با استاد راهنمایم ساعت هشت صبح جلسه دارم. از وقتی که برای فرصت مطالعاتی طولانی رفته به گوگل، چارهای جز این نیست که یا اول صبح یا دم غروب جلسه داشته باشیم.
مطالعهکتابخانه های متحرک
۱۶ مهر ۱۳۹۶ایمیل دریافتی از پلیس
۱۶ مهر ۱۳۹۶تجربیات خودرویی
مشاهده صفحه روایت ایرانیان از آمریکا۱. گولاخ
آفیسرهای وزارت حمل و نقل که در شهر شعبه دارند و امتحان گواهینامه میگیرند، یک مشت انسان سه نقطهای هستند که عشقشان رد کردن ملت است! گنده دماغترینشان پیرزنی بد عنق است که بچهها اسمش را گذاشتهاند گولاخ! چندباری هم من را رد کرد تا بالاخره از زیر دستش در رفتم و گواهینامه را گرفتم! جالب اینجا بود که برای دفعات بعدی امتحان، هزینهی اضافی نگرفتند و کل فرآیند صدور گواهینامه زیر ۲۰ دلار در آمد.
۲. تنوع
گوناگونی خودروها فوق العاده زیاد است. به ندرت میتوانید دو ماشین را در سطح شهر ببینید که مشابه باشند. با قیمتی بین ۵ تا ۷ هزار دلار میشود یک خودروی تویوتا، هوندا، هیوندای، کیا، شورلت یا فورد کار کرده (بین ۵ تا ۱۰ سال) و تمیز و سالم را خرید که اگر همین خودروها را بخواهید در ایران بگیرید باید چیزی حدود دو برابر پول بدهید.
۳. تایتل
روی سند خودروها چیزی به نام تایتل میخورد که وضعیت تصادفی آنها را نشان میدهد. اگر خودرو تصادفی جدی را تجربه کرده باشد تایتلش کلین (پاک) است. اگر تصادفی جزئی کرده که موجب عوض شدن قطعات شده باشد، بنا به گزارش شرکت بیمه، تاتیل خودرو سلویج (salvage) میشود که روی قیمت تاثیر میگذارد. تاتیلهای بدتر هم داریم که قوانین مربوط به این موضوع در هر ایالت متفاوت است.
۴. خرید
خودروهای دسته دوم را میتوان از دیلرها (dealers) به صورت لیز یا فاینانس (اجاره به شرط تملیک) خریداری کرد.
دیلرها خیلی دندان گرد اند و قیمتهای بالایی میگذارند. راه بهتر این است که خودرو را از فروشندگان خصوصی (private sellers) بخرید.
۵. مالیات
در منطقهی ما، خریدار خودرو باید پنج درصد قیمت خرید را به دولت مالیات بدهد. البته برخی با کمتر نوشتن قیمت خرید خودرو، از زیر مالیات در میروند.
۶ بیمه
شرکتهای بیمهای متعدد هستند و بصورت آنلاین قیمت میدهند. با وارد کردن مشخصات خودرو، اطلاعات شخصی و خانوادگی و غیره میتوان قیمت گرفت و بهترین بیمه را انتخاب کرد. حتی سطح تحصیلات هم برایشان مهم است و روی قیمت تاثیر دارد. مبلغ بصورت آنلاین پرداخت میشود و با پرینت گرفتن برگهی بیمه، دیگر نیازی به مراجعهی حضوری نیست.
۷. ماشینهای پستِ عجیب و غریب
فرمان برخی ماشینهای پُست، سمت راست است که دلیلش را نمیدانم!
۸. ایست!
