ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شده‌ایم
۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روابط نظامی اسرائیل و ایالات متحده
۲۴ اسفند ۱۴۰۲
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شده‌ایم
۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روابط نظامی اسرائیل و ایالات متحده
۲۴ اسفند ۱۴۰۲

۴۰ آمار نگران کننده درباره تبعات استفاده از رسانه های اجتماعی بر سلامت روان آمریکایی ها

مقدمه

نیمی از جمعیت جهان از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش DataReportal، تا سال ۲۰۱۹، بیش از ۵ میلیارد کاربر تلفن همراه وجود داشته است که از این تعداد به‌طور خاص ۲.۷ میلیارد نفر، از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.
اگر گوشی هوشمند ندارید، به زمانی که با داشتن آن از دست می‌دهید فکر کنید. تنها در سال گذشته، ۱۰۰ میلیون نفر شروع به استفاده از یکی از این وسایل کردند و این روند از زمان انتشار اولیه آن‌ها در حال افزایش است.
شرکت اپل اولین تلفن همراه هوشمند امروزی، آیفون را در سال ۲۰۰۷ عرضه کرد. سامسونگ نیز با گوشی‌های Samsung Galaxy خود در سال ۲۰۱۰ وارد بازار تلفن‌های هوشمند شد.
نمودار زیر افزایش تعداد کاربران تلفن همراه و گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد.

درصد افراد بزرگسال استفاده‌کننده از یکی از انواع تلفن‌های همراه از ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۸

به‌طورکلی افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند بسیار بیشتر از تلفن‌های همراه معمولی بود زیرا کاربران تلفن همراه احتمالاً تلفن‌های ساده خود را به تلفن‌های هوشمند تغییر می‌دادند که در مقایسه با ۳۵ درصد کاربرانِ تلفن های هوشمند در سال ۲۰۱۱  این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۸۱ درصد رسید.

از میان تمام کاربران بزرگ‌سال تلفن همراه، افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال به‌احتمال‌زیاد یک دستگاه اینترنت همراه دارند. حدود ۹۹٪ از آن‌ها از هر نوعی از تلفن همراه در اختیاردارند و ۹۶٪ به‌طور خاص از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند.

این دستگاه‌ها بسیار محبوب هستند زیرا دسترسی به اینترنت، به‌ویژه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از طریق آن‌ها آسان‌تر است. به همین جهت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی از زمان عرضه این گوشی‌های هوشمند افزایش چشمگیری داشته است.

تا سال ۲۰۱۷، ۶۹ درصد از بزرگ‌سالان آمریکایی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند درحالی‌که این عدد در سال ۲۰۰۵ تنها ۵ درصد بود.

رسانه‌های اجتماعی ارتباط با مردم از سراسر جهان را آسان می‌کند. اگرچه این امر مثبتی است، اما اثرات منفی نیز دارد هم چنان‌که برخی از آن‌ها حتی منجر به نقض قوانین حفاظت از اطلاعات فردی (HIPAA) شده است.

با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند، مشکلات سلامت روان افراد نیز افزایش‌یافته است. البته نمی‌توان این موضوع را به‌طور قطعی گفت  اما محققان دریافتند که افزایش بیماری‌های روانی تا حدی با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در میان جوانان مرتبط است.

چه کسی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند؟

حدود ۸۶ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. ۸۰ درصد از افراد ۳۰-۴۹ ساله و ۶۴ درصد از افراد ۵۰-۶۴ ساله در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند. حتی یک‌سوم بزرگ‌سالان بالای ۶۵ سال از آن‌ها استفاده می‌کنند، درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۰ درصد بود.

آنچه بیشتر نگران‌کننده است این مسئله است که چه تعداد نوجوان از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. یک نظرسنجی نشان داد که ۹۷ درصد از نوجوانان بین ۱۳ تا ۱۷ سال حداقل یک حساب کاربری دارند.

افزایش نگرانی‌ها از سلامت روان

 

از زمان عرضه گوشی‌های هوشمند، نگرانی‌های مربوط به‌سلامت روان در کودکان و بزرگ‌سالان افزایش‌یافته است. از سال ۲۰۰۵ تا۲۰۱۷، نرخ نوجوانانی با علائم افسردگی حاد، ۵۲ درصد افزایش‌یافته است و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، این میزان در بزرگ‌سالان ۱۸ تا ۲۵ ساله ۶۳ درصد افزایش‌یافته است.

تجربه روان‌پریشی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در جوانان ۷۱ درصد رشد داشته است. حتی بدتر از آن، میزان افکار میل به خودکشی در جوانان در همان زمان ۴۷ درصد افزایش‌یافته است.

