شهروندان آمریکایی تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را اشتباه می دانند
۱۹ دی ۱۴۰۰
مطالبات ۵ گانه ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای آن
۱۹ دی ۱۴۰۰
شهروندان آمریکایی تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را اشتباه می دانند
۱۹ دی ۱۴۰۰
مطالبات ۵ گانه ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای آن
۱۹ دی ۱۴۰۰

کمرنگ شدن امید به توافق هسته‌ای، بازسازی توان اتمی ایران و افزایش ریسک‌ها

تاریخ انتشار گزارش: ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱

نویسنده: David E. Sanger, Steven Erlanger, Farnaz Fassihi and Lara Jakes

دیوید سانگر: خبرنگار کاخ سفید و امنیت ملی روزنامه نیویورک‌تایمز و نویسنده کتاب «سلاح کامل: جنگ، خرابکاری و هراس در عصر سایبری»

استیون ارلانگر: خبرنگار ارشد دیپلماتیک در اروپا برای روزنامه نیویورک‌تایمز

فرناز فصیحی: خبرنگار نیویورک‌تایمز مستقر در نیویورک است که وی بیش از ۱۷ سال خبرنگار وال‌استریت ژورنال بوده است.

در ۲۰ ماه گذشته، مأموران اطلاعاتی اسرائیل، یک دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کرده و انفجارهای عمده‌ای در ۴ تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران انجام دادند به این امید که دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را به تأخیر اندازند؛ اما مقام‌های اطلاعاتی اسراییل و بازرسان بین‌المللی می‌گویند ایران به‌سرعت این تأسیسات را عملیاتی کرده و اغلب هم ماشین‌های پیشرفته‌تری نصب‌کرده که می‌توانند با سرعتی بیشتر به غنی‌سازی اورانیوم بپردازند. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در تحلیلی به تبیین و بررسی مذاکرات وین و آینده توافق هسته‌ای ایران پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • مقام‌های دولت بایدن به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند که هرچند حملات مکرر به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است ازنظر تاکتیکی، خشنودکننده باشد اما نهایتاً نتیجه وارونه‌ای می‌دهد. مقام‌های اسراییلی این هشدار آمریکایی‌ها که تنها به بازسازی برنامه هسته‌ای ایران، سرعت می‌دهید را نادیده گرفته و گفته‌اند قصد کوتاه آمدن ندارند. این هم یکی از زمینه‌های پرشماری است که آمریکا و اسراییل بر سر منفعت دیپلماسی به‌جای زور، باهم اختلاف‌نظر دارند.
  • در داخل کاخ سفید، این روزها به این گزینه فکر می‌شود که آیا امکان نوعی توافق موقت وجود دارد که اورانیوم با غنای بالاتر ایران و تبدیل آن به سوخت فلزی را متوقف سازد و آمریکا هم شمار محدودی از تحریم‌ها را آسان‌تر کند؟ چنین توافقی، مشکل را حل نمی‌کند اما شاید فرصتی برای گفتگو به وجود آورد و تهدیدهای اسراییل برای بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران را متوقف سازد. خریدن زمان، شاید هم‌زمان زیاد، چه‌بسا کارساز باشد. بسیاری از مشاوران بایدن تردید دارند که اعمال تحریم‌های تازه بر بخش‌های رهبری، نظامی و نفتی ایران، فراتر از ۱۵۰۰ تحریم ترامپ، بتواند به موفقیتی بیش از گذشته برای فشار بر ایران و تغییر رویکردش دست یابد.
  • در آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری آمریکا، این اجماع وجود دارد که اکنون به نسبت ده سال پیش، انجام آن نوع حملات سایبری که آمریکا و اسراییل انجام می‌دادند، دشوارتر شده است. مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا و اسراییل گوشزد می‌کنند که ایرانیان از آن زمان، سپرهای دفاعی خود را بهتر کرده و نیروهای سایبری‌شان به شکل فزاینده‌ای در داخل آمریکا فعال هستند.

نویسندگان در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند: «شاید به نقطه‌ای برسیم که به گفته مقام‌های دولت بایدن، آن‌ها مجبور شوند اعلام کنند برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر از آنی است که بتوان به توافق ۲۰۱۵ بازگشت. رابرت مالی ماه گذشته گفت: این‌یک بازه زمانی نیست، یک بازه فن‌آورانه است. ممکن است به نقطه‌ای برسیم که برنامه هسته‌ای ایران، آن‌قدر به جلو رفته است که امکان بازگشت آن وجود ندارد. شما نمی‌توانید یک جسد مرده را زنده کنید»