یک قانون منطقی و جالبی که اینجا رعایت میشود، مربوط به تابلوهای ایست در تفاطعهاست. در صورتی که هر ۴ سمتِ یک تقاطع تابلوی ایست داشته باشد، رانندهها موظف اند توقف کوتاهی بکنند و خودرویی که زودتر به چهارراه رسیده را به اصطلاح yield کنند، یعنی حق تقدم را به وی بدهند. در عمل و در موقع عمل به این قانون شرایط جالبی پیش میآید که خودروها یکی در میان به ترتیبِ رسیدنشان به خط ایست، از تقاطع عبور میکنند. این قانون اینقدر خوب و دقیق مراعات میشود که من یک دفعه از آن تخطی کردم و دو ماشین که حق تقدم با آنها بود چند ثانیه داشتند برایم بوق میزدند!
۹. تملکِ پلاک
پلاک خودرو متعلق به مالک آن است، نه مربوط به خود خودرو. در نتیجه با خرید یک خودروی جدید، صاحب ماشین باید به ادارهی حمل و نقل برود و مبلغی بدهد تا پلاک مخصوص به خود را دریافت کند.
۱۰. تکست حرام، کال حلال
حین رانندگی در آیوا، نوشتن با موبایل جریمه دارد اما زنگ زدن بلا اشکال است.
۱۱. رعب
وقتی پلیس خودروتان را نگه میدارد باید کنار بزنید و درون ماشینتان بشینید، دستها هم باید روی فرمان باشند. سپس افسر بعد از چندین دقیقه که مطمئن شد اسلحه نداشته و قصد شلیک به وی را ندارید، دم پنجره میآید و اگر مدرکی بخواهد باید سریع آن را بدهید و دستهایتان را برگردانید روی فرمان.
آفیسرهای وزارت حمل و نقل که در شهر شعبه دارند و امتحان گواهینامه میگیرند، یک مشت انسان سه نقطهای هستند که عشقشان رد کردن ملت است! گنده دماغترینشان پیرزنی بد عنق است که بچهها اسمش را گذاشتهاند گولاخ! چندباری هم من را رد کرد تا بالاخره از زیر دستش در رفتم و گواهینامه را گرفتم! جالب اینجا بود که برای دفعات بعدی امتحان، هزینهی اضافی نگرفتند و کل فرآیند صدور گواهینامه زیر ۲۰ دلار در آمد.
۲. تنوع
گوناگونی خودروها فوق العاده زیاد است. به ندرت میتوانید دو ماشین را در سطح شهر ببینید که مشابه باشند. با قیمتی بین ۵ تا ۷ هزار دلار میشود یک خودروی تویوتا، هوندا، هیوندای، کیا، شورلت یا فورد کار کرده (بین ۵ تا ۱۰ سال) و تمیز و سالم را خرید که اگر همین خودروها را بخواهید در ایران بگیرید باید چیزی حدود دو برابر پول بدهید.
۳. تایتل
روی سند خودروها چیزی به نام تایتل میخورد که وضعیت تصادفی آنها را نشان میدهد. اگر خودرو تصادفی جدی را تجربه کرده باشد تایتلش کلین (پاک) است. اگر تصادفی جزئی کرده که موجب عوض شدن قطعات شده باشد، بنا به گزارش شرکت بیمه، تاتیل خودرو سلویج (salvage) میشود که روی قیمت تاثیر میگذارد. تاتیلهای بدتر هم داریم که قوانین مربوط به این موضوع در هر ایالت متفاوت است.
۴. خرید
خودروهای دسته دوم را میتوان از دیلرها (dealers) به صورت لیز یا فاینانس (اجاره به شرط تملیک) خریداری کرد.
دیلرها خیلی دندان گرد اند و قیمتهای بالایی میگذارند. راه بهتر این است که خودرو را از فروشندگان خصوصی (private sellers) بخرید.
۵. مالیات
در منطقهی ما، خریدار خودرو باید پنج درصد قیمت خرید را به دولت مالیات بدهد. البته برخی با کمتر نوشتن قیمت خرید خودرو، از زیر مالیات در میروند.
