میزان مالیات بر عرقیجات الکلی در ایالات متحده آمریکا
۱۵ تیر ۱۳۹۹
طبقه ی متوسط آمریکا دیگر توان خرید خودروهای جدید را ندارند
۱۵ تیر ۱۳۹۹
میزان مالیات بر عرقیجات الکلی در ایالات متحده آمریکا
۱۵ تیر ۱۳۹۹
طبقه ی متوسط آمریکا دیگر توان خرید خودروهای جدید را ندارند
۱۵ تیر ۱۳۹۹

مرگ و میر های ناشی از مصرف مواد مخدر و الکل

الکل دومین ماده‌ی تخدیری مرگبار در آمریکاست

میزانِ مرگ و میرهایی که هرروزه مستقیماً در اثرِ عوارضِ مصرفِ الکل (نظیرِ مشکلاتِ کبدی) اتفاق می‌افتد بیش از هر ماده‌ی تخدیریِ دیگری است. حالا بماند که این نوشیدنی چه تاثیراتِ غیر مستقیمی در وقوعِ مرگ و میرها دارد (مثلاً تصادفاتِ ناشی از مستی) که اگر آنها را هم بخواهیم حساب کنیم میزانِ تلفاتِ این ماده بر اساسِ داده‌های مرکزِ مبارزه با بیماری مجموعاً به بیش از ۸۸۰۰۰ تَن در سال می رسد. این الزاماً نه بدان معناست که الکل، به خودیِ خود، از ماده‌ی مخدری مثلِ هروئین هم مهلک تر است. اگر هروئین هم مثلِ الکل دردسترس و شایع بود، شمارِ تلفاتش قطعاً بیشتر بود. با این حال، آمارهایی مثلِ آنچه در نمودارِ بالا آمده نشان می‌دهد که الکل خیلی خطرناک تر از آن چیزی است که در عرف (و در قانون) جا افتاده است.

محققانِ انگلیسی در سالِ ۲۰۱۰ به دنبالِ این بودند تا خطرناک‌ترین موادِ مخدر، چه از لحاظِ اجتماعی و چه از حیثِ فردی، را مشخص کنند. آنها همه ی متغیرها اعم از عوارضِ جسمانی و روانیِ ناشی از مواد، تغییراتِ رفتاری، و تاثیراتِ مواد بر خشونت و جرم را در نظر گرفتند. و در نهایت به این نتیجه رسیدند که خطرناک‌ترین موادِ مخدر، نخست الکل، و آنگاه هروئین و کراک است. هرچند نخستینگیِ الکل تا حدی ناشی از دردسترس بودنِ آن، قانونی بودنِ آن و تبلیغاتِ فراوانی است که برای آن می‌شود، اما بیش از آن به سببِ مشکلاتِ جدی ئی است که می‌تواند بیافریند، از جمله: مشکلاتِ جسمانی نظیرِ سیروزِ کبد، رفتارهای پرخاشگرانه ای که می‌تواند منجر به خشونت یا جرم گردد، و تصادفاتِ جاده‌ای. برخی دیگر از کارشناسان اشکالاتِ متعددی به این طبقه بندی گرفته اند، اما همانها هم کمابیش قبول دارند که الکل ماده‌ای پرخطر است، تا حدی که اگر ماری جوانا جایگزینِ آن شود باز در مجموع به نفعِ جامعه است.

زیاده گساری در الکل چهارمین کشنده ی عمده ایست که می‌توان از آن پیشگیری به عمل آورد. مطالعاتِ مرکزِ مبارزه با بیماری (CDC) نشان می‌دهد که از هر ۱۰ بزرگسالِ ۲۰ تا ۶۴ ساله، یک نفر در اثرِ مصرفِ الکل می‌میرند. از این جهت، ایالت‌ها با هم تفاوت دارند: در نیو مکزیکو، ۱۶.۴ درصد از این مرگ و میرها با مصرفِ الکل مرتبط اند. در مریلند، این میزان ۷.۵ درصد است. این مرگ‌های نابهنگام، علاوه بر آنکه به خودیِ خود غمبار است، سببِ افتِ بهره وری و از دست رفتنِ درآمدهای بالقوه هم می‌شود و در نتیجه هزینه‌های اقتصادیِ سنگینی به بار می‌آورد. بنا بر برآوردِ CDC، این زیاده نوشی ها ۲۲۳.۵ میلیارد دلار هزینه فقط در سالِ ۲۰۰۶ روی دستِ آمریکا گذاشته است.