برای افراد مسن‌تر، هیچ افزایش قابل‌توجهی در این مسائل مربوط به‌سلامت روان در طول دوره‌های مشابه مشاهده نشد. کودکان و جوانان بیشترین تأثیر را تجربه می‌کنند. این مورد دور از انتظار نیست زیرا آن‌ها بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و از زمان تولدشان با فضای دیجیتال بزرگ‌شده‌اند اما به‌هرحال آمار تکان‌دهنده است.

بیش از یک نفر از هر سه بزرگ‌سال (۳۸٪) استفاده از رسانه‌های اجتماعی را مضر می‌دانند و فقط ۵ درصد تصور می‌کنند که کاملاً بی‌خطر است.

اثرات بر کودکان و نوجوانان

تقریباً ۲۵ درصد از نوجوانان رسانه‌های اجتماعی را دارای تأثیرات منفی می‌دانند.

بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، افسردگی در پسران ۲۱ درصد و در دختران ۵۰ درصد افزایش‌یافته است.

تا سال ۲۰۱۵، ۹۲ درصد از نوجوانان و جوانان صاحب تلفن هوشمند بودند. اما، با افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند، احساس افسردگی نیز افزایش یافت.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ از دانش‌آموزان کلاس هشتم تا دوازدهم نشان داد که سطوح بالای علائم افسردگی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ ، ۳۳ درصد افزایش‌یافته است و میزان خودکشی در دختران این گروه سنی نیز ۶۵ درصد افزایش‌یافته است.

حتی این آمارها در میزان خودکشی کودکان تا ۱۵۰ درصد افزایش‌یافته و خودآزاری دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله تقریباً سه برابر شده است. این الگوها به شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند و ارتباطشان مشخص‌شده است.

دانش آموزان کلاس هشتمی که بیش از ۱۰ ساعت در هفته را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، ۵۶ درصد بیشتر از کسانی که زمان کمتری را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، نارضایتی در زندگی دارند.

گذراندن بیش از ۳ ساعت در شبکه‌های اجتماعی در روز، نوجوانان را در معرض خطر بیشتری در رابطه با مشکلات سلامت روان قرار می‌دهد.

۱۳ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله از افسردگی و ۳۲ درصد از اضطراب رنج می‌برند. در ۲۵ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله بیماری روانی گزارش‌شده است که در این گروه‌های سنی میزان استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی گزارش‌شده است.

۵۹ درصد از نوجوانان آمریکایی آزار و اذیت در فضای پلتفرم های آنلاین یا فضای مجازی را تجربه کردند. از این تعداد، ۹۰ درصدشان اظهار دارند که فکر می‌کنند این آزار و اذیت مشکلی است که سایر افراد هم­سن آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ۶۳ درصد می‌گویند که این مسئله، مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

اعتیاد به فضای اجتماعی

معمولاً حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مواقع افراد در مورد خود با دیگران صحبت می‌کنند. در شبکه‌های اجتماعی، مردم ۸۰ درصد مواقع درباره خودشان صحبت می‌کنند. بنابراین هنگامی‌که آن‌ها بازخورد مثبت دریافت می‌کنند، احساس مثبتی به جهت ترشح دوپامین تجربه می‌کنند.

دریافت بازخورد مثبت مغز را تحریک می‌کند تا دوپامین ترشح کند بنابراین با فعالیت افراد در  رسانه‌های اجتماعی درواقع از سوی مغز افراد به شخص پاداش داده می‌شود، بنابراین عادت استفاده از آن را تداوم می‌بخشد. از سوی دیگر، خواص انگیزشی دوپامین در اعتیاد به اثبات رسیده است.

در سال ۲۰۱۲، نظرسنجی در ایالات‌متحده و اروپا نشان داد که میزان شیوع اختلال اعتیاد به اینترنت بین ۱.۵ تا ۸.۲ درصد است. از آن زمان این عدد افزایش‌یافته است که منطقی به نظر می‌رسد زیرا استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیز بیشتر شده است. بین ۵ تا ۱۰ درصد از آمریکایی‌ها دارای معیارهای اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی هستند.

افراد در کنار گذاشتن تلفن همراه خود ناتوان هستند.

 یک مطالعه نشان داد که ۹۴٪ از شرکت‌کنندگان بیان کردند که وقتی تلفن همراه خود را در کنارشان نداشتند احساس ناراحتی می‌کردند. ۸۰٪ وقتی می‌بینند شخص دیگری از تلفن خود استفاده می‌کند به او حسادت می‌کنند و ۷۰٪ انتظار داشتند که اگر تلفنشان گم شود یا آن را پیدا نکنند احساس افسردگی، وحشت و درماندگی کنند.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که ۸۹ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی گاهی تصور کرده‌اند که ویبره تلفن همراهشان فعال‌شده است در صورتی که دستگاهشان ارتعاشی نداشته است. افراد آن‌قدر مشتاق دریافت پیام هستند که  آن را تصور می‌کنند.