گزارش CBS از قرنطینه شدن صدها دانشجوی مبتلا به سرخک در کالیفرنیا
۱۸ خرداد ۱۳۹۸نظر شهروندان آمریکایی در خصوص اقدام دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ذائقه ی ورزشیِ غیرعادیِ آمریکایی ها
متفاوت بودنِ آمریکایی ها حتی در عرصه ی ورزشی هم مشهود است. درحالی که در اکثرِ کشورها فوتبال حرفِ اول را می زند و بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است، در آمریکا این ورزش از لحاظِ محبوبیت رتبه ی چهارم را دارد. محبوب ترین ورزش در این کشور نه آن فوتبالِ معروف، بلکه آن ورزشِ عجیب و پیچیده ایست که به فوتبالِ آمریکایی مشهور است و تقریباً در هیچ کجای دیگرِ دنیا نظیرش یافت نمی شود. دومین و سومین ورزشِ پرطرفدار در آمریکا به ترتیب بیس بال و بسکتبال است که در سطحِ جهانی دارای اقبالِ عمومی نیست و صرفاً در معدودی از کشورها بازارش داغ است. درعوض، ورزشی مثلِ کریکت که دومین ورزشِ محبوب در جهان است در آمریکا آنقدر جایگاهِ پایینی دارد که کمتر کسی از آمریکایی ها از قوانین و قواعدِ آن مطلع است.
[توجه: در ادامه هرجا که کلمه ی «فوتبال» را دیدید منظور فوتبالِ آمریکایی است، مگر خلافِ آن تصریح شود]
بازیکنانِ رشته های ورزشی کجایی هستند؟
گرانیگاهِ قهرمان پروری
یکی دیگر از راههایی که تفاوتِ نقاطِ مختلفِ کشور در قهرمان-پروری را نشان می دهد همین نقشه ی متحرکی است که در اینجا مشاهده می کنید. این نقشه که طراحیِ آن را بن بلات (Ben Blatt) از سایتِ Slate برعهده داشته است، با شیوه ای جالب گرانیگاهِ خاستگاهِ قهرمانانِ کشور در هریک از لیگهای مختلف را نشان می دهد و از این جهت بسیار شبیه به نقشه هایی است که تغییرِ گرانیگاههای جمعیتی را (یعنی نقطه ای که جمعیتِ واقع در هریک از شعاعهای آن بایکدیگر برابرند) در طولِ زمان نمایش می دهند، با این تفاوت که در اینجا با گرانیگاهِ قهرمان پروری و قهرمان خیزی مواجه ایم، یعنی مناطقی که در هر یک از لیگ های چهارگانه بیشترین قهرمان را به کشور تقدیم کرده اند. برای مثال در قرنِ بیستم، قهرمانانِ لیگِ هاکی عمدتاً از مناطقِ نزدیک به مرزِ کانادا برخاسته اند، این در حالی است که گرانیگاهِ سه لیگِ دیگر به سوی جنوب و غربِ کشور رهسپار است، این بدان معناست که تعدادِ قهرمانانی که در مناطقِ غربی و جنوبی متولد شده اند درحالِ افزایش است (افزایشی بیش از آنچه در «جمعیتِ» غرب و جنوب رخ داده است و گرانیگاهش میسوری است).
پرطرفدارترین ورزشِ آمریکا چیست؟
از سالِ 1937، موسسه ی Gallup پیوسته از آمریکاییان در موردِ اینکه دوست دارند بیشتر کدام مسابقاتِ ورزشی را تماشا کنند نظرخواهی کرده است. این نمودارِ ساده نشان می دهد که از آن سال تا کنون ذائقه ی تماشاییِ مردم چقدر تغییر کرده است. زمانی آمریکاییان عاشقِ بیس بال بودند. اما اکنون شیفته ی فوتبال (از نوعِ آمریکایی اش) هستند، به طوری که تقریباً دو سومِ آمریکاییان ابراز کرده اند که مسابقاتِ فوتبال را پیوسته دنبال می کنند. بازی های فصلیِ فوتبال که از تلویزیون پخش می شود نسبت به سری بازی های موسوم به Game 7 که فینالِ قهرمانیِ هاکی، بیس بال و بسکتبال را در بر می گیرد مخاطبانِ بیشتری دارد. بسکتبال از اواسطِ دهه ی 90 رقابتِ تنگاتنگی با بیس بال برای کسبِ رتبه ی دوم داشته است. داده های گالوپ نشان می دهد که این تغییرِ ذائقه از بیس بال به فوتبال در اواخرِ دهه ی 1960 صورت گرفته است. این مقطع همان برهه ای است که مسابقاتِ قهرمانیِ فوتبالِ آمریکایی موسوم به Super Bowl بنیان نهاده شد، لیگهای AFL و NFL در هم ادغام شدند، و مسابقاتِ NFL به تدریج صورتِ امروزی به خود گرفتند.
