آیا همکاری استراتژیک میان ایالات متحده و چین امکان پذیر است؟
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
امریکا و عراق
آمریکا هنوز در عراق چه می‌کند؟
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
آیا همکاری استراتژیک میان ایالات متحده و چین امکان پذیر است؟
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
امریکا و عراق
آمریکا هنوز در عراق چه می‌کند؟
۲۸ بهمن ۱۴۰۰

آیا ترامپ نقش خرابکار را در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بازی می‌کند؟

تاریخ انتشار گزارش: ۲۹ ژانویه ۲۰۲۲
نویسنده: DOUGLAS MACKINNON

آمریکای امروز مستعد ایجاد یک حزب سومی است که دونالد ترامپ آن را بوجود آورد.هیل دراین مقاله تحلیلی ایجاد چنین حزبی را عامل التهاب سیاسی و اجتماعی در آمریکا دانست و ادامه داد: راس پروت» (Ross Perot) میلیاردر اهل ایالت تگزاس در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۲ بعنوان نامزد مستقل شرکت کرد و توانست در آن دوره ۱۹ درصد آرا در ۵۰ ایالت از آمریکا را به دست آورد که در برابر حریفی همچون جرج اچ.دبلیو بوش نامزد حزب جمهوری‌خواه، یک شاهکار سیاسی در آن زمان بود.

مکینان درادامه تحلیل خود افزود: باید به خاطر داشته باشید که در آن زمان، حس نیاز به یک حزب سوم در آمریکا می‌رفت چرا که پروت با وجودی که می‌دانست بدون حضور در یکی از دو حزب بزرگ آمریکایی شانسی برای ورود به کاخ سفید ندارد اما با این وجود ایستاد و رای بدست آمده، تنبیهی برای بوش پدر و حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شد.

وی یادآور شد: در آن زمان درحالی انتخابات به سمت حزب سوم پیش می‌رفت که شرایط سیاسی امروزی همچون فناوری‌های پیشرفته، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیری بی پایان کرونا وجود نداشت.

این تحلیلگر سیاسی آمریکا ادامه داد: بسیاری از سیاستمداران آمریکایی همواره بر این عقیده هستند که بدون حضور دریکی از دوحزب جمهوریخواه یا دموکرات، امکان برنده شدن درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد اما این مسئله مربوط به دوران قبل از «دوره ترامپ» بود.

مکینان اضافه کرد: از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۵ نامزدی خود را برای ورود به کاخ سفید اعلام کرد بسیاری از محوریت کشور به سمت وی متمایل شد؛ به دنبال آن، بسیاری از مسائلی که بدان باور داشتیم نیز تغییر پیدا کرد و درک عمومی نشان می‌داد که این واقعیت جدید، نسخه‌ای فاجعه‌بار برای ملت آمریکا است.

دوری جستن  جمهوری‌خواهان از ترامپ

نویسنده این مقاله درادامه نوشت: با هر جمهوری‌خواهی که درباره مسائل سیاسی صحبت می‌کنم،  بیشتر نشان داده می‌شود که تصمیم گرفته‌اند بهترین کار ممکن را برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا که دور شدن از ترامپ است، انجام دهند. البته آنها به دنبال فرد و نامزدی برای این حزب در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا هستند که مشابهت سیاسی چون ترامپ داشته باشد اما شخصیت و رفتار وی را نداشته باشد.

کار ترامپ تمام شده است

در این مقاله خاطرنشان شده است: «آن کالتر» (Ann Coulter) یک کارشناس و تحلیلگر محافظه کار که طرفدار سابق ترامپ بود، چندی پیش دراین باره به نشریه نیویورک تایمز گفت: کار ترامپ (از منظر سیاسی) تمام است، باید به نگرانی و وسواس درمورد وی خاتمه داد.

تنها ترامپ حریف خودش است

تحلیل هیل درباره نگرانی از حضور دوباره ترامپ در انتخابات پیش روی آمریکا و این که وی به تاسیس حزب سوم مبادرت کند، نوشت: حتی اگر بسیاری  از جمهوری‌خواهان خواسته باشند تا از زیر نفوذ ترامپ خارج شوند یا چون کالتر بگویند کار ترامپ تمام شده  است، با این وجود در عرصه سیاسی آمریکا تنها کسی که قدرت متوقف ساختن ترامپ را داشته باشد، خود ترامپ است.

