فرسودگی زیرساخت ها ، بحران ۱۶ هزار میلیارد دلاری
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رونمایی از بخش تاریک تاریخ کانادا ؛ کشف جسد ۲۱۵ کودک در مدرسه ای در کانادا
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
فرسودگی زیرساخت ها ، بحران ۱۶ هزار میلیارد دلاری
۱۰ خرداد ۱۴۰۰
رونمایی از بخش تاریک تاریخ کانادا ؛ کشف جسد ۲۱۵ کودک در مدرسه ای در کانادا
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

«جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی به کمک دانمارک»؛ فرانسه و آلمان توضیح خواستند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

فرانسه و آلمان روز دوشنبه از دانمارک و آمریکا خواستند تا درباره تازه ترین گزارش های منتشرشده از جاسوسی واشنگتن از رهبران اروپایی توضیح دهند.

نتیجه یک تحقیق رسانه ای که روز یکشنبه منتشر شد نشان می دهد که سرویس اطلاعاتی دانمارک به آمریکا کمک کرده بود تا از رهبران اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جاسوسی کند. تلویزیون دولتی دانمارک یکشنبه شب گزارشی از نتیجه این تحقیق را به همراه چند رسانه اروپایی دیگر منتشر کرد.

بنا به این گزارش ایالات متحده تا سال ۲۰۱۴ از شبکه اطلاعاتی دانمارک برای شنود شماری از رهبران اروپایی از جمله مسئولان آلمان، سوئد، نروژ و فرانسه استفاده می کرد. انتشار این گزارش هشت سال پس از افشای پرونده جاسوسی آمریکا از رهبران اروپایی ابعاد جدیدی به این پرونده بخشیده است.

جاسوسی ایالات متحده از متحدان اروپایی خود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) پیشتر در سال ۲۰۱۳ آشکار شده بود، با این حال این اولین بار است که روزنامه‌نگاران به گزارش‌های درباره جزئیات نقش سرویس اطلاعاتی وزارت دفاع دانمارک در این رخداد دست پیدا می‌کنند.

منابع مخفی اطلاعاتی اطلاعات تازه را در اختیار تیمی متشکل از چندین رسانه شاخص اروپایی از جمله لوموند فرانسه و زوددویچه تسایتونگ آلمان گذاشته‌اند.

دامنه همکاری‌ها میان سرویس اطلاعاتی دانمارک و آمریکا همچنین به جاسوسی از وزارت امور خارجه، وزارت امور دارایی و کارخانه‌های اسلحه‌سازی دانمارک منتهی شده است.

گزارش تازه نشان می‌دهد مقامات دولت دانمارک در پی اطلاع از ابعاد این همکاری در سال ۲۰۲۰ کلیه روسای نهاد اطلاعاتی این کشور را، که زیر نظر وزارت دفاع کار می‌کند، وادار به استعفا کرده‌اند.

توماس وگنر فریس، یک کارشناس اطلاعاتی دانمارکی، می‌گوید سرویس اطلاعاتی این کشور احتمالا مجبور شده است که انتخاب کند با کدام هم‌پیمان جهانی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد و در نتیجه آمریکا را بر شرکای اروپایی خود ترجیح داده است.

پاتریک سنسبورگ که هدایت یک کمیته تحقیق در پارلمان آلمان را برای تحقیق در مورد رسوایی جاسوسی برعهده داشته است می‌گوید از این خبر متعجب نشده است. وی گفت: «این ارتباطی به دوستی یا اخلاقیات ندارد. این مسئله مربوط به تعقیب منافع است.»

وزارت دفاع دانمارک با صدور یک بیانیه کلی «جاسوسی سازمان‌یافته از متحدان نزدیک» را غیرقابل قبول خوانده است.

به گزارش رسانه‌های اروپایی، دولت دانمارک دستکم از سال ۲۰۱۵ خبر داشته است که سرویس مخفی این کشور در رسوایی جاسوسی آمریکا از سران اروپا همکاری می‌کرده است. دولت دانمارک پس از آن از این واقعه مطلع شد که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، دست به افشاگری در این خصوص زد.

کلمان بون، وزیر مشاور فرانسه در امور اروپایی روز دوشنبه در واکنش به گزارش منتشرشده درباره نقش دانمارک در جاسوسی آمریکا از رهبران اروپا این موضوع را «بسیار جدی» توصیف کرد. این عضو دولت فرانسه همچنین احتمال تاثیرگذاری گزارش های منتشرشده بر آینده همکاری های اتحادیه اروپا با آمریکا را رد نکرد.

هرچند جاسوسی ایالات متحده از رهبران اروپایی از جمله آنگلا مرکل به دنبال افشاگری های ادوارد اسنودن، کارمند سابق اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مشخص شده بود اما افشای کمک یکی از اعضای اتحادیه اروپا به واشنگتن در این امر تازگی دارد.

دانمارک یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا محسوب می شود. این کشور تنها کشور منطقه اسکاندیناوی است که همزمان عضو ناتو و اتحادیه اروپا است.

علاوه بر فرانسه و آلمان کشورهای سوئد و نروژ نیز در واکنش به گزارش تلویزیون دولتی دانمارک خواستار توضیح کپنهاگ در این باره شدند. ادوارد اسنودن نیز در واکنش به این گزارش در صفحه توئیتر خود از دولت های آمریکا و دانمارک خواست با «شفافیت کامل» درباره جاسوسی از رهبران اروپایی اطلاع رسانی کنند.

 

به گزارشی از: یورو نیوز