تاریخِ 64 ساله ی NFL
NFL یا لیگِ فوتبالِ ملیِ آمریکا، با 10 میلیارد دلار درآمد، متشکل از تیمهای 32 نفره است که در سالِ 1920 با مجموعه ی ساده ای متشکل از 14 تیم در شمالِ مرکزیِ کشور شروع به کار کرد. هسته ی اولیه ی آن در شهرهایی همچون اکرون (ایالتِ اوهایو) و مانسی (ایالتِ ایندیانا) شکل گرفت. طیِ گذشتِ چندین سال، 12 تا از این تیمها برچیده شدند. با این حال همان دو تیمِ باقی مانده همچنان به راهِ خود ادامه دادند تا اینکه سرانجام این لیگ تبدیل به پدیده ای مانا و سودآور گشت و پایگاهِ آن به شهرهای بزرگتر انتقال یافت. این نقشه ی پویانما تغییراتِ لوگو، گسترش و جابجایی های تیمهای این لیگ را از سالِ 1950 نشان می دهد، یعنی اندکی پیش از اینکه رقیبِ آن، یعنی AFL (لیگِ فوتبالِ آمریکایی)، شکل بگیرد و سرانجام NFL را در سالِ 1966 ناگزیر از ادغام با خود کند. در سالهای بعد، هشت تیمِ دیگر به این مجموعه اضافه شد و در نهایت تبدیل به غولی شد که امروزه همه ی ما با آن آشنا هستیم، دیوانه ی آنیم و یا بعضاً از آن متنفریم. توجه: این نقشه به اشتباه تیمِ Cardinal را نشان می دهد که در 1960 مستقیماً از شهرِ شیکاگو به ایالتِ آریزونا منتقل می شود، حال آنکه در واقع این تیم ابتدا به مدتِ 27 سال به سنت لویس منتقل شده بود.
محبوبیتِ تیمهای فوتبال در کشور
NFL یک لیگِ اهلِ پاس کاری است
بزرگترین تحولی که در NFL رخ داده کنار گذاشتنِ تک روی و تاکید روی پاس کاری است. این نقشه که کاری است از Grantland همه ی 18104 پاسی که در فصلِ 2013 انجام شده است را نشان می دهد. طبقِ انتظار، بخشِ عمده ای از این پاسها (حدودِ 40 درصد) در بینِ 5 یاردِ ابتداییِ خطِ بازی (line of scrimmage) اتفاق می افتد، و همین پنج یارد و پاس هایی که در آنها انجام می شود بیشترین امتیاز را از پرتابهای هوایی می گیرند (حدودِ 74 درصد). این نقشه همچنین نشان می دهد که شمارِ قابلِ توجهی از پاسها به سمتِ کناره های زمین افکنده می شوند، و نیز درصدِ زیادی از پاس های هواییِ موفق (completions) در میانه ی میدان انجام می شود. برای آگاهی از اطلاعاتِ دقیقِ مربوط به هریک از کوارتربک ها اینجا را ببینید: Grantland’s article
بازیکنانِ NFL درشت اندام تر شده اند
بخشِ عمده ی بازی های NFL یا تبلیغات است یا تکرار
این بلایی است که در فوتبالِ آمریکایی سرِ مغز می آید
اگر یک دلیل وجود داشته باشد که NFL را از جایگاهی که در صدرِ هرمِ ورزشی دارد به زیر بکشد، همانا آسیبهایی است که به سر و مغز وارد می کند، بخصوص بیماریِ حادی به نامِ CTE (ضایعه ی مغزیِ مزمن). این بیماری که در اثرِ ضرباتِ مکرری که در طولِ زمان به سر وارد می آید عارض می شود، موجبِ افسردگی، زوالِ عقل و نشانگانِ دیگر می گردد، و تشخیصِ آن تنها پس از مرگ و با مشاهده ی افزایشِ پروتئینی به نامِ تائو در مغز امکان پذیر است (این افزایشِ پروتئین را می توانید در سمتِ راستِ تصویر، در مقایسه با تصاویرِ سمتِ چپ، مشاهده کنید. تصاویرِ بالایی برشِ کاملی از مغز را نشان می دهد و تصاویرِ پایینی نمای میکروسکوپیِ آن است). طبقِ آخرین آمار، از میانِ 79 بازیکنی که اخیراً فوت کرده اند 76 مورد مبتلا به CTE بوده اند، که خیلی هایشان پیش از سررسیدِ عمر، خودکشی کرده اند.
