در حوزه‌های انتخابیه تک‌کرسی انجام می‌گیرد و رأی دسته‌جمعی در حوزه‌های انتخابیه چندکرسی. نظام‌های انتخاباتی اکثریتی در برابر نمایندگی تناسبی قرار دارند. در روش تناسبی تسهیم کرسی‌ها متناسب با آراست ولی در روش‌های اکثریتی چنین نیست.

Political action committee (PAC)

کمیته اقدام سیاسی

یک ماشین جمع آوری کمک مالی که به کمپین های سیاسی کمک می کند. PAC ها مشمول محدودیت های جذب سرمایه هستند. “سوپر PAC” نیستند. در عوض، آن گروه‌های کمتر تنظیم‌شده باید مستقل از هر کمپینی باقی بمانند، اگرچه هماهنگی با کمپین ها بی‌داد می‌کند. در واقع پک (PAC) و یا کمیته فعالیت سیاسی (Political Action Committee) نامی است که به هر گروه غیردولتی اطلاق می‌شود که با هدف انتخاب یک نامزد انتخاباتی یا پیش بردن یک برنامه قانون‌گذاری سازماندهی و تأمین مالی شده است.

Political dynasties

خاندان های سیاسی

رئیس جمهور دوم و ششم (جان و جان کوئینسی آدامز) پدر و پسر بودند. دو قرن بعد، رئیس جمهور ۴۱ و ۴۳ (جرج اچ دبلیو و جرج دبلیو بوش) نیز پدر و پسر بودند. هریسون ها نیز یک خاندان سیاسی در آمریکا هستند به طوری که در سال ۱۸۴۱ ویلیام هنری تنها ۳۲ روز در مقام ریاست جمهوری خدمت کرد و بر اثر ذات الریه مرد. نوه او بنجامین در سال ۱۸۸۸ به عنوان بیست و سومین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. روزولت های رئیس جمهور (تئودور و فرانکلین دلانو) نیز پسر عمو بودند. تنها یک نفر از خاندان کندی (جان اف.) نقش اول را بر عهده داشته است، اما آن خانواده سیاسی فعال آن ها ممکن است از همه مشهورتر باشد.

Pork-barrel spending

مصرف بشکه گوشت خوک

مقررات قانونی که هزینه‌ها را به یک نهاد یا مکان خاص هدایت می‌کند و به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد تا منابع هنگفت فدرال را به روشی هدفمند توزیع کنند (احتمالاً جهت رضایت رأی‌دهندگان خود). گاهی اوقات آن‌ها را “مصرف بشکه گوشت خوک ” می نامند، در دهه منتهی به سال ۲۰۲۱ این قوانین ممنوع شدند اما از آن زمان با برخی محدودیت ها مجدداً معرفی می‌شوند. منتقدان آن‌ها را به‌عنوان نمادی از اتلاف و فساد دولتی محکوم می‌کنند. طرفداران استدلال می‌کنند که آن‌ها بخشی از فرآیند چانه زنی قانونی هستند و در جهت تأمین مالی زیرساخت های حیاتی عمل می‌کنند. در واقع بشکه گوشت خوک، یا به سادگی گوشت خوک، استعاره ای از تخصیص هزینه های دولت برای پروژه های محلی است که صرفاً یا عمدتاً برای هزینه های مستقیم به منطقه نماینده تأمین می شود. این استفاده در انگلیسی آمریکایی سرچشمه گرفته است، و نشان دهنده یک روش مذاکره از خاص گرایی سیاسی است.

Presidency

ریاست جمهوری

رئیس جمهور که هر چهار سال یک بار انتخاب می شود، رئیس دولت و قوه مجریه و همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح است. روسای جمهور می توانند قوانین را وتو کنند، سیاست خارجی را انجام دهند و دستورات اجرایی صادر کنند. آنها بر تمام بخش‌های کابینه و همچنین سایر آژانس‌های شاخه اجرایی نظارت می‌کنند که شامل بسیاری از دستگاه‌های نظارتی و امنیت ملی آمریکا می‌شود.

Primary election

انتخابات مقدمات

یک انتخابات قبل از انتخابات عمومی، که در آن رای دهندگان نامزد حزب را انتخاب می کنند. «مقدماتی» به فرآیند کلی که در آن احزاب نامزدهای خود را انتخاب می‌کنند، و همچنین به انتخابات خاصی اشاره دارد که – بر خلاف گروه‌های حزبی آیووا – مانند نظرسنجی‌های معمولی عمل می‌کنند. انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در ژانویه سال انتخابات آغاز می شود و تا تابستان به پایان می رسد.