ترامپ منفور ۵۰ میلیون رای پشت سر خود دارد

مکینان در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: رسانه‌ها، دموکرات‌ها، مخالفان سر سخت ترامپ، مخالفان وی در حزب جمهوری‌خواه و حتی خود هالیوود هرچقدر آرزو کنند که ترامپ پا به عرصه سیاسی آمریکا نگذارد، اما این یک آروزی باطلی است، ترامپ با وجودی که می‌داند همچنان منفور است اما یک مورد بسیار مهمی در اختیار دارد و آن حمایت حداقل  ۵۰  میلیون رای دهنده آمریکایی  از ۷۴میلیون آرایی است که در انتخابات ۲۰۲۰ به وی رای داده بودند.

در کارزار سه نامزد ترامپ قادر به کسب حداقل ۵۰ میلیون رای است

مکینان که علاوه بر تجربه کاری سیاسی در دوران دو رئیس جمهوری در کاخ سفید، تجربه امور مشاوره سیاسی در پنتاگون را نیز در کارنامه کاری خود دارد، توضیح می‌دهد: در صورت ایجاد حزب سوم از سوی دونالد ترامپ، وی  در یک کارزار انتخاباتی سه نفره (حضور سه نامزد ) به راحتی قادر است حداقل ۵۰ میلیون رای در ۵۰ ایالت از آمریکا را در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به دست آورد، که خود رقم قابل ملاحظه‌ای است.

بروز نافرمانی‌های مدنی در آمریکا

این تحلیلگر تارنمای هیل تصریح کرد: این را بارها گفته‌ام که باور ندارم ترامپ در نهایت؛ و نباید هم، برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی خود را نامزد کند، اما اگر وی مرتکب این عمل شود، باید شاهد «نافرمانی‌های مدنی» در آمریکا باشیم از سوی آنهایی که نمی‌خواهند شاهد حضور دوباره وی در کاخ سفید باشند.

حضور بعنوان نامزدی خرابکار

تحلیلگر هیل ادامه می‌دهد: هرچند ترامپ در سخنرانی اخیر خود در نشست « کنفرانس اقدام  سیاسی محافظه کاران آمریکا» گفته بود که حزب سومی ایجاد نخواهد کرد، اما وی اظهارات ضد و نقیضی دراین زمینه داشته است.

مکینان اضافه کرد: چنانچه ترامپ  تصمیم به ایجاد حزب سوم سیاسی در آمریکا بگیرد، آنگاه ممکن است به خود بگوید، چنانچه پایگاه سنتی حزب جمهوریخواه از من دوری جوید من باید اقدام به ایجاد حزب جدید کنم تا بعنوان یک «نامزد خرابکار» در انتخابات ۲۰۲۴ حاضر شوم.

وی عنوان کرد: نیویورک تایمز گزارشی از  بروز خصومت بین ترامپ و «ران دسانتیس» (Ron DeSantis) فرماندار ایالت فلوریدا، فردی که احتمال نامزدی وی از حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا می‌رود، خبر داد. اگر ترامپ به ایجاد حزب سومی درآمریکا اقدام کند، قصد مجازات نامزد حزب جمهوری‌خواه را خواهد داشت.

ترامپ، عذابی برای دو حزب اصلی

تحلیلگر این مقاله نوشت: تا زمانی که ترامپ خود را در عرصه سیاست آمریکا تمام شده اعلام نکند، همه جا در عرصه سیاسی این کشور حضور خواهد داشت ؛ اما یک چیز مسلم است: تا زمانی که ترامپ خود را «تمام‌شده» اعلام کند، او در صحنه سیاسی همه‌جا حضور خواهد داشت و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به یک اندازه عذاب خواهد داد.

مکینان تاکید کرد: از این رو، خود او حرف آخر را درباره ریاست جمهوری بعدی خود خواهد زد.

آخرین مطالب