گسترشِ MLB (لیگ بزرگ بیس بال) در غرب
محبوبیتِ تیمهای بیس بال در کشور
آیا در لیگ MLB بینِ دستمزدها با پیروزی ها تناسب وجود دارد؟
بازیکنانِ حرفه ایِ بیس بال از کدام نواحی هستند؟
پراکندگیِ MLB در کشورِ آمریکا
تحلیلِ فیزیکیِ توپِ بیس بال
محبوبیتِ بسکتبال در کشور
این نقشه که برپایه ی حدوداً 24000 رأی در وبگاهِ CommonCensus.org طراحی شده است، با آنکه نقشه ی کاملی نیست (تاریخِ تدوینش پیش از آنی است که تیمِ SuperSonics با رفتن به شهرِ اوکلاهاما به Thunder تغییرِ نام بدهد) اما از پایگاهِ هوادارانِ هریک از تیمهای NBA (لیگِ بسکتبالِ حرفه ای) تصویری تقریبی به دست می دهد. یکی از ملاحظاتِ جالبِ توجه این است که تیمِ Lakers در بسکتبال حکمِ Yankees در بیس بال را دارد، از این جهت که تیمی است که ساکنانِ شهرهایی همچون لاس وگاس، اوماها و سیو فالس (Sioux Falls) آن را شدیداً حمایت می کنند درحالیکه در شهرِ خود غریب است و چندان هوادار ندارد. نیویورک تایمز اخیراً نقشه ای از هواداران منتشر کرده که نشان می دهد تیمِ Miami Heat نیز دستِ کم در جنوبِ شرقِ کشور وضعی مشابه دارد. البته مشخص نیست که آیا این تیم پس از باختن از Lebron James هنوز هم این محبوبیت را دارد یا خیر.
چرا تیمِ Jazz در ایالتِ یوتا بازی می کند؟
در یک بازیِ کاملِ بسکتبال چه مسیرهایی طی می شود؟
پرتاب سه امتیازی و لی-آپ
13 پستِ واقعیِ بسکتبال
گسترشِ WNBA
تاریخِ 97 ساله ی NHL
بازیکنانِ NHL از کدام کشورها هستند؟
لیگ ملی هاکی که تیمهای آن عمدتاً در آمریکا بازی می کردند در دهه ی 1960 مملو از بازیکنانِ کانادایی بود، به طوری که 98 درصدِ بازیکنانِ این تیمها در کانادا متولد شده بودند. البته اکنون اوضاع فرق کرده است. درصدِ بازیکنانِ متولدِ کانادا طیِ چند دهه ی اخیر و با گسترشِ این بازی کاهش یافته است، و اینک سهمِ بازیکنانی که در آمریکا متولد شده اند (23.8 درصد) بیشتر از هر زمانِ دیگری است. به علاوه، اکنون NHL بازیکنانی از خارجِ آمریکای شمالی دارد (25.7 درصد) که جز در لیگِ بسکتبال (MLB) در سایرِ لیگها چنین درصدی بی سابقه است. در این میان، بازیکنانِ سوئدی با 7.9 درصد بیشترین سهم را دارند. جالب است بدانید که سهمِ بازیکنانِ استکهلم، پایتختِ سوئد،در این لیگ با سهمِ بازیکنانِ مونترالِ کانادا در آن (11 درصد) برابر است.