Progressive Party

حزب مترقی

حزب سوم کوتاه مدت در سیاست آمریکا که در سال ۱۹۱۲ توسط تئودور روزولت، رئیس جمهور سابق جمهوری خواه تشکیل شد. همچنین به عنوان حزب Bull Moose شناخته می شود. روزولت پس از از دست دادن نامزدی ریاست جمهوری به ویلیام هاوارد تافت، از حزب جمهوری خواه جدا شد. حزب مترقی از ایده های او از جمله سیستم بیمه اجتماعی، هشت ساعت کار روزانه و حق رای زنان دفاع می کرد. تافت و روزولت هر دو از یک دموکرات به نام وودرو ویلسون شکست خوردند . اگرچه تکرارهای جدید برای مدت کوتاهی در سال‌های ۱۹۲۴ و ۱۹۴۸ ظاهر شدند اما حزب مترقی شکت خورد.

Public opinion polls

نظرسنجی های عمومی

سوالاتی که از نمونه ای از مردم پرسیده شد تا نظر آن ها را در مورد مسائل سیاسی ارزیابی کنند. شرکت‌های نظرسنجی مانند مرکز تحقیقات پیو Pew و YouGov (که اکونومیست اغلب با آن‌ها همکاری می‌کند)، از تکنیک‌های نمونه‌گیری برای اطمینان از اینکه زیرمجموعه افرادی که برای نظرسنجی انتخاب شده‌اند، جمعیت بزرگ‌تری را نشان می‌دهند، استفاده می‌کنند. اگرچه همه نظرسنجی‌ها برابر نیستند، اما ترفندهایی برای تشخیص یک نظرسنجی وجود دارد.

QAnon

کیو اِنان

یک جنبش و فرقه راست افراطی و تئوری توطئه به رهبری «کیو»، یک شخصیت آنلاین ناشناس، که در پست‌های مرموزش ادعا می‌کند که دونالد ترامپ در حال به راه انداختن یک جنگ مخفیانه برای نجات آمریکا از گروه نخبه‌ای از بچه‌های شیطان پرست است. FBI آن را “تهدید تروریستی داخلی” نامیده است. برخی از طرفداران آن در میان آشوبگران ۶ ژانویه بودند.

Ranked-choice voting

رای گیری با انتخاب رتبه بندی

در یک انتخابات رتبه بندی شده، رای دهندگان نامزدها را به ترتیب اولویت رتبه بندی می کنند. اگر هیچ کدام اکثریت آرای انتخاب اول را به دست نیاورد، نامزدی که کمترین رای داشته باشد حذف می‌شود و انتخاب‌های باقی‌مانده در آن برگه‌ها به ترتیب توزیع مجدد می‌شوند. این روند تا زمانی ادامه می یابد که یک نامزد اکثریت آرای گزینه اول باقی مانده را داشته باشد. این نوع رای گیری تاکنون در دو ایالت (مین و آلاسکا) و همچنین تعدادی از حوزه های قضایی کوچکتر از جمله شهر نیویورک استفاده شده است.

Reaganite

ریگانیت

به نوعی محافظه‌کاری اشاره دارد که توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه که از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ رئیس جمهور ایالات متحده بود، ایجاد شد. معمولاً در تضاد با محافظه‌کاری پوپولیستی‌تر دونالد ترامپ استناد می‌شود. به طور خلاصه، نشان دهنده حمایت از سرمایه داری بازار آزاد، دولت محلی (و نه “بزرگ”) و قدرت نظامی و مخالفت با برنامه های رفاهی است.

Redistricting

تقسیم مجدد

هر دهه، پس از اعلام آمار سرشماری، نواحی کنگره در بین ایالت‌ها، بسته به اینکه چه تعداد جمعیت افزایش یافته و چه تعداد کاهش یافته است، مجدداً تقسیم می‌شوند و در داخل آن‌ها ترسیم می‌شوند. این فرآیند به عنوان تقسیم مجدد شناخته می شود. طبق قانون اساسی، مناطق داخل هر ایالت باید نسبتاً برابر باشند، اما آنها می توانند به طور قابل توجهی در بین ایالت ها متفاوت باشند. برای مثال، ناحیه تنها دلاور بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت دارد، در حالی که دومین ناحیه رود آیلند کمی بیش از ۵۵۰۰۰۰ نفر است. قرار نیست نواحی جمع و جور شوند، شکسته شوند یا روی هم چیده شوند . در واقع باید نسبتا فشرده و به هم پیوسته باشند. این دستورات اغلب در نقض شدن بیشتر مورد احترام قرار می گیرند تا رعایت آن ها.