۶ بیمه
شرکتهای بیمهای متعدد هستند و بصورت آنلاین قیمت میدهند. با وارد کردن مشخصات خودرو، اطلاعات شخصی و خانوادگی و غیره میتوان قیمت گرفت و بهترین بیمه را انتخاب کرد. حتی سطح تحصیلات هم برایشان مهم است و روی قیمت تاثیر دارد. مبلغ بصورت آنلاین پرداخت میشود و با پرینت گرفتن برگهی بیمه، دیگر نیازی به مراجعهی حضوری نیست.
۷. ماشینهای پستِ عجیب و غریب
فرمان برخی ماشینهای پُست، سمت راست است که دلیلش را نمیدانم!
۸. ایست!
یک قانون منطقی و جالبی که اینجا رعایت میشود، مربوط به تابلوهای ایست در تفاطعهاست. در صورتی که هر ۴ سمتِ یک تقاطع تابلوی ایست داشته باشد، رانندهها موظف اند توقف کوتاهی بکنند و خودرویی که زودتر به چهارراه رسیده را به اصطلاح yield کنند، یعنی حق تقدم را به وی بدهند. در عمل و در موقع عمل به این قانون شرایط جالبی پیش میآید که خودروها یکی در میان به ترتیبِ رسیدنشان به خط ایست، از تقاطع عبور میکنند. این قانون اینقدر خوب و دقیق مراعات میشود که من یک دفعه از آن تخطی کردم و دو ماشین که حق تقدم با آنها بود چند ثانیه داشتند برایم بوق میزدند!
۹. تملکِ پلاک
پلاک خودرو متعلق به مالک آن است، نه مربوط به خود خودرو. در نتیجه با خرید یک خودروی جدید، صاحب ماشین باید به ادارهی حمل و نقل برود و مبلغی بدهد تا پلاک مخصوص به خود را دریافت کند.
۱۰. تکست حرام، کال حلال
حین رانندگی در آیوا، نوشتن با موبایل جریمه دارد اما زنگ زدن بلا اشکال است.
۱۱. رعب
وقتی پلیس خودروتان را نگه میدارد باید کنار بزنید و درون ماشینتان بشینید، دستها هم باید روی فرمان باشند. سپس افسر بعد از چندین دقیقه که مطمئن شد اسلحه نداشته و قصد شلیک به وی را ندارید، دم پنجره میآید و اگر مدرکی بخواهد باید سریع آن را بدهید و دستهایتان را برگردانید روی فرمان.
مطالب مرتبط
همسفر شراب (قسمت سیوهشتم-بخش اول)
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دو خانم جوان که مثل لبنانیها چادر سیاه سر کردهاند و چند خانم محجبهٔ دیگر. باید برگردیم به سرسرا برای گرفتن دفترچهٔ برنامهٔ همایش.
مطالعهسوالات معلم
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
معلم دبستان این سوالات رو قبل از شروع شدن سال تحصیلی از والدین پرسیده است
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهفتم-بخش اول)
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
صبح زود راهی دیترویت میشویم. صبح آنقدر زود است که جاده خلوت باشد و من، تنها بیدار جاده که پشت فرمان نشستهام و بقیه خوابند.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیو ششم-بخش پنجم)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
میخواهد خانهاش را بفروشد. میپرسم هنوز زیر قرض بانک است؟ میگوید بله. کنجکاو میشوم در مورد نرخ سود بانکها. میگوید خیلی ساده است. قرار بوده ۲۰ سال و هر ماهی ۲۵۰۰ دلار بدهیم برای خانهای که ۲۵۰ هزار دلار میارزد.
مطالعهآخرین مطالب
تجربیات خودرویی
مشاهده صفحه روایت ایرانیان از آمریکا۱. گولاخ
آفیسرهای وزارت حمل و نقل که در شهر شعبه دارند و امتحان گواهینامه میگیرند، یک مشت انسان سه نقطهای هستند که عشقشان رد کردن ملت است! گنده دماغترینشان پیرزنی بد عنق است که بچهها اسمش را گذاشتهاند گولاخ! چندباری هم من را رد کرد تا بالاخره از زیر دستش در رفتم و گواهینامه را گرفتم! جالب اینجا بود که برای دفعات بعدی امتحان، هزینهی اضافی نگرفتند و کل فرآیند صدور گواهینامه زیر ۲۰ دلار در آمد.