توئیت های حاویِ کلمه ی «hocky»
دسته بندیِ نامهای تیمهای دانشگاهی
ایالاتِ متحده ی آمریکا هزاران تیم ورزشیِ دانشگاهی دارد. آنچه بین همه ی این تیمها مشترک است این است که هیچ یک نامهای مرسومِ تیمهای ورزشی را ندارند. این نمودارِ عظیم که کاری است از Pop Chart Lab، با جزئیات به دسته بندیِ رایج ترین نامهای موجود پرداخته است و نشان می دهد که هر دانشگاه کدام نام را برای تیمِ ورزشیِ خود برگزیده است. در این دسته بندی نامِ انواعِ پرندگان (تیمهای عقاب-نشان به تنهایی 60 موردند) و پستانداران (شیر، ببر، خرس، گوزن، شتر، گرگ دریایی) را می بینید. 24 دانشگاه نیز صرفاً نامِ رنگها را برای شگون نمادِ خود ساخته اند. نکته ی جالب این است که صدها تیم نامِ حیوانات را بر خود نهاده اند، اما نامِ گیاهان را تنها سه دانشگاه برای خود برگزیده اند (ازجمله دانشگاهِ ایندیانا که نامِ Sycamore به معنای چنار را بر تیمِ خود گذاشته است).
پردرآمد ترین کارکنانِ ایالتی مربیانِ دانشگاهی هستند
پیشرفتِ قانونِ Title IX در ورزش چگونه بوده است؟
صف آراییِ مجددِ کنفرانس ها
پایگاهِ هوادارانِ 25 تیمِ فوتبالیِ برترِ دانشگاهی
این نقشه را فیسبوک در اوایلِ فصلِ 2013 و برپایه ی تعدادِ لایکهایی که هواداران به این 25 تیمِ برتر داده اند تالیف کرده است. بر این اساس، مکانهایی که هوادارانِ هر تیم در آن در اکثریت اند را می توان دید. از گوشه گوشه ی نقشه می توان نکاتِ جالبی دریافت: اکثرِ دانشگاههای ایالتیِ بزرگ در ایالتِ خود بیشترین هوادار را دارند و این هواداران از مرزهای آن ایالت فراتر نمی روند. اما استثنائاتی هم وجود دارد. تیمِ دانشگاهیِ اوریگان در سراسرِ شمالِ کالیفرنیا هوادارانی دارد، و هوادارانِ تیمِ تگزاس را نیز می توان در جای جایِ نیمه ی غربیِ کشور یافت. این نقشه را با نقشه ی نیویورک تایمز که جدیدتر است و دانشگاههای بیشتری را در بر می گیرد مقایسه کنید تا با دقتِ بیشتری شاهدِ این مرزبندی های رقابتی باشید.
منفورترین تیمهای فوتبالِ دانشگاهی
این نقشه (که برپایه ی داده های نظرسنجیِ Reddit user ایجاد شده است) در عینِ غیرعلمی بودنش بیانگرِ حقیقتی مهم درموردِ فوتبالِ آمریکایی است: این ورزش موجی از نفرتها و رقابتهای سالم را به دنبال داشته است. در کل، تیمهایی که در طولِ تاریخ غالبِ میدان بوده اند (مانندِ تیمهای دانشگاههای تگزاس، اوهایو (Ohio State)، میشیگان، آلاباما و فلوریدا) در همه ی ایالتهای همجوار منفور هستند. در برخی موارد حتی در ایالتهای خود نیز منفورترین تیم هستند – احتمالاً به این خاطر که هوادارانِ سایرِ تیمهای آن ایالت از پیروزی ها و شهرتهای پیاپیِ آنها به تنگ آمده اند.
پایگاهِ هوادارانِ هریک از تیمهای بسکتبالِ دانشگاهی کجاست؟
این نقشه را فیسبوک، در اوایلِ تورنمنتِ لیگِ ورزشیِ دانشگاهی (NCAA) در سالِ 2013 طراحی کرده است که نشان می دهد هریک از 68 تیمِ این تورنمنت در کدام ناحیه بیشترین لایک را داشته اند. طبیعی است که دانشگاههای بزرگ بر این نقشه سیطره داشته باشند (چرا که عمدتاً تیمهایشان پرطرفدار ترند)، و تقریباً جایی برای هواداری از تیمهای Valparaiso و Iona باقی نگذاشته باشند. همچنین فیسبوک با تفکیکِ تیمهای سیندرلایی از یکدیگر، مشخص کرده است که در هر ناحیه کدام تیم ارجح است [تیمهای سیندرلایی اصطلاحاً به تیمهایی گفته می شود که برخلافِ انتظارِ عموم، پیروزی های فوق العاده ای کسب کرده اند و توجهِ رسانه ها در آستانه ی تورنمنت شدیداً به آنها معطوف می شود].