Reparations

غرامت

غرامت برای ظلم یا سوء استفاده سیستماتیک توسط دولت، به عنوان وسیله ای برای جبران بی عدالتی. اساساً در ارتباط با بومیان آمریکایی یا سیاهپوستانی که از بردگان آفریقایی برخاسته‌اند، مطرح می‌شود، زیرا هر دو جامعه همچنان تحت تأثیر بدرفتاری گذشته (و حال) قرار دارند. اشکال غرامت از سال ۱۷۰۰ در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله برای ژاپنی های بازداشت شده.

Republican Party (GOP)

حزب جمهوری خواه (GOP)

یکی از دو حزب سیاسی بزرگ آمریکا (همراه با حزب دموکرات) که به نام GOP یا Grand Old Party نیز شناخته می شود. با رنگ قرمز همراه است. این حزب که در سال ۱۸۵۴ بر روی یک پلت فرم ضد برده داری تأسیس شد (آبراهام لینکلن اولین رئیس جمهور جمهوری خواه بود) و اصلاحات اجتماعی را پذیرفت. پلت فرم آن در سال ۱۹۱۶ از حق رای زنان، قوانین سختگیرانه کار کودکان و شرایط مناسب کارگران حمایت می کرد. «استراتژی جنوبی» ریچارد نیکسون، که در آن به مخالفت سفیدپوستان جنوبی با جنبش حقوق مدنی متوسل شد، این رأی‌دهندگان را از ستون دموکرات به ستون جمهوری‌خواه تغییر داد و سیاست آمریکا را وارونه کرد. امروز جمهوری خواهان راست سیاسی آمریکا را تشکیل می دهند.

RINO (Republican In Name Only)

RINO (جمهوری خواه فقط در نام)

اتهامی تمسخرآمیز – که مخفف ” جمهوری خواه فقط در نام” است – علیه اعضای حزب که از نظر ایدئولوژیک نادرست (معمولاً به اندازه کافی محافظه کار نیستند) یا شخصاً بی وفا هستند. این اصطلاح که مورد علاقه دونالد ترامپ است، سابقه طولانی دارد: از آن برای تحقیر تئودور روزولت، رئیس جمهور جمهوری خواه از سال ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹ استفاده می شد.

Roe v Wade

رو و وید

Roe v. Wade, 410 U.S. 113، یک تصمیم مهم دادگاه عالی ایالات متحده بود که در آن دادگاه حکم داد که قانون اساسی ایالات متحده به طور کلی از حق سقط جنین حمایت می کند. درواقع این موضوع یک پرونده دیوان عالی از سال ۱۹۷۳ است که حق قانونی سقط جنین را قبل از نقطه حیات جنین به رسمیت شناخت و در واقع از ممنوعیت این روش توسط ایالت ها جلوگیری کرد. سقط جنین بحث برانگیز باقی ماند و مخالفان موفق شدند این موضوع را دوباره در سال ۲۰۲۱ به دادگاه بکشانند. رو در سال ۲۰۲۲ لغو شد.

Rust belt

کمربند زنگار

کمربند زنگار لفظی‌ست برای منطقه‌ای که بخش بالایی شمال شرق ایالات متحده آمریکا، دریاچه‌های بزرگ، و ایالت‌های غرب میانه آمریکا را پوشش می‌دهد، و به افول اقتصادی، از دست دادن جمعیت و زوال شهرها به دلیل کوچک شدن بخش صنعتی آن که زمانی قوی بود، اشاره دارد. از اواسط قرن بیستم شاهد کاهش صنعتی، به‌ویژه از نظر مشاغل تولیدی بوده‌اند. در سال ۲۰۱۶، سیاست نارضایتی دونالد ترامپ در منطقه خوب بازی کرد. این منطقه قبل از زوال، به کمربند کارخانه معروف بود.

Secession

جدایی

در سال ۱۸۶۰ کارولینای جنوبی از ایالات متحده جدا شد و جرقه جنگ داخلی آمریکا را برانگیخت. چهار سال بعد و از زمانی که جنوب به اتحادیه بازگردانده شد، هیچ ایالتی دوباره برای جدایی تلاش نکرده است. اما برای برخی این یک رویا باقی می ماند. به عنوان مثال، تگزاس حداقل از دهه ۱۹۹۰ جنبش های جدایی طلبانه را پرورش داده است. اصلاحیه قانون اساسی برای جدایی در مجلس قانونگذاری نیوهمپشایر در سال ۲۰۲۲ ارائه شد (رد شد). این تلاش‌ها از نظر جغرافیایی متنوع هستند، اما در یک چیز مشترک هستند: همه تایید شده‌اند.

