توافق کمتر در ازای بیشتر، بدترین توافق است
۲۲ دی ۱۴۰۰
راهبرد هسته‌ای تهران؛ تداوم بیشتر به‌جای تغییر
۲۲ دی ۱۴۰۰
توافق کمتر در ازای بیشتر، بدترین توافق است
۲۲ دی ۱۴۰۰
راهبرد هسته‌ای تهران؛ تداوم بیشتر به‌جای تغییر
۲۲ دی ۱۴۰۰

تیک‌تاک هسته‌ای و افکار عمومی آمریکا، دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهند

تاریخ انتشار گزارش: نوامبر ۲۰۲۱

نویسنده: Emily Sullivan and Dina Smeltz

امیلی سالیوان: پژوهشگر ارشد افکار عمومی شورای أمور جهانی شیکاگو

دینا اسملتز: کارشناس ارشد افکار عمومی و سیاست خارجی شورای أمور جهانی شیکاگو

از زمانی که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور تندرو ایران در ماه ژوئن به قدرت رسید، مذاکرات با بن‌بست روبرو شده است. اگرچه عموم مردم ایالات‌متحده به‌طورکلی به ایران نگاه نامطلوبی دارند، اما اکثریت آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند برای واکنش به برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران به‌جای اقدامات قاطعانه‌تر از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی استفاده کنند. این دور جدید مذاکرات می‌تواند فرصتی را برای دولت بایدن فراهم کند تا این مسیر را به سرانجام برساند، هرچند دولت بایدن برای متقاعد کردن جمهوری‌خواهان و رهبری ایران برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با چالش‌ها و دشواری‌هایی روبرو است. در این راستا اندیشکده شورای امور جهانی شیکاگو در تحلیلی به قلم «امیلی سالیوان و دینا اسملتز» به تبیین و بررسی افکار عمومی مردم آمریکا نسبت به رویکرد ایالات‌متحده در قبال ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

  • اکثریت عموم مردم (۵۹%)، دموکرات‌ها (۷۲%) و مستقل‌ها (۶۳%) و چهار نفر از هر ۱۰ جمهوری‌خواه (۴۱%) از مشارکت ایالات‌متحده در توافقی که تحریم‌های اقتصادی را لغو و برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌سازند، حمایت و پشتیبانی می‌کنند. با این حال، اگر ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای قدم بگذارد، اکثریت آمریکایی‌ها از انجام حملات سایبری علیه سیستم‌های کامپیوتری ایران (۶۴ درصد) و حملات هوایی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران (۶۰ درصد) حمایت خواهند کرد. جمهوری‌خواهان حاضرند از این هم فراتر بروند: دوسوم حامیان حزب جمهوری‌خواه (۶۷ درصد) طرفدار اعزام نیروهای آمریکایی برای نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران هستند. از هر پنج آمریکایی، یک نفر از پذیرش دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای توسط ایالات‌متحده حمایت می‌کند (۲۲ درصد)

به نظر می‌رسد که افکار عمومی آمریکا در قیاس با سال‌های گذشته نسبت به پتانسیل ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای کمتر نگران هستند. هنگامی‌که آخرین بار شورای امور جهانی شیکاگو در مورد تهدید بالقوه برنامه هسته‌ای ایران در تابستان ۲۰۲۰ سؤال کرد، نیمی از آمریکایی‌ها آن را به‌عنوان یک تهدید حیاتی توصیف کردند.

  • (۴۹٪)؛ اما امروزه آمریکایی‌ها احتمالاً نسبت به همه‌گیری کووید-۱۹ (۶۷ درصد) افراط‌گرایی خشونت‌آمیز داخلی (۵۷ درصد) و افزایش نگرانی در مورد افزایش قدرت چین (۵۵٪) احساس نگرانی می‌کنند. جمهوری‌خواهان (۵۴ درصد) به‌طور مداوم بیش از دموکرات‌ها (۴۶ درصد) یا مستقل‌ها (۴۸ درصد) برنامه هسته‌ای ایران را به‌عنوان یک تهدید حیاتی درک می‌کنند.
  • ایران یکی از دو کشوری بود که در این نظرسنجی، اکثریت مردم آن را به‌عنوان دشمن (۵۲ درصد) معرفی کردند و تنها کره شمالی ارزیابی منفی بیشتری دریافت کرد (۶۲ درصد دشمن). جمهوری‌خواهان منفی‌ترین دیدگاه‌ها را نسبت به ایران نشان می‌دهند و دوسوم آن‌ها، ایران را به‌عنوان یک دشمن توصیف می‌کنند. اکثر اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به‌طورکلی موافق هستند که ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی بهترین مسیر برای کاهش سرعت توسعه هسته‌ای ایران است، اما آن‌ها در مورد ساختار خاص توافق جدید اختلاف‌نظر دارند.

نویسندگان در بخش پایانی گزارش بر این نظر هستند: «قانون‌گذاران دموکرات چالش‌های مهمی پیش رو خواهند داشت، ازجمله از سوی همکاران جمهوری‌خواه خود که از توافق جدیدی دفاع می‌کنند که «بندهای غروب آفتاب» در مورد محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای را طولانی یا حذف می‌کند و به حمایت تهران از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک پایان می‌دهد؛ اما دولت بایدن ابتدا باید با متحدان خود همکاری کند تا ایران را متقاعد کند که به توافق اولیه بازگردد.»