حضورِ زنانِ دانشجو در رقابتهای نهاییِ بیس بال
فاتحانِ المپیک کجایی هستند؟
فوتبالِ حرفه ای در آمریکا
لیگِ بزرگِ فوتبال (Major League Soccer) لیگِ نسبتاً نوپایی است که در سالِ 1993 و در جریانِ میزبانیِ آمریکا برای جامِ جهانی تاسیس شد. و گرچه هنوز از فوتبالِ آمریکایی و از بیس بال عقب تر است اما رشدش بی وقفه ادامه دارد. درحالِ حاضر در هر بازی به طورِ متوسط بیش از 18000 تماشاچی حضور به هم می رسانند که حتی اندکی نیز از تماشاچیانِ لیگهای بسکتبال و هاکی بیشترند. این نقشه محلِ بازیِ 19 تیمِ لیگِ بزرگِ فوتبال (16 تیم در آمریکا و 3 تیم در کانادا) را به علاوه ی شماری از تیمهای لیگهای کوچکتر نشان می دهد. به علاوه، این لیگ برای فصلِ 2015 قرار است تیمهایی در شهر نیویورک و اورلاندو تاسیس کند. در سالهای بعد آتلانتا و میامی هم به این جمع اضافه خواهند شد.
پیروزی در تورنمنتهای تنیس کمرنگ شده است
سلسله رقابتهای جامِ بهاره ی Nascar
ناسکار آهسته می شود
دانش آموزانِ دبیرستانی کدام ورزشها را انجام می دهند؟
در کشورِ آمریکا، ورزشهای گروهی در دبیرستانها بیش از هر کشورِ دیگری رواج دارد. این نمودار نشاندهنده ی ورزشهایی است که دانش آموزان اغلب انجام می دهند. رنگِ سبز نشانه ی پسران و رنگِ نارنجی نشانه ی دختران است و تعدادِ دانش آموزانی که در هر رشته فعالیت دارند در محورِ عمودی مشخص شده است. یکی از دلایلی که دانش آموزان در فوتبال (آمریکایی) بیش از سایرِ رشته ها فعالیت دارند این است که جدولِ بازیکنانِ تیمِهای فوتبال خیلی بلندبالاتر از ورزشهای دیگر است و می تواند تا صد بازیکن را هم در بر بگیرد؛ دبیرستانها هم غالباً چیزی از آن حذف نمی کنند. با وضعِ قانونِ Title IX، شمارِ دخترانی که از دبیرستانها واردِ تیمهای دانشگاهی می شوند افزایشِ چشمگیری داشته است، اما هنوز هم شمارِ پسران خیلی بیشتر است: 4.5 میلیون پسر در برابرِ 3.3 میلیون دختر.
میلیونها آمریکایی در دومیدانی و دوچرخه سواری شرکت دارند
39 نقشه ی قبلی عمدتاً در توضیحِ ورزشهایی بودند که اغلبِ ما دوست داریم یک جا بنشینیم و آنها را تماشا کنیم. اما این نقشه نشان می دهد که 77 میلیون آمریکایی از نرم افزارِ Strava[که یک برنامه ی مخصوصِ گوشی های هوشمند است و به علاقه مندان این امکان را می دهد که با استفاده از جی پی اس، رویدادهای ورزشی به خصوص دوچرخه سواری و دومیدانی را دنبال کنند و بتوانند با سایرِ دوچرخه سواران و دوندگان در ارتباط باشند] استفاده می کنند و در نتیجه در میادینِ دوچرخه سواری و دومیدانی حضور دارند. این نقشه به ما گوشزد می کند که اکثریتِ عظیمِ ورزشکاران آنهایی نیستند که در مقابلِ چشمِ هزاران بیننده بازی می کنند تا پولی گیرشان می آید؛ بلکه آنهایی هستند که ورزشهای ساده ای مثلِ دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی را، به خاطرِ لذت و سلامتیِ خود، انجام می دهند. اگر بنا باشد درباره ی ورزش در آمریکا توضیحاتِ کامل بدهیم نباید فقط به ورزشهایی که تماشا می کنیم اکتفا کنیم، بلکه بایستی به ورزشهایی که خودمان انجام می دهیم هم بپردازیم. به این نقشه ی کنشگر بروید تا ببینید چطور میلیونها نفر از آدمهای معمولی در این چند سال در آمریکا به جمعِ دوچرخه سواران و دوندگان پیوسته اند، تازه اینها فقط کسانی هستند که گوشی هایشان قابلیتِ GPS دارد و از این نرم افزار استفاده می کنند.