Second Amendment

متمم دوم

هنگامی که امروزه از این اصطلاح استفاده می شود، همواره به حقوق مالکیت اسلحه فردی اشاره دارد. در متمم دوم قانون اساسی به طور کامل آمده است: «یک شبه نظامی منظم که برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است، حق مردم برای نگهداری و حمل سلاح نباید نقض شود.». متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از حق مردم برای داشتن و حمل اسلحه محافظت می‌کند و در ۱۵ دسامبر ۱۷۹۱، به عنوان بخشی از ده متمم گنجانده شده در منشور حقوق ایالات متحده آمریکا تصویب شده‌است. در سال ۱۹۳۹، دیوان عالی آن را برای حمایت از حق دولت برای تنظیم اسلحه تفسیر کرد. رویکردی که به عنوان نظریه حقوق جمعی شناخته می شود. اما دادگاه در سال ۲۰۰۸ با به رسمیت شناختن حق یک فرد برای داشتن اسلحه برای دفاع از خود در DC v Heller، طرف خود را تغییر داد.

senate

سنا

اتاق فوقانی کنگره دارای ۱۰۰ عضو، دو نفر از هر ایالت، است که در دوره های شش ساله خدمت می کنند و هر دو سال یک سوم از مجلس برای انتخاب مجدد انتخاب می شود. ساختار سنا عمدتاً به نفع رأی دهندگان ایالت های کوچک است و به وایومینگ (با کمتر از ۶۰۰۰۰۰ نفر) حق نمایندگی برابر با کالیفرنیا (که بیش از ۴۰ میلیون نفر دارد) می دهد. سنا سفرا، مقامات کابینه، قضات فدرال، قضات دیوان عالی و بسیاری از منصوبان سیاسی و نظامی دیگر را تایید می کند. ریاست سنا بر اساس قانون اساسی بر عهده معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده است. این سمت تقریباً تشریفاتی است که در مراسم رسمی از جمله تشکیل جلسه کنگره بر دوش معاون رئیس‌جمهور گذاشته می‌شود. وی عمدتاً در جریان رأی‌گیری در سنا حاضر نمی‌شود و تنها زمانی رأی می‌دهد که آرای سناتورها به صورت مساوی تقسیم شده باشد. هر گاه در مجلس سنا، مصوبه‌ای ۵۰ رأی مثبت و ۵۰ رأی منفی داشته باشد، معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس سنا، رأی خود را به صندوق می‌اندازد و به این شکل سرنوشت آن مصوبه تعیین می‌شود. در غیاب معاون رئیس‌جمهور که اغلب در هنگام مذاکرات در مجلس سنا حاضر نیست، عضو ارشد حزب اکثریت، جلسات را اداره می‌کند؛ که به زبانزد وی را رئیس موقت مجلس سنا می‌نامیدند. در سنا نیز همانند مجلس نمایندگان، رهبر اقلیت به عنوان رهبر اپوزیسیون شناخته می‌شود. ساختمان مجلس سنا در شهر واشینگتن دی‌سی قرار دارد.

senate confirmation

تایید سنا

بر اساس ماده ۲ قانون اساسی آمریکا، سفرا، قضات فدرال، رؤسای سازمان‌های اجرایی و نیروهای مسلح، اکثر مقامات کابینه و تعداد زیادی از منصوبان رئیس‌جمهور – در مجموع حدود ۱۲۰۰ نفر – باید «با مشورت و موافقت سنا» تأیید شوند. تعداد کمی از آنها به طور کامل رای منفی می دهند، اما به طور فزاینده ای، منصوبان می توانند ماه ها در بلاتکلیفی بنشینند. تهدید به رد شدن، رؤسای جمهور را وادار کرده است که نامزدهای جنجالی را کنار بگذارند.

Senate majority leader

رهبر اکثریت سنا

قدرتمندترین عضو مجلس سنا که در داخل توسط اکثریت انتخاب می شود. (همتای آنها رهبر اقلیت است.) رهبر اکثریت به عنوان سخنگوی مواضع حزب عمل می کند و کارهای خود را در مجلس سنا برنامه ریزی می کند. به عنوان مثال، باراک اوباما در سال ۲۰۱۶ مریک گارلند را به دیوان عالی معرفی کرد. میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا، با امتناع از انجام هر گونه اقدامی در مورد نامزدی قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، از مطرح شدن آقای گارلند جلوگیری کرد. رهبران اکثریت همچنین اولین کسانی هستند که به رسمیت شناخته می شوند و در هنگام بحث در مورد یک لایحه صحبت کنند و به آنها اجازه می دهد قبل از هر کس دیگری در مجلس اصلاحات را ارائه دهند.

