جان بولتون: تاریخ از ترامپ به عنوان یک فرد شکست خورده در همه زمینه ها یاد خواهد کرد.
۲۵ آذر ۱۳۹۹
گزارش CNBC از فرایند تولید و تایید واکسن های کرونا در آمریکا
۲۵ آذر ۱۳۹۹
جان بولتون: تاریخ از ترامپ به عنوان یک فرد شکست خورده در همه زمینه ها یاد خواهد کرد.
۲۵ آذر ۱۳۹۹
گزارش CNBC از فرایند تولید و تایید واکسن های کرونا در آمریکا
۲۵ آذر ۱۳۹۹

مهار تهدید ایران در خلیج‌فارس

تاریخ انتشار گزارش: ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰

«مارک دووبیتز» و «بهنام طالب لو» در این گزارش بر این تأکید دارند که اگر ایالات‌متحده آمریکا توانایی نظامی خود را بیش از حد از منطقه دور سازد و نشان دهد که برای اولویت‌های دیپلماتیک خود حمایت و پشتیبانی نظامی نیاز ندارد؛ نه‌تنها در نابودی سپاه پاسداران شکست خواهد خورد بلکه به تهران این جسارت را می‌بخشد تا تجاوزات و توسعه‌طلبی نظامی خود را افزایش دهد.

مهم‌ترین گزاره‌های تحلیلی ارائه‌شده در این مقاله:

  • انزواگرایان راست و چپ آمریکا از فهم منازعات در خاورمیانه غافل هستند و خواستار خروج و عقب‌نشینی گسترده نیروهای نظامی آمریکا از منطقه می‌باشند.
  • انزواگرایان بر کاهش اهمیت منطقه خلیج‌فارس در راهبرد و منافع ایالات‌متحده آمریکا سخن می‌گویند. اگر انزواطلبان به مسیر خود ادامه دهند؛ منافع اصلی آمریکا در خاورمیانه محافظت نمی‌شود و بیشتر زمینه منازعات و درگیری نظامی در خاورمیانه را فراهم می‌سازد.
  • مطابق با استراتژی امنیت ملی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ منافع اصلی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس عبارت‌اند از: الف) حفظ موازنه قوای مطلوب ب) ممانعت از تکثیر یا دستیابی به سلاح‌های کشتارجمعی؛ ج) هدف قرار دادن تروریست‌ها و پناهگاه‌های امن آن برای جلوگیری از حمله به میهن، منافع و متحدانمان، د) تأمین آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی
  • ایران حتی در شدیدترین شرایط مالی و بهداشت عمومی؛ مواضع ضدآمریکایی و سیاست خارجی انقلابی را اولویت بخشیده است. رژیم ایران ضمن تهدید آزادی دریانوردی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز؛ منابع نفتی که برای اقتصاد جهانی ضروری و حیاتی است را تهدید می‌کند.
  • اگر ایالات‌متحده آمریکا توانایی نظامی خود را بیش از حد از منطقه دور سازد و نشان دهد که برای اولویت‌های دیپلماتیک خود حمایت و پشتیبانی نظامی ندارد؛ نه‌تنها در نابودی سپاه پاسداران شکست خواهد خورد بلکه به تهران این جسارت را می‌بخشد تا تجاوزات و توسعه‌طلبی نظامی متعارف خود را افزایش دهد.
  • خروج گسترده نیروهای آمریکا از منطقه باعث می‌شود که شرکای حوزه خلیج‌فارس قابلیت اطمینان تضمین‌های امنیتی واشنگتن را زیر سؤال ببرند و این انگیزه را برای روی آوردن بیشتر آن‌ها به مسکو و پکن ایجاد کند.
  • کاهش بیش از حد نیروهای ایالات‌متحده در خلیج‌فارس توانایی واشنگتن را در شناسایی، افشای تکثیر سلاح اتمی کاهش و باعث می‌شود تا تهران بتواند عملیات خود را مستقیم یا از طرق گروه‌های نیابتی انجام دهد و استراتژی تکثیر سلاح اتمی خود را پیش ببرد.
  • واشنگتن برای مقابله با رفتارهای اهریمنی ایران در خلیج‌فارس و تنگه هرمز باید با شرکای خود در خلیج‌فارس همکاری کند و توانایی هوایی، زمینی، دریایی را تقویت کند. ایالات‌متحده آمریکا برای احاله مسئولیت؛ فروش سامانه دفاع موشکی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را تسریع بخشد. علاوه بر این واشنگتن باید برای تقویت ساختار بین‌المللی امنیت دریایی با شرکای خلیج‌فارس همکاری کند.