با استاد راهنمایم ساعت هشت صبح جلسه دارم. از وقتی که برای فرصت مطالعاتی طولانی رفته به گوگل، چارهای جز این نیست که یا اول صبح یا دم غروب جلسه داشته باشیم.
مطالعهازدواج و خانواده در آمریکا (بخش دوم)
۱ بهمن ۱۳۹۶ازدواج و خانواده در آمریکا(بخش چهارم)
۱ بهمن ۱۳۹۶ازدواج و خانواده در آمریکا(بخش سوم)
مشاهده صفحه روایت ایرانیان از آمریکاوقتی که بحث خانواده و تعریف آن به میان میآید، موضوع انواع خانواده، شکلها و ساختارهای مختلف آن نیز مطرح است. خانواده معمولا به طور سنتی به دو نوع خانواده هستهای و خانواده گسترده تقسیم میشود.
خانواده هستهای، خانوادهای است که بسیاری از ما آن را تجربه میکنیم که شامل پدر و مادر و فرزندان است. خانواده گسترده شامل خانواده هستهای به اضافه افرادی از خویشاوندان معمولا نزدیک مانند اعضایی از نسلهای گذشته خانواده مانند پدر و مادربزرگ و عمه و خاله و ... است که همه در کنار هم زندگی میکنند و مانند آن را در سالهای دور و شاید هم اکنون در برخی از شهرها و روستاهای ایران شاهد هستیم.
همانگونه در بخش اول آمد، این تقسیمبندی مربوط به زمانی میشود که تعریف سنتی از خانواده را بپذیریم (البته انتقادات جدی به تعریف سنتی ذکر شده وارد است که فعلا موضوع بحث من نیست). اما بر اساس تعریف مدرن از خانواده، این تقسیمبندیها چگونه خواهد شد؟
به طور کلی ساختار خانواده متشکل است از خانواده هستهای، خانواده تک والدی، زوجهای همجنسی که فرزند یا فرزندانی را به فرزند خواندگی قبول کردهاند، و فرزندانی که با پدر و مادر بزرگ خود زندگی میکنند. اما ساختارهای دیگری هم هستند که شاید کمتر در مود آنها نوشته شده است و یا کمتر در مورد آنها شنیده و یا دیدهایم. این تنوع ساختاری بسته به شرایط اجتماعی و نیز پیشرفت یا پسرفت یک جامعه در تمدن، دموکراسی و سبک زندگی سکولار بیشتر یا کمتر است! در واقع میتوان گفت این تنوع بیانتهاست.
یکی از بخش های جالب و در عین حال چالشی دوره دکتری بنده دیدن مراجعین در کلینیک وابسته به دانشگاه محل تحصیل در آمریکا بود. من به طور قالب هفتهای 7 تا 10 مراجع میدیدم و این موضوع، فرصت بینظیری را برای من فراهم میساخت تا با فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی آشنا شوم و نه تنها آنچه با خود به عنوان تجربه از ایران آورده بودم را به طور حرفهای محک بزنم و به چالش بکشم، بلکه به دید و منظرم از انسان و اجتماعش عمق ببخشم.
یکی از اصولی که در روان درمانی مورد بحث است، موضوع سوگیری نداشتن و دخالت ندادن قضاوتهای شخصی درمانگر در کار و فرآیند درمان است. چرا که درمانگر با داشتن یک قالب فکری نامنعطف و المانهای از پیش تعیین شده در آن و سپس قرار دادن مراجع در این قالب که تنها میتواند از یک منظر خاص به مراجع و مشکلات او نظاره کند، در واقع کار خود را بی اثر کرده و در مفهومسازی آن فرد دچار مشکل و نارسایی میشود.
بنابراین پیشزمینه فرهنگی اجتماعی روان درمانگر در جهان بینی و دید او نسبت به مراجع و مشکلاتش تاثیر بیبدیلی دارد.