Shadow docket

پرونده سایه

سند اضطراری دیوان عالی کشور، که در آن تصمیمات بدون استدلال شفاهی و معمولاً با توضیح اندک و تعداد کمی از قاضیانی که نحوه رأی خود را افشا می کنند، اتخاذ می شود. این شامل درخواست های اضطراری از طرف هایی است که معتقدند بدون مداخله سریع قضات به آنها آسیب جبران ناپذیری وارد می شود. در دولت دونالد ترامپ زمانی که درخواست‌های بحث‌برانگیز – مانند انتقال بودجه به دیوار مرزی آمریکا، ممنوعیت ورود مسافران از کشورهای مسلمان و اعدام زندانیان فدرال – پذیرفته شد، پرونده‌های سایه افزایش یافت.

Single-member districts

مناطق تک نفره

سیستمی که در آن هر ناحیه توسط یک نفر که توسط اکثریت یا کثرت رأی دهندگان انتخاب می شود، نمایندگی می شود. این توسط مجلس نمایندگان و مجالس ایالتی استفاده می شود.

Social Security

تامین اجتماعی

طرح بازنشستگی فدرال آمریکا که توسط فرانکلین روزولت به عنوان بخشی از نیو دیل ایجاد شد. در ایالات متحده، تأمین اجتماعی اصطلاحی است که معمولاً برای برنامه بیمه سالمندی، بازماندگان و معلولیت فدرال (OASDI) استفاده می‌شود و توسط اداره تأمین اجتماعی (SSA) اداره می‌شود. قانون تامین اجتماعی در سال ۱۹۳۵ تصویب شد، و نسخه موجود این قانون، با اصلاحات، [۳] شامل چندین برنامه رفاه اجتماعی و بیمه اجتماعی است.

Speaker of the House

رئیس مجلس

رهبر مجلس نمایندگان آمریکا که – برخلاف رهبر اکثریت سنا – نقشی است که توسط قانون اساسی تعیین شده است. بر اساس قوانین کنونی مجلس، رئیس مجلس لوایح را به کمیته ارجاع می دهد، اعضا را در بحث های صحن به رسمیت می شناسد و روسای کمیته ها را منصوب می کند. به عبارت دیگر، مجلس نمی‌تواند بدون سخنران کار کند، همان‌طور که که در اکتبر ۲۰۲۳ و در زمانی که فاقد یک سخنران بود، فلج سه هفته‌ای مجلس را فرا گرفت.

Special counsel

مشاور ویژه

سابقاً «وکیل مستقل». یک دادستان فدرال نیمه مستقل که توسط دادستان کل منصوب می شود و ریاست وزارت دادگستری را بر عهده دارد. این نام، مشاور ویژه را از زنجیره فرماندهی عادی در وزارت دادگستری، که برای تحقیقات حساس سیاسی مهم است، جدا می کند. کن استار، مشاور مستقلی، از بیل کلینتون تحقیق کرد و گزارشی را تهیه کرد که پرونده استیضاح رئیس جمهور را مشخص می کرد. جک اسمیت، بازرس ویژه منصوب برای تحقیق درباره دونالد ترامپ نیز دو کیفرخواست جنایی علیه رئیس جمهور سابق ارائه کرده است.

State Department

وزارت امور خارجه

به رئیس جمهور اختیار انجام روابط خارجی را می دهد و در سال ۱۷۸۹ کنگره قانونی را تصویب کرد که یک بخش اجرایی برای تسهیل این امر ایجاد کرد. ریاست آن را وزیر امور خارجه برعهده دارد که یک موقعیت قدرتمند در کابینه است.

State government

دولت ایالتی

هر یک از ۵۰ ایالت دارای یک دولت ایالتی است که شبیه به دولت فدرال است. یک مجلس قانونگذاری ایالتی که به دو مجلس پایین و بالا تقسیم شده است (تنها استثناء مجلس تک مجلسی نبراسکا است). یک فرماندار ایالتی و سیستم دادگاه های ایالتی ایالت ها از مقدار مناسبی از حاکمیت برخوردارند اما در نهایت تابع قانون اساسی فدرال و دادگاه عالی هستند.

Super Tuesday

سوپر سه شنبه

سه‌شنبه‌ای در ماه فوریه یا مارس که در آن بیش از بیست و چهار ایالت انتخابات ریاست‌جمهوری مقدماتی برگزار می‌کنند که بیشترین تعداد در یک روز در طول یک سال انتخابات است. در انتخابات مقدماتی، کاندیداها حمایت نمایندگان ایالتی را که در کنوانسیون نامزد ریاست جمهوری حزبشان از آنها حمایت می کنند، به دست می آورند. در سوپر سه‌شنبه‌ها ، حدود یک‌سوم از این نمایندگان معمولاً برای گرفتن حضور دارند به این معنی که نتایج به خوبی نشان‌دهنده این است که چه کسی نامزد خواهد شد.

