تیم ترامپ تحریم های جدید در بخش مالی ایران را در دستور کار قرار داد
۲۹ آذر ۱۳۹۹
بولتون: پیشنهاد حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات «منزجرکننده» است
۲۹ آذر ۱۳۹۹
تیم ترامپ تحریم های جدید در بخش مالی ایران را در دستور کار قرار داد
۲۹ آذر ۱۳۹۹
بولتون: پیشنهاد حکومت نظامی برای تغییر نتیجه انتخابات «منزجرکننده» است
۲۹ آذر ۱۳۹۹

ترامپ با نادیده گرفتن نگرانی های اروپا، تحریم های خردکننده‌ای علیه ایران إعمال می کند

تاریخ انتشار گزارش: ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰

دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه بخش مالی ایران اعمال کرد. این اقدام به رغم هشدار کشورهای اروپایی بود که وضع این تحریم ها را با توجه به بحران کرونا و نیز بحران ارزی ایران، دارای پیامدهای انسانی ویران کننده ای می دانستند. مقامات اروپایی اظهار داشته اند که اعمال تحریم های ثانویه علیه معدود بانک های ایرانی که تحریم نشده بودند باعث می شود تا کانال انتقال کالاهای انسان‌دوستانه از قبیل غذا و دارو، با مشکل مواجه شود. این تحریم، آخرین اقدام دولت ترامپ علیه ایران، قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلقی می شود.

از نظر هادسن، إعمال این تحریم ها با فشارهای گسترده مقامات اسرائیلی و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ممکن شده است. این تحریم ها رابطه ۱۸ بانک ایرانی با نظام مالی بین‌المللی را قطع می کند و بر نهادهای مالی که با این بانک ها تعامل کنند، مجازات وضع می کند. بنابر ادعای هادسن، دولت ترامپ در ابتدا نسبت به پیشنهاد وضع این تحریم، بی تفاوت بود اما با تلاش های لابی‌های جنگ طلب از یکسو و سناتورهای جمهوریخواه مانند تام کاتن و تد کروز از سوی دیگر، این سیاست پیش رفت و به نتیجه رسید.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که در تحریم‌های اخیر، رژیم ایران و نه مردم ایران هدف قرار داده شده‌اند اما مقامات اروپایی درباره کارایی این بیانیه ها تردید دارند و بیان داشته‌اند که استثنای موارد حقوق بشری از این تحریم ها صرفا می تواند حجم صادرات غذا و دارو را به ایران کاهش دهد.