۲. تنوع
گوناگونی خودروها فوق العاده زیاد است. به ندرت میتوانید دو ماشین را در سطح شهر ببینید که مشابه باشند. با قیمتی بین ۵ تا ۷ هزار دلار میشود یک خودروی تویوتا، هوندا، هیوندای، کیا، شورلت یا فورد کار کرده (بین ۵ تا ۱۰ سال) و تمیز و سالم را خرید که اگر همین خودروها را بخواهید در ایران بگیرید باید چیزی حدود دو برابر پول بدهید.
۳. تایتل
روی سند خودروها چیزی به نام تایتل میخورد که وضعیت تصادفی آنها را نشان میدهد. اگر خودرو تصادفی جدی را تجربه کرده باشد تایتلش کلین (پاک) است. اگر تصادفی جزئی کرده که موجب عوض شدن قطعات شده باشد، بنا به گزارش شرکت بیمه، تاتیل خودرو سلویج (salvage) میشود که روی قیمت تاثیر میگذارد. تاتیلهای بدتر هم داریم که قوانین مربوط به این موضوع در هر ایالت متفاوت است.
۴. خرید
خودروهای دسته دوم را میتوان از دیلرها (dealers) به صورت لیز یا فاینانس (اجاره به شرط تملیک) خریداری کرد.
دیلرها خیلی دندان گرد اند و قیمتهای بالایی میگذارند. راه بهتر این است که خودرو را از فروشندگان خصوصی (private sellers) بخرید.
۵. مالیات
در منطقهی ما، خریدار خودرو باید پنج درصد قیمت خرید را به دولت مالیات بدهد. البته برخی با کمتر نوشتن قیمت خرید خودرو، از زیر مالیات در میروند.
۶ بیمه
شرکتهای بیمهای متعدد هستند و بصورت آنلاین قیمت میدهند. با وارد کردن مشخصات خودرو، اطلاعات شخصی و خانوادگی و غیره میتوان قیمت گرفت و بهترین بیمه را انتخاب کرد. حتی سطح تحصیلات هم برایشان مهم است و روی قیمت تاثیر دارد. مبلغ بصورت آنلاین پرداخت میشود و با پرینت گرفتن برگهی بیمه، دیگر نیازی به مراجعهی حضوری نیست.
۷. ماشینهای پستِ عجیب و غریب
فرمان برخی ماشینهای پُست، سمت راست است که دلیلش را نمیدانم!
۸. ایست!
یک قانون منطقی و جالبی که اینجا رعایت میشود، مربوط به تابلوهای ایست در تفاطعهاست. در صورتی که هر ۴ سمتِ یک تقاطع تابلوی ایست داشته باشد، رانندهها موظف اند توقف کوتاهی بکنند و خودرویی که زودتر به چهارراه رسیده را به اصطلاح yield کنند، یعنی حق تقدم را به وی بدهند. در عمل و در موقع عمل به این قانون شرایط جالبی پیش میآید که خودروها یکی در میان به ترتیبِ رسیدنشان به خط ایست، از تقاطع عبور میکنند. این قانون اینقدر خوب و دقیق مراعات میشود که من یک دفعه از آن تخطی کردم و دو ماشین که حق تقدم با آنها بود چند ثانیه داشتند برایم بوق میزدند!
۹. تملکِ پلاک
پلاک خودرو متعلق به مالک آن است، نه مربوط به خود خودرو. در نتیجه با خرید یک خودروی جدید، صاحب ماشین باید به ادارهی حمل و نقل برود و مبلغی بدهد تا پلاک مخصوص به خود را دریافت کند.
۱۰. تکست حرام، کال حلال
حین رانندگی در آیوا، نوشتن با موبایل جریمه دارد اما زنگ زدن بلا اشکال است.