Superdelegates

ابر نمایندگان

بیشتر برای توصیف نمایندگانی در فرآیند نامزدی دموکرات ها استفاده می شود که متعهد به حمایت از یک نامزد خاص نیستند. اساساً بزرگان حزبی می توانند از هر کسی که می خواهند حمایت کنند. آنها ممکن است سناتورهای دموکرات، نمایندگان، فرمانداران، روسای جمهور سابق یا سایر بخش های تشکیلات حزب باشند. حزب جمهوری خواه همچنین در برخی از ایالت ها و مناطق دارای نمایندگان غیرمتعهد است که گاهی اوقات ابرنمایندگان نامیده می شوند.

Swing state

ایالت چرخشی

ایالت های میدان نبرد یا چرخشی، ایالت هایی هستند که در دوره های اخیر انتخابات ریاست جمهوری، حمایت خود را از نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه تقسیم کرده اند و در واقع یک ایالت رقابتی در انتخابات ریاست جمهوری هستند. ازآنجایی‌که چنین ایالاتی معمولاً برای به دست آوردن اکثریت در کالج انتخاباتی حیاتی هستند، کاندیداها معمولاً زمان و هزینه زیادی را صرف تبلیغات در این مکان‌ها می‌کنند. در سال ۲۰۲۴، ایالت‌هایی مانند آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین مورد تمرکز  هستند و در مورد انتخابات نقشی حیاتی خواهند داشت.

Televised debates

مناظره های تلویزیونی

برنامه ای از فصل انتخابات ریاست جمهوری که احزاب در آستانه انتخابات مقدماتی مناظره های خود را برگزار می کنند و سپس نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه معمولاً چندین بار قبل از انتخابات با هم روبرو می شوند. اولین مناظره تلویزیونی بین نامزدها، در سال ۱۹۶۰، جان اف کندی جوان را در مقابل ریچارد نیکسونِ عرق کرده قرار داد. ۶۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی این مناظره را تماشا کردند. کسانی که از رادیو گوش می‌دادند، نیکسون را دوست داشتند، اما بینندگان فکر می‌کردند کندی (که در نهایت در انتخابات پیروز شد) بهتر عمل کرد – که بر قدرت رسانه بصری جدید تأکید می‌کرد.

The squad

جوخه

جوخه یک گروه غیررسمی متشکل از ۹ عضو دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده است. اصطلاحی که در ابتدا برای توصیف چهار زن انتخاب شده در مجلس نمایندگان برای حزب دموکرات در سال ۲۰۱۸ استفاده شد: الکساندریا اوکاسیو کورتز Alexandria Ocasio-Cortez، که معمولاً به عنوان AOC شناخته می شود. ایلهان عمر Ilhan Omar; آیانا پرسلی Ayanna Pressley; و رشیده طلیب Rashida Tlaib. پس از انتخاب، خانم اوکاسیو کورتز تصویری از آنها را در اینستاگرام با عنوان “جوخه” به اشتراک گذاشت. اسم گیر کرد و از آن زمان چندین نماینده دیگر به “جوخه” پیوستند. جمال بومن از نیویورک و کوری بوش از میسوری پس از انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده در سال ۲۰۲۰، و گرگ کاسار از تگزاس، سامر لی از پنسیلوانیا، و دلیا رامیرز از ایلینوی پس از انتخابات ۲۰۲۲ به آنها پیوستند. جوخه به عنوان یکی از مترقی ترین و چپگراترین اعضای کنگره ایالات متحده شناخته شده است.

Third parties

احزاب ثالث

اصطلاحی جامع برای احزاب یا نامزدهایی که جمهوری‌خواه یا دموکرات نیستند. آنها موفقیت محدودی در انتخابات داشته اند. آخرین باری که یک نامزد حزب ثالث ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری برنده هر ایالت شد، در سال ۱۹۶۸ بود، زمانی که جورج والاس، نامزد حزب مستقل آمریکایی که از جدایی طلبی حمایت می کرد، در پنج ایالت در جنوب پیروز شد. اما آنها می توانند بر نتایج انتخابات عمومی تأثیر بگذارند، معمولاً با جلب آرایی که در غیر این صورت به یکی از دو حزب اصلی می رسید. از سال ۲۰۲۳، تنها سه قانونگذار فدرال به هیچ یک از دو حزب سیاسی اصلی تعلق ندارند. همه سناتور هستند، به عنوان مستقل ثبت نام کرده اند و با دموکرات ها (در حال حاضر) تشکیل جلسه می دهند.

