فاجعه اقتصادی خطرناک تر است یا این کرونا؟!
۲ اسفند ۱۳۹۹
بایدن می‌داند که برای احیای برجام باید تحریم‌های ایران را لغو کند؛ اما چرا این کار برای آمریکا دشوار است؟
۲ اسفند ۱۳۹۹
فاجعه اقتصادی خطرناک تر است یا این کرونا؟!
۲ اسفند ۱۳۹۹
بایدن می‌داند که برای احیای برجام باید تحریم‌های ایران را لغو کند؛ اما چرا این کار برای آمریکا دشوار است؟
۲ اسفند ۱۳۹۹

میزان برابری ثروت بر اساس نژاد و مدرک تحصیلی در آمریکا چقدراست؟

تاریخ انتشار گزارش: ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷

در طول چند سال اخیر، ثروت فردی برای همه ی آمریکایی ها افزایش داشته، اما این بدان معنا نیست که این افزایش برای همه به یک میزان بوده است. این نمودار نشان دهنده ی نابرابری در مقدار ثروت خالص در بین اقوام و نژاد مختلف است؛ با مدرک تحصیلی و بدون مدرک تحصیلی.

به گزارش HowMuch این تصویرسازی با استفاده از اطلاعات جدیدی که بانک مرکزی ایالات متحده در جریان بررسی آخرین تغییرات در حساب های مالی و سرمایه گزاری مشتریان انجام داده طراحی کرده ایم. در این بررسی مشتریان به چهار دسته تقسیم شده اند: سفیدپوست، سیاهپوست، لاتین و “سایر”؛ که گروه آخر شامل تمامی ملیت ها و اقوامی است که نه سفیدپوست اند نه سیاهپوست و لاتین و به عبارتی همه ی اقلیت های دیگر در این گروه ترکیب شده اند.

 

تاثیر تحصیلات بر موفقیت مالی

همانطور که می بینید، تحصیلات به طور واضحی بر میزان ثروت خالص افراد تاثیر دارد؛ اما این شاخص آنقدرها هم که بسیاری از مردم فکر می کنند نمی تواند در کیفیت توزیع ثروت ایجاد برابری کند. داده های اطلاعاتی نشان می دهد هنوز هم نژاد و قومیت بیشترین تاثیر را بر میزان ثروت خالص فردی دارد؛ خواه افراد مدرک تحصیلی داشته باشند یا نه.

این نکته را در نظر داشته باشید: داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) این امکان را به سیاهپوستان و افرادی که در گروه “سایر” قرار می گیرند می دهد که ثروت خالص خود را شش برابر کنند. این رقم برای هیسپانیک ها چهار و نیم برابر و برای سفیدپوست ها سه برابر است.

به عبارتی برای اقلیت ها، این مقدارافزایش برابر است با ۵۶ هزار تا ۱۷۵ هزار دلار.

خب این به نظر خوب می آید، اما اگر سفیدپوست باشید بهتر هم می شود. داشتن مدرک تحصیلی برای سفیدپوستان به آنها این امکان را می دهد که میزان ثروت خالص خود را تا ۳۰۰ هزار دلار افزایش بدهند؛ بسیار بیشتر از تمامی گروه های دیگر.

امتیاز سفیدپوست بودن آنقدر زیاد است که سفیدپوستانی که مدرک تحصیلی ندارند، ۴۰ درصد ثروتمندتر از سیاهپوستان و هیسپانیک هایی هستند که مدرک دانشگاهی دارند!

 

آیا این یعنی نژادپرستی؟

دلایل احتمالی مختلفی برای شرح این وضعیت وجود دارد. نخست آنکه تعداد افرادی که اولین عضو خانواده هستند که به دانشگاه راه پیدا می کنند (یعنی در خانواده ی آنها سابقه ی داشتن تحصیلات دانشگاهی به چشم نمی خورد) در میان اقلیت های نژادی بیشتر است؛ یعنی این افراد طبعا از ثروت خانوادگی کمتری برخوردارند. ضمن این که دانشجویانی که وضع مالی خوبی ندارند به دانشگاه های معمولی تر و سطح پایین تر می روند. البته که نژادپرستی سیستماتیک در این وضعیت دخیل است، اما اطلاعاتی که ما در دست داریم به تنهایی این واقعیت را رد یا اثبات نمی کند.

مهم ترین و واضح ترین نکته این است که تحصیل در دانشگاه مزایای بیشتری برای سفیدپوستان نسبت به سیاهپوستان دارد. داشتن مدرک تحصیلی برای سفیدپوستان به منزله ی ۳۰۰ هزار دلار درآمد بیشتر است؛ در حالی که این مقدار برای سیاهپوستان و هیسپانیک ها تنها ۶۰ هزار دلار است. یعنی مدرکی که یک سیاهپوست یا هیسپانیک بابت چهارسال تحصیل دریافت می کند حتی به اندازه ی هزینه های تحصیلی همان چهارسال هم نیست!

متاسفانه این نابرابری پدیده ی تعجب برانگیزی نیست و همانطور که در تصویرسازی های قبلی نشان دادیم، اقتصاد آمریکایی مملو از این قبیل نابرابری های نژادی است. اگر می خواهید بدانید کدام ایالات در زمینه ی میزان درآمد و مالکیت مسکن دچار نابرابری نژادی هستند این تصویرسازی را ببینید (نکته: همه ی ایالات با این مساله درگیر هستند).

 

آیا امیدی هست؟

البته خبرهای خوبی هم برای اقلیت ها داریم. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، خانواده های اقلیتی ثروت خالص خود را با سرعت بیشتری نسبت به خانواده های سفیدپوست افزایش داده اند. به عبارتی در حالی که میزان ثروت خالص یک خانواده متوسط سفیدپوست ۱۷ درصد افزایش داشته، این مقدار برای یک خانواده ی متوسط اقلیتی ۳۰ تا ۵۰ درصد بوده است.

هرچند در نهایت میزان افزایش ثروت در میان سفیدپوستان با در نظر گرفتن مقدار واقعی پول نقد نسبت به اقلیت های نژادی بیشتر است، اما سرعت بالای رشد ثروت در میان اقلیت ها این نوید را می دهد  که برابری اقتصادی در افق های آینده قابل رویت است.