خانواده هستهای، خانوادهای است که بسیاری از ما آن را تجربه میکنیم که شامل پدر و مادر و فرزندان است. خانواده گسترده شامل خانواده هستهای به اضافه افرادی از خویشاوندان معمولا نزدیک مانند اعضایی از نسلهای گذشته خانواده مانند پدر و مادربزرگ و عمه و خاله و ... است که همه در کنار هم زندگی میکنند و مانند آن را در سالهای دور و شاید هم اکنون در برخی از شهرها و روستاهای ایران شاهد هستیم.
همانگونه در بخش اول آمد، این تقسیمبندی مربوط به زمانی میشود که تعریف سنتی از خانواده را بپذیریم (البته انتقادات جدی به تعریف سنتی ذکر شده وارد است که فعلا موضوع بحث من نیست). اما بر اساس تعریف مدرن از خانواده، این تقسیمبندیها چگونه خواهد شد؟
به طور کلی ساختار خانواده متشکل است از خانواده هستهای، خانواده تک والدی، زوجهای همجنسی که فرزند یا فرزندانی را به فرزند خواندگی قبول کردهاند، و فرزندانی که با پدر و مادر بزرگ خود زندگی میکنند. اما ساختارهای دیگری هم هستند که شاید کمتر در مود آنها نوشته شده است و یا کمتر در مورد آنها شنیده و یا دیدهایم. این تنوع ساختاری بسته به شرایط اجتماعی و نیز پیشرفت یا پسرفت یک جامعه در تمدن، دموکراسی و سبک زندگی سکولار بیشتر یا کمتر است! در واقع میتوان گفت این تنوع بیانتهاست.
یکی از بخش های جالب و در عین حال چالشی دوره دکتری بنده دیدن مراجعین در کلینیک وابسته به دانشگاه محل تحصیل در آمریکا بود. من به طور قالب هفتهای 7 تا 10 مراجع میدیدم و این موضوع، فرصت بینظیری را برای من فراهم میساخت تا با فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی آشنا شوم و نه تنها آنچه با خود به عنوان تجربه از ایران آورده بودم را به طور حرفهای محک بزنم و به چالش بکشم، بلکه به دید و منظرم از انسان و اجتماعش عمق ببخشم.
یکی از اصولی که در روان درمانی مورد بحث است، موضوع سوگیری نداشتن و دخالت ندادن قضاوتهای شخصی درمانگر در کار و فرآیند درمان است. چرا که درمانگر با داشتن یک قالب فکری نامنعطف و المانهای از پیش تعیین شده در آن و سپس قرار دادن مراجع در این قالب که تنها میتواند از یک منظر خاص به مراجع و مشکلات او نظاره کند، در واقع کار خود را بی اثر کرده و در مفهومسازی آن فرد دچار مشکل و نارسایی میشود.
بنابراین پیشزمینه فرهنگی اجتماعی روان درمانگر در جهان بینی و دید او نسبت به مراجع و مشکلاتش تاثیر بیبدیلی دارد.
مطالب مرتبط
همسفر شراب (قسمت سیوهشتم-بخش اول)
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دو خانم جوان که مثل لبنانیها چادر سیاه سر کردهاند و چند خانم محجبهٔ دیگر. باید برگردیم به سرسرا برای گرفتن دفترچهٔ برنامهٔ همایش.
مطالعهسوالات معلم
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
معلم دبستان این سوالات رو قبل از شروع شدن سال تحصیلی از والدین پرسیده است
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهفتم-بخش اول)
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
صبح زود راهی دیترویت میشویم. صبح آنقدر زود است که جاده خلوت باشد و من، تنها بیدار جاده که پشت فرمان نشستهام و بقیه خوابند.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیو ششم-بخش پنجم)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
میخواهد خانهاش را بفروشد. میپرسم هنوز زیر قرض بانک است؟ میگوید بله. کنجکاو میشوم در مورد نرخ سود بانکها. میگوید خیلی ساده است. قرار بوده ۲۰ سال و هر ماهی ۲۵۰۰ دلار بدهیم برای خانهای که ۲۵۰ هزار دلار میارزد.