Thomas Jefferson (Jeffersonian)

توماس جفرسون (جفرسونیان)

از بنیانگذاران ایالات متحده و رئیس جمهور سوم آمریکا و نویسنده اصلی اعلامیه استقلال. تعدیل‌کننده «جفرسونیان» می‌تواند برای آرمان‌های دموکراتیک (وظیفه مدنی، خودگردانی) و همچنین معماری (عموماً: نئوکلاسیک) اعمال شود. جمهوری خواهان جفرسون (که دموکرات-جمهوری خواه نیز نامیده می شوند) از دولت های محلی قوی و یک دولت فدرال ضعیف حمایت می کردند.

Ticket

برگه

رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور با «یک برگه» رقابت می‌کنند، یعنی با هم انتخاب می‌شوند. در انتخابات ایالتی، بسیاری از فرمانداران و معاونان فرمانداران نیز این کار را انجام می دهند.

Tribal nations

ملل قبیله ای

دولت فدرال نزدیک به ۶۰۰ قومیت قبیله ای بومی آمریکا را به رسمیت می شناسد. دولت‌های قبیله‌ای مسئول آموزش، اجرای قانون، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های اساسی، از جمله خدمات دیگر، برای اعضای کشورهای خود هستند.

Uncle Sam

عمو سام

شخصیت پردازی ایالات متحده در یک پوستر نمادین استخدام ارتش مربوط به سال ۱۹۱۷، در طول جنگ جهانی اول، عمو سام به مخاطب اشاره می کند و متن می گوید: “من تو را برای ارتش ایالات متحده می خواهم”.

Vice-presidency

معاونت ریاست جمهوری

امروزه معاونان رئیس جمهور (گاهی اوقات) مشاوران ارزشمندی برای روسای جمهور خود هستند. این دو با یک “بلیت واحد” اجرا می شوند. اما از نظر تاریخی نقش آنها صرفاً قانونگذاری بود. تنها وظایف آنها در قانون اساسی جانشینی رئیس جمهوری است که می میرد، استعفا می دهد یا ناتوان می شود. اگرچه ۱۵ معاون رئیس جمهور به ریاست جمهوری رسیده اند، اما مدت هاست که این دفتر به عنوان بلا استفاده تلقی می شود. جان نانس گارنر، که هشت سال به عنوان معاون فرانکلین دلانو روزولت گذرانده بود، معتقد بود این دفتر هیچ ارزشی ندارد.

Voting Rights Act

قانون حق رأی

این قانون تبعیض نژادی در رأی گیری را ممنوع می کند. این قانون که در سال ۱۹۶۵ تصویب شد، شیوه‌های اتخاذ شده پس از جنگ داخلی آمریکا مانند آزمون‌های سوادآموزی را غیرقانونی اعلام کرد و ایالت‌ها را از ترسیم مرزهای حوزه‌های انتخاباتی که تأثیری بر کاهش آرای شهروندان سیاه‌پوست دارد، منع کرد. این قانون با امضای رئیس‌جمهور لیندون بی. جانسون در اوج جنبش حقوق مدنی در ۶ اوت ۱۹۶۵ به قانون تبدیل شد و کنگره بعداً این قانون را پنج بار اصلاح کرد تا حفاظت‌های آن را گسترش دهد.دیوان عالی این قانون را در ۶۰ سال پس از تصویب آن تضعیف کرده است، از جمله با لغو ماده ای در سال ۲۰۱۳ که ایالت های دارای سابقه تبعیض را ملزم می کرد قبل از اینکه بتوانند قوانین انتخابات را تغییر دهند، تأیید فدرال را دریافت کنند.

Watergate

واترگیت

رسوایی بزرگ سیاسی آمریکا در قرن بیستم و پیروزی روزنامه نگاری تحقیقی. در سال ۱۹۷۲ دو خبرنگار از واشنگتن پست – که با منبع مخفی خود، “Deep Throat” در یک پارکینگ زیرزمینی ملاقات کردند – فاش کردند که دولت نیکسون در حمله به مقر کمیته ملی دموکرات ها در ساختمان واترگیت دست داشته است. در واشنگتن دی سی پرزیدنت نیکسون بعداً سعی کرد مانع از تحقیقات وزارت دادگستری و کنگره شود. در حالی که مجلس نمایندگان برای استیضاح او آماده می شد، نیکسون استعفا داد. در نتیجه واترگیت، بسیاری از آمریکایی ها همچنان به دولت بی اعتماد هستند. رسوایی‌های سیاسی امروزه اغلب به عنوان «دروازه» (Russiagate، Bridge-gate و در بریتانیا، Partygate) نامیده می‌شوند.

