پایان خطرناک بازی تازه بایدن در اوکراین: بازی بدون پایان
پایان خطرناک بازی تازه بایدن در اوکراین: بازی بدون پایان
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
استندآپ کمدی | چگونه آمریکا چاقی را به دیگر کشورها صادر می کند؟
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
پایان خطرناک بازی تازه بایدن در اوکراین: بازی بدون پایان
پایان خطرناک بازی تازه بایدن در اوکراین: بازی بدون پایان
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
استندآپ کمدی | چگونه آمریکا چاقی را به دیگر کشورها صادر می کند؟
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
تبعات خطرناک جنگ اوکراین برای آمریکا
تبعات خطرناک جنگ اوکراین برای آمریکا

تبعات خطرناک جنگ اوکراین برای آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۶ می ۲۰۲۲
نویسنده: Thomas L. Friedman

اگر گزارش ها درباره جنگ اوکراین را دنبال کرده باشید شاید فکر کنید که این جنگ به یک نبرد طولانی و خسته کننده تبدیل شده است اما اشتباه می کنید. اوضاع هر روز خطرناک تر می شود.
برای مبتدی ها این جنگ هر چقدر بیشتر طول بکشد فرصت بیشتری برای محاسبات غلط فاجعه بار بوجود می آید. مواد خام این محاسبات غلط نیز به سرعت در دسترس قرار می گیرد. به عنوان مثال به دو مورد اطلاعات درز کرده از مقامات آمریکایی طی هفته گذشته درباره مداخله امریکا در جنگ اوکراین روسیه اشاره می کنیم:
ابتدا، نشریه تایمز فاش کرد که آمریکا اطلاعات درباره واحد های روسی فراهم کرده است که به اوکراینی ها امکان داده است بسیاری از ژنرال های روس را هدف قرار دهند و بکشند.دوم ، نشریه تایمز در پی یک گزارش شبکه ان بی سی و به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که آمریکا اطلاعاتی به اوکراینی ها داد که با آن توانستند ناو موسکاوای روسیه را در دریای سیاه ردیابی کنند و هدف قرار دهند.
شاید این مطالب برای خبرنگاران جالب باشد اما مقامات امریکایی به نویسنده این مقاله گفته اند که این صحبت ها خوشایند بایدن نبوده است. بایدن مدیر اطلاعات ملی و مدیر سیا را فراخوانده و به آنها تذکر داده است که این نوع گفتمان سست خوب نیست و باید متوقف شود پیش از آنکه به جنگ ناخواسته با روسیه منتهی شود.
برداشتی که از این اطلاعات درز کرده می شود این است که امریکا دیگر در جنگ غیرمستقیم با روسیه نیست بلکه به سمت درگیری مستقیم با روسیه پیش می رود. قطعا پوتین می داند که آمریکا و ناتو تا چه حد در حال تجهیز کردن اوکراین با سلاح و اطلاعات هستند اما وقتی مقامات آمریکایی با افتخار درباره ایفای نقش در کشتن ژنرال های روس و غرق شدن ناو روسیه صحبت می کنند در واقع ما در حال ایجاد یک روزنه برای پوتین هستیم تا او واکنش نشان دهد و این جنگ به طرز خطرناکی گسترش یابد و پای آمریکا عمیق تر به میدان جنگ باز شود.
به گفته مقامات امریکایی این وضعیت خطرناک است زیرا به نظر آنها رفتار پوتین دیگر مثل گذشته اصلا قابل پیش بینی نیست. پوتین برای رسیدن به موفقیت آبرومند دیگر گزینه ای در اختیار ندارد.این جنگ برای پوتین فاجعه بار بوده است. بایدن به تیم خود گفته است که پوتین برای عقب راندن ناتو تلاش می کرد اما حالا زمینه را برای پیشروی و توسعه ناتو فراهم کرده است. فنلاند و سوئد هم اکنون فرآیند عضویت در ناتو را شروع کرده اند.
اما به همین علت است که مقامات آمریکایی نگرانند که پوتین در جشن روز پیروزی روز دوشنبه (به مناسبت پیروزی شوروی بر آلمان نازی) چه کار خواهد کرد یا چه چیز اعلام می کند. این روز مراسم رژه نظامی ارتش برگزار می شود.پوتین ممکن است نیروی بیشتری جمع کند یا اقدام تحریک امیز دیگری انجام دهد یا اصلا کاری نکند.کسی چیزی نمی داند. ما باید این واقعیت را بدانیم که نه تنها روس ها دوست دارند ما بیشتر درگیر جنگ شویم بلکه زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز از همان آغاز همین کار را می کرد:عضویت سریع در ناتو و یا انعقاد پیمان امنیتی دوجانبه با واشنگتن.شاید اگر ما هم جای زلنسکی بودیم همین کار را می کردیم اما ما شهروند امریکا هستیم و باید مراقب باشیم.اوکراین همیشه کشوری مملو از فساد بوده است.این بدان معنا نیست که ما نباید به آنها کمک کنیم.باید کمک شان کنیم.دیدگاه بایدن و تیمش این است که آمریکا باید به اوکراین کمک کند حاکمیت خود را حفظ کند و روس ها را عقب براند اما نباید به اوکراین اجازه دهد خودش را تحت الحمایه آمریکا در مرز روسیه کند.ما باید متمرکز بر منافع ملی خود بمانیم و نباید خود را در معرض خطرات ناخواسته قرار دهیم.
ما باید به هدف محدود اولیه خود یعنی کمک به اوکراین برای اخراج روس ها یا مذاکره برای عقب نشینی روس ها در صورت آمادگی اوکراین پایبند بمانیم.اما آمریکا به فاکتورهای بی ثبات روی آورده است.با افتخار سخن گفتن از کشتن ژنرال های روس و غرق کردن ناو روسیه یا افراط در رابطه با اوکراین که می تواند به زیان ما تمام شود.اینها همه اوج حماقت است.

آخرین مطالب