مستند ظهور و افول یک گلادیاتور راست گرا (The Rise and Fall of an Alt-Right Gladiator)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰
مستند پناهگاه ( SHELTER )
۱۲ بهمن ۱۴۰۰
مستند ظهور و افول یک گلادیاتور راست گرا (The Rise and Fall of an Alt-Right Gladiator)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰
مستند پناهگاه ( SHELTER )
۱۲ بهمن ۱۴۰۰

کابوس آمریکایی

The American Nightmare


تهیه شده توسط : شبکه VICE آمریکا
ژانر : سیاسی
محصول : سال 2018 آمریکا
زبان : انگلیسی (زیرنویس فارسی)

توضیحات :

طبق گفتۀ دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی، دوران رکود در ایالات متحده از اواخر سال 2007 آغاز شد و در اواخر سال 2009 به پایان رسید؛ اما مشکلات مالی‌ای که مردم در زندگیشان احساس می‌کردند در همین دوره تمام نشد.

در سال 2009، در آمریکا بانک هر 13 ثانیه یک خانۀ رهنی را ضبط می‌کرد. در این ویدئو داستان زندگی چهار خانواده را می‌بینیم که تحت تاثیر همین رکود مجبور به تغییر سبک زندگیشان شدند.

برخی این خانواده‌ها برای تامین مایحتاج زندگیشان حتی مجبور به مبادلۀ کالا به کالا هم شده‌اند. پدر خانوادۀ پُرجمعیتِ باگاسائو پیش از دوران رکود، ارزیاب املاک بود و در کنارش کنسرت موسیقی برگزار می‌کرد.

به‌خاطر فشار کاری دوران رکود اقتصادی، پدر مجبور شد از ارزیابی املاک استعفا دهد و همۀ زندگیشان را به یک ون کمپر منتقل کنند و دور کشور را بگردند و کنسرت موسیقی بگذارند تا بتوانند از پس هزینه‌ها بربیایند.

خانوادۀ دوم، خانوادۀ جانسون است که چون در اثر بدهی وام، بانک خانۀ رهنی‌شان را پس گرفته بود، هفت سال است مجبورند در خانۀ قرضی یکی از اقوام در وسط جنگل زندگی کنند. این خانواده حتی به طلاق‌گرفتن هم فکر کردند زیرا با این کار دو نفر سرپرست خانوار می‌شدند و احتمالاً می‌توانستند مالیات بر درآمد کمتری بپردازند.

خانوادۀ سوم، خانوادۀ لیتِل است که پس از مدت طولانی دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با مشکلات مالی، بالاخره تصمیم گرفتند به خانۀ مادربزرگ نقل‌مکان کنند و با او زندگی کنند.

خانوادۀ بعدی خانوادۀ پییِر است که حالا پس از اشتباهات مالی بزرگ و ازدست‌دادنِ خانه‌شان، مادر خانواده به بچه‌ها آموزش‌های اقتصادی می‌دهد تا پا جای پای او نگذارند و خود را به دردسر نیندازند. با وجود اینکه مادر این خانواده مدرک کارشناسی ارشد دارد، نتوانسته است کار مناسبی برای خود پیدا کند تا حقوق آن از این مخمصه نجاتشان دهد. حالا این مادر در همین زمینۀ آگاهی‌بخشی دربارۀ سواد اقتصادی از فعالان اجتماعی است.

علاوه بر داستان این خانواده‌ها، چند اقتصاددان و مسئول کشوری نیز این شرایط را تحلیل می‌کنند که چرا رویای آمریکایی این خانواده‌ها به کابوس آمریکایی تبدیل شده است

. از آنجا که مصاحبه با این چهار خانواده در اوایل سال 2018 انجام شده بود، در پایان این ویدئو نیز هر کدام از خانواده‌ها دوباره پس از چند سال، از زندگی جدیدشان و تغییراتی که در آن داده‌اند شرح حال مختصری می‌دهند.