مطالعهآخرین مطالب
ازدواج و خانواده در آمریکا(بخش سوم)
مشاهده صفحه روایت ایرانیان از آمریکاوقتی که بحث خانواده و تعریف آن به میان میآید، موضوع انواع خانواده، شکلها و ساختارهای مختلف آن نیز مطرح است. خانواده معمولا به طور سنتی به دو نوع خانواده هستهای و خانواده گسترده تقسیم میشود.
خانواده هستهای، خانوادهای است که بسیاری از ما آن را تجربه میکنیم که شامل پدر و مادر و فرزندان است. خانواده گسترده شامل خانواده هستهای به اضافه افرادی از خویشاوندان معمولا نزدیک مانند اعضایی از نسلهای گذشته خانواده مانند پدر و مادربزرگ و عمه و خاله و ... است که همه در کنار هم زندگی میکنند و مانند آن را در سالهای دور و شاید هم اکنون در برخی از شهرها و روستاهای ایران شاهد هستیم.
همانگونه در بخش اول آمد، این تقسیمبندی مربوط به زمانی میشود که تعریف سنتی از خانواده را بپذیریم (البته انتقادات جدی به تعریف سنتی ذکر شده وارد است که فعلا موضوع بحث من نیست). اما بر اساس تعریف مدرن از خانواده، این تقسیمبندیها چگونه خواهد شد؟
به طور کلی ساختار خانواده متشکل است از خانواده هستهای، خانواده تک والدی، زوجهای همجنسی که فرزند یا فرزندانی را به فرزند خواندگی قبول کردهاند، و فرزندانی که با پدر و مادر بزرگ خود زندگی میکنند. اما ساختارهای دیگری هم هستند که شاید کمتر در مود آنها نوشته شده است و یا کمتر در مورد آنها شنیده و یا دیدهایم. این تنوع ساختاری بسته به شرایط اجتماعی و نیز پیشرفت یا پسرفت یک جامعه در تمدن، دموکراسی و سبک زندگی سکولار بیشتر یا کمتر است! در واقع میتوان گفت این تنوع بیانتهاست.
یکی از بخش های جالب و در عین حال چالشی دوره دکتری بنده دیدن مراجعین در کلینیک وابسته به دانشگاه محل تحصیل در آمریکا بود. من به طور قالب هفتهای 7 تا 10 مراجع میدیدم و این موضوع، فرصت بینظیری را برای من فراهم میساخت تا با فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی آشنا شوم و نه تنها آنچه با خود به عنوان تجربه از ایران آورده بودم را به طور حرفهای محک بزنم و به چالش بکشم، بلکه به دید و منظرم از انسان و اجتماعش عمق ببخشم.
یکی از اصولی که در روان درمانی مورد بحث است، موضوع سوگیری نداشتن و دخالت ندادن قضاوتهای شخصی درمانگر در کار و فرآیند درمان است. چرا که درمانگر با داشتن یک قالب فکری نامنعطف و المانهای از پیش تعیین شده در آن و سپس قرار دادن مراجع در این قالب که تنها میتواند از یک منظر خاص به مراجع و مشکلات او نظاره کند، در واقع کار خود را بی اثر کرده و در مفهومسازی آن فرد دچار مشکل و نارسایی میشود.
بنابراین پیشزمینه فرهنگی اجتماعی روان درمانگر در جهان بینی و دید او نسبت به مراجع و مشکلاتش تاثیر بیبدیلی دارد.
خانواده هستهای، خانوادهای است که بسیاری از ما آن را تجربه میکنیم که شامل پدر و مادر و فرزندان است. خانواده گسترده شامل خانواده هستهای به اضافه افرادی از خویشاوندان معمولا نزدیک مانند اعضایی از نسلهای گذشته خانواده مانند پدر و مادربزرگ و عمه و خاله و ... است که همه در کنار هم زندگی میکنند و مانند آن را در سالهای دور و شاید هم اکنون در برخی از شهرها و روستاهای ایران شاهد هستیم.
