ایران آماده است جسورانه عمل کند، بنابراین واشنگتن به رویکرد جدیدی نیاز دارد
۲۱ دی ۱۴۰۰
دیدگاه شهروندان آمریکا پیرامون برجام، تحریم‌ها و ساخت سلاح اتمی توسط ایران
۲۱ دی ۱۴۰۰
ایران آماده است جسورانه عمل کند، بنابراین واشنگتن به رویکرد جدیدی نیاز دارد
۲۱ دی ۱۴۰۰
دیدگاه شهروندان آمریکا پیرامون برجام، تحریم‌ها و ساخت سلاح اتمی توسط ایران
۲۱ دی ۱۴۰۰

تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا

تاریخ انتشار گزارش: ۱ دسامبر ۲۰۲۱

نویسنده: MATTHEW F. CALABRIA

بلز میستال: معاون رئیس موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا

درحالی‌که ایالات‌متحده و ایران، مذاکرات هسته‌ای را در وین از سر می‌گیرند، به دلیل افزایش اهرم قدرت هسته‌ای ایران و تضعیف اعتبار آمریکا به دلیل شکست در عقب‌نشینی از افغانستان، دولت بایدن در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به ایران قرار دارد. با توجه به این‌که زمان اکنون به نفع ایران می‌باشد، کاخ سفید باید برای عضویت مجدد ایران به برجام مهلت زمانی تعیین کند. صرف‌نظر از نتیجه مذاکرات، ایالات‌متحده باید فوراً بعد از شکست دیپلماسی، آلترناتیوهای نظامی معتبر با حمایت از آزادی عمل اسرائیل اجرا کند. در این راستا موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا در تحلیلی به قلم «بلز میتسال» به تبیین و بررسی مذاکرات وین و آینده توافق هسته‌ای پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

در این مرحله، دو نتیجه محتمل برای مذاکرات وجود دارد: الف ) پذیرش توافقی ضعیف‌تر از برجام توسط ایالات‌متحده؛ ب) به تعویق انداختن مذاکرات از سوی ایران.

از زمان آخرین دور مذاکرات در ژوئن، اعتبار ایالات‌متحده به‌شدت کاهش‌یافته و اهرم قدرت محدودی که برای متقاعد کردن تهران برای بازگشت به توافق داشته را از بین برده است. در اوایل امسال چندین عامل مهم وجود دارد که بازگشت به برجام را غیرممکن می‌سازد

  • پیشرفت‌های هسته‌ای برگشت‌ناپذیر ایران که مفاد توافق هسته‌ای را نقض می‌کند. برای نمونه می‌توان به تولید سانترفیوژهای پیشرفته‌تر، ممانعت مستمر در راستی آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تأسیسات هسته‌ای اشاره کرد
  • نگاه انتقادی تیم مذاکره‌کننده جدید نسبت به برجام و هرگونه توافق با ایالات‌متحده
  • ایران بر این باور است که توانسته بر کارزار فشار حداکثری ایالات‌متحده غلبه کند و به همین دلیل تأکیدی بر رفع تحریم‌ها ندارد و در عوض، هدفش ایجاد «اقتصاد مقاومتی» و روابط نزدیک‌تر با چین می‌باشد.
  • تیم مذاکراتی ایران همچنین بر این ادعا هستند که ایالات‌متحده هرگز تضمین نکرده و همچنین نمی‌توان اطمینان یافت که ایران به مزایای اقتصادی کاهش تحریم‌ها دست می‌یابد.

از زمانی که دور قبلی مذاکرات در ژوئن به تعویق افتاد، اهرم و اعتبار ایالات‌متحده به‌طور قابل‌توجهی به دلیل موارد زیر آسیب‌دیده است:

  • تلاش مصالحه آمیز دولت بایدن در قبال تهران و عدم واکنش شدید در قبال چین به دلیل واردات نفت از ایران
  • عدم پاسخ‌گویی ایالات‌متحده به حملات پهپادی گروه‌های نیابتی ایران در سوریه
  • فقدان مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در وین که تنها فرایند مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند

نویسنده در بخش پایانی یادداشت بر این تأکید دارد که ایالات‌متحده در مذاکرات پیش رو باید:

  • دولت بایدن به‌جای تداوم گفتگوهای بی‌پایان که تنها به ایران امکان می‌دهد، اهرم قدرت بیشتری ایجاد کند، باید به تهران متذکر شود که اگر ایران تا پایان سال میلادی به تعهدات برجامی خود بازنگردد، همیشه از مذاکره کنار خواهد رفت.
  • اگر مذاکرات دیپلماتیک با شکست روبرو شود، کاخ سفید به همکاری شرکای خود باید تحریم‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگرداند.
  • در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک، ایالات‌متحده باید گزینه‌های نظامی معتبری را علیه برنامه هسته‌ای آماده کند و از آزادی عمل اسرائیل حمایت و پشتیبانی کند.
  • کاخ سفید همچنین باید متعهد شود که هرگونه توافقی باید به تصویب کنگره برود. برای لغو پایدار تحریم‌ها، ایران باید با توافقی موافقت کند که موافقت دو حزب کنگره را به همراه داشته باشد