نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در مخالفت با احیای برجام
۱۸ فروردین ۱۴۰۰
میزان استفاده از پلتفرم های ارتباطی آنلاین در میان بزرگسالان آمریکایی چگونه است؟
۱۸ فروردین ۱۴۰۰
نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در مخالفت با احیای برجام
۱۸ فروردین ۱۴۰۰
میزان استفاده از پلتفرم های ارتباطی آنلاین در میان بزرگسالان آمریکایی چگونه است؟
۱۸ فروردین ۱۴۰۰
 

چرا تولید خودروهای ارزان در حال کاهش است ؟

زندگی در آمریکا
 


 

حدود 40 برند مختلف اتومبیل در ایالات متحده وجود دارد که در انواعی از قیمت‌ها عرضه می‌شوند. اما ارزان‌قیمت‌ترین خودرو طبق تعریف تحلیلگران بازار خودرو، ماشین‌هایی هستند که قیمت پایه‌شان زیر 20هزار دلار باشد.

طبق آمارهای تاریخی، معمولاً حدود یک‌پنجم ماشین‌های جدید در آمریکا زیر قیمت 20هزار دلار معامله می‌شدند. نوجوان‌ها و جوان‌ها و ماشین‌اولی‌ها معمولاً خریداران اصلی این ماشین‌های ارزان هستند.

این ماشین‌های ارزان سود کمی برای خودروسازان دارند، اما خودروسازان به تولید آن‌ها مشتاق‌اند زیرا اگر مشتریِ خریداولی جذب برند آن‌ها شود، این مشتری به برند وفادار مانده و ماشین‌های دوم و سوم و بعدی‌اش را هم از همین برند خواهد خرید.

به همین علت است که حتی تولیدکننده‌های لوکسی مثل بی‌اِم‌و و مرسدس هم از این دست ماشین‌ها تولید می‌کنند. تا قبل از سال 2018، سهم این ماشین‌ها از بازار تقریباً همیشه حدود 20درصد بود.

اما تولید این ماشین‌های ارزان‌قیمت از آن سال به بعد کم شده و جوانان خریداولی مجبورند سال‌های بیشتری را با تاکسی‌های اینترنتی سر کنند و اصلاً ماشین نخرند یا اینکه چندین سال با همان ماشین خرید اولشان بمانند و ماشین جدید گران‌قیمت‌تری نخرند.

همزمان، خودروهای شاسی‌بلند از سهم 29.9درصدی فروش بازار در سال 2009 رسیدند به 51.5درصد در سال 2019 و نکتۀ جالب اینجاست که با این که این شاسی‌بلندها بیشتر از 20هزار دلار قیمت داشتند، از سایر شاسی‌بلندهای قبلی بسیار ارزان‌تر بودند.

دیگر عاملی که باعث گران‌شدن کل خودروها و ناپدیدشدنِ خودروهای ارزان‌قیمت است، نفوذ تکنولوژی در خودروهاست. این تکنولوژی‌ها از دوربین‌های کمکی و سیستم نمایشگر نقطۀ کور گرفته تا سیستم‌های سرگرمی-رسانه‌ای پرقدرتی که با اندروید اوتو و اپل کار پلی سازگارند، همگی جزو علاقه‌مندی‌های مشتریان قدیمی و حتی خریداولی‌ها هستند. این موضوع باعث شده است که در سال 2020، سهم وام‌هایی که بازپرداختشان 72 ماه یا بیشتر است، در مقایسه با دهه‌های قبل افزایش چشمگیری داشته باشند.

ماشین‌های دست‌دوم نیز که دو برابر ماشین‌های جدید در بازار آمریکا فروش دارند، انتخاب دیگری است که پیش پای خریداران است. خبر خوب این که ماشین‌ها بیشتر از قبل عمر می‌کنند پس خرید همین ماشین‌های دست‌دوم نیز به‌اندازۀ قبل ریسک ندارد.

علاوه بر این موضوعات، در این ویدئو از سی‌اِن‌بی‌سی نگاهی می‌اندازیم به تاریخچۀ صنعت خودروسازی در دنیا. برای نمونه، آیا می‌دانستید که در قدیم در اروپا جنبشی به راه افتاده بود برای تولید خودروی ارزان‌قیمت برای عموم مردم که نام این جنبش «خودروی مردم» بود و ترجمۀ نام برند فولکس‌واگن هم به همین معناست؟ فولکس‌واگن قورباغه‌ای نیز از محصولات خاص و پرفروش همان دوره است.

 

 
 
آخرین ویدئوها: