ایران در پنج حوزه برای آمریکا تهدیدآفرین است
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
بازداشتگاه مرزی آمریکا جان یک نوجوان مهاجر را گرفت
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
ایران در پنج حوزه برای آمریکا تهدیدآفرین است
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
بازداشتگاه مرزی آمریکا جان یک نوجوان مهاجر را گرفت
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

نگاهی بر نابرابری درآمدی در سطح ایالت های آمریکا

در ۴۰ سال گذشته، متوسط درآمد شهروندان در ایالات متحده ۶۲ درصد رشد داشته است. به رغم این حقیقت امیدوار کننده، همه مردم نمی توانند از مزایای این افزایش درآمدها بهره مند شوند. نابرابری در پرداخت ها و درآمدها هم اکنون به بالاترین حد خود تا به امروز رسیده و ثروت حدود ۱ درصد از افراد جامعه معادل مجموع ثروت تمام طبقه متوسط آمریکا می باشد. جالب اینجاست که در برخی از کلان شهرها همان طور که در نقشه دیده می شود، نابرابری درآمدی بسیار بیشتر از دیگر شهرها می باشد.

  • متوسط درآمد یک فرد شاغل در سال ۲۰۱۹ در سطح کشوری برابر با ۵۸۳۷۹ دلار بوده است. ۲۵ اُمین “صدک درآمدی” برابر با ۲۲۰۰۰ دلار و ۹۰ امین صدک درآمدی ۱۱۶۲۶۰ دلار بوده است.
  • ۵۴۶۵۹۲۶۷ نفر از آمریکایی ها جزء هیچ یک از مناطق کلان شهری طبقه بندی نشده اند. درآمد میانگین فردی این افراد در حالی برابر با ۴۵۹۴۶ دلار بوده که آنها در ۲۵ امین صدک درآمدی با درآمد ۲۰۰۰۰ دلار و یا ۹۰ امین صدک با درآمد ۸۹۰۰۰ دلار قرار گرفته اند.
  • “دفتر آمار و سرشماری نفوس” که یکی از منابع اطلاعاتی این مقاله نیز محسوب می شود خاطر نشان می کند برآوردهای با مبنای جغرافیایی برای مناطق کلان شهری با وسعت های کمتر (که جمعیتی کمتر از ۵۰۰۰۰۰ نفر دارند) باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد به این دلیل که میزان تغییر پذیری در نمونه های آماری بزرگ مربوط به این برآوردها بالا می باشد.

اطلاعات نقشه تصویری موجود در این مقاله، بر مبنای داده های سامانه آماری “محاسبه گر میزان صدک درآمدی سال ۲۰۱۹ به تفکیک شهر به شهر” می باشد که این سامانه نیز داده های خود را از “ابر پایگاه داده سرشماری نفوس” متعلق به “اداره سرشماری” و “دفتر کل آمار امور کار و کارگری”، دریافت و منتشر نموده است. ما از تعریف این ابرپایگاه داده ، درباره یک منطقه کلان شهری جهت تهیه نقشه تصویری موجود استفاده نموده ایم. همچنین در این نقشه، منظور از درآمد، میزان “کل درآمد شخصی” یک فرد بوده که شامل تمامی انواع منابع درآمدی بوده که در اینجا فهرست شده است.

نقشه تصویری شامل  ۲۶۲ منطقه کلان شهری کشور می باشد که با رنگ های صورتی از کم رنگ تا پررنگ کدبندی شده اند. رنگ های پررنگ تر نشان دهنده این حقیقت هستند که نابرابری بالایی بین ۲۵ امین و ۹۰ امین صدک درآمدی وجود دارد و در عین حال رنگ های کم رنگ تر بیانگر نابرابری و اختلاف کمتر در این دو صدک درآمدی هستند. به علاوه، دایره ها در این نقشه و در ۱۰ ایالتی که بیشترین برابری درآمدی و ۱۰ ایالتی که کمترین برابری را دارا می باشند، فهرستی از درآمد صدک های ۲۵ ام و صدک های ۹۰ ام را به نمایش می گذارند.

دایره های خاکستری روشن، نشان دهنده ۲۵ امین صدک درآمدی و دایره های خاکستری تیره نماینده ۹۰ امین صدک درآمدی می باشند. اندازه دایره ها با میزان درآمد شخصی افراد متناسب است به طوری که هر چه قدر این مقدار بیشتر باشد اندازه دایره نیز بزرگ تر می باشد. در اولین نگاه به نقشه متوجه این موضوع می شویم که بخش عمده ای از نقشه که با رنگ خاکستری تیره مشخص شده، مناطقی می باشند که بیشترین نابرابری ها را به خود اختصاص داده اند و خاکستری روشن تنها در بخش کوچکی از نقشه به چشم می خورد.

۵ منطقه کلان شهری با کمترین میزان نابرابری درآمدی در ایالات متحده

  1. جکسونویل، ایالت کارولینای شمالی: ۴۲۰۰۲ دلار تفاوت مابین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  2. کلیولند، ایالت تنسی: ۴۲۱۷۳ دلار تفاوت مابین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  3. گلدسبُرو، ایالت کارولینای شمالی: ۴۲۸۳۰ دلار تفاوت مابین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  4. اوکالا، ایالت فلوریدا: ۴۳۶۲۶ دلار تفاوت مابین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  5. فلورانس ماسِل شُلاس، ایالت آلاباما: ۴۸۶۰۲ دلار تفاوت مابین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام

 

۵ منطقه کلان شهری با بالاترین میزان نابرابری درآمدی در ایالات متحده

  1. ایری، ایالت پنسیلوانیا: ۲۱۵۵۵۹ دلار تفاوت بین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  2. هیلتون آیلند – بلافتون – بوفرت، کارولینای جنوبی: ۲۰۶۸۷۱ دلار تفاوت بین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  3. سانتا روسا، ایالت کالیفرنیا: ۱۵۷۰۵۰ دلار تفاوت بین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  4. سانفرانسیسکو – اوکلاند – هایوارد، ایالت کالیفرنیا: ۱۵۲۰۰۰ دلار تفاوت بین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام
  5. بلومینگتون، ایالت ایندیانا: ۱۵۱۳۴۰ دلار تفاوت بین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام

در کل، مناطق کلان شهری واقع در جنوب کشور و همچنین مناطقی که در ناحیه “دشت بزرگ” قرار گرفته اند هنگامی که از لحاظ اختلاف درآمدهای بین صدک ۲۵ ام و صدک ۹۰ ام مورد مقایسه با دیگر مناطق کلان شهری قرار می گیرند، نابرابری های درآمدی کمتری را نشان می دهند. در مقابل، کلان شهرهای واقع در شمال شرق، “دریاچه کبیر” و ایالت کالیفرنیا از نابرابری های بیشتری رنج می برند. این مساله تنها به آمریکا محدود نیست و معضلی جهانی محسوب می شود.

ما قبلا در مورد نابرابری در ثروت شخصی افراد در کشورهای مختلف و همچنین درصدی از مردم جهان که در فقر مطلق زندگی می کنند، صحبت کرده ایم. از آن طرف، حدود ۱ درصد از جمعیت بزرگسالان جهان میلیاردر هستند. ایالات متحده به تنهایی حدود ۶/۱۸میلیون نفر میلیونر دارد که از هر کشوری در جهان بیشتر است. با افزایش فاصله بین فقیر و غنی در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان، رهبران سیاسی با فشارهای فزاینده جهت توزیع بیشتر ثروت مواجه هستند.