همانگونه در بخش اول آمد، این تقسیمبندی مربوط به زمانی میشود که تعریف سنتی از خانواده را بپذیریم (البته انتقادات جدی به تعریف سنتی ذکر شده وارد است که فعلا موضوع بحث من نیست). اما بر اساس تعریف مدرن از خانواده، این تقسیمبندیها چگونه خواهد شد؟
به طور کلی ساختار خانواده متشکل است از خانواده هستهای، خانواده تک والدی، زوجهای همجنسی که فرزند یا فرزندانی را به فرزند خواندگی قبول کردهاند، و فرزندانی که با پدر و مادر بزرگ خود زندگی میکنند. اما ساختارهای دیگری هم هستند که شاید کمتر در مود آنها نوشته شده است و یا کمتر در مورد آنها شنیده و یا دیدهایم. این تنوع ساختاری بسته به شرایط اجتماعی و نیز پیشرفت یا پسرفت یک جامعه در تمدن، دموکراسی و سبک زندگی سکولار بیشتر یا کمتر است! در واقع میتوان گفت این تنوع بیانتهاست.
یکی از بخش های جالب و در عین حال چالشی دوره دکتری بنده دیدن مراجعین در کلینیک وابسته به دانشگاه محل تحصیل در آمریکا بود. من به طور قالب هفتهای 7 تا 10 مراجع میدیدم و این موضوع، فرصت بینظیری را برای من فراهم میساخت تا با فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی آشنا شوم و نه تنها آنچه با خود به عنوان تجربه از ایران آورده بودم را به طور حرفهای محک بزنم و به چالش بکشم، بلکه به دید و منظرم از انسان و اجتماعش عمق ببخشم.
یکی از اصولی که در روان درمانی مورد بحث است، موضوع سوگیری نداشتن و دخالت ندادن قضاوتهای شخصی درمانگر در کار و فرآیند درمان است. چرا که درمانگر با داشتن یک قالب فکری نامنعطف و المانهای از پیش تعیین شده در آن و سپس قرار دادن مراجع در این قالب که تنها میتواند از یک منظر خاص به مراجع و مشکلات او نظاره کند، در واقع کار خود را بی اثر کرده و در مفهومسازی آن فرد دچار مشکل و نارسایی میشود.
بنابراین پیشزمینه فرهنگی اجتماعی روان درمانگر در جهان بینی و دید او نسبت به مراجع و مشکلاتش تاثیر بیبدیلی دارد.
مطالب مرتبط
همسفر شراب (قسمت سی و هشتم-بخش دوم)
۱۵ مهر ۱۴۰۱
با استاد راهنمایم ساعت هشت صبح جلسه دارم. از وقتی که برای فرصت مطالعاتی طولانی رفته به گوگل، چارهای جز این نیست که یا اول صبح یا دم غروب جلسه داشته باشیم.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهشتم-بخش اول)
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دو خانم جوان که مثل لبنانیها چادر سیاه سر کردهاند و چند خانم محجبهٔ دیگر. باید برگردیم به سرسرا برای گرفتن دفترچهٔ برنامهٔ همایش.
مطالعهسوالات معلم
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
معلم دبستان این سوالات رو قبل از شروع شدن سال تحصیلی از والدین پرسیده است
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهفتم-بخش اول)
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
صبح زود راهی دیترویت میشویم. صبح آنقدر زود است که جاده خلوت باشد و من، تنها بیدار جاده که پشت فرمان نشستهام و بقیه خوابند.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیو ششم-بخش پنجم)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
میخواهد خانهاش را بفروشد. میپرسم هنوز زیر قرض بانک است؟ میگوید بله. کنجکاو میشوم در مورد نرخ سود بانکها. میگوید خیلی ساده است. قرار بوده ۲۰ سال و هر ماهی ۲۵۰۰ دلار بدهیم برای خانهای که ۲۵۰ هزار دلار میارزد.
مطالعهآخرین مطالب
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شدهایم
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شدهایم ویدئوهای تحلیلی رابرت اف کندی...
مطالعهمستند وضعیت شکست ( Fail State )
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
مستند وضعیت شکست Fail State کارگردان : الکس شبانو محصول : سال 2017 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی -...
مطالعهاصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
اصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهآمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل...
مطالعهچرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
چرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه UNPacked از اوباما تا...
مطالعهداستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
داستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهدر این این ویدئو از برنامه...
مطالعه