West Wing

بال غربی

به جناح غربی کاخ سفید اشاره دارد. این دفتر دارای دفتر بیضی شکل و همچنین دفاتر معاون رئیس جمهور و کارکنان ریاست جمهوری است. این همچنین نام یک سریال تلویزیونی نمادین آمریکایی است که درباره یک دولت و ریاست جمهوری ساختگی است.

Writ of certiorari

حکم گواهی

دستوری که به موجب آن دادگاه استیناف تصمیم به بررسی پرونده می گیرد. یک نوع دادنامه، برای استفاده نادر، که به موجب آن دادگاه استیناف تصمیم می گیرد پرونده را به تشخیص خود بررسی کند. کلمه certiorari از لاتین Law می آید و به معنای “آگاهی کامل تر” است. یک دادگستری به دادگاه بدوی دستور می‌دهد که سوابق خود را در یک پرونده تحویل دهد تا دادگاه بالاتر بتواند آن را بررسی کند.

XYZ affair

ماجرای XYZ

رسوایی بزرگ اواخر قرن هجدهم. دولت انقلابی فرانسه برای به رسمیت شناختن سفیران آمریکا رشوه (پرداخت وزیر امور خارجه و وام کم بهره برای فرانسه) خواست که آنها نپذیرفتند. زمانی که خواسته های فرانسه علنی شد، آمریکایی ها خشمگین شدند. کنگره قوانینی را تصویب کرد که نیروی دریایی را گسترش داد و اجازه حمله به کشتیرانی فرانسه را صادر کرد و این اصل را ایجاد کرد که می‌تواند اجازه اقدام نظامی بدون اعلان جنگ را بدهد.

YIMBYism

جنبش YIMBY 

جنبش yes in my back yard  (مخفف «بله در حیاط پشتی من») یک جنبش حامی توسعه زیرساخت است که بیشتر بر سیاست مسکن عمومی، توسعه املاک و مستغلات، حمل‌ونقل عمومی و ایمنی عابران پیاده در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل تمرکز دارد، برخلاف و در تضاد با NIMBY. (“نه در حیاط پشتی من”) جنبشی که به طور کلی با اکثر اشکال توسعه شهری به منظور حفظ وضعیت موجود مخالفت می کند. به‌عنوان یک جنبش سازمان‌یافته مردمی در ایالات متحده، در منطقه خلیج سانفرانسیسکو در دهه ۲۰۱۰ در بحبوحه یک بحران عمده مقرون‌به‌صرفه مسکن آغاز شد و متعاقباً به یک نیروی سیاسی قدرتمند در سیاست ایالتی و محلی در سراسر ایالات متحده تبدیل شد.

Zero-tolerance immigration policy

سیاست مهاجرتی «تحمل صفر»

در سال ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ سیاست «تحمل صفر» را برای افرادی که به طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند، اتخاذ کرد. بزرگسالان تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند و تقریباً ۳۰۰۰ کودک قبل از امضای فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر توقف جدایی خانواده ها به حبس فدرال منتقل شدند. این سیاست در زمان رئیس جمهور جو بایدن لغو شد و وزارت دادگستری بار دیگر به دادستان ها اجازه داد تا در مورد پرونده های فردی مهاجرت تصمیم بگیرند. عبور غیرقانونی مرزهای جنوبی همچنان یک موضوع بحث برانگیز در ایالات متحده است.

Zuckerberg hearings

 

جلسه استماع مارک زاکربرگ

جلسات استماع کنگره در آوریل ۲۰۱۸، که در آن مارک زاکربرگ، رئیس فیس بوک، در پی رسوایی حریم خصوصی کاربران در مقابل سنا و مجلس نمایندگان شهادت داد. بیش از دو روز، قانونگذاران از آقای زاکربرگ نزدیک به ۶۰۰ سوال پرسیدند، اما او از بسیاری از آنها طفره رفت و در پاسخ می گفت: “تیم من با شما تماس خواهد گرفت”. در پایان، این مبادلات باعث شد بسیاری از آمریکایی‌ها نگران باشند که قانون‌گذاران درک کمی از نحوه عملکرد فیس‌بوک و ارتباطات دیجیتال به طور کلی‌تر داشتند.

جلسه استماع کنگره آمریکا جدیدترین تلاش قانونگذاران برای برطرف کردن نگرانی های والدین و کارشناسان سلامت روانی مبنی بر آن است شبکه های اجتماعی سودآوری را بر ایجاد دستورالعملی برای محافظت از کودکان در مقابل آسیب های پلتفرم هایشان، ترجیح می دهند.

 

فهرست لاتین