۱۱. رعب
وقتی پلیس خودروتان را نگه میدارد باید کنار بزنید و درون ماشینتان بشینید، دستها هم باید روی فرمان باشند. سپس افسر بعد از چندین دقیقه که مطمئن شد اسلحه نداشته و قصد شلیک به وی را ندارید، دم پنجره میآید و اگر مدرکی بخواهد باید سریع آن را بدهید و دستهایتان را برگردانید روی فرمان.
آفیسرهای وزارت حمل و نقل که در شهر شعبه دارند و امتحان گواهینامه میگیرند، یک مشت انسان سه نقطهای هستند که عشقشان رد کردن ملت است! گنده دماغترینشان پیرزنی بد عنق است که بچهها اسمش را گذاشتهاند گولاخ! چندباری هم من را رد کرد تا بالاخره از زیر دستش در رفتم و گواهینامه را گرفتم! جالب اینجا بود که برای دفعات بعدی امتحان، هزینهی اضافی نگرفتند و کل فرآیند صدور گواهینامه زیر ۲۰ دلار در آمد.
۲. تنوع
گوناگونی خودروها فوق العاده زیاد است. به ندرت میتوانید دو ماشین را در سطح شهر ببینید که مشابه باشند. با قیمتی بین ۵ تا ۷ هزار دلار میشود یک خودروی تویوتا، هوندا، هیوندای، کیا، شورلت یا فورد کار کرده (بین ۵ تا ۱۰ سال) و تمیز و سالم را خرید که اگر همین خودروها را بخواهید در ایران بگیرید باید چیزی حدود دو برابر پول بدهید.
۳. تایتل
روی سند خودروها چیزی به نام تایتل میخورد که وضعیت تصادفی آنها را نشان میدهد. اگر خودرو تصادفی جدی را تجربه کرده باشد تایتلش کلین (پاک) است. اگر تصادفی جزئی کرده که موجب عوض شدن قطعات شده باشد، بنا به گزارش شرکت بیمه، تاتیل خودرو سلویج (salvage) میشود که روی قیمت تاثیر میگذارد. تاتیلهای بدتر هم داریم که قوانین مربوط به این موضوع در هر ایالت متفاوت است.
۴. خرید
خودروهای دسته دوم را میتوان از دیلرها (dealers) به صورت لیز یا فاینانس (اجاره به شرط تملیک) خریداری کرد.
دیلرها خیلی دندان گرد اند و قیمتهای بالایی میگذارند. راه بهتر این است که خودرو را از فروشندگان خصوصی (private sellers) بخرید.
۵. مالیات
در منطقهی ما، خریدار خودرو باید پنج درصد قیمت خرید را به دولت مالیات بدهد. البته برخی با کمتر نوشتن قیمت خرید خودرو، از زیر مالیات در میروند.
۶ بیمه
شرکتهای بیمهای متعدد هستند و بصورت آنلاین قیمت میدهند. با وارد کردن مشخصات خودرو، اطلاعات شخصی و خانوادگی و غیره میتوان قیمت گرفت و بهترین بیمه را انتخاب کرد. حتی سطح تحصیلات هم برایشان مهم است و روی قیمت تاثیر دارد. مبلغ بصورت آنلاین پرداخت میشود و با پرینت گرفتن برگهی بیمه، دیگر نیازی به مراجعهی حضوری نیست.
۷. ماشینهای پستِ عجیب و غریب
فرمان برخی ماشینهای پُست، سمت راست است که دلیلش را نمیدانم!
۸. ایست!
یک قانون منطقی و جالبی که اینجا رعایت میشود، مربوط به تابلوهای ایست در تفاطعهاست. در صورتی که هر ۴ سمتِ یک تقاطع تابلوی ایست داشته باشد، رانندهها موظف اند توقف کوتاهی بکنند و خودرویی که زودتر به چهارراه رسیده را به اصطلاح yield کنند، یعنی حق تقدم را به وی بدهند. در عمل و در موقع عمل به این قانون شرایط جالبی پیش میآید که خودروها یکی در میان به ترتیبِ رسیدنشان به خط ایست، از تقاطع عبور میکنند. این قانون اینقدر خوب و دقیق مراعات میشود که من یک دفعه از آن تخطی کردم و دو ماشین که حق تقدم با آنها بود چند ثانیه داشتند برایم بوق میزدند!
۹. تملکِ پلاک
پلاک خودرو متعلق به مالک آن است، نه مربوط به خود خودرو. در نتیجه با خرید یک خودروی جدید، صاحب ماشین باید به ادارهی حمل و نقل برود و مبلغی بدهد تا پلاک مخصوص به خود را دریافت کند.
۱۰. تکست حرام، کال حلال
حین رانندگی در آیوا، نوشتن با موبایل جریمه دارد اما زنگ زدن بلا اشکال است.
۱۱. رعب
وقتی پلیس خودروتان را نگه میدارد باید کنار بزنید و درون ماشینتان بشینید، دستها هم باید روی فرمان باشند. سپس افسر بعد از چندین دقیقه که مطمئن شد اسلحه نداشته و قصد شلیک به وی را ندارید، دم پنجره میآید و اگر مدرکی بخواهد باید سریع آن را بدهید و دستهایتان را برگردانید روی فرمان.
مطالب مرتبط
همسفر شراب (قسمت سی و هشتم-بخش دوم)
۱۵ مهر ۱۴۰۱
با استاد راهنمایم ساعت هشت صبح جلسه دارم. از وقتی که برای فرصت مطالعاتی طولانی رفته به گوگل، چارهای جز این نیست که یا اول صبح یا دم غروب جلسه داشته باشیم.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهشتم-بخش اول)
۳۰ شهریور ۱۴۰۱
دو خانم جوان که مثل لبنانیها چادر سیاه سر کردهاند و چند خانم محجبهٔ دیگر. باید برگردیم به سرسرا برای گرفتن دفترچهٔ برنامهٔ همایش.
مطالعهسوالات معلم
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
معلم دبستان این سوالات رو قبل از شروع شدن سال تحصیلی از والدین پرسیده است
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیوهفتم-بخش اول)
۱۵ شهریور ۱۴۰۱
صبح زود راهی دیترویت میشویم. صبح آنقدر زود است که جاده خلوت باشد و من، تنها بیدار جاده که پشت فرمان نشستهام و بقیه خوابند.
مطالعههمسفر شراب (قسمت سیو ششم-بخش پنجم)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱
میخواهد خانهاش را بفروشد. میپرسم هنوز زیر قرض بانک است؟ میگوید بله. کنجکاو میشوم در مورد نرخ سود بانکها. میگوید خیلی ساده است. قرار بوده ۲۰ سال و هر ماهی ۲۵۰۰ دلار بدهیم برای خانهای که ۲۵۰ هزار دلار میارزد.
مطالعهآخرین مطالب
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شدهایم
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
ما به ملتی با بیماری مزمن خشونت، تنهایی، افسردگی ، تفرقه و فقر تبدیل شدهایم ویدئوهای تحلیلی رابرت اف کندی...
مطالعهمستند وضعیت شکست ( Fail State )
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
مستند وضعیت شکست Fail State کارگردان : الکس شبانو محصول : سال 2017 آمریکا ژانر : اجتماعی زبان: انگلیسی -...
مطالعهاصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
اصلی ترین عوامل شکل گیری اتحاد میان آمریکا و اسرائیل ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهآمریکا همیشه مهمترین متحد اسرائیل...
مطالعهچرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
چرا نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اینقدر به اسرائیل اهمیت می دهند؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : رسانه UNPacked از اوباما تا...
مطالعهداستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟
۱۱ اسفند ۱۴۰۲
داستان اسرائیل چگونه برای مردم آمریکا روایت شده است؟ ویدئوهای تحلیلی منبع : شبکه الجزیرهدر این این ویدئو